voorrangs bepalingen uitrit/erf

Kort door de bocht.... GAS erop tenzij er een witte stok met rode lijntjes aanwezig is.
 
Bij erven zit er een adder onder het gras.
Zolang jij nog niet voorbij het bord bent einde erf moet je nog aan alles en iedereen voorrang geven. Je bent immers nog in het erf. Als er dus iemand over de stoep loopt en jou pad gaat kruisen moet jij die persoon voorrang geven. Het feit dat je over enkele seconden het erf zult verlaten doet niet ter zaken.

Ook al het verkeer op de weg waar jij naartoe wilt gaan moet je voorrang geven, zij zijn immers niet in een erf en jij wel, dus hebben zijn voorrang op jou.
Ben je al voorbij het bord einde erf, dan mag je hele helemaal vergeten, dan is het gewoon een normale kruising en mag je het erf achter je vergeten.
 
Bij erven zit er een adder onder het gras.
Zolang jij nog niet voorbij het bord bent einde erf moet je nog aan alles en iedereen voorrang geven. Je bent immers nog in het erf. Als er dus iemand over de stoep loopt en jou pad gaat kruisen moet jij die persoon voorrang geven. Het feit dat je over enkele seconden het erf zult verlaten doet niet ter zaken.

Ook al het verkeer op de weg waar jij naartoe wilt gaan moet je voorrang geven, zij zijn immers niet in een erf en jij wel, dus hebben zijn voorrang op jou.
Ben je al voorbij het bord einde erf, dan mag je hele helemaal vergeten, dan is het gewoon een normale kruising en mag je het erf achter je vergeten.
En dat is dan ook weer niet helemaal waar aangezien aan het einde van een erf heel vaak gebruik wordt gemaakt van een uitrit-constructie is het dus geen normale kruising en zal je voorrang moeten verlenen aan iedereen die langs komt.
 
De meeste woonerven zijn aangesloten op de doorgaande wegen d.m.v. een drempel, in dit geval is het een uitrit.
In het enkele geval dat dit niet zo is vat het NA het bord einde woonerf onder een gelijkwaardige kruising tenzij anders aangegeven met een bord.
 
Heeft iemand een foto of schema van zo een "uitritconstructie"?
Als ik als BE chauffeur eens in NL kom, dan ben ik graag een beetje voorbereid op die "speciale" toestanden.

Wat is Europa toch een zegening ivm verkeersregels.
 
Heeft iemand een foto of schema van zo een "uitritconstructie"?
Als ik als BE chauffeur eens in NL kom, dan ben ik graag een beetje voorbereid op die "speciale" toestanden.

Wat is Europa toch een zegening ivm verkeersregels.

Foto heb ik niet, vast wel te googlen.

De post boven jou moet ook even genuanceerd worden. Volgens mij is niet iedere drempel namelijk een uitritconstructie. Een gewone, vaak een bolle, drempel of van die 'busdrempels' (waar het verkeer over zon vierkant betonblok gaat en de bus wel breed genoeg is om erlangs te gaan) maken een kruising geen uitritconstructie.

Een uitritconstructie is een drempel waarbij het voetpad verhoogd is en dus doorloopt als straat. Die drempel is meestal ook vrij groot (je staat er altijd met je hele auto op denk ik) en het lijkt net of je over de stoep rijdt. Voordat je de hoofdstraat op rijdt, rij je de drempel weer af.

Hoop dat mijn uitleg en jouw inbeeldingsvermogen er iets moois van kunnen maken :+
 
erf.ht63.jpg

:+


(in dit voorbeeld is het dus de kunst voor de fietser om OVER de lijn van het omatje heen te springen zonder dat hond of oma het door heeft of er hinder van ondervindt)
 
Laatst bewerkt:
en dan heb je nog uitritten (bijv. van een parkeerplaats) zonder uitrit-constructie. Die moet je dus net zo zien als een gewone zijstraat.
 
en dan heb je nog uitritten (bijv. van een parkeerplaats) zonder uitrit-constructie. Die moet je dus net zo zien als een gewone zijstraat.
En dan zijn er nog de situaties waar de gemeente het extra verwarrend maakt door alleen de stoeprand door te laten lopen. Hier op MF kwam ik ooit een topic tegen van een aanrijding in zo'n situatie.
Dit vind ik ook een twijfelgeval: er is geen uitritconstructie, maar het is wel overduideljik een parkeerplaats langs de weg. Heeft verkeer van rechts dan voorrang? Juist omdat ze van een parkeerplaats afkomen zou ik zeggen van niet, maar de ontbrekende uitritconstructie helpt niet...
 
En dan zijn er nog de situaties waar de gemeente het extra verwarrend maakt door alleen de stoeprand door te laten lopen. Hier op MF kwam ik ooit een topic tegen van een aanrijding in zo'n situatie.
Dit vind ik ook een twijfelgeval: er is geen uitritconstructie, maar het is wel overduideljik een parkeerplaats langs de weg. Heeft verkeer van rechts dan voorrang? Juist omdat ze van een parkeerplaats afkomen zou ik zeggen van niet, maar de ontbrekende uitritconstructie helpt niet...
Je moet hier verkeer van rechts voorrang verlenen want het verkeer komt uit een gelijkwaardige weg van rechts. Dat aan die weg een aantal parkeervakken ligt heeft er verder niks mee te maken.
 
Je moet hier verkeer van rechts voorrang verlenen want het verkeer komt uit een gelijkwaardige weg van rechts. Dat aan die weg een aantal parkeervakken ligt heeft er verder niks mee te maken.

eens, maar wat als er nou aan het begin van elke parkeerplaatsinrit naar de rechterkant een P bord zou staan? Dan met iedereen die de parkeerplaats verlaat toch juist weer voorrang verlenen?
 
En dan zijn er nog de situaties waar de gemeente het extra verwarrend maakt door alleen de stoeprand door te laten lopen. Hier op MF kwam ik ooit een topic tegen van een aanrijding in zo'n situatie.
Dit vind ik ook een twijfelgeval: er is geen uitritconstructie, maar het is wel overduideljik een parkeerplaats langs de weg. Heeft verkeer van rechts dan voorrang? Juist omdat ze van een parkeerplaats afkomen zou ik zeggen van niet, maar de ontbrekende uitritconstructie helpt niet...

Dat ze van een parkeerplaats afkomen, doet niet ter zake. Het is dus gewoon verkeer van rechts.
 
Dat ze van een parkeerplaats afkomen, doet niet ter zake. Het is dus gewoon verkeer van rechts.

Ook als er een p bord staat, lady? als je bv op internet rondneust, en ik weet dat er heel veel onzin op internet staat, dan geeft bv de gemeente middelburg aan als uitrit:



Bestuurders die een uitrit verlaten of inrijden moeten al het overige verkeer laten voorgaan (artikel 54 van het RVV1990).

Van oudsher is een uitrit:

1) een aansluiting van een privéterrein op een weg voor het openbaar verkeer, of
2) een weg met een zeer beperkte verkeersfunctie, leidend naar een plaats waar je je aan het doorgaande verkeer kon onttrekken.

Echter, de laatste jaren zijn steeds meer uitritten aangelegd bij ingangen van 30 km/u-zones, erven en parkeerterreinen. De uitritten zien er soms verschillend uit. Een uitrit is een uitrit als deze er uitziet als een uitrit. In het verleden zijn al vele juridische uitspraken gedaan over de constructie van uitritten.

Samenvattend:

Een uitrit wordt gekenmerkt door:

1) een zichtbare beperkte bestemming (bijvoorbeeld de uitgang van een garagebox of benzinestation), of

2) een duidelijke uitritconstructie, die gekenmerkt wordt door:
- een verhoogd, doorlopend trottoir langs de doorgaande weg;
- inritblokken aan beide zijden van de uitrit
- afwezigheid van bochtbanden Als de uitrit niet door zijn vormgeving herkenbaar is, worden er soms aanvullende borden geplaatst. Bijvoorbeeld: U verlaat een uitrit



Dan zou een ingang van een parkeer plaats met P bord ( één in/uitgang) toch als uitrit gezien kunnen worden vanwege de door mij vetgedrukte delen

het mooiste vind ik de zin: een uitrit is een uitrit als deze er uitziet als een uitrit. :')
 
Leerzame info. Alleen in het genoemde voorbeeld vind ik dat niet het geval. Anders gezegd: het ziet er daar imo niet uit als een uitrit, zoals jij het beschrijft. Geen zichtbare beperkte bestemming, toch?
 
toch mooi om te lezen dat zo'n simpele vraag zulke discussie's weer op gang kan brengen

ja, bij het uitrijden, of het inrijden van een woonerf, dien je het overige verkeer voor te laten gaan
tenzij anders aangegeven.

bij het uitrijden geldt: uitritconstructie, aldan niet verduidelijkt d.m.v. een verhoging van het rijvlak.
bij het inrijden geldt: al het rechtdoorgaand verkeer gaat voor

simpel, easy as that
lees anders dit nog even door: Lijst van voorrangsregels - Wikipedia

Iemand die nooit een poging onderneemt/ondernomen heeft tot het behalen van een certificaat wat benodigd is voor het deelnemen aan het verkeer middels een gemotoriseerd voertuig heeft ten alle tijden de wet aan zijn/haar zijde omdat 'ie er geen weet van heeft?
nee.

personen die een voertuig besturen dienen ten alle tijden verzekerd te zijn, minimaal WA
dat betekent dat in het geval van een ongeluk, met als voorbeeld een botsing met een voetganger...
de voetganger altijd het toegebrachte letsel vergoedt krijgt, daar waar een voetganger niet (standaard) voor deze zaken verzekerd is.
de wet neemt dus de zwakkere verkeerdeelnemers in bescherming

kunnen we een discussie starten over hoe gevaarlijk sommige voetgangers wel niet bezig zijn... maarja, vica versa, het kan ook jou overkomen
(al is dat natuurlijk nooit het geval, zoals bij iedereen ;) )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan