Zijspannen en de wet

Allemaal de schroothoop op?
Neen, we moeten ons blijven informeren.
Of misschien krijgen we allemaal gewoon onze L4
Laat ons hopen dat de dag komt dat voertuigen (L3 die door zelfbouw als L4 gaan verschijnen...) ingeschreven voor die datum (1.1.2016) toch nog kunnen gehomologeerd worden, m.a.w. dat de wetgever de mogelijkheid schept...zonder dat we voor financieële aderlatingen komen te staan.
Ik kom hier beter niet meer lezen
Toch wel laat ons hopen dat deze draad groeit met inbreng van velen over de volgende 2 jaar, iedereen heeft belang aan dit onderwerp, al was het maar om te weten hoe en wat er dient te gebeuren met het zelfbouw karretje na de invoegetreding...er zijn karretjes van 1000 Euro, maar er zijn er van 20 tot 40.000 Euro...en die karretjes blijven redelijk de waarde houden omdat het zijspan een heel prestigieus voertuig is, toch ? Hoe dan ook het kostenplaatje is voor velen ondergeschikt aan het emotionele.

We moeten ons niet laten deprimeren, maar zoeken naar oplossingen en hoe die te realiseren.
 
Misschien komt er wel een generaal pardon voor alle bestaande zijspannen. :)

Gauw nog het een en ander verbouwen nou het nog kan 8-)
 
Allemaal de schroothoop op?

We moeten ons niet laten deprimeren, maar zoeken naar oplossingen en hoe die te realiseren.

Genieten van wat we nu hebben.

Wij kunnen wel zoeken naar oplossingen, doch als je ziet hoe KNAC FEHAC en andere gerenommeerde instellingen (geldt ook voor Belgische en andere Europese instellingen), waarvan wij weten dat ze behoorlijk wat invloed hebben het afleggen tegen op stemgeile politici, moeten we wel realistisch blijven.

Voormelde instellingen hebben zonder meer een heel reëel beeld hoe het "motor(zijspan)plaatje" er uit ziet. Hoe helder dat ook is: het ene kleine doorntje is voor politici genoeg om hun "eigen visie", hoe irreëel in onze ogen, toch door te drukken.

Uiteindelijk moeten we allemaal op de elektrische fiets, motor, auto of zijspan. -O-
 
Genieten van wat we nu hebben.

Uiteindelijk moeten we allemaal op de elektrische fiets, motor, auto of zijspan. -O-

Heel goed samengevat, gasten wij lobbyen allemaal verder en vooral we kijken uit waar we de gaatjes blijven vinden en hopelijk gaan krijgen wanneer de eenheidsworst in voege treed. Wat ik wel ga doen is alles op alles zetten voor het actuele project een goedkeuring te halen. In NL laten ze een "accessoire" toe.
In BE weten ze (FOD Verkeer) heel precies te zeggen wat de procedure is om zich in regel te stellen voor motorfiets met zijspanaanbouw maar de keurpoot van de FOD Verkeer blijkt nog nooit een keuring L3 naar L4 te hebben volbracht. Begrijpe wie begrijpe kan zegt het spreekwoord...
ik denk de moeite om het te proberen toch. En inderdaad onder druk van de grotere EU landen (die geef toe het een en ander wel allemaal op een rijtje hebben) komt de EU eenheidsregelgeving er uiteindelijk toch. De interpretatie zal toekomen aan onze eigen landelijke overheden...we moeten hopen op een resem uitzonderingsmaatregelen m.b.t. de reeds ingeschreven voertuigen bijvoorbeeld...
 
Laatst bewerkt:
L3, L4.... doe mij maar 4L

media_xl_727472.jpg


Wettelijk gezien ook geen probleem :9
 
Mij valt de broek uit; even in het kort waarom:
ik had een Guzzi met EML bak; ivm een beenprothese is door Welkom bij Motor Mobiliteit voor Gehandicapten - Motor Mobiliteit voor Gehandicapten de motor aangepast, een duimkoppeling en het koppelingshendel werd achterrem. Zonder span is deze gekeurd door de RDW en goed bevonden. Er is een aantekening op het kentekenbewijs gekomen dat de motor was ingericht op het vervoer van een invalide. Daarna is er door EML dealer Ad van Gils in Prinsenbeek een EML span aangebouwd. Nou, so far, so good.
Ik had een koper en dus hebben we de motor met alle originele onderdelen teruggebouwd voor gebruik door een gezond mens en het span is afgelopen week verkocht; de koper is er mee naar de RDW gegaan om de aantekening van het kenteken te laten verwijderen, en HET SPAN IS AFGEKEURD!!
Reden: het zijspan blijkt bij hen niet geregistreerd te zijn.
Oplossing: een complete keuringsprocedure, alternatief is: uitvoeren naar Duitsland, daar aanmelden bij een zusterorganisatie van de RWD, en weer invoeren en ter keuring aanbieden. Ook dan moet in ieder geval iets van papieren overlegd kunnen worden. Ik hoop dat de nota betreffende de aanbouw van van Gils hier afdoende is, want de koper baalt nu als de bekende stekker natuurlijk!
Heeft iemand dit al eens ooit meegemaakt?
 
Heren,
misschien iets om te helpen of te verwarren. ik ben vandaag met de motor van mijn moeder naar de rdw geweest.
Ze heeft de moto-guzzi met zijspan net gekocht en op de papieren stond hij nog als aangepast naar invalide. Hij is alweer terug gebracht naar originele staat en we zijn hem gaan keuren vandaag.
De heren van de RDW keken naar de papieren en naar de motor en het was meteen afgekeurd, het bleek dus dat de motor idd niet als L4e gekeurd was.
Zoals zij het zeiden maakt het allemaal niks uit als je motor van voor 98 is, maar alles erna moet dus officieel gekeurd worden en dit zal nooit goed gekeurd worden aangezien de fabrikant hun motoren geen goedkeuring geven voor een zijspan.
Er werd tussen neus en lippen door wel een manier gegeven om dit voor elkaar te krijgen en dat is door hem in duitsland op iemand zijn naam te zetten, daar te laten keuren en dan weer terug in nederland laten inschrijven. Alleen via deze weg kun je wel begrijpen dat het veel geld gaat kosten.

hey Jan. sorry had je bericht niet gezien.
voor de rest zie bovenstaand bericht.
 
Laatst bewerkt:
Zoals zij het zeiden maakt het allemaal niks uit als je motor van voor 98 is, maar alles erna moet dus officieel gekeurd worden en dit zal nooit goed gekeurd worden aangezien de fabrikant hun motoren geen goedkeuring geven voor een zijspan.

Tja dit heb ik in de laatste 10 dagen proberen uit te leggen...dus van dat "accessoire" aan een motorfiets in NL , dat klopt niet heren? Een TÜV Einzelabnahme in DE voor een zijspan kost 2000 - 4000 Euro, het hangt er van af hoeveel TÜV deelgoedkeuringen de bouw bezit...dus heb je bijvoorbeeld een Stern zijspan (elke Stern Beiwagen heeft een TÜV Eintragung) eraan dan kost het eerder 2000 is alles eigenbouw dan kost het zeker 4000 Euro omdat alles apart moet bekeken worden, usw.... Heb ik door Duitse collega bij een TÜV-Sachverständiger laten navragen. Ook in DE geld dat BMW, Honda, Guzzi, etc geen zijspan aan motor toelaat...dus alles betreft een TÜV Einzelabnahme. Zal dat ook es nagaan in FR...ook daar moeten een zijspan gekeurd worden door "Les Mines".

Ik geloof echt niet dat er reden is tot paniek. Wat nu in bvb in FR en DE kan, sinds vele jaren, komt ook bij ons (BE en NL) hoogstwaarschijnlijk in 1/1/2016 (zie eerdere post). Natuurlijk, dan gaat gelden wat nu al de Belgische RDW opgeeft (zie eerdere post) - ook al steekt de keurpoot van de BE RDW de handen in de lucht. ... Dus waar het gaat op uitdraaien is (de motorfietsfabrikanten keuren het niet goed...) dat alles een "eenmalige keuring" wordt wat het zeer duidelijk nu al is in bvb FR en DE. Dat heeft een kostenplaatje... Ik ga het allessinds proberen met de bouw van een span ...lukt dat niet in BE dan verkoop ik zogezegd aan een Duitse collega, die laat TÜV keuren (kosten betaal ik) en het span rijdt een week in DE, dan koop ik het terug met Duitse KFZ Brief en Fahrzeugschein (met natuurlijk L4 erop).
In DE kan je nu niks verkopen als er geen TÜV keuring op het voertuig zit. Maar een Duitser kan (nu nog) wel een Motorfiets of motorfiets met zijspan in BE of NL kopen, zonder keuring...gewoon omdat er nog geen keuring bestaat. Maar in DE moet alles wel eerst TÜV gekeurd worden (indien nodig aanpassingen, veranderingen, etc...) vooraleer het Fahrzeug bei het Kraftambt kan aangemeld worden...

Mensen met oude originele zijspannen (dus geen motoren met bakkie "accessoire") zoals BMW R50/2 of R60/2 of EML HW1/HW2 hoeven zich natuurlijk geen zorgen te maken, dat zijn zijspannen die van de plank af als zijspan werden gemaakt. Zelfs in BE bestaan er voor deze PVG Nummers als zijspan, dus volgens de nieuwe normering L4 of L4e.
Ben wel blij dat ik eerder dit jaar een EML HW1 heb, met Europees Conformiteitspapier als L4, zonder problemen bekomen van de BE RDW...het PVG Nummer van EML HW1 bestond in de database van gekeurde voertuigen. Heb ook gevonden dat sommige Ural en Dneprs een Belgisch PVG Nummer "zijspan" hebben...tja die werden vroeger ingevoerd en aan de FOD verkeer (de belgische RDW) als type voorgesteld en er werd een Process Verbaal van Goedkeuring afgeleverd als zijspan.
 
Laatst bewerkt:
@ Daan, @ Proton, dank voor de info.

De HW2 is dus geen probleem (zit overigens wel een inlegvel voor het zijspan bij)
Voor de andere, BMW EML-ombouw van 2002, kan het een probleem worden ....

Morgen maar eens voorzichtig gaan informeren :/
 
Laatst bewerkt:
@ Daan, @ Proton, dank voor de info.

De HW2 is dus geen probleem (zit overigens wel een inlegvel voor het zijspan bij)
Voor de andere (kan) het een probleem worden ....

Morgen maar eens voorzichtig gaan informeren :/

Ik weet niks van NL, maar ik kan je verzekeren dat EML (dat is de oude originele EML) voor de EML HW1 en EML HW2 een PVG nummer als "zijspan" , dus L4 of L4e volgens de nieuwe codering, in BE heeft. Dit betekend dat in die tijd (zeg 75-85) EML voor die Modellen een Process Verbaal van goedkeuring in BE heeft aangevraagd (dat was in BE verplicht van 1971 voor alle voertuigen), met de bedoeling ze te kunnen verkopen op de BE Markt...In NL zijn er zeer zeker veel meer verkocht, dus het zou sterk zijn dat er geen goedkeuring (zijspan = L4e volgens nieuwe indeling) zou bestaan in NL. Ik kan je ook vertellen dat de Amsterdam Politie (1981-1985) zijspannen , alle EML HW2 waren (met EML TS bak op het zijspanchassis). Dat kan absoluut niet door de RDW ontkent worden, laat ze dit maar eens zien:


Deze footing werd door de NL TV gemaakt, onweerlegbaar bewijs voor je HW2 als authentiek zijspan, in het verkeer gebracht door NL minesterie van Binnenlandse zaken... (ook al staat er wellicht een ander bakje op je chassis...).
Jij hebt een echt zijspan, van de tekenplank af als zijspan ontwikkeld. Ik heb wat motortijdschriften uit de jaren stillekens daar staat reeds dat EML de hele rimram zelf bouwde omdat BMW GEEN TOELATING gaf om zijspannen aan motoren te linken...toen hadden BMWs nog een echt chassis...vanaf de 4 kleppers kan je amper nog van chassis en balhoofd spreken = Motorblok met wat stukjes eraan...

Met je EML HW2 heb je een Hard Case Zijspan Lawaaimakers !
Hou dat spannetje maar goed bij !
 
Laatst bewerkt:
In Nederland zijn er ook zijspannen met de code L4e, maar dat zijn al wel oudjes (of af fabriek gemonteerd). Daarna heb je een periode gehad dat je een inlegvel kreeg met vermelding van zijspan en daar weer na is de rdw gestopt met het keuren van niet af fabriek zijspan. Bij mij in het dorp rijdt er een die heeft een eml hw2 gehad ( op kenteken ) en heeft daarna een nieuwe motor en eml speed gekocht en gelijk laten ombouwen en aanpassen door eml. Deze is niet gekeurd door de rdw en staat nog als fjr1300 op kenteken, met code L3e.
 
Laatst bewerkt:
Tja dit heb ik in de laatste 10 dagen proberen uit te leggen...dus van dat "accessoire" aan een motorfiets in NL , dat klopt niet heren?

Nee hoor, klopt juist wel. Er is geen regelgeving over, daarom kunnen ze een zijspan niet als dusdanig keuren. Daarom noemen 'we' zoon bak een accesoire en kun je er gewoon de weg mee op. (na het plaatsen van een accesoire als een topkoffer, of een navigatie laat je ook je motor toch niet opnieuw keuren?)


Zie ook de post van Mathieu hierboven.
En zoals ik al eerder heb gezegt; mijn motor is een echte EZS combi, volledig door hun omgebouwd (ik heb zelfs een duidelijk zichtbaar merkplaatje op mijn schommelvork zitten) Maar mijn span is ook gewoon L3e en als R1100S op de kentekenpapieren.
 
Laatst bewerkt:
En zoals ik al eerder heb gezegt; mijn motor is een echte EZS combi, volledig door hun omgebouwd (ik heb zelfs een duidelijk zichtbaar merkplaatje op mijn schommelvork zitten) Maar mijn span is ook gewoon L3.

Dat heeft diegene hier in het dorp dus ook, een helemaal orginele echte EML en staat ook als L3e op kenteken. Dat terwijl ze vroeger wel gekeurd werden (toen het nog mogelijk was)
 
Laatst bewerkt:
In Nederland zijn er ook zijspannen met de code L4e, maar dat zijn al wel oudjes (of af fabriek gemonteerd). Daarna heb je een periode gehad dat je een inlegvel kreeg met vermelding van zijspan en daar weer na is de rdw gestopt met het keuren van niet af fabriek zijspan. Bij mij in het dorp rijdt er een die heeft een eml hw2 gehad ( op kenteken ) en heeft daarna een nieuwe motor en eml speed gekocht en gelijk laten ombouwen en aanpassen door eml. Deze is niet gekeurd door de rdw en staat nog als fjr1300 op kenteken, met code L3e.

Yamaha laat niet toe dat een zijspan wordt aangebouwd. Dus dat kan niet gekeurd worden...Alleen zoals in Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld, het betreft dan een eenmalige keuring van "een nieuw voertuig", Duitsers noemen dat een TÜV Einzelabnahme. Ik lees ook op Duitse Forums horrorverhalen desbetreffende...sommige zijn sagas van maanden/jaren voor dat in orde geraakt, en veel geld natuurlijk.
Moest ik nu nog herbeginnen (ik heb een R1150GSA gekocht + ombouwbestelling in NL lopende...) , kocht ik een in D ingeschreven (dus met L4 KFZ Brief en Schein T1 en T2) en gekeurd zijspan op basis R1150 of R1200...dat is nu te laat...dus voor die zwanenzang van Keuring sta ik nu voor, enig probleem is...volgens schriftelijke mededeling van de Belgische TÜV (AIB Vincotte) is er nog nooit een zijspan gekeurd, tis te zeggen omgebouwde fiets met aangebouwd span. Er zijn alleen goekeuringen voor bepaalde oude gespannen ooit afgeleverd op aanvraag van een fabrikant, met voorlegging van dikke Technische Files, een voorstelling van een "type" aan Belgische RDW...dat was allemaal nog in de tijd dat niemand sprak van CO2 minimum normen, etc...
 
Yamaha laat het niet toe, BMW laat het niet toe, enz.

Daarom kwam er voorheen in Nederland ook niet meer de naam van de motor fabrikant op het kentekenbewijs te staan, maar diegene die hem omgebouwd had (zoals je net ook zelf aangaf voor Belgie) EML HW1 of een EZS EK100. Alleen af fabriek staat de fabrikant erop. Hieruit kan je opmaken dat het voorheen wel kon in Nederland, maar zoals ik in een eerder bericht aangaf (antwoordt RDW) is het heden ten dage niet meer mogelijk om een zijspan wat niet af fabriek gemonteerd zit in Nederland te keuren, wat wel weer mogelijk is in Duitsland.
 
Laatst bewerkt:
Yamaha laat het niet toe, BMW laat het niet toe, enz.

Daarom kwam er voorheen in Nederland ook niet meer de naam van de motor fabrikant op het kentekenbewijs te staan, maar diegene die hem omgebouwd had (zoals je net ook zelf aangaf voor Belgie) EML HW1 of een EZS EK100. Alleen af fabriek staat de fabrikant erop. Hieruit kan je opmaken dat het voorheen wel kon in Nederland, maar zoals ik in een eerder bericht aangaf (antwoordt RDW) is het heden te dage niet meer mogelijk om een zijspan wat niet af fabriek gemonteerd zit in Nederland te keuren, wat wel weer mogelijk is in Duitsland.

Even een correctie, een EML HW1 of EML HW2 is nooit een BMW geweest, het hele frame Motorframe en Bakframe was 100% EML (en geen BMW frame met zijspan eraan). Enige van BMW daaraan was aandrijving en wat parts zoals Tank, electro.
Maar het klopt wat je zegt, alleen een eenmalige keuring brengt soelaas...ik lees op Fora het verhaal van Duitsers die hun eigen naam als Hersteller in de KFZ Brief hebben...sommige moesten zelfs het bewijs leveren dat ze het nodige getuigschrift van Lasser hadden, etc...laat ons hopen wat nu mogelijk is in DE en FR, dat dit ook in BE en NL mogelijk wordt...maar voor de nieuwe wetgeving er komt (1/1/2016) hoeven we er niet op te rekenen. En wanneer ze er komt, zeg 2016, hoe lang gaat het duren voor ze echt geimplementeerd wordt door de overheid ? Hier in België is de overheid met zulke dingen niet snel...Ik kan hier over maken omdat mijn bedrijf CE-M meettoestellen bouwt... (Eu Directief over legale Metrologie voor ijk: Liters, Kilos, KWH, Lengtes, etc...in bijne alle lande wordt EU Directief 2004/22/EG reeds geimplementeerd...in België wachten ze nog...om maar te zeggen dat wanneer een EU verordening tot eenheidsworst in voege treed, er door sommige landen nog een "period of grace" wordt getolereerd...
 
Nee hoor, klopt juist wel. Er is geen regelgeving over, daarom kunnen ze een zijspan niet als dusdanig keuren. Daarom noemen 'we' zoon bak een accesoire en kun je er gewoon de weg mee op. (na het plaatsen van een accesoire als een topkoffer, of een navigatie laat je ook je motor toch niet opnieuw keuren?)


Zie ook de post van Mathieu hierboven.
En zoals ik al eerder heb gezegt; mijn motor is een echte EZS combi, volledig door hun omgebouwd (ik heb zelfs een duidelijk zichtbaar merkplaatje op mijn schommelvork zitten) Maar mijn span is ook gewoon L3e en als R1100S op de kentekenpapieren.

Tuurlijk is jouw voertuig een R1100S omdat het een BMW Motorfiets is, kan het niet als zijspan worden gekeurd. Of je bak nu een EZS, EML, STERN, etc is dat maakt geen moer uit. Of jezelf een span aan je motor knoopt of EML of EZS dit doet, je voertuig blijft een L3e, niet L4 konform. De keuring is er gewoon niet omdat er geen goedkeuring voor ombouw van de fabrikant (BMW) is... Koop je een Zijspan waarvoor een CE-Konformiteit bestaat op de documenten, door één van de andere EU landen afgegeven, dan MOET de RDW keuren ! Zo werkt dat nu eenmaal.... De vraag is en blijft, wat als je met een "groot accessoire" in een zwaar ongeval betrokken geraakt ? Ik heb de vraag ondertussen voorgelegd aan een advocaat (dus Motorfiets L3 met zijspan - bij jullie een accessoire - eraan geknoopt), nog geen antwoord. Maar zal dat nog wel eens berichten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan