Zijspannen en de wet

De vraag is en blijft, wat als je met een "groot accessoire" in een zwaar ongeval betrokken geraakt ?

Hetzelfde als dat je een navigatie of een topkoffer had gemonteerd, niks anders als bij een solo dus.
Meer als dat het deugdelijk bevestigd moet zijn, staat er niet in de wet.


Edit; en verder ben ik er zo klaar mee. Als de wet een keer verandert, dan vernemen we het wel weer.
@Proton; succes toegewenst !
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoor, volgens mij kun je de problemen ook opzoeken..........
Als je bij aangaan van de verzekering meldt (schriftelijk) dat het een motor met zijspan betreft en de verzekeringsmaatschappij verstrekt een polis en laten je de premie betalen, dat zijn ze akkoord. Als er dan wat is waardoor er uitgekeerd dient te worden dan hebben ze uit te keren. Anders hadden ze het verzekeren van het voertuigen moeten weigeren. Men kan niet verwachten van mij als verzekering nemer dat ik beter terzake kundig ben als de verzekeringgever, of de RDW. En als die het al niet weten, hoe moet ik het dan weten. Bovenstaande heb ik bij het aangaan van mijn verzekering ook bevestigd gekregen van de tussenpersoon. Die het speciaal heeft nagevraagd bij de maatschappij.

In mijn ogen is een verzekeraar die je een polis verkoopt en later weigert uit te keren bezig met misleiding of oplichting. En dat mag ook niet in Nederland.
Als ik een huis van een klant rood schilder terwijl die mij uitdrukkelijk gevraagd heeft om de boel blauw te schilderen, heb ik een moeilijk verhaal, als we voor de rechter staan.....

Enige probleem is natuurlijk wel dat er altijd een boel tijd in gaat zitten voordat de verzekeraars overtuigd zijn en uitgaan keren.
 
Ik heb de vraag ondertussen voorgelegd aan een advocaat (dus Motorfiets L3 met zijspan - bij jullie een accessoire - eraan geknoopt), nog geen antwoord. Maar zal dat nog wel eens berichten.

Ik weet nu al dat ik het antwoord van uw advocaat voorleg aan mijn advocaat, deze daar anders overdenkt en er kanttekening bij plaatst. Tegen een tarief van € 120.00 peruurexbtwasjebliefdankuwwel..........
 
Geen reden tot paniek nee proton, maar met die verhalen van jou zaai je wel een hoop onrust.
Er is echt wel een reden waarom er een hoop vaste posters niet reageren hier. Zolang het in NL nog zo geregeld is als nu hebben wij geen enkel probleem. Ik snap best dat het niet leuk is dat het buiten NL anders is. Tot die tijd is dit een NL forum en dus geen issue hier.
 
Ik weet niet hoor, volgens mij kun je de problemen ook opzoeken..........
Als je bij aangaan van de verzekering meldt (schriftelijk) dat het een motor met zijspan betreft en de verzekeringsmaatschappij verstrekt een polis en laten je de premie betalen, dat zijn ze akkoord. Als er dan wat is waardoor er uitgekeerd dient te worden dan hebben ze uit te keren. Anders hadden ze het verzekeren van het voertuigen moeten weigeren. Men kan niet verwachten van mij als verzekering nemer dat ik beter terzake kundig ben als de verzekeringgever, of de RDW. En als die het al niet weten, hoe moet ik het dan weten. Bovenstaande heb ik bij het aangaan van mijn verzekering ook bevestigd gekregen van de tussenpersoon. Die het speciaal heeft nagevraagd bij de maatschappij.

In mijn ogen is een verzekeraar die je een polis verkoopt en later weigert uit te keren bezig met misleiding of oplichting. En dat mag ook niet in Nederland.
Als ik een huis van een klant rood schilder terwijl die mij uitdrukkelijk gevraagd heeft om de boel blauw te schilderen, heb ik een moeilijk verhaal, als we voor de rechter staan.....

Enige probleem is natuurlijk wel dat er altijd een boel tijd in gaat zitten voordat de verzekeraars overtuigd zijn en uitgaan keren.

Precies dat punt heb ik met twee verschillende verzekeringen aangekaart ! Beiden zeggen hetzelfde. De verzekering verzekerd voor het door de verzekeringsnemer gevraagde risico. Als je een verzekering vraagt voor een motorfiets met zijspan met 3 of max 4 inzittenden, geven bepaalde (niet allen!) daarvoor een verzekering af. Maar de verzekering heeft niet als opdracht de KONFORMITEIT van een voertuig te checken. Dat punt berust bij het ministerie van Verkeer...dus het ergste wat kan gebeuren is dat de verzekering niet uitkeerd wanneer ooit zou blijken (bij rechtsgeding) dat het voertuig met ongeldige conformiteit oorzaak was (rechstreeks of onrechtsstreeks) van de schade...natuurlijk gaat dit nooit het geval zijn bij schade over deukjes of schrammen...maar stel je maar wat ergs voor, blijvende invaliteit, doden, etc...dat zijn miljoenenclaims...
Een verzekeraar keurt nooit uit, bij bevoorbeeld: dronkenschap en rijden met een niet wettelijk conform voertuig...nogmaals een verzekeraar heeft niet de plicht de Konformiteit van een voertuig te checken. De bestuurder heeft die plicht wel.
 
Zolang het in NL nog zo geregeld is als nu hebben wij geen enkel probleem. Ik snap best dat het niet leuk is dat het buiten NL anders is. Tot die tijd is dit een NL forum en dus geen issue hier.

:^dat kan idd wel eens verwarrend worden voor mensen op zoek naar informatie, die niet in de gaten hebben dat Proton het over de Belgische situatie heeft !!

Misschien kan Proton beter een nieuw topic openen; "Zijspannen en de wet, in Belgie"
 
Laatst bewerkt:
Geen reden tot paniek nee proton, maar met die verhalen van jou zaai je wel een hoop onrust.
Er is echt wel een reden waarom er een hoop vaste posters niet reageren hier. Zolang het in NL nog zo geregeld is als nu hebben wij geen enkel probleem. Ik snap best dat het niet leuk is dat het buiten NL anders is. Tot die tijd is dit een NL forum en dus geen issue hier.

JFJ, natuurlijk ik spreek voor het geval België. De situatie is hier niet anders dan in NL.
En ik woon in België en zal alles nagaan om een (redelijk duur...) zijspan ook wettelijk in orde te krijgen in BE, dit om verschillende redenen.
 
Een verzekeraar keurt nooit uit, bij bevoorbeeld: dronkenschap en rijden met een niet wettelijk conform voertuig...nogmaals een verzekeraar heeft niet de plicht de Konformiteit van een voertuig te checken. De bestuurder heeft die plicht wel.

Bij ons in NL is de zijspan een accesoire net als een aanhanger. Ten overvloede gezegd al hier, maar daarom keert de verzekeraar gewoon uit bij een miljoenenclame. Even ter geruststelling van alle NL lezers.
 
JFJ, natuurlijk ik spreek voor het geval België. De situatie is hier niet anders dan in NL.
En ik woon in België en zal alles nagaan om een (redelijk duur...) zijspan ook wettelijk in orde te krijgen in BE, dit om verschillende redenen.

fixed it
 
:^dat kan idd wel eens verwarrend worden voor mensen op zoek naar informatie, die niet in de gaten hebben dat Proton het over de Belgische situatie heeft !!

Misschien kan Proton beter een nieuw topic openen; "Zijspannen en de wet, in Belgie"

Tja ik wou heel graag dat er een Forum bestond in BE...maar er zijn al zo weinig zijspanrijders...Maar je hebt gelijk het gaat over de situatie in BE !!! Maar, omdat de Regelgeving sowieso Europees konform wordt in 2-3 jaar, met het oogpunt toch op die situatie, BE gaat ze moeten implementeren...Ik doe wel verder en zal hier niks meer posten over DIT onderwerp wel te verstaan...
 
Ik zou het jammer vinden om je vorderingen niet te kunnen volgen, een extra topic over de wetgeving in België is toch zo gemaakt?
 
Ik zou het jammer vinden om je vorderingen niet te kunnen volgen, een extra topic over de wetgeving in België is toch zo gemaakt?

Als reactie en laatste post hier dan. Ik geloof echt dat alles over de actuele situatie in NL en BE hier reeds goed uitgestreken is.
Ik ga gewoon verder met de bouw van een zijspan (voor een motor R1150GSA waarvoor de fabrikant geen toelating geeft tot ombouw of aanbouw zijspan).
Ga ook verder uit te pluizen hoe toch inschrijving als L4, en dus wettelijke Konformiteit, kan behaald worden, en dit in BE.
Lukt dit, dan zal ik in 6 tot 12 maanden in detail rapporteren, in de hoop dat dit ook anderen kan helpen.
Ik geloof steevast dat wat de grotere EU landen reeds hebben, ook in BE (en hopelijk ook in NL...) ook in dit kleine landje moet mogelijk zijn of mogelijk moet worden.

Dus rapport in zeg 12 maanden...zal ondertussen wel wat posten over de bouw van het project ook al is het "BE Fiets" maar wordt wel in NL gebouwd, gaat gewoon door...Tschuss !
 
Tja ik wou heel graag dat er een Forum bestond in BE...maar er zijn al zo weinig zijspanrijders...Maar je hebt gelijk het gaat over de situatie in BE !!! Maar, omdat de Regelgeving sowieso Europees konform wordt in 2-3 jaar, met het oogpunt toch op die situatie, BE gaat ze moeten implementeren...Ik doe wel verder en zal hier niks meer posten over DIT onderwerp wel te verstaan...
Dat zou jammer zijn.
Volgens mij geef je duidelijk aan dat je dit vanuit België bekijkt/benaderd.
(Of zou ik hier last hebben van enige voorkennis O-) )
 
Was in mijn ogen niet zo duidelijk hoor, voor ons wel maar voor stiekeme meelezerts niet ;)

Als de norm europees comform en andere moeilijke woorden word, zal de rest van Europa best tevreden zijn met de regelgeving die eerst alleen voor Nederland gold :+

Makkelijker wil ik het niet maken O-)
 
Wat lullen jullie nu? Dit is géén Nederlands forum, dit is een forum voor Nederlanders en Belgen. Ga maar na bij de oprichters ervan. Als ik me niet vergis is er zelfs ooit een .be domein geweest voor dit forum.
Jullie zijn wel dominant aanwezig, omdat er nu eenmaal weinig Vlamingen zijn (Walen zullen hier niet komen lezen) of omdat jullie een grotere bek hebben.

@ PROTON1, doe gewoon verder zoals je bezig was. Het is heel waardevol wat je doet en iemand die dit een beetje volgt weet dat het grotendeels over België gaat.
We zullen cases moeten zoeken bij ons en in NL.
Je ziet al het voorbeeld van Janenjoep en Daan, in Nederland. Motor werd afgekeurd nadat die in originele staat is terug gebracht, afgekeurd omdat er een span aan hangt ! Als die het span hadden thuisgelaten hadden ze waarschijnlijk zonder probleem wel een L3 gekregen.
Iemand anders krijgt een L4 nadat hij een gastank heeft geïnstalleerd op een L3 motor met zijspan "accessoire."
Zo krom als wat of gewoon willekeur van ambtenaren die het ook niet zo goed weten?
 
Laatst bewerkt:
Ben het met Klickstart eens, ook al ben ik Nederlander. Proton1 ga gewoon door met je onderzoek en houdt ons op de hoogte, ik vind zoiets erg interessant. Probeer alleen bij je uitleg iets meer duidelijk te zijn over België en Nederland. Ook al hebben we 1 Europa, het zijn nog steeds verschillende landen met veel hun eigen regels.

Ik ben zelf ook nog verder aan het zoeken geweest en heb nog het een en ander bij de RDW uitstaan. Het lijkt er op dat hier meer over nagedacht moet worden, aangezien ik de vorige keren netjes binnen een paar dagen antwoordt had en nu nog niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds kort een fietsendrager (zie foto) waarmee ik op de trekhaak van mijn zijspan zo nu en dan een fiets vervoer.
Dit werkt uitstekend en is aanzienlijk aangenamer dan de fiets van je vrouw te voet ophalen, met lekke band, aan de andere kant van de stad.

Heeft iemand enig idee of er ergens iets in de wet staat of dit wel of niet mag? Dan ben ik vast een beetje voorbereid als er ooit een agent de discussie aan wil gaan.

fietsendrager-op-trekhaak-simpel.png
 
Steekt de fiets buiten het span uit en is het kenteken goed zichtbaar? Daar zou men nog moeilijk over kunnen doen. Voor de rest zullen ze je denk ik alleen maar aanhouden om het geheel te bekijken omdat men het nog niet eerder gezien heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds kort een fietsendrager (zie foto) waarmee ik op de trekhaak van mijn zijspan zo nu en dan een fiets vervoer.
Dit werkt uitstekend en is aanzienlijk aangenamer dan de fiets van je vrouw te voet ophalen, met lekke band, aan de andere kant van de stad.

Heeft iemand enig idee of er ergens iets in de wet staat of dit wel of niet mag? Dan ben ik vast een beetje voorbereid als er ooit een agent de discussie aan wil gaan.

[afbeelding]
Ja, dat mag :)

Steekt de fiets buiten het span uit en is het kenteken goed zichtbaar? Daar zou men nog moeilijk over kunnen doen. Voor de rest zullen ze je denk ik alleen maar aanhouden om het geheel te bekijken omdat men het nog niet eerder gezien heeft.
Als je maar niet breder wordt dan 2,5mtr (dacht ik)
De verlichting en de kentekenplaat moet goed zichtbaar zijn.
Eigenlijk hetzelfde verhaal als voor de auto (NL-wetgeving) ;)

Ik heb zelf een tijd zo rond gereden, ging prima. 8-)
Ja, je hebt wel bekijks ja, dat wel.
 
Zal eens kijken of ik het weer kan vinden, maar volgens mij mag je niet meer als een bepaald hoeveelheid uitsteken. Weet niet hoe breed zijn span is en of de fiets uitsteekt. 2,55 is de max toegestane breedte in Nederland (2,20 op onverhard), maar als je zelf op een fiets zit van 0,5 mag je niet beide kanten een meter uitsteken.

Gevonden:

- FIETSENDRAGERS die je achteraan op de auto (trekhaak) bevestigt (neem voor het gemak ook motor aan), mogen enkel gebruikt worden voor fietsen.
. De fietsen mogen niet meer dan 20 cm aan de zijkanten van de auto uitsteken tot een maximumbreedte van 2,55 meter.
. De kentekenplaat en verlichting van de auto moet zichtbaar blijven.
. Is dit niet zo, dan moet je een extra kentekenplaat, verlichting en refelctoren aanbrengen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan