OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

ff een copy-paste en je hebt alle (verstandige) topics over olie te pakken:


Zoeken

Op een of andere manier maakt MF er geen link van....
 
Laatst bewerkt:
Beetje vergelijkbare vraag uit ander topic:Heb er niet voor gestudeerd, maar wel opgelet wat RSV31 hier altijd schrijft ;)

Het verschil tussen half-syntheet en vol-syntheet is dat in de half syntheet ongemodificeerde olie zit ( lees minerale olie) terwijl in vol-syntheet deze gewone minerale componenten niet voorkomen.
( nu was er iets met een rechter en wanneer iets de kwalificatie synthetisch mag hebben, maar dat is niet echt de kern van het verhaal)

Een volsynthetische motorolie veroudert minder snel en kan dus ook langer in je blok blijven zitten ( i.v.t. halfsynthetische olie en volminerale olie). Dit komt door de toevoegingen die beter de vervuilingen inkapselen en minder snel verzuren.(naast nog wel meer dingen)

Als je motorfabrikant voorschrijft dat je ieder jaar of na 6.000 km moet verversen is het eigenlijk zonde van je centen om vol syntheet toe te passen.... maar als je daar niet zoveel om geeft moet het gewoon kunnen.

De frictieverminderaars worden aangeduidt met A3/B3 op de verpakking, als dit op de verpakking staat, zitten er speciale frictieverminderaars in waardoor je een grotere kans loopt op een slippende koppeling..... ook na de code SF( dus SG,SH,SI,SJ,) wordt het risico groter.

Als (om je vraag te beantwoorden) in half syntheet frictie verminderaars zitten, kun je wel degelijk problemen met je koppeling krijgen, angezien een koppeling juist veel frictie wil hebben om niet door te slippen.

-10W40 is voor de meeste japanse 4 cilinders een prima specificatie.

en een leukedaarom jagen we nu nog met knuppels en speren en gaan we met paard en wagen naar de MFMM :+


als je nog vragen hebt, lees ik het wel.


Klopt niet helemaal je uitleg, hier de originele versie:

Motorolie
 
Het gaat over de viscositeitsindex niet over de viscositeit.

Groep 1 t/m 5 gaat idd over de basisolie zegt wel wat over de kwaliteit.

En vergeet die groepen maar snel, want bepaalde groepen worden nooit gebruikt in motorolie. Heeft in de context van dit topic ook helemaal geen zin om de groepen te geen beoordelen.
 
Een leuk leesbaar stukje als het om de code's en specificaties gaat van olie :Y

Meer voor de klassieker .........het is heel begrijpelijk geschreven zonder te
veel poepas en onafhankelijk van merk of reclame *O*

http://www.srcc.nl/smeerolie.htm

Ook hier breekt weer de JASO voor natte koppelingen en ook de info over synthetisch en afdichtingen klopt niet.

Ik zeg door de WC er mee..... :+
 
Ideale olietemperatuur is toch rond de 100 graden?

Ik heb een temperatuurmeter op de olievuldop zitten (bovenop de koppeling) op mijn V-strom DL1000 maar die komt bijna nooit boven de 80-90 op een hele hete dag.
Gemiddeld zit die op 60~80.
Gisteren hele dag gereden (10~15 graden buiten), kwam bijna niet boven de 50~60 uit.
Ik heb de oliekoeler afgeplakt en dat hielp ongeveer 10 graden (60~70).

Moet ik me zorgen maken?

Draai momenteel met 5w-40


1. Ideale temp voor motorolie bestaat niet, d.w.z, 100 graden hoef je je niet druk om te maken.

2. Weg flikkeren die meter. Zijn de meest onbetrouwbare krengen die er zijn. Hij meet niet eens de olie, maar de lucht.
 
In principe is handwarm de ideale olietemperatuur maar dat gaat niet werken door de warmteontwikkeling in het blok dus hou gewoon zo koel mogelijk aan.
Het blok is gebouwd op een gemiddelde bedrijfstemperatuur van 90gr en hierop zij alle onderdelen op afgestemd zodat ze bij deze temperatuur de exacte maat hebben (verschilllende uitzetting van diverse materialen).
Hierom is het ook erg slecht om de motor tijdens de winterstalling te starten zonder een degelijke afstand te rijden met als extra negatieve bijwerking de condensvorming die weer een sludge van je olie maakt.
Ook op de zomerse dagen is het slecht om te starten tussendoor of korte stukken te rijden door die verschillende passingmaten, je kan beter met een warme motor van Amsterdam naar Parijs rijden dan een koude motor gebruiken voor een pakje shag om de hoek.
 
Afgelopen weekend een stuk getoerd, ik zag onderweg (ja lekker op tijd) dat het oliepeil rond de low zat, dus ik dacht, ik gooi er wat Vol syntheet in, (0,5L) Alleen nu slipt mijn koppeling dus (94'er 4 cilinder) Als ik alle olie aflaat en er nieuwe half in doe, is het probleem dan opgelost?

Alvast bedankt.
 
Afgelopen weekend een stuk getoerd, ik zag onderweg (ja lekker op tijd) dat het oliepeil rond de low zat, dus ik dacht, ik gooi er wat Vol syntheet in, (0,5L) Alleen nu slipt mijn koppeling dus (94'er 4 cilinder) Als ik alle olie aflaat en er nieuwe half in doe, is het probleem dan opgelost?

Alvast bedankt.
niet dat ik er veel verstand van heb, maar heb je niet altijd 'te weinig' olie als je onderweg je olie peilt?
 
Afgelopen weekend een stuk getoerd, ik zag onderweg (ja lekker op tijd) dat het oliepeil rond de low zat, dus ik dacht, ik gooi er wat Vol syntheet in, (0,5L) Alleen nu slipt mijn koppeling dus (94'er 4 cilinder) Als ik alle olie aflaat en er nieuwe half in doe, is het probleem dan opgelost?

Alvast bedankt.

Welke kwalificatie heeft die bijgevulde olie ?
 
Verklaar...........
Djeepert vraagt:Als ik alle olie aflaat en er nieuwe half in doe, is het probleem dan opgelost?

Als ie dat doet zit er dus ongeveer de helft te weinig olie in zijn motorblok. Lijkt mij niet goed. Met olie peilen voordat je gaat rijden bedoel ik dat je dat doet op de manier die voor jouw motorfiets geschikt is. Bij de mijne is dat starten als ie koud is, 2 minuten stationair laten draaien en peilen met peilstok. Bij sommige motorfietsen is de procedure anders, maar ik zou toch peilen voor ik een lange tocht ga maken en niet halverwege of aan het eind er van. Je voorkomt dan iig dat je per ongeluk een heel eind met te weinig olie in je blok rijdt.
 
Djeepert vraagt:Als ik alle olie aflaat en er nieuwe half in doe, is het probleem dan opgelost?

Als ie dat doet zit er dus ongeveer de helft te weinig olie in zijn motorblok. Lijkt mij niet goed. Met olie peilen voordat je gaat rijden bedoel ik dat je dat doet op de manier die voor jouw motorfiets geschikt is. Bij de mijne is dat starten als ie koud is, 2 minuten stationair laten draaien en peilen met peilstok. Bij sommige motorfietsen is de procedure anders, maar ik zou toch peilen voor ik een lange tocht ga maken en niet halverwege of aan het eind er van. Je voorkomt dan iig dat je per ongeluk een heel eind met te weinig olie in je blok rijdt.

Ik denk dat Djeepert bedoeld......nieuwe half syntheet olie en niet voor de helft vullen :+
 
Ik denk dat Djeepert bedoeld......nieuwe half syntheet olie en niet voor de helft vullen :+

:^ :^

Haha, ik dacht dat ik duidelijk was, maar de interpretatie van sommige maakt mijn middag weer goed :') Toch bedankt voor de reacties

Ten eerste moet ik mijn olie peilen als hij warm is, dus of dat nou 20 of 200km is, warm = warm.

Ten tweede, ik laat dus ALLE olie uit mijn blok, verwissel het filter en doe er dan GENOEG nieuwe Half-synteet bij ;)
--> met dan de vraag: Gaat mijn koppeling dan niet meer slippen, of is hij al onherstelbaar beschadigd?
 
Laatst bewerkt:
:^ :^

Haha, ik dacht dat ik duidelijk was, maar de interpretatie van sommige maakt mijn middag weer goed :') Toch bedankt voor de reacties

Ten eerste moet ik mijn olie peilen als hij warm is, dus of dat nou 20 of 200km is, warm = warm.

Ten tweede, ik laat dus ALLE olie uit mijn blok, verwissel het filter en doe er dan GENOEG nieuwe Half-synteet bij ;)
--> met dan de vraag: Gaat mijn koppeling dan niet meer slippen, of is hij al onherstelbaar beschadigd?

in principe moet je koppeling het dan wel weer doen, al kan het spul wel eens hardnekkig aan je platen blijven hangen.

Misschien eerst eens spoelen met een goedkope olie ( zonder frictieverminderaars)

Maar LET OP !!!! van synthetische olie hoeft een koppeling niet te gaan slippen, dat komt omdat je waarschijnlijk olie hebt gebruikt die niet motorfiets geschikt was ( motoren met natte koppeling bedoel ik)

Let op de juiste codes
 
:^ :^

Haha, ik dacht dat ik duidelijk was, maar de interpretatie van sommige maakt mijn middag weer goed :') Toch bedankt voor de reacties

Ten eerste moet ik mijn olie peilen als hij warm is, dus of dat nou 20 of 200km is, warm = warm.

Ten tweede, ik laat dus ALLE olie uit mijn blok, verwissel het filter en doe er dan GENOEG nieuwe Half-synteet bij ;)
--> met dan de vraag: Gaat mijn koppeling dan niet meer slippen, of is hij al onherstelbaar beschadigd?

Welke vol syntheet had je er bij gegooid?

Ik denk dat je koppelingsplaten al aan het slijten waren, en het scheutje volsyntheet misschien de doorslag heeft gegeven.
Normaal gaat van een half litertje olie extra je koppeling niet slippen.
Misschien staat je koppelingskabel wel te strak.... ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan