OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
Denk jij dat echt?

Ja. Jij niet?

Ik denk dit:
Soortelijke warmte is de capaciteit van het opslaan van thermische energie als trillingsenergie van de atomen per massaeenheid. De atomen trillen niet willekeurig, maar bewegen zich in golven door het rooster.

Bij thermische geleidbaarheid spelen ook de vrije elektronen een rol (buiten de eerder genoemde) roostertrillingen om warmte te transporteren.

Soortelijke warmte van water ligt ong. faktor 10 hoger dan die voor metaal:
Soortelijke warmte - Wikipedia

Klopt.

En ijzer geleid warmte ongeveer 132 keer beter dan water.
Thermische geleidbaarheid - Wikipedia
 
Laatst bewerkt:
Als jullie 't zeggen zal 't wel zo zijn. :)
Maar toen je schreef dat 1 kg water meer warmte kan bevatten dan 1 kg metaal dacht ik aan een kg roodgloeiend ijzer. En als je zoveel warmte in 1 kg water wilt stoppen is 't verdamd voordat je zover bent. Maar dat is te simpel natuurlijk.
 
Als jullie 't zeggen zal 't wel zo zijn. :)
Maar toen je schreef dat 1 kg water meer warmte kan bevatten dan 1 kg metaal dacht ik aan een kg roodgloeiend ijzer. En als je zoveel warmte in 1 kg water wilt stoppen is 't verdamd voordat je zover bent. Maar dat is te simpel natuurlijk.

Je moet dan in beide gevallen wel uitgaan van een gelijke temperatuur. 100 graden voor de een en 100 graden voor de ander.


Let wel, energiecentrales werken met hoge druk stroom.

Als je nagaat ddat het veel meer energie kost om stoom van water te maken ( meen iets van 300-400 keer zoveel ) dan blijkt wel dat in stoom van 1100 graden nog veeeel meer energie zit dan je zou denken.
 
Laatst bewerkt:
goede middag ik heb een kawa gpx 600r en daar heb ik een probleem mee waar van ik de oplossing niet van weet .als ik hem start dan slaat hij gelijk aan maar na eventjes gelopen te hebben slaat hij af en is niet meer aan de praat te krijgen na verloop van een paar uur start hij weer maar slaat ook weer af en niet meer aan de praat te krijgen hebben jullie misschien een idee wat of dat kan zijn ik heb de bougies al vernieuwd .gr.ate sagius
 
goede middag ik heb een kawa gpx 600r en daar heb ik een probleem mee waar van ik de oplossing niet van weet .als ik hem start dan slaat hij gelijk aan maar na eventjes gelopen te hebben slaat hij af en is niet meer aan de praat te krijgen na verloop van een paar uur start hij weer maar slaat ook weer af en niet meer aan de praat te krijgen hebben jullie misschien een idee wat of dat kan zijn ik heb de bougies al vernieuwd .gr.ate sagius

Je bent nu in een topic over OLIE belandt, denk niet dat dit de gooede plek is om je vraag te beantwoorden... maar we zijn de beroerdste ni9et om er iets over te zeggen.


Check eens in het kawa gpx topic ( onder sportmotoren te vinden
Daarnaast zou ik denken aan een sensor die door warmte niet meer goed werkt.
 
als we toch bezig zijn met technische vragen :P

het is zeer olie gerelateerd dus dat moet goed zijn hier
het gaat om het verschil tussen dry sump en wet sump
voor de mensen bij wie het mistig word na het horen van die termen (was bij mij 2 jaar geleden ook zo) dry sump is een olie systeem waarbij de olie in een apart vat/buisje/houder/tank zit en de pomp daar de olie weg haalt om het blok te smeren en daarna weer in het tankje te droppen
wet sump is dat de olie gewoon in het carter ligt, zoals geloof ik de meeste motoren

is het waar dat een te vol dry sump systeem niet schadelijk is zoals een wet sump dat is?
bij wet sump krijg je teveel druk en schuimvorming wat minder koelt en smeert heb ik me hier laten vertellen hier op MF (topic over te veel olie)

maar met dry sump schijnt het dus weg te werken en geen druk overschot te hebben...

iemand die dit technisch ondersteunen
 
als we toch bezig zijn met technische vragen :P

het is zeer olie gerelateerd dus dat moet goed zijn hier
het gaat om het verschil tussen dry sump en wet sump
voor de mensen bij wie het mistig word na het horen van die termen (was bij mij 2 jaar geleden ook zo) dry sump is een olie systeem waarbij de olie in een apart vat/buisje/houder/tank zit en de pomp daar de olie weg haalt om het blok te smeren en daarna weer in het tankje te droppen
wet sump is dat de olie gewoon in het carter ligt, zoals geloof ik de meeste motoren

is het waar dat een te vol dry sump systeem niet schadelijk is zoals een wet sump dat is?
bij wet sump krijg je teveel druk en schuimvorming wat minder koelt en smeert heb ik me hier laten vertellen hier op MF (topic over te veel olie)


maar met dry sump schijnt het dus weg te werken en geen druk overschot te hebben...

iemand die dit technisch ondersteunen


Er zit normaal gesproken wel een overloop op een olietank. Maar als deze het teveel aan olie in het blok loost dan komt het nivo te hoog te staan lijkt mij. En slaat de krukas toch te veel door de olie en zou je schuimvorming kunnen krijgen.
MAW een dry sump is minder gevoelig voor te veel olie zeg een halve liter, maar je kunt het ook niet te gek maken dus liters meer gaat niet,
 
Laatst bewerkt:
Vaak wel teveel olie gehad in de dry sump, alsof die een eigen leven leidde. _O-
Maar behalve dat het soms uit de tank liep nooit iets van gemerkt.
Ook ver daarna hoorde ik nog positieve verhalen over de motor. :+
 
Laatst bewerkt:
als we toch bezig zijn met technische vragen :P

het is zeer olie gerelateerd dus dat moet goed zijn hier
het gaat om het verschil tussen dry sump en wet sump
voor de mensen bij wie het mistig word na het horen van die termen (was bij mij 2 jaar geleden ook zo) dry sump is een olie systeem waarbij de olie in een apart vat/buisje/houder/tank zit en de pomp daar de olie weg haalt om het blok te smeren en daarna weer in het tankje te droppen
wet sump is dat de olie gewoon in het carter ligt, zoals geloof ik de meeste motoren

is het waar dat een te vol dry sump systeem niet schadelijk is zoals een wet sump dat is?
bij wet sump krijg je teveel druk en schuimvorming wat minder koelt en smeert heb ik me hier laten vertellen hier op MF (topic over te veel olie)

maar met dry sump schijnt het dus weg te werken en geen druk overschot te hebben...

iemand die dit technisch ondersteunen

dry-sump slaat de olie buiten het carter op. daarmee kun je meer bodemvrijheid creëren,een lager zwaartepunt( of betere massacentralisatie). Omdat alle olie onderin het blok wrdt weggezogen kan de krukas niet in het oliebad draaien. daardoor kan het de krukas ook niet als een soort van slagroomklopper in de olie gaan werken. door dit eventuele slagroomklopperij veroorzaakt het schuimen van de olie en dat is niet goed voor de smering.

Wat er met eventueel teveel olie in het frame/tank gebeurt durf ik even niet te zeggen
 
worldbeater, ik heb het idee dat je er meer van weet

chief, thanks, dat is een veel betere uitleg over dry sump dan de mijne...

4 stroke, ik heb eigenlijk geen idee of en waar die de olie loost.. vandaar mijn vraag.
ik hoop dat het gewaardeerd word dat ik die hier stel, het gaat wel over olie dus...
 
Als jullie 't zeggen zal 't wel zo zijn. :)
Maar toen je schreef dat 1 kg water meer warmte kan bevatten dan 1 kg metaal dacht ik aan een kg roodgloeiend ijzer. En als je zoveel warmte in 1 kg water wilt stoppen is 't verdamd voordat je zover bent. Maar dat is te simpel natuurlijk.

Kijk, dan begrijpen we elkaar weer :)

In jouw voorbeeld moet je dan ook eigenlijk stoom meenemen. Ook al is het van toestand veranderd, het blijft water.

De soortelijke warmte geeft dus aan hoeveel energie nodig is, om een massa 1 graad op te warmen. Bij 1 kg water moet je dus ongeveer 10 keer zoveel energie toevoegen om het een graad te verwarmen, dan om 1 kg staal een graad te verwarmen.


Je moet dan in beide gevallen wel uitgaan van een gelijke temperatuur. 100 graden voor de een en 100 graden voor de ander.

Let wel, energiecentrales werken met hoge druk stroom.

Als je nagaat ddat het veel meer energie kost om stoom van water te maken ( meen iets van 300-400 keer zoveel ) dan blijkt wel dat in stoom van 1100 graden nog veeeel meer energie zit dan je zou denken.

Klopt. Daarom wordt dit ook meestal aan boord van schepen gebruikt voor verwarmingsdoeleinde. Echter wel bij veel lagere drukken dan in energiecentrales.



is het waar dat een te vol dry sump systeem niet schadelijk is zoals een wet sump dat is?
bij wet sump krijg je teveel druk en schuimvorming wat minder koelt en smeert heb ik me hier laten vertellen hier op MF (topic over te veel olie)

Ik denk (weet het niet zeker, maar logisch nadenkend) niet dat je te veel olie druk zal krijgen door een te hoog olie level.
Eventueel door schuimvorming misschien een wat lagere oliedruk, wegens lucht aanzuigen van de oliepomp, wat aan de pers zijde van de pomp weer gecomprimeerd wordt.

In de link wordt gesproken over onderdruk in je carter. Dit vind ik ook een raar verhaal. Zuigerveren zijn nooit 100% dicht, dus de meeste carters zouden een lichte overdruk hebben indien de carterontluchting afgesloten zou zijn.
Of spelen hier nog andere dingen mee?
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast: als het olienivo bij een wetsump te hoog wordt kunnen allerlei afdichtringen gaan doorlekken. Gebeurt tegenwoordig niet meer zo snel maar vroeger dus wél bij de kickstarter-as bijv.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk (weet het niet zeker, maar logisch nadenkend) niet dat je te veel olie druk zal krijgen door een te hoog olie level.
Eventueel door schuimvorming misschien een wat lagere oliedruk, wegens lucht aanzuigen van de oliepomp, wat aan de pers zijde van de pomp weer gecomprimeerd wordt.

In de link wordt gesproken over onderdruk in je carter. Dit vind ik ook een raar verhaal. Zuigerveren zijn nooit 100% dicht, dus de meeste carters zouden een lichte overdruk hebben indien de carterontluchting afgesloten zou zijn.
Of spelen hier nog andere dingen mee?

Als je olienivo te hoog komt kan het wel delen in je blok afsluiten omdat bij het ontwerp geen rekening is gehouden met een hoog olienivo, daar kan dan een onder- of overdruk situatie ontstaan. Het is geen 100% zekerheid en het schuimen va je olie is veel gevaarlijker
 
Als je olienivo te hoog komt kan het wel delen in je blok afsluiten omdat bij het ontwerp geen rekening is gehouden met een hoog olienivo, daar kan dan een onder- of overdruk situatie ontstaan. Het is geen 100% zekerheid en het schuimen va je olie is veel gevaarlijker

Ah, op die manier.

Maar aangezien we het hier over misschien enkele centimeters level verschil hebben, hebben we het dus ook over zeer kleine drukverschillen. (max. 0,01 bar over- of onderdruk lijkt me)
 
Ah, op die manier.

Maar aangezien we het hier over misschien enkele centimeters level verschil hebben, hebben we het dus ook over zeer kleine drukverschillen. (max. 0,01 bar over- of onderdruk lijkt me)

in het open gedeelte van het carter ( het is immers verbonden met je luchtfilter d.m.v. je carterontluchting) zal het niet meetbaar zijn. Als het echter zo hoog komt dat het een ruimte met bewegende delen afsluit kan de druk wel verder oplopen..... alleen of de spreekwoordelijke soep zo heet wordt gegeten....
 
Hallo MF'ers (niet dubbelzinnig opvatten),
Ik heb een (flink) probleem met mijn motor. Hij heeft op het moment al erg veel moeite met starten, maar toen ik het luchtfilter checkte bleek deze doordrenkt te zijn met olie.
Starten zonder het luchtfilter erin (waardoor ik er dus recht in kon kijken) resulteerde in een
douche van olie wat eruit spoot. Het lijkt alsof hij alle olie er uitgepompt heeft, en deze in het luchtfilter kast spuit. Ik heb geen flauw idee hoe dit kan, gister liep hij nog prima, maar op een gegeven moment rook ik een branderige lucht. Dat was na lang in de binnenstad rijden waar het toen helemaal vast stond. Op dit moment liep hij verder nog prima, maar toen ik vanochtend probeerde weg te rijden, deed hij niks (behalve zichzelf onder de olie spuiten).

iemand een idee? Het is een Yamaha XJ650 Maxim uit 1982
 
het gaat dan wel over olie maar misschien moet je een topic openen of in een ander technisch topic vragen...

dit is namelijk geen vraag OVER olie maar met olie in de vraag... das wat anders
 
Hallo MF'ers (niet dubbelzinnig opvatten),
Ik heb een (flink) probleem met mijn motor. Hij heeft op het moment al erg veel moeite met starten, maar toen ik het luchtfilter checkte bleek deze doordrenkt te zijn met olie.
Starten zonder het luchtfilter erin (waardoor ik er dus recht in kon kijken) resulteerde in een
douche van olie wat eruit spoot. Het lijkt alsof hij alle olie er uitgepompt heeft, en deze in het luchtfilter kast spuit. Ik heb geen flauw idee hoe dit kan, gister liep hij nog prima, maar op een gegeven moment rook ik een branderige lucht. Dat was na lang in de binnenstad rijden waar het toen helemaal vast stond. Op dit moment liep hij verder nog prima, maar toen ik vanochtend probeerde weg te rijden, deed hij niks (behalve zichzelf onder de olie spuiten).

iemand een idee? Het is een Yamaha XJ650 Maxim uit 1982
Te hoge carterdruk. :P

- Doorblazen langs zuigers wegens slijtage van cilinders, zuigers, zuigerveren
- Gebroken of vastzittende zuigerveren
- Slecht werkende carterventilatie
- Te veel tegendruk in het uitlaatsysteem
 
er zitten allerlei plastic vaatjes tussen blokuitgang en luchtfilteringang.. met een hoop slangetjes e.d. Kijk eens of dat allemaal open en schoon is. Na verloop van tijd kan er e.e.a. volgelopen zijn of ergens een knik in een slang zitten. Indien schoon enzo dan zou je die karterdampen ook kunnen opvangen in een klein flesje.. ergens onder het blok. Heb ik jaren gedaan, want die motor, Swamp, blies ook aardig door, en kan prima. Komen er ook geen oliedampen meer langs je kleppen in e verbrandingskamer en je luchtfilter(kast) blijft voortaan ook mooi schoon :-)
 
Laatst bewerkt:
harstikke bedankt voor het antwoord, ik zal de tips proberen en hopen dat hij het dan weer doet.
en ik zal hem eens goed nalopen op verstoppingen. bij het schoonmaken van de carburateurs zag ik ook al erg veel opgehoopte troep zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan