OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
2 vraagjes:
- welke kleur dient de motorolie te hebben? (in het glaasje lijkt het zwart)
- is het verstandig om hetzelfde type / merk te gebruiken om aan te vullen, of maakt dit niet zo veel uit (zolang het maar goede olie is)?
 
dat is koelwater wat gemeten wordt

en ik zeg nogwel nadrukkelijk OLIE temp meter!
ik zei niet algemeen temp meter ofzo :z

nee echt, het was een OLIE temperatuur meter

kijk nu eens naar deze afbeelding
dit was het uitzicht op dat dash waar ik het over heb
6 tellers: toeren, snelheid, volt, benz vooraard, koeltemp en olie temp.

waarom toch altijd die mensen die maar denken dat iemand die het over een warme motor heeft niet weet waar die het over heeft :')

en ik zei nog wel olie temp meter :9
 
en ik zeg nogwel nadrukkelijk OLIE temp meter!
ik zei niet algemeen temp meter ofzo :z

nee echt, het was een OLIE temperatuur meter

kijk nu eens naar deze afbeelding
dit was het uitzicht op dat dash waar ik het over heb
6 tellers: toeren, snelheid, volt, benz vooraard, koeltemp en olie temp.

waarom toch altijd die mensen die maar denken dat iemand die het over een warme motor heeft niet weet waar die het over heeft :')

en ik zei nog wel olie temp meter :9

watertemperatuur meter zit mbovenin de kop, olietemperatuur wordt onderin gemeten. ( de ducati 900SS heeft ook een olietemperatuur meter :Y
 
2 vraagjes:
- welke kleur dient de motorolie te hebben? (in het glaasje lijkt het zwart)
- is het verstandig om hetzelfde type / merk te gebruiken om aan te vullen, of maakt dit niet zo veel uit (zolang het maar goede olie is)?
Aan de kleur kan je weinig afmeten.
Bij twijfel vervangen en voortaan de onderhoudsinterval goed in de gaten houden. :P

Bijvullen het liefste met dezelfde olie, dan heb je een produkt zoals de de fabrikant die ontwikkeld en getest heeft, maar alle motorolie is onderling mengbaar.

Motor net gekocht. :?
 
Nog even iets over de temp. We rijden met 2 motorfietsen, die van mij 25 jaar oud en die ander 5 jaar oud. Weet even 't merk niet meer van die ander. Tijdens een stop voel je bij mijn motor de warmte er vanaf stralen. Motorblok is zo warm dat ik er aan de rechterkant geen hand tegen kan houden. Die andere motor is net handwarm. Kun je dus makkelijk hand tegenaan houden. Als ik tijdens 'r rijden de temp.meter (water) bekijk staat die meestal onder de helft. Soms komt de meter tot de helft en gaat dan snel weer terug. Neem aan dat dan de vent. aangaat dus de koeling lijkt in orde. Maar dat warme (heet) motorblok verontrust mij toch wel.
 
Aan de kleur kan je weinig afmeten.
Bij twijfel vervangen en voortaan de onderhoudsinterval goed in de gaten houden. :P

Bijvullen het liefste met dezelfde olie, dan heb je een produkt zoals de de fabrikant die ontwikkeld en getest heeft, maar alle motorolie is onderling mengbaar.

Motor net gekocht. :?

ja net gekocht ja :) verkoper zei dat olie in april vervangen is, en in 2 jaar zo'n 10k heeft gereden, dus ik denk dat ie bijna aan de 5000 zit op deze olie.
 
ja net gekocht ja :) verkoper zei dat olie in april vervangen is, en in 2 jaar zo'n 10k heeft gereden, dus ik denk dat ie bijna aan de 5000 zit op deze olie.
Het is verstandig om bij een net gekochte 2e hands motor de olie en het filter direct te vervangen, tenzij een gespecificeerde rekening bewijst dat het juiste onderhoudsinterval aangehouden is.
Mensen die van plan zijn om hun motor te verkopen hebben meestal niet de neiging om er nog geld aan te spenderen.
 
Nog even iets over de temp. We rijden met 2 motorfietsen, die van mij 25 jaar oud en die ander 5 jaar oud. Weet even 't merk niet meer van die ander. Tijdens een stop voel je bij mijn motor de warmte er vanaf stralen. Motorblok is zo warm dat ik er aan de rechterkant geen hand tegen kan houden. Die andere motor is net handwarm. Kun je dus makkelijk hand tegenaan houden. Als ik tijdens 'r rijden de temp.meter (water) bekijk staat die meestal onder de helft. Soms komt de meter tot de helft en gaat dan snel weer terug. Neem aan dat dan de vent. aangaat dus de koeling lijkt in orde. Maar dat warme (heet) motorblok verontrust mij toch wel.
Er is dan ook helemaal niks gelijk aan die twee motorfietsen. ;)

Vorig weekend toevallig nog met een maatje de uitlaten vergelijken, die van mij kokend heet, die van hem net handwarm. Hij was de voorrijder in Belgie, elf uur gereden. :}
Het is verstandig om bij een net gekochte 2e hands motor de olie en het filter direct te vervangen, tenzij een gespecificeerde rekening bewijst dat het juiste onderhoudsinterval aangehouden is.
Mensen die van plan zijn om hun motor te verkopen hebben meestal niet de neiging om er nog geld aan te spenderen.
:^

Ik ga er altijd vanuit dat de historie onbekend is, tenzij de olie kraakhelder is.
Aan zwarte olie zie je niets. (die kan nog goed zijn, maar net zo goed slecht)
 
auto's hebben geen versnellingsbak die met dezelfde olie gesmeerd worden en daarom is het verbrandingsgedeelte bij auto's, dus ook de motorolie, veel sneller op temperatuur.

:?
ik zou zeggen dat het juist met een motor sneller gaat omdat daar de versnellingsbak en koppeling n mee draait, daar komt toch ook warmte vanaf?
 
:?
ik zou zeggen dat het juist met een motor sneller gaat omdat daar de versnellingsbak en koppeling n mee draait, daar komt toch ook warmte vanaf?

Het duurt een tijdje voordat al dat metaal een temp heeft van 70+ grd... dat gaat je niet lukken met wrijving alleen.. zeker niet als daar koude olie tussendoor loopt/alles gesmeerd wordt.
 
Laatst bewerkt:
je bedoelt te zeggen dat olie zijn temperatuur ook weer snel kwijtraakt en metaal juist heel langzaam?

Zo is het in beide gevallen geen pretje, maar de brandwonden schijnen bij 100 C graden olie minder te zijn dan bij 100 C graden water.

ik denk anders om.
wat ik altijd geleerd heb is dat metaal zijn warmte snel geleid. daardoor voelt staal koud aan als je je hand erop legt, het staal is misschien wel 15 graden maar de warmte van je had gaat snel weg.
daarom voelt wol bijvoorbeeld veel warmer aan, maakt niet uit wat de temp is ervan. wol geleid heel slecht (dus isoleert)

en aangezien olie nooit koud aanvoelt als ik het aanraak... kan ook komen omdat ik altijd warm aftap :')
 
je bedoelt te zeggen dat olie zijn temperatuur ook weer snel kwijtraakt en metaal juist heel langzaam?

Zo is het in beide gevallen geen pretje, maar de brandwonden schijnen bij 100 C graden olie minder te zijn dan bij 100 C graden water.

Klopt over de brandwonden.
Het water trekt in je huid, waardoor je van binnen uit gekookt wordt eigenlijk, en de olie blijft op je huid liggen, waardoor het oppervlakkig verbrand.
Olie koelt ook sneller af dan water.
(nou niet thuis gaan voelen of het waar is :+ )
 
ik denk anders om.
wat ik altijd geleerd heb is dat metaal zijn warmte snel geleid. daardoor voelt staal koud aan als je je hand erop legt, het staal is misschien wel 15 graden maar de warmte van je had gaat snel weg.
daarom voelt wol bijvoorbeeld veel warmer aan, maakt niet uit wat de temp is ervan. wol geleid heel slecht (dus isoleert)

en aangezien olie nooit koud aanvoelt als ik het aanraak... kan ook komen omdat ik altijd warm aftap :')

Er zit verschil tussen thermische geleidbaarheid en soortelijke warmte.

Metalen geleiden warmte beter dan bijvoorbeeld water.
Maar, 1 kg water kan wel veel meer warmte bevatten dan 1 kg metaal.

Het is bijna logisch ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan