OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
MPM is volgens mij gewoon dure olie. Zelfs op internet overal wel min. €16 voor 1 liter.
Ik heb bij de Gamo echt minder dan een tientje betaald voor 3x 1 liter. Denk dat dit weer een geval is dat je bij de winkel goedkoper kan krijgen omdat die grootafnemers zijn.

Online is het waarschijnlijk alleen goedkoop te verkrijgen als je het in grote aantallen koopt(4x5L bijv).
 
Laatst bewerkt:
MPM high mileage heb ik ook in de auto (Chrysler Stratus) gehad.
Na twee jaar besloten dat het relatief toch wel dure olie was.
En verdomt, toen ik overstapte op Action 5W40 volsyntheet was het olieverbruik weg.(240.000 km)
Bovendien geen mayonaise meer bij korte ritten in de winter..

It's amazing Mike! *O* _O-

De auto is jaren later geëxporteerd en rijdt nu rond in Afrika.
 
Laatst bewerkt:
Nou... oplossing gevonden

2016-07-27%2015.52.09.jpg


10W40 semi-synth met JASO MA2, 4 liter voor €15.
Gelijk maar 12 liter meegenomen _O- heb ik komende tijd genoeg.

De 4L Motul 7100 heb ik dus niet meer nodig. Wie wil? €40 incl verzend?
 
Laatst bewerkt:
Bij Aprilia hebben ze dus geen idee wat sportief rijden is. Zo te lezen Aprilia België.
899126 RSV4 Factory - R MY2011 EN-NL :+ ;)

APRILIA WIL U BEDANKEN
omdat u één van haar producten heeft gekozen. Wij hebben deze handleiding opgesteld opdat u de kwaliteiten ervan ten volle kan waarderen. Wij raden aan om deze handleiding geheel door te lezen, voordat u met het voertuig gaat rijden. Het bevat informatie, raadgevingen en waarschuwingen in verband met het gebruik van uw voertuig; daarnaast zal u eigenschappen, bijzonderheden en handigheidjes ontdekken die u ervan zullen overtuigen dat u een juiste keuze heeft gemaakt. Wij zijn er zeker van dat indien u hier rekening mee zal houden, u makkelijk zal wennen aan uw nieuw voertuig, waar u lang naar volle tevredenheid gebruik van zal kunnen maken. Deze uitgave is een integrerend deel van het voertuig, en bij verkoop van dit laatste moet het worden overhandigd aan de nieuwe eigenaar.

<knip>

ALGEMENE NORMEN..................................................................... 9 Vooronderstelling....................................................................... 10 Koolmonoxide............................................................................. 10 Brandstof.................................................................................... 11 Warme onderdelen..................................................................... 12 Koelvloeistof............................................................................... 12 Gebruikte motorolie en koppelingsolie....................................... 13 Rem- en koppelingsvloeistof...................................................... 14 Elektrolyt en waterstofgas van de accu...................................... 15 Standaard................................................................................... 16 Communicatie van de defecten die invloed hebben op de vei- ligheid......................................................................................... 17

VOERTUING..................................................................................... 19 Plaats van de hoofdcomponenten................................................. 21 Legenda......................................................................................... 24 Analoog instrumentenpaneel......................................................... 24 Groep controlelampjes................................................................... 26 Digitaal display............................................................................... 26 Alarmen...................................................................................... 30 Selectie lokalisaties.................................................................... 33 Commandoknoppen................................................................... 36 Geavanceerde functies.............................................................. 39 Startschakelaar.......................................................................... 52 Stuurslot vergrendelen............................................................... 53 Knoppen regeling a-PRC............................................................... 54 Drukknop claxon............................................................................ 54 Schakelaar richtingaanwijzers....................................................... 55 Lichtschakelaar.............................................................................. 56 Knop die knippert voor groot licht.................................................. 5
 
En, al overtuigd?
"Vooronderstelling" ;) :Y
Ze hebben wel een beetje rekening gehouden met de Nederlandse markt, versnelling is geen vitesse.
Het leest verder wel leuk als Nederlander.

En het is vast vertaald door een leuk meisje die niets van motorfietsen / jargon weet. :$
Elektrolyt en waterstofgas van de accu.
 
Laatst bewerkt:
"Vooronderstelling" ;) :Y
Ze hebben wel een beetje rekening gehouden met de Nederlandse markt, versnelling is geen vitesse.
Het leest verder wel leuk als Nederlander.

En het is vast vertaald door een leuk meisje die niets van motorfietsen / jargon weet. :$
Elektrolyt en waterstofgas van de accu.

Niets weten is tegenwoordig erg belangrijk. Je moet ook geen enkele ambitie hebben om meer te willen weten.
 
Ik heb deze week dus Motul 10W40 5100 half-syntheet besteld (bedankt voor de tip) voor mijn Yamaha FJ600 uit 1984 met 75000KM.
Nu heb ik echter 10W40 7100 vol-syntheet gekregen.

Wat zeggen jullie... gaat die goed? Ik lees veel dat 100% syntheet gewoon beter is. Maar ook verhalen dat het met oudere motoren problemen kan opleveren. Olieverbruik, toleranties, koppeling.. en dan weer anderen die zeggen dat dit alleen geld voor 100% synth zonder JASO-MA.
:/

Ik heb nog nooit volledig synth gebruikt, in mijn bandit gooi ik ook altijd half-syntheet...


Probleem doet zich over het algemeen voor met overstappen bij een hoge km. stand en van mineraal naar volsynthetisch. In jouw geval is het niet zo spannend.
 
Probleem doet zich over het algemeen voor met overstappen bij een hoge km. stand en van mineraal naar volsynthetisch. In jouw geval is het niet zo spannend.
Tja ik heb geen idee wat er nu in zit, of daarvoor. Had zo mineraal geweest kunnen zijn, vooral in de jaren 80. En 75000km is toch al wel wat KMs.
Maar goed ik heb de Motul verkocht en er zit nu olie van louis in :) 10w40 semisynth
 
Na alles doorgelezen gehad vraag ik met af of deskundige RSV31 een voorkeur of afkeer heeft van bepaalde merken.
Ik heb ook wel eens gelezen dat prijs en merk niet zo belangrijk zijn, maar wel alleen de specificaties.
Als leek is het toch moeilijk of onmogelijk om te bepalen of de door jou gekochte olie wel of niet goed is.
 
MLM motor olie ,voor auto's, heeft mijn garage ook. Bij Heintz autoservice in Maassluis.
Toen ik hem zei dat die olie niet in mijn Renault komt, keek ie raar op.
Hij zei ook dat dat g oede olie is en wat belangrijker is dan wat hij zegt, dat het wel de juiste
specificaties had voor mijn auto..
Dus er maar in laten gooien. MLM olie verkopen ze ook bij ons automaterialen shop.
Olie komt uit Delft distributeur dan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan