OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
Na alles doorgelezen gehad vraag ik met af of deskundige RSV31 een voorkeur of afkeer heeft van bepaalde merken.
Ik heb ook wel eens gelezen dat prijs en merk niet zo belangrijk zijn, maar wel alleen de specificaties.
Als leek is het toch moeilijk of onmogelijk om te bepalen of de door jou gekochte olie wel of niet goed is.


Afkeer en voorkeur heb ik zeker, maar hoe relevant dat is....geen idee. En ik brand daar mijn vingers niet aan omdat omstandigheden zoals rijstijl, vervuiling, weersomstandigheden, onderhoudshistorie, type motorblok e.d. een hele grote invloed hebben op de algemene conditie van een motorblok. En een ogenschijnlijk "olieprobleem" is na lange tijd vaak niet meer te herleiden tot deze factoren/omstandigheden.

Daarbij zijn er olienerds (zoals worldbeater :+ ) die zeer regelmatig verversen tegenover een rijder die gerust 2 jaar met dezelfde olie rijden met nog geen 5000 kilometers. Ook dit stelt hele andere eisen aan een olie, waarbij het ene merk en type wellicht beter of slechter werkt.

En daarbij is motorolie net zoiets als voetbal...iedereen heeft wel een mening.

Een vergelijkende motorolietest is complex, duur en duurt minimaal een paar maanden en gaat als je het echt 100% goed uitvoert zo maar meer dan EUR. 10.000 kosten.

Kortom; zoek lekker een olie op met lage API specs en een JASO MA/MA2. Dan zit je over het algemeen wel goed. Kies dan ook nog een half-syntheet of vol-syntheet.

Voor de scherpe lezers...inderdaad een lage API spec.

Marketing: Hoe hoger de API spec, des te beter.....lees: "we worden gedwongen om milieubelastende stoffen er zoveel mogelijk uit te halen" :X

Technisch: Hoe lager hoe meer milieubelastende zooi er in zit....maar die middeltjes beschermen zo lekker tegen slijtage O-)

Recentelijk mijn laatste batch motorlie met API-SG rating opgemaakt....ben nu ook veroordeelt tot de hogere API's ;(
 
welke olie is het beste voor een Suzuki gsx-r 750 van 2009?


Eerste 1000 km inrijden met een minerale olie. Hier gaan veel reacties op komen, maar doe maar gewoon :+

Na 1000 km inrijden (ga ik wel van uit gezien bj van 2009) een half of vol-syntheet 10W40 met JASO MA of JASO MA2. Dus i.v.m. natte koppeling specifieke motorfietsolie er in knikkeren.
 
Vraagje; wel olie gerelateerd maar niet motor-motor gerelateerd ;)

Mijn Karcher hogedrukreiniger had lekkende keerringen. Dus de boel geserviced maar nu moet er nieuwe olie in. Karcher schrijft een 15w40 non-detergent olie voor. Nu had ik me al wat ingelezen hieroveren het blijkt een olie te zijn zonder reinigende werking. Dit omdat er in de hogedruk motor geen filter zit die afzettingen kan opvangen. Als dit klopt is de vraag simpeler; de goedkope minirale olie van de action (techno) weet iemand of die wel/niet een reinigende werking heeft?

De originele karcher olie is ex verzending van 5/6 euro te koop voor 15-20 euro. Beetje prijzig en niet overal/snel leverbaar. Heb iets van 4 webshops kunnen vinden. Waarvan 1 op amazon; en daar staat een reactie van iemand die het had gekocht en er naar zijn schrijven achter kwam dat het gewone 15w40 was en het dus nooit meer zou kopen..

Fa. Kärcher snapt het niet helemaal. Iedere multigrade motorolie bevat tegenwoordig dispergenten en detergenten. Dus dat is een tegenstelling in die handleiding.

Gewoon een MINERALE 15w40 er in pleuren. Minerale olie reinigt niet zo sterk als synthetische olie.
 
Recentelijk mijn laatste batch motorlie met API-SG rating opgemaakt....ben nu ook veroordeelt tot de hogere API's ;(
Beetje zink van een plaatje afschrapen en er doorheen mengen? :+ _O-

Het viel mij op dat zelfs de minerale 15W40 van de Action al API SJ is..
 
Laatst bewerkt:
:+



Helaas wel ja. Sinds 1,5 jaar is de wet- en regelgeving zo streng geworden. Alle leuke technische stofjes motten er allemaal uit.

Maar, beste RSV31, is daar geen ander alternatief stofje voor in de plaats gekomen?
Het lijk me stug dat er zomaar een antislijtage doop uitgehaald moet worden, en er dan niets voor in de plaats komt.
Dan zouden er toch veel meer motoren kapot lopen / minder lang meegaan door al die moderne olie.
 
Maar, beste RSV31, is daar geen ander alternatief stofje voor in de plaats gekomen?
Het lijk me stug dat er zomaar een antislijtage doop uitgehaald moet worden, en er dan niets voor in de plaats komt.
Dan zouden er toch veel meer motoren kapot lopen / minder lang meegaan door al die moderne olie.

Ik heb wel eens ergens gelezen over "liquid titanium" .
Misschien is dat wel het alternatief.
Afgezien van alle "indianenverhalen" op internet, wordt er door de oliemaatschappijen zelf verdacht weinig over bekend gemaakt.
 
Maar, beste RSV31, is daar geen ander alternatief stofje voor in de plaats gekomen?
Het lijk me stug dat er zomaar een antislijtage doop uitgehaald moet worden, en er dan niets voor in de plaats komt.
Dan zouden er toch veel meer motoren kapot lopen / minder lang meegaan door al die moderne olie.

Uiteraard zijn er alternatieve stoffen voor in de plaats gekomen, maar die werken minder goed, minder lang of zijn gewoon belachelijk veel duur(der).

Maar het voornaamste argument van de politiek is milieuvervuiling. Binnen de oliewereld is daar nogal een discussie over gaande. Een discussie die overigens redelijk kansloos is. O-)

Klein voorbeeld vanuit de industrie: Vanaf 2010 waren ivm EU wet- en regelgeving alle gemeenten en provincies in NL verplicht om minimaal 50% van hun industriele smeermiddelen te vervangen door bio afbreekbare smeermiddelen. Daarna kwam er een overgangsregeling en moest dat langzaam richting 100% gaan.

Guess what? Er is geen handhaving, dus het wordt nauwelijks verkocht. Maar....de olieboeren zijn volop aan het ontwikkelen geweest en hebben allemaal mooie producten die nauwelijks verkocht worden.

Zo ook met auto- en motorfietsolie. Ja; het zijn milieubelastende stoffen, maar de blootstelling in het milieu is nog minder dan een druppel op de gloeiende plaat. Dan kom ik dagdagelijks in mijn werk milieubelastende zaken tegen waarvan een ieder snapt dat het niet door de beugel kan. Nu ben ik ook niet roomser dan de paus, maar het is echt zoeken naar spijkers op laag water met de ingredienten in motorolie.

Het instituut API in the US is een dollarverslindende industrie die niks anders doet dan lobbyen voor nog strengere milieuregels voor de automotive sector (waar in dit geval motoren ook onder vallen). Hoe meer specs, hoe meer regels, hoe meer omzet.

Zo lang we nog lekker kolencentrales bouwen, CO2 emissiecertifcaten uit Scandinavie opkopen en op basis daarvan pretenderen dat de Eneco's en NUON's van deze wereld "groene stroom" leveren ben ik van mening dat het niet zo'n vaart loopt met "onze" motorfietsolie.

Zonnige groet vanuit een land waar men veel rijst eet, heeeeeeeel veel staal produceert en men het met het milieu niet zo nauw neemt :X
 
Laatst bewerkt:
Ga naar een goed revisie bedrijf, die hebben vaak wel de wegen om aan diverse soorten olie te komen

Dan wens ik deze bedrijven succes.

Met enige arrogantie durf ik toch te stellen dat als ik er niet meer aan kan komen, het gemiddelde revisie-bedrijf dat ook niet kan.

Tenzij je Worldbeater heet en je ZDDP's via Ebay besteld :9
 
Tenzij je Worldbeater heet en je ZDDP's via Ebay besteld :9
Was het maar zo simpel. _O-
En teveel ZDDP is net zo schadelijk als te weinig, het wordt toch lastig doseren..
Theelepeltje erin voor het gevoel? :+

Bij de RSV4 mag ik dan ook nog de katalysator verwijderen.
En de pekelbike, de GSX750F, die is van zichzelf al kogelvrij. _O-
 
Het instituut API in the US is een dollarverslindende industrie die niks anders doet dan lobbyen voor nog strengere milieuregels voor de automotive sector (waar in dit geval motoren ook onder vallen). Hoe meer specs, hoe meer regels, hoe meer omzet.
Door de overdaad aan regels bedacht achter een poltiek bureau voel ik ook mee met Volkswagen. :+
Al vind ik dat bijmengen van reactievloeistof ook wel een beetje aparte manier van engineering.
Selectieve katalytische reductie - Wikipedia
 
Smeert Head & Shoulders beter dan motorolie?

Wel of geen additieven toevoegen aan de motorolie?
Sinds het thema-artikel over olie en additieven in AMT 7/8 is daar een discussie over losgebarsten.
Additievenleveranciers beloven goede resultaten, maar olieleveranciers raden het gebruik van extra additieven af.
Wie moet je geloven? We vroegen het aan een leverancier van smeerolie én additieven.
En we leerden iets over de betrouwbaarheid van laboratoriumtestjes…


Alleen de kop en de video is leuk.
Je wordt er alleen niet wijzer van. ;)
 
Laatst bewerkt:
zddp toevoeging - Google zoeken]RSV31 schreef op 16 augustus 2016 @ 09:31:Dan wens ik deze bedrijven succes.

Met enige arrogantie durf ik toch te stellen dat als ik er niet meer aan kan komen, het gemiddelde revisie-bedrijf dat ook niet kan.

Tenzij je Worldbeater heet en je ZDDP's via Ebay besteld :9\
Kun je ook in nl aan komen.[/quote]


Ik doelde niet op ZDDP pakketjes, die hebben wij hier ook zat staan. Additieven en ingredienten genoeg hier :9 Maar de opmerking dat kant-en-klare olie met de verbannen stoffen nu nog te koop zijn, dat lijkt me sterk.
 
Smeert Head & Shoulders beter dan motorolie?

Wel of geen additieven toevoegen aan de motorolie?
Sinds het thema-artikel over olie en additieven in AMT 7/8 is daar een discussie over losgebarsten.
Additievenleveranciers beloven goede resultaten, maar olieleveranciers raden het gebruik van extra additieven af.
Wie moet je geloven? We vroegen het aan een leverancier van smeerolie én additieven.
En we leerden iets over de betrouwbaarheid van laboratoriumtestjes…


Alleen de kop en de video is leuk.
Je wordt er alleen niet wijzer van. ;)



Zeer eenzijdige test. Belicht slechts 1 eigenschap van een smeermiddel. Dat de detergenten van de olie gelijk zijn verbruikt wordt niet vermeld. Dat het de viscositeit en viscsiteitsindex beinvloed vertelt TSL er ook niet bij. :Z

Het wordt pas interessant wanneer een olie met toevoeging de hele cyclus van motorolietesten zou doorlopen. Pas dan kan je een conclusie trekken.

Doe hetzelfde maar eens, maar dan met hele lage snelheid. Wedden dat de toevoeging van TSL dan geen meerwaarde heeft? Deze test is zo makkelijk te manipuleren.

Neem maar eens dezelfde olie, maar dan met verschillende viscositeiten, dan krijg je ook verschillende resultaten.

Ook hoop ik dat ik in mijn motorblokken nooit de situatie mee maak zoals in de testmachine van TSL. dat gaat er toch serieus iets niet goed _O-

Ik heb onlangs zelf een pakket smeermiddelen getest voor een klant waarbij één smeermiddel er met kop en schouders bovenuit stak. In de praktijk viel dat vies tegen; het beschermde niet zo heel goed tegen roest. Ging om een applicatie in een zout water omgeving waar roest wel degelijk een probleem was.

Op langere termijn bleek het smeermiddel met een grotere "scar" tijdens het testen in het lab, in de praktijk toch beter.
 
Ik doelde niet op ZDDP pakketjes, die hebben wij hier ook zat staan. Additieven en ingredienten genoeg hier :9 Maar de opmerking dat kant-en-klare olie met de verbannen stoffen nu nog te koop zijn, dat lijkt me sterk.
Volgens mij nog wel, Brad Penn, Kendall, Red line Penrite,Torco enz.
zeg maar de meer race georienteerde merken.
Maar het klopt dus dat er geen echte vervanging is voor de zinktoevoeging ?
Wat ie er mis met de zddp pakketjes of zijn die goed te gebruiken en een verbetering ?
 
Afkeer en voorkeur heb ik zeker, maar hoe relevant dat is....geen idee. En ik brand daar mijn vingers niet aan omdat omstandigheden zoals rijstijl, vervuiling, weersomstandigheden, onderhoudshistorie, type motorblok e.d. een hele grote invloed hebben op de algemene conditie van een motorblok. En een ogenschijnlijk "olieprobleem" is na lange tijd vaak niet meer te herleiden tot deze factoren/omstandigheden.

Daarbij zijn er olienerds (zoals worldbeater :+ ) die zeer regelmatig verversen tegenover een rijder die gerust 2 jaar met dezelfde olie rijden met nog geen 5000 kilometers. Ook dit stelt hele andere eisen aan een olie, waarbij het ene merk en type wellicht beter of slechter werkt.

En daarbij is motorolie net zoiets als voetbal...iedereen heeft wel een mening.

Een vergelijkende motorolietest is complex, duur en duurt minimaal een paar maanden en gaat als je het echt 100% goed uitvoert zo maar meer dan EUR. 10.000 kosten.

Kortom; zoek lekker een olie op met lage API specs en een JASO MA/MA2. Dan zit je over het algemeen wel goed. Kies dan ook nog een half-syntheet of vol-syntheet.

Voor de scherpe lezers...inderdaad een lage API spec.

Marketing: Hoe hoger de API spec, des te beter.....lees: "we worden gedwongen om milieubelastende stoffen er zoveel mogelijk uit te halen" :X

Technisch: Hoe lager hoe meer milieubelastende zooi er in zit....maar die middeltjes beschermen zo lekker tegen slijtage O-)

Recentelijk mijn laatste batch motorlie met API-SG rating opgemaakt....ben nu ook veroordeelt tot de hogere API's ;(

Ik kwam toevallig dit tegen, bron API
API SN Engine Oil Category - oilspecifications.org
Daaruit zou blijken dat de verlaagde ZDDP alleen voor de hele dunne olie geldt en niet voor bijv. 10W40 of 20W50
full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan