Zijspannen en de wet

Het antwoord van de rdw

Geachte heer Van de Berg,

Helaas hebben wij nog geen antwoord op uw vraag.

Er is op dit moment nog geen regelgeving welke het mogelijk maakt een voertuig te keuren van L3 e naar L4 e. Alleen die voertuigen welke door de fabrikant nieuw standaard met een zijspan worden geleverd hebben de voertuig classificatie L4 e gekregen. Het omkeuren van L3 e naar L4 e is voorlopig nog niet mogelijk.
Da's toch raar, mijn HW2 is in 1988 gekeurd als zijspancombinatie en heeft code L3e ...
Ik ga toch eens informeren bij het RDW
 
Het antwoord van de rdw

Geachte heer Van de Berg,

Helaas hebben wij nog geen antwoord op uw vraag.

Er is op dit moment nog geen regelgeving welke het mogelijk maakt een voertuig te keuren van L3 e naar L4 e. Alleen die voertuigen welke door de fabrikant nieuw standaard met een zijspan worden geleverd hebben de voertuig classificatie L4 e gekregen. Het omkeuren van L3 e naar L4 e is voorlopig nog niet mogelijk.

MatthieuVDB, dat is inderdaad een duidelijk antwoord. Maar wat zegt de wet ? Mag je een motorfiets zomaar ombouwen, dus L3 veranderen naar een voertuig kategorie L4 (waar dus in NL nog geen keuring voor bestaat).
De vraag is eigenlijk, indien je het doet, er is inderdaag geen keuring, en het voertuig raakt betrokken in zwaar verkeersongeval, wat zegt de wetgever dan over de aansprakelijkheid van dit zelfgebouwd voertuig (zelfgebouwde zijspan of omgebouwde motorfiets). Is er hier dan geen jurist of iemand met connecties tot een jurist op dit forum ?
In Belgie is de wet zéér duidelijk, alle grondige wijzigingen aan voertuigen, niet door de fabrikant goedgekeurd, voldoen niet meer aan de conformiteit van het verkochte voertuig. Men heeft zelfs de goedkeuring nodig van de fabrikant (of een door de fabrikant goedgekeurd type) om een trekhaak op een voertuig te monteren.

Dat er geen regelgeving of keuring bestaat is duidelijk, de vraag gaat hier over het wettelijke aspect. Ik vindt het interessant, ik loop het verder wel na in BEL ...daar is er dus wel een duidelijke richtlijn, alleen:
A. Blijkt ze niet uitvoerbaar, wegens de L3 fabrikant geeft geen goedkeuring... (behalve bepaalde type frames van HD)
B. Antwoord van de Belgische keuring: wij hebben nog nooit een zelfbouw zijspan gekeurd.
 
In Belgie is de wet zéér duidelijk, alle grondige wijzigingen aan voertuigen, niet door de fabrikant goedgekeurd, voldoen niet meer aan de conformiteit van het verkochte voertuig. Men heeft zelfs de goedkeuring nodig van de fabrikant (of een door de fabrikant goedgekeurd type) om een trekhaak op een voertuig te monteren.


Nu zijn er al twee gekke Belgen die ons de APK in de maag willen splitsen. Lekker blijven roeren, dan komen we straks met onze spannetjes ook allemaal aan de beurt :X
 
Dan heb je toch ook je antwoord?

Er zijn mensen, die zich willen indekken voor alle wettelijke aansprakelijkheid.
En in deze rechtsstaat is dat het goede recht.
Iedereen is vrij te doen en te laten wat ie wil. Ik spreek voor mezelf, ik heb mijn hele leven hard gewerkt een heb huisje en tuin...na 30 jaar afbetaald. ik wil niet opdraaien om met een voertuig, waarvoor geen stricte wettelijke conformiteit bestaat, op de openbare weg door mijn eigen fout, of door de fout van een andere weggebruiker, in een ongeval betrokken te geraken, met zware letsels of verwondingen (of erger) tot gevolg, waarbij juridisch zou kunnen geoordeeld worden, hetzij door een politierechtbank, hetzij door een publieke rechtbank, dat het voertuig niet aan de wettelijke vereisten voldoet, en dat alle verantwoordelijkheid van het ongeval, alsook alle vooruitvloeiende claims, bij mij, of ingeval bij mijn overlijden in desbetreffend ongeval, bij mijn nazaten (lees kinderen) wordt gelegd.
Ik hoop dit is een hééll duidelijk antwoord. Durf te stellen, ieder weldenkend mens die denkt er niet anders over. Maar wat een ander doet, interesseert me echt niet, sorry to say.
 
~
MatthieuVDB, dat is inderdaad een duidelijk antwoord. Maar wat zegt de wet ? Mag je een motorfiets zomaar ombouwen, dus L3 veranderen naar een voertuig kategorie L4 (waar dus in NL nog geen keuring voor bestaat).
De vraag is eigenlijk, indien je het doet, er is inderdaag geen keuring, en het voertuig raakt betrokken in zwaar verkeersongeval, wat zegt de wetgever dan over de aansprakelijkheid van dit zelfgebouwd voertuig (zelfgebouwde zijspan of omgebouwde motorfiets).



Hier ben ik ook een klein beetje mee bezig geweest en heb tot op heden het volgende antwoordt.

In Nederland kan je zomaar een zijspan aan je motor knoppen, hoeft en kan ook niet gekeurd worden. Aansprakelijk en verzeker technisch wordt een zijspan (als hij niet vanaf fabriek gemonteerd is geweest) ook niet gezien als een zijspan, maar als een accessoire. Deze accessoire kan gewoon bij de verzekering opgegeven worden en is het voor de Nederlanders onder ons klaar. Enige waar men (voor de Nederlanders) even goed naar moet kijken is dat bij veel verzekeringsmaatschappijen een accessoire na 5 jaar is afgeschreven. Er is er zo wie zo 1 die dat niet doet en hem bij de waarde van de motor opzet (iets met even Apeldoorn bellen ;) ).
 
\
MatthieuVDB, dat is inderdaad een duidelijk antwoord. Maar wat zegt de wet ? Mag je een motorfiets zomaar ombouwen, dus L3 veranderen naar een voertuig kategorie L4 (waar dus in NL nog geen keuring voor bestaat).
De vraag is eigenlijk, indien je het doet, er is inderdaag geen keuring, en het voertuig raakt betrokken in zwaar verkeersongeval, wat zegt de wetgever dan over de aansprakelijkheid van dit zelfgebouwd voertuig (zelfgebouwde zijspan of omgebouwde motorfiets).



Hier ben ik ook een klein beetje mee bezig geweest en heb tot op heden het volgende antwoordt.

In Nederland kan je zomaar een zijspan aan je motor knoppen, hoeft en kan ook niet gekeurd worden. Aansprakelijk en verzeker technisch wordt een zijspan (als hij niet vanaf fabriek gemonteerd is geweest) ook niet gezien als een zijspan, maar als een accessoire. Deze accessoire kan gewoon bij de verzekering opgegeven worden en is het voor de Nederlanders onder ons klaar. Enige waar men (voor de Nederlanders) even goed naar moet kijken is dat bij veel verzekeringsmaatschappijen een accessoire na 5 jaar is afgeschreven. Er is er zo wie zo 1 die dat niet doet en hem bij de waarde van de motor opzet (iets met even Apeldoorn bellen ;) ).

Mooi is dat bij jullie mag en kan. In Belgie zijn er bepaalde verzekeringen die een motor met zijspan verzekeren, andere dan weer niet. Hier vraagt geen enkele verzekeraar naar je Gelijkvormigheidsattest, of het nu Auto, motor, zijspan, etc...betreft. De aansprakelijkheid van de conformiteit wordt gewaarborgd door de fabrikant. En de periodieke keuring ziet toe of het voertuig aan die conformiteit blijft voldoen. Je kan dus zeker niet alles aan voertuigen schroeven. Voor motor en zijspannen bestaat (nog)geen periodieke keuring, die dreigt er wel aan te komen binnen x jaren, spijtig genoeg. Alleen en hier is de Belgische wet duidelijk, ook al is er geen keuring, je mag de integriteit, veiligheid of conformiteit van een voertuig, lees ook motor, niet veranderen. Het antwoord hier van de FOD Verkeer (de Belgische RDW) staat hier eerder te lezen...
Dat zijn dingen die allemaal wel kunnen in Nederland, altans dat lees ik hier. Lucky you , ik benijd jullie !
 
Europese wetgeving: Dit is voor paar maanden verschenen:
Vanaf 1 januari 2016 gaat een nieuw Europees wettelijk typegoedkeuringssysteem gelden voor (onder meer) alle gemotoriseerde rijwielen, bromfietsen op twee en drie wielen, motorfietsen op twee en drie wielen, mo­torfietsen met zijspan, lichte en zware quads voor gebruik op de weg en lichte en zware quadri-mobiles, die bedoeld zijn om op openbare wegen te rijden.

Teneinde de typegoedkeuringswetgeving te vereenvoudi­gen en de vaststelling ervan te versnellen, is op het gebied van de EU-typegoedkeuringswetgeving voor voertuigen een nieuwe regelgevingsaanpak ingevoerd. Volgens deze nieuwe aanpak stelt de wetgever van de gewone wetgevingsprocedure (Commissie, Parlement en Raad) slechts de fundamentele regels en beginselen vast en wordt de be­voegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen met betrekking tot de nadere technische bijzonderheden aan de Europese Commissie overgedragen.

In het kader van dit nieuwe wettelijke syteem worden in de nieuwe Verordening (EU) nr. 168/2013 daarom alleen fundamentele bepalingen inzake functionele veilig­heid en milieuprestaties vastgesteld. De bevoegdheid om de technische specificaties met betrekking tot de onder Verordening (EU) nr. 168/2013 vallende twee- of drie­wielige voertuigen
en vierwielers in gedelegeerde handelingen vast te leggen wordt aan de Europese Commissie overgedragen.

Daarnaast worden het toepassingsgebied uitgebreid en de al bestaande eisen verbeterd, vereenvoudigd en/of aangepast.

Ten slotte zijn de verplichtingen van de nationale autoriteiten die in de bepalingen inzake markttoezicht van deze verordening zijn vastgelegd specifieker dan de overeenkomstige bepalingen van Verordening (EG) nr. 765/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 9 juli 2008 tot vaststelling van de eisen inzake accreditatie en markttoezicht betreffende het verhandelen van producten

De hele verordening , Nederlandse tekst valt hier te lezen:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:060:0052:0128:NL:PDF

Dus voor die 7 EU landen landen, inkl. BE en NL waar alles momenteel nog vaag en grijs is...er blijkt nog twee jaartjes respijt.
De vraag is dan, wat gebeurd er met alle motorfietsen L3 die als driewieler(L4) bij de keuring gaan verschijnen ?
 
Ik heb die verordening even doorgelezen en het zijn wel allemaal nederlandse woorden maar de volgorde ervan maakt het verhaal nogal onduidelijk.
 
Europese wetgeving: Dit is voor paar maanden verschenen:[knip]

Dus voor die 7 EU landen landen, inkl. BE en NL waar alles momenteel nog vaag en grijs is...er blijkt nog twee jaartjes respijt.
De vraag is dan, wat gebeurd er met alle motorfietsen L3 die als driewieler(L4) bij de keuring gaan verschijnen ?
Allemaal de schroothoop op? -O-
Of misschien krijgen we allemaal gewoon onze L4 *O*

Ik kom hier beter niet meer lezen :')
 
Ik heb die verordening even doorgelezen en het zijn wel allemaal nederlandse woorden maar de volgorde ervan maakt het verhaal nogal onduidelijk.

Wat je daar zegt , dit maakt het inderdaad niet allemaal begrijpelijk. Belangrijk is wel hoe dit allemaal gaat worden geimplementeerd en waar we voorstaan in pakweg 2-3 jaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan