Zijspannen en de wet

Okee, op op het eerste gezicht voldoe ik aan al die eisen. Volgende keer even een meetlint er naast houden.
 
Misschien overbodig, maar in Nederland mag een trekhaak aan het span, en een aanhangwagen, mits het span geremd is.
Correctie: Een reminrichting heeft.... Er staat niet dat ze moet werken....
Voor een motor met span van na 26/11/75 moet de remvertraging 4,1 m/skwadraat zijn.
Ik kan dat niet meten, RDW en flikken hebben daar soms wel apparaatjes voor.
Of voor de fietsendrager dan ook een rem op het span verplicht is? :-)
Een mooi rek maken voor je trial-motooke, en dat op de trekhaak....
Je ziet het wel eens op autoos, zou machtig mooi zijn achterop een span!
Doei,
Doudou
 
Misschien overbodig, maar in Nederland mag een trekhaak aan het span, en een aanhangwagen, mits het span geremd is.
Correctie: Een reminrichting heeft.... Er staat niet dat ze moet werken....
Voor een motor met span van na 26/11/75 moet de remvertraging 4,1 m/skwadraat zijn.
Ik kan dat niet meten, RDW en flikken hebben daar soms wel apparaatjes voor.
Of voor de fietsendrager dan ook een rem op het span verplicht is? :-)
Een mooi rek maken voor je trial-motooke, en dat op de trekhaak....
Je ziet het wel eens op autoos, zou machtig mooi zijn achterop een span!
Doei,
Doudou
Ja, dat kan je wel meten :Y
Het is middelbare school mechanica. Je ze 50 km/h om naar meters per seconde (13,9 m/s)en deelt dat door 4,1
Dan krijg je een lengte in meters 3,9m). Die zet je uit op straat. Je pakt de motor en komt met 50 km/h aanrijden. Bij het eerste markeringspunt ga je vol in de ankers. Dan moet je dus (ruim) voor het tweede punt tot stilstand komen.

Natuurlijk horen hier keurige formules bij met juiste lettertjes, maar volgens mij is dit de essentie.

En een reminrichting die niet werkt, is dat een reminrichting, of een verzameling componentjes?
 
Halflive heeft volledig gelijk wat betreft de berekening maar over de remwerking durf ik nog wel te discussiëren.
Wanneer werkt een rem wel en wanneer niet?
Ik haal de opgegeven vertraging gemakkelijk met de standaard remmen van de motor, ook met een zijspan en een Pavje er achter. De (verplichte) rem op het zijspan is dus een extra rem.
Ik kan daar 2 kanten op:
a) ik maak een keurig systeem met een hydraulisch bediende remklauw en schijf gebruikmakend van standaard BMW onderdelen (heeft mijn grote voorkeur want ik heb alles liggen en dan remt het ook echt)
b) ik knutsel nu heel fluks een systeempje in elkaar met een mechanisch bedient klauwtje en een schijfje van een minibike.

In het geval (a) moet ik nog best het 1 en ander uit denken want de rem moet net als het span binnen 5 minuten los te koppelen zijn van de motor. En het moet tijdens zijspangebruik wel echt aan de motor vast zitten want die beweegt tenslotte onafhankelijk van het zijspan. Ik denk aan een extra halve schetsplaat die ik met een eenvoudige pen-gat verbinding over de bestaande schetsplaat heen schuif ofzo.

In geval (b) ga ik woensdag middag even langs bij Nemeco en haal ik voor 6 euro een klauwtje, voor 10 euro een schijfje (allebei nieuw!!) en ik rotzooi snel wat in elkaar. Dan kan ik in ieder geval de Pav meenemen naar Duitsland zonder in overtreding te zijn. Want ook met dit soort klein prulspul ben ik er van overtuigd dat het zijspan wiel vertraagt, al is het haast niks, er is iets van remwerking. En de gestelde vertraging haal ik toch wel.
 
Voorbeeldberekening stopafstand
Snelheid: 90 kilometer per uur = 25 meter per seconde
Reactietijd (aanname): 1 seconde
Reactieweg: 25 meter
Remvertraging (aanname): 8 meter per seconde²
Remweg: 25²/( 2x 8) = 39 meter
Stopafstand: 25 meter + 39 meter = 64 meter

Bron= wiki.
 
De maximale remkracht voor voertuigen op de weg wordt bepaald door de wrijving tussen wieloppervlak en wegdek. Voor personenauto's met goede rubberbanden en een antiblokkeersysteem (ABS) op een schoon, vlak en ruw wegdek ligt de maximale remvertraging rond 10 m/s². Voor motorfietsen, fietsen en beladen vrachtwagens is de maximale remvertraging meestal aanmerkelijk kleiner omdat deze voertuigen bij een te hoge remvertraging instabiel en onbestuurbaar kunnen worden. Een getrainde motorrijder bereikt een remvertraging van 8 à 9 m/s², een gemiddelde motorrijder haalt slechts een remvertraging van 6 à 7 m/s².

Remweg - Wikipedia
 
Laatst bewerkt:
Kortom: zoek een lege weg op, zet een pion neer, rij exact 50 en rem zo hard je kunt als je de pion passeert. Meet de afstand tussen je motor en de pion als je stilstaat. Deze mag niet meer dan 23.5 meter zijn anders haal je de opgegeven remvertraging van 4.1 m/s kwadraat niet.
De reactie seconde hoef je namelijk niet mee te rekenen in een voor opgezette situatie.
 
Je had (hebt) bij BWM
de 1-cilinder, de MONOloog
de 2-cilinder, de DUOloog
de 3-cilinder, de TRIPPELloog
de 4-cilinder, de QUADROloog
en de 6-cilinder, de ...............

Jij de monoloog, ik de laatste :} :} :}
 
Voorbeeldberekening stopafstand
Snelheid: 90 kilometer per uur = 25 meter per seconde
Reactietijd (aanname): 1 seconde
Reactieweg: 25 meter
Remvertraging (aanname): 8 meter per seconde²
Remweg: 25²/( 2x 8) = 39 meter
Stopafstand: 25 meter + 39 meter = 64 meter

Bron= wiki.
Dat is geen missend kwadraadje, dat is een verschoven komma. Maar wel reeel. Waar 6 meter haalbaar is, is 64 meter heel eenvoudig te doen, zelfs met Jawa trommelremmen.
 
Dat is geen missend kwadraadje, dat is een verschoven komma. Maar wel reeel. Waar 6 meter haalbaar is, is 64 meter heel eenvoudig te doen, zelfs met Jawa trommelremmen.


Klopt, maar die 64 meter is niet berekend met de vereiste remvertraging maar met een remvertraging die wiki even gebruikt (8m/s.kwadr) als rekenvoorbeeld, de vereiste remvertraging is slechts 4.1m/s.kwadr.

Het stukje over de 23.5 meter bij 50 km/u is de vereiste. Nog veel gemakkelijker dus!
 
Net even wat geprobeerd:
Meetlint 23.5 meter uitgerold, camera neergezet en rijden en remmen maar.


Na 12, 4 meter sta ik stil. En ik kon eigenlijk nog best harder remmen maar er lag nogal wat los grind.
 
Laatst bewerkt:
Het scheelde niet veel of je had de camera geplet.
Dan was er helemaal geen filmpje geweest.

Bij the way: waar was het meetlint, ik zag het niet ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan