Het zijspan toen, ca. 1903 - 1958

Andere modellen, andere prijzen.
full
 
uit 1936 komt deze BSA Lady-back Tandem Model T64 met Watsonian Zijspan. Meneer mocht voren trappen, remmen en sturen (met name dat laatste zorgt voor de veiligheid). Op de tandem plaats mocht de dame des huizes. In hoeverre zij trapt stuurt en remt kan gediscussieerd worden. Zij kon zich in ieder geval met de opgroeiende jeugd bezighouden.
full
 
Grappig die tadem :)
Hier nog iets raars, Gilette met bommen en doodskisten :o :

Zijspannen%2BRaid%2BLac%2BTchad%2B(www).jpg


Zijspan%2BRaid%2BLac%2BTchad%2B(www).jpg


Verhaal:
In 1926 reden tien zijspannen (750 cc V-twins) van het Franse merk René Gillet – niet te verwarren met zijn Belgische naamgenot – een raid van Dakar, via het Tsjaadmeer en weer terug naar de Afrikaanse westkust van Congo-Brazzaville. Deelnemers waren leden van een deftige motorclub uit Nice die per boot waren aangereisd. De 'snelle tocht' van 4700 kmdoor moerassen en woestijnen duurde toch nog 38 dagen, maar iedereen haalde de eindstreep. Er finishten zelfs elf zijspannen, want onderweg bouwde men er eentje op uit reserve-onderdelen; wat natuurlijk goeie reclame was voor het merk. Heel toevallig komt in 1927 de Belgische luitenant Robert Fabry, tijdens zijn avontuurlijke motortocht Luik-Kongo-Luik, nog een exemplaar in Tsjaad tegen. Alle zijspannen werden na gedane arbeid namelijk verkocht aan Franse kolonisten.

Meer op deze site: http://promotor-motortrotters.blogspot.com/feeds/posts/default
 
En nog een Japans zijspan en wel van het merk Marusho. De eerste Marusho's waren imitatie van geïmporteerde BMW-modellen. Mono's en boxers. Er werden intern en extern diverse verbeteringen en aanpassingen gedaan. Maar bleven heel veel op de BWM lijken waarvan ze afstamden.
Cock van de Heuvel had er een zonder zijspan, doch die is ook bij de brand verwoest.
full
 
Ik ben nu op zoek naar het zijspan dat aan de DKW SB 500 is gekoppeld. Punt is natuurlijk dat ik hier zijspanmerken naar voren wil brengen. De vraag is dus wat zit er nu aan die DKW vast. Die vraag gaat ook op voor Motos René Gillet. Die zaten ook wel aan Bernadet spannen vast. Maar het kan goed zijn dat Motos René Gillet voor de rit naar Tsjaad de spannen zelf heeft ontwikkeld, ook gezien de merkwaardige maar ook functionele vorm.

Op speurtocht naar DKW stuit ik op dit moois, nu nog een piccie waarop het span goed is te zien.

DKW%20SB%20500%20Luxus.JPG


Bron foto: Ralph Schlichtmeier - Homepage

Edit: Ik zie dat er een Auto Union (DKW) merkteken voor op het span zit. Dus toch een eigen merk span voor DKW? Heb ook de indruk dat het span los staat.
 
Laatst bewerkt:
Aangaande de Marusho wil ik nog opmerken dat ik ondanks dat het een BMW kloon is, ik er iets typisch Japans aan vind in de zin van het 'kale' karakter van de fiets en waarvan de expressie van de lijnen nog eens door de intens zwarte kleur wordt benadrukt. Mooi ding.
Het betreft een Marusho MARUSHO-LILAC SW Lancer 1955 - 1956, maar de bak is geen Marusho.
 
Laatst bewerkt:
Het is vaak moeilijk om te beoordelen of een span door dezelfde fabriek ontwikkeld en gemaakt werd of dat gebruik werd gemaakt van een of meerdere hofleveranciers. Als totale combinatie wordt dat mijn inziens niet meer ontwikkeld. Een zijspanbouwer van nu zal altijd gebruik maken van een motorfiets of een automotor.
Wat de oudere Japanse industrie aanging weet ik geen fabrikanten meer die af fabriek een zijspan mee aanboden.
In hoeverre er in het verleden specifieke zijspanbouwers in het land van de rijzende zon waren is mij niets van bekend. Maar ik moet toegeven:"Daar heb ik ook nooit gericht naar gezocht"
Ik heb wel nog foto's van de rode Cabton gevonden. Foto's waar het zijspan beter uitkomt
full
 
Het 'Cabtonspan' lijkt op een Steib LS 200 maar het onderstel komt niet met Steib overeen. Wellicht zijn wel de bak en het spatbord van Steib.

Precies, die Böhmerland mag niet ontbreken.
 
Laatst bewerkt:
Het rode Cabton zijspan is qua vorm (en ook de prachtige cobra greep) afgekeken van de Duitse Steib LS 200. Ook het spatbord en zelfs het opstapje en de speciale kluif waarmee het spatbord in het frame ligt is precies als Steib. De ophanging en vering is wel heel anders en ziet er erg comfortabel uit.
 
Ik heb wat Engelse advertenties gevonden. Het wel gemakkelijk dat je dan ineens beschikt over namen

de BLacknell San Remo
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan