Het zijspan toen, ca. 1903 - 1958

TingTing

MF veteraan
25 apr 2003
9.113
0
Rotterdam
Header%252520klassiek%252520MF.jpg

Welkom op een topic over zijspannen van toen en meer precies uit het tijdvak 1903-1958. Het begin en de jaren waarin de motor met zijspan uitgroeide tot het vervoermiddel voor zijn bezitter.
Op 7 januari 1903 verscheen een cartoon in het blad Motor Cycling met waarschijnlijk de eerste afbeelding van een zijspan. Drie weken later was er een patent op. Iets meer dan een halve eeuw later, in 1958 en heel veel geproduceerde zijspannen verder viel het doek voor Steib, de wereldleider in de zijspanproductie met op zijn top circa 50 stuks per dag. De stelling hier is dat authentieke zijspannen op het Europese continent stammen van voor 1958, wat daarna komt is de revival, de wedergeboorte van het concept vanuit een andersoortige behoefte, veel kleinschaliger qua productie, modernere materialen en toepassing van technieken en onderdelen uit de automobielproductie. Het rijden op een motorfiets met zijspan heet nu de ‘sidecardrive’ !

Welkom zijn hier foto’s, verwijzingen naar boeken, verhalen, artikelen en wetenswaardigheden over de zijspanhistorie. Maar uiteraard ook de eigen ervaringen met het opknappen, restaureren of toeren met zo’n zijspan van voor 1958 of een zijspan dat later geproduceerd toch is te relateren aan zo’n authentieke voorganger. Voor mij een inspiratiebron om verder te werken aan mijn eigen span en eenmaal klaar er wat mee te ondernemen in het kader van het klassieke zijspan. Verder is het hier natuurlijk ter leeringh en de vermaeck!




Merken Europa:

België

Denemarken - sidevogn

Duitsland - Beiwagen - Seitenwagen

Engeland - sidecar


Frankrijk- side-car

Hongarije - oldalkocsi

Italië - sidecar

Nederland - zijspan

Oostenrijk

Polen - sidecar
  • Junak

Rusland

Tjechië - sajdkáry

Overig, buiten Europa en nader te plaatsen

Dusting/Australië
Goulding/Australië
Harley Davidson/USA
Henderson/USA
Indian/USA
Marsh
Master
Princess e.v.a.
Rikuo/Japan
Cabton/Japan


Vooroorlogse Duitse zijspanbouwers

Wat is dat?

HeibergSvendOluf1901-1924-Start-Copenhagen-500.jpg


Denen Svend Heiberg en Axel Svane, rond de wereld in 1924
Bron foto: Staaten

Zoektermen; zijspan, sidevogn, beiwagen, seitewagen, sidecar, side-car, sajdkáry, rig, hack.....
 
Laatst bewerkt:
Triple post, oftewel moeizaam begin hier, niettemin op zoek naar een betaalbaar exemplaar van de 'The Sidecar, a history' vanavond met de auteur Geoff Brazendale gebeld. Helaas heeft hij geen exemplaren meer over. Wel verrassend dat hij over de telefoon te bereiken is met een telefoonnummer waarvan ik het idee had dat het wel verouderd zou zijn. Leuk gesprek op de koop toe! De heer Brazendale zijn vader reed al zijspan in de jaren '20 vorige eeuw en hij had daarmee al veel informatie op de plank. Respect voor die mannen.
 
Laatst bewerkt:
Triple post, oftewel moeizaam begin hier, niettemin op zoek naar een betaalbaar exemplaar van de 'The Sidecar, a history' vanavond met de auteur Geoff Brazendale gebeld. Helaas heeft hij geen exemplaren meer over. Wel verrassend dat hij over de telefoon te bereiken is met een telefoonnummer waarvan ik het idee had dat het wel verouderd zou zijn. Leuk gesprek op de koop toe! De heer Brazendale zijn vader reed al zijspan in de jaren '20 vorige eeuw en hij had daarmee al veel informatie op de plank. Respect voor die mannen.


Ik zat er nog aan te denken om je z'n nummer door te mailen..niet meer nodig lees ik...
Volgens mij had ik 1,5 jaar geleden een van z'n laatste exemplaren gescoord!
Wist niet dat de prijzen zo in de hoogte gingen, goeie investering dus.
Je kunt me natuurlijk altijd een goed bod doen ;) _O-
 
Ik zat er nog aan te denken om je z'n nummer door te mailen..niet meer nodig lees ik...
Volgens mij had ik 1,5 jaar geleden een van z'n laatste exemplaren gescoord!
Wist niet dat de prijzen zo in de hoogte gingen, goeie investering dus.
Je kunt me natuurlijk altijd een goed bod doen ;) _O-

Ik heb inmiddels héél uiteen lopende prijzen gezien, maar nog altijd een veelvoud van wat Geoff Brazendale er ooit voor vroeg. Ik zou het zelf houden.
 
full

Nimbus

full

En nog een Nimbus

full

Ik weet niet precies meer wat dit was, maar t'is wel oud. :)
 
Laatst bewerkt:
Ooit (ruim 20 jr gelden) eens wat foto's gecopieerd van een buurman van me, de beste man was toen al 80 en leeft niet meer...
full
 
Mooi en natuurlijk zoeken naar Span en moto, waarschijnlijk een Indian met :?

Monumomentje voor de buurman! :}

Een kleine 'oplage' , de Wünsche Beiwagen (zie ook link OP)

wuenschesw.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ting Ting, wat een mooi topic! Zit al veel werk in zo te zien.

Bedankt.

:W :W

Ja, maar zijspannen is ook interesse in menselijk gedrag en het levert in die zin ook wel kijkplezier op. Ik exploreer nu Tjechië via 'Sajdkáry' en stuit op Tjechen die de Himalaya opzoeken en dan is een zijspan wel functioneel te noemen. Op de foto's hier is een Cosy te zien en dat is ergens verwant aan het oude merk Steib. Het wordt in India geproduceerd.

Sajdkárová expedice Blue Land 2009, cestopis ze srdce Himalájí | Motorkáři.cz

Vooral ook het filmpje

!
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder filmpje, je minderjarige kind zijspan leren rijden langs de afgronden van de Himalaya. Dat zal hem leren stomme stuurfouten te maken.
 
Bijzonder filmpje, je minderjarige kind zijspan leren rijden langs de afgronden van de Himalaya. Dat zal hem leren stomme stuurfouten te maken.

Ik kan nergens uit opmaken dat het om een minderjarig kind gaat, zie wel een rolstoel in het span, het vastbinden van een voet aan het pedaal en verbaas mij over dat alles.
 
Nee, die voet vastbinden is niet gek. Solorijders hebben de neiging met hun voet te corrigeren. Een span gaat echter niet opzij, dan breekt je enkel.
Dat hij (of zij) minderjarig is leid ik af uit de open onschuldige blik onder de helm.
 
Nee, die voet vastbinden is niet gek. Solorijders hebben de neiging met hun voet te corrigeren. Een span gaat echter niet opzij, dan breekt je enkel.
Dat hij (of zij) minderjarig is leid ik af uit de open onschuldige blik onder de helm.

Leerzaam toch, zo'n Himalayatrip! 'Open onschuldige blik' , het is en blijft een interpretatie! Ik heb moeten leren feitelijk waar te nemen en toegegeven, het valt niet mee!

Het gaat een tikkie off topic maar het begon met dit boekje, dat te koop wordt aangeboden.

Tjechboek.jpg

en daarbij de onderstaande tekst, waar wel wat merknamen in naar voren komen en die relevant zijn voor dit topic.


'Book - Ceskoslovenske Sajdkáry
This new hardback book with Czech text on the history of Czechoslovakian sidecars written by Marcel Malypetr, was published in the Czech Republic in 2011. The book has 172 pages and 198 b/w photos plus 25 in colour. The book measures 17cm x 22cm.

The chapters look at the history and development of sidecars up to WWII; different designs and mountings; an A-Z history of Czech sidecars, featuring the following manufacturers - Aero, BAF, Breitfeld-Danek, Cechie-Bohmerland, CZ, Druzeta, ERA, Favorit, Fousek, Itar, JAC, Laurin & Klement, MC, Motex, Orion, Praga, Premier, Prochazka, Tacheci, TAP, Tatra, Tlustos, Trnka, Tuma; a chapter dedicated to Velorex - typ 560/561, typ 562, typ 700, typ 563/565; current manufacturers - Kobras, Velorexport, Sidecarmont; preserved examples; colour brochure shots.'
 
Laatst bewerkt:
Momenteel wat aan het surfen met die tjechische merken, maar veel info heeft het nog niet opgeleverd. Wel mooie sites over Jawa. Wat ik er echter niet uithaal is wanneer Velorex voor het eerst op de markt kwam. Iemand enige kenis/info daarover?

Thnx! :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan