Motor-Forum

Select Forum

OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

ducati999.nl/motor-banden.html

Reg. datum:
07 jun. 2005
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
http://www.motor-forum.nl/download.php/download_document/1105904/812ed6361f20210688937b774ce630d8

zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
The Screaming Chief wijzigde dit bericht op dinsdag 12 maart 2013 22:35 (19%)
ducati olanda club, van en voor ducatisten,
online motorbanden
NOSTUNE the one stop NOS shop

Reg. datum:
07 jun. 2005
hier komt een lijst van alle olie gerelateerde topics
online motorbanden

vraag maar raak voor een knaak

Reg. datum:
31 mei. 2010
ga ik volgen :Y
PC-vraagbaak :)

Oranje dus

Reg. datum:
07 jan. 2009
Olijven => olijfolie
Noten => notenolie
Babyolie... hoe zit dat precies met babyolie?

:+
DucBMW wijzigde dit bericht op woensdag 05 oktober 2011 08:15 (22%)
Triumph 675 Street Triple RX | KTM Superduke GT LC8 | Yamaha FJR 1300A

Always the hard way

Reg. datum:
13 aug. 2008
quote:
DucBMW schreef op 04 oktober 2011 @ 23:21:
Olijven = olijfolie
Hoe zit dat precies met babyolie?

Of motorolie? *O*
-:TERROR:- "When in doubt, gas it. It'll either solve the problem, or remove the suspense." kTm SuperDuke 990 R

VTR SP-1 Dark Grey Edition

Reg. datum:
28 okt. 2008
Goed idee :Y
Voor kraamcadeaus, stickers, t-shirt bedrukkingen en ets-werk op glaswerk -> www.sharscreations.nl

Verdrijvingsvlakken pakken!

Reg. datum:
14 sep. 2008
Ik gebruik alleen dure Castrol volsyntheet in mijn motoren, omdat die goedkope troep mijn motor vast laat lopen. :Y

Aan bovenstaand bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
F800S 2010 - S1000RR 2012 - S1000RR 2014 - RSV4 Factory 2014
RSV4RF #65 2015
- RSV4RF 2017
Öhlins - Brembo - Akrapovič

Thundercat+FJR

Reg. datum:
23 sep. 2009
Een linkje waar vanalles over olie wordt verduidelijkt, goed leesbaar voor een leek.
http://www.weetjewel.com/downloadmap/olie.pdf

Geen klasse geen stijl.

Reg. datum:
05 aug. 2008
Ik het olietype '710' hebben. Weet iemand waar ik dat kan krijgen? Was bij de motorzaak geweest, maar daar lachte ze alleen maar...
http://www.pre90mx.nl Hét MF pre90 Motorcrossteam

Reg. datum:
07 jun. 2005
quote:
Makrolon schreef op 05 oktober 2011 @ 00:22:
Ik het olietype '710' hebben. Weet iemand waar ik dat kan krijgen? Was bij de motorzaak geweest, maar daar lachte ze alleen maar...

wij doen niet anders dan mee lachen ;) meestal helpt het om je motorblok onder een hoek van 180 graden te plaaten. :+
online motorbanden

motorverslaafde

Reg. datum:
01 okt. 2003
quote:
wesleyc schreef op 05 oktober 2011 @ 00:17:
Een linkje waar vanalles over olie wordt verduidelijkt, goed leesbaar voor een leek.

Zo ik ben nu weer helemaal bij over motor olie :Y
www.rgtuning.nl

De brave huisvader

Reg. datum:
21 feb. 2007
olie = olie :P
Wereldreiziger tegen wil en dank.

V4 NOZEM

Reg. datum:
24 mrt. 2003
Welke olie is het geschikst om in te frituren :?
Mijn motor leeft: Hij wipt, rook en hij zuipt.

V4 NOZEM

Reg. datum:
24 mrt. 2003
quote:
MasterTommy schreef op 04 oktober 2011 @ 23:30:
Ik gebruik alleen dure Castrol volsyntheet in mijn motoren, omdat die goedkope troep mijn motor vast laat lopen. :Y

Koop dan ook eens een beter merk motor _O-
Mijn motor leeft: Hij wipt, rook en hij zuipt.

RIP SuperSic #58

Reg. datum:
10 mei. 2010
quote:
MasterTommy schreef op 04 oktober 2011 @ 23:30:

:')

Ik gebruik alleen Shell olie dude |(
BioBak wijzigde dit bericht op woensdag 05 oktober 2011 09:25 (7%)
Z750 '08 ABS
Z750 '08 TL
CBR 600 RR '03 TL

Schnitzelsüchtig

Reg. datum:
25 feb. 2003
quote:
vroembert schreef op 05 oktober 2011 @ 09:19:
Welke olie is het geschikst om in te frituren :?

:N

Echte frieten komen uit het vet!

http://1.bp.blogspot.com/_WkKZJVG5wTk/RrcTYTXS59I/AAAAAAAAXOE/Q3xMGTbAIlU/s320/01ster03474.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=IdEFuV2fC8Y

http://olie.home.xs4all.nl/fok/smilies/Smilies/eten.gif
Herr Flick wijzigde dit bericht op woensdag 05 oktober 2011 10:15 (9%)
Lekkerste schnitzels ooit: N50 26.748 E6 56.298, Grootste schnitzels ooit: N50 04.659 E8 25.171 Te huur: Garmin GPS

carpe viam

Reg. datum:
27 jun. 2006
quote:
wesleyc schreef op 05 oktober 2011 @ 00:17:

quote:
Een goede motor verbruikt altijd olie: tot een halve liter per 1000km kan nog als "normaal" beschouwd worden.

:X
live free and die ridin'

nadenken kost me te veel moeite, dus ik heb gewoon meteen mijn oordeel klaar

Geen klasse geen stijl.

Reg. datum:
05 aug. 2008
Wat is daar gek aan? Volgens mij houden de meeste fabrikanten 1 liter op 1000 km aan als grens.
http://www.pre90mx.nl Hét MF pre90 Motorcrossteam

Reg. datum:
14 mrt. 2011
Nou, dan wil ik wel een serieuze vraag stellen. Ik rij een ZXR400 uit '91 en ik wil de olie verversen, want dat is volgens de vorige eigenaar alweer een tijd niet gedaan...

Dus ik even interneppen en ik kom allerlei uiteenlopende informatie tegen: doe mineraal, want dat zat er af-fabriek in en is dus goed. Doe vol-syntheet, want dat gaat extra lang mee, blijft het langst goed, beste eigenschappen, speciaal voor motoren die hoge prestaties leveren etc. Doe géén vol-syntheet, want daar gaat je koppeling van slippen. Doe half-syntheet, want geen slippende koppeling maar wel goede eigenschappen, gaat langer mee dan mineraal. Kortom: ik zie door de bomen het bos niet meer en begin haast te denken dat olie = olie en het maakt niet uit, want alles heeft voor- en nadelen.

Dus even concreet voor de goede adviezen: mineraal/half-syntheet/vol-syntheet en waarom? 5W40/10W40/10W50/nog wat anders en waarom? Tips voor wat betreft merken en goedkope adresjes uiteraard altijd welkom.
RSV1000R '04 (straat) / CBR600RR '05 (circuit)

Reg. datum:
07 jun. 2005
quote:
ElSjiepo schreef op 05 oktober 2011 @ 10:35:
Nou, dan wil ik wel een serieuze vraag stellen. Ik rij een ZXR400 uit '91 en ik wil de olie verversen, want dat is volgens de vorige eigenaar alweer een tijd niet gedaan...

Dus ik even interneppen en ik kom allerlei uiteenlopende informatie tegen: doe mineraal, want dat zat er af-fabriek in en is dus goed. Doe vol-syntheet, want dat gaat extra lang mee, blijft het langst goed, beste eigenschappen, speciaal voor motoren die hoge prestaties leveren etc. Doe géén vol-syntheet, want daar gaat je koppeling van slippen. Doe half-syntheet, want geen slippende koppeling maar wel goede eigenschappen, gaat langer mee dan mineraal. Kortom: ik zie door de bomen het bos niet meer en begin haast te denken dat olie = olie en het maakt niet uit, want alles heeft voor- en nadelen.

Dus even concreet voor de goede adviezen: mineraal/half-syntheet/vol-syntheet en waarom? 5W40/10W40/10W50/nog wat anders en waarom? Tips voor wat betreft merken en goedkope adresjes uiteraard altijd welkom.

Beetje vergelijkbare vraag uit ander topic:

quote:
wesleyc schreef op 04 oktober 2011 @ 22:15:

[...]

Dus als in vol- of semisyntheet dezelfde anti-frictie toevoegingen zitten, mag dat niet uitmaken?
Of is het zo dat in volsyntheet per definitie andere toevoegingen zitten waardoor de kans op slippende koppeling wel aanwezig is?

Heb nu twee verschillende verhalen gehoord, dus ben zeer benieuwd hoe het zit... :?

Heb er niet voor gestudeerd, maar wel opgelet wat RSV31 hier altijd schrijft ;)

Het verschil tussen half-syntheet en vol-syntheet is dat in de half syntheet ongemodificeerde olie zit ( lees minerale olie) terwijl in vol-syntheet deze gewone minerale componenten niet voorkomen.
( nu was er iets met een rechter en wanneer iets de kwalificatie synthetisch mag hebben, maar dat is niet echt de kern van het verhaal)

Een volsynthetische motorolie veroudert minder snel en kan dus ook langer in je blok blijven zitten ( i.v.t. halfsynthetische olie en volminerale olie). Dit komt door de toevoegingen die beter de vervuilingen inkapselen en minder snel verzuren.(naast nog wel meer dingen)

Als je motorfabrikant voorschrijft dat je ieder jaar of na 6.000 km moet verversen is het eigenlijk zonde van je centen om vol syntheet toe te passen.... maar als je daar niet zoveel om geeft moet het gewoon kunnen.

De frictieverminderaars worden aangeduidt met A3/B3 op de verpakking, als dit op de verpakking staat, zitten er speciale frictieverminderaars in waardoor je een grotere kans loopt op een slippende koppeling..... ook na de code SF( dus SG,SH,SI,SJ,) wordt het risico groter.

Als (om je vraag te beantwoorden) in half syntheet frictie verminderaars zitten, kun je wel degelijk problemen met je koppeling krijgen, angezien een koppeling juist veel frictie wil hebben om niet door te slippen.

-10W40 is voor de meeste japanse 4 cilinders een prima specificatie.

en een leuke
quote:
doe mineraal, want dat zat er af-fabriek in en is dus goed
daarom jagen we nu nog met knuppels en speren en gaan we met paard en wagen naar de MFMM :+

als je nog vragen hebt, lees ik het wel.
online motorbanden

VFR 1200X a.k.a. Crosstourer

Reg. datum:
22 feb. 2006
In de meeste motoren gaat volgens mij nog steeds de 10W40 halfsyntheet.
Maar kijken eens wat het handboek voor de ZXR400 zegt, die zijn meestal wel te vinden op het net.
Bij oudere motoren is het vaak niet verstandig over te stappen naar een volsyntheet omdat hierbij aangekoekt vuil los kan gaan komen of hij gaat meer olie verbruiken.
Als er altijd minerale olie in heeft gezeten kan je wel over gaan naar de halfsyntheet als ik het goed heb, persoonlijk zou ik dan wel eerst een beetje goedkope olie gebruiken om eens door te spoelen.
Qua merk maakt het niet zo heel veel uit maar hou het bij een echt merk en geen eigen merk omdat die lekker goedkoop is want vaak is goedkoop duurkoop en bij een motor kan het soms zelfs heel duur uit gaan vallen als de olie niet de juiste additieven heeft.
Ik het beste geval krijg je last van slippende koppeling die ook na het vervangen voor toch maar een goede olie aan blijft omdat de platen verzadigd zijn met de slechte meuk en kan je nieuwe platen aanschaffen.
Het zal allemaal wel meevallen maar voorkomen is beter dan genezen.

'83 Interceptor

Reg. datum:
06 sep. 2009
Als er maar JASO MA op staat, dan moet het werken met een natte koppeling.

quote:
JASO
The Japanese Automotive Standards Organization (JASO) has created their own set of performance and quality standards for petrol engines of Japanese origin.

For 4-stroke gasoline engines, the JASO T904 standard is used, and is particularly relevant to motorcycle engines. The JASO T904-MA and MA2 standards are designed to distinguish oils that are approved for wet clutch use, and the JASO T904-MB standard is not suitable for wet clutch use.

For 2-stroke gasoline engines, the JASO M345 (FA, FB, FC) standard is used, and this refers particularly to low ash, lubricity, detergency, low smoke and exhaust blocking.

These standards, especially JASO-MA and JASO-FC, are designed to address oil-requirement issues not addressed by the API service categories.

http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil

En aangezien alles wat op internet staat waar is...
V Four Ever!
Smiley's zijn voor mensen die niet menen wat ze zeggen. ;)
Toute nation a le gouvernement qu'elle mérite.
1983 VF750F, gedemonteerd
1983 VF750F

Reg. datum:
07 jun. 2005
quote:
Makrolon schreef op 05 oktober 2011 @ 10:32:
Wat is daar gek aan? Volgens mij houden de meeste fabrikanten 1 liter op 1000 km aan als grens.

klopt 1 op 1000 is de ondergrens die ze aanhouden voor ze aan garantie gaan denken.......

Het klinkt niet goed dat motoren olie verbruiken, vanwege het gevoel van overmatige slijtage e.d. maar je moet voor je je blok open haalt wel weten waar je moet gaan zoeken. Kosten van openhalen zijn al snel hoger dan de 5 liter olie die je er per jaar doorheen stookt. Dus een afweging die je moet maken.

Probeer bij een hoog olieverbruik ook eens een iets dikkere olie te gaan gebruiken geen W40, maar W50 ( of een ander merk) kan veel schelen in je verbruik.
online motorbanden

Reg. datum:
07 jun. 2005
dubbel "?
The Screaming Chief wijzigde dit bericht op woensdag 05 oktober 2011 11:12 (98%)
online motorbanden

carpe viam

Reg. datum:
27 jun. 2006
quote:
Makrolon schreef op 05 oktober 2011 @ 10:32:

Met een motor als de jouwe lijkt me een dergelijk verbruik toch vrij lastig...
live free and die ridin'

nadenken kost me te veel moeite, dus ik heb gewoon meteen mijn oordeel klaar

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.