Post hier je grootste sleutelblunder! Deeltje 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een borgmoertje is gaan wandelen :(
Klepjes stellen, al een keer of 5 probleemloos gedaan. Testritje en na twee straten een klap en een vastloper. Onmiddellijk koppeling ingetrokken maar het was al te laat:

full


full


full
 
Hmmmmm... heb ik weer. Ik heb een nieuw achterframe op mijn motor gelast, nadat ik het oude eraf geslepen had. Ik heb dat keurig uitgelijnd tussen de aansluiting op het frame en het achterwiel, om alles recht te maken. Nou zat ik vanmorgen de ketting te monteren (ik heb een ander achterwiel en ben met verschillende kettingwielen aan het stoeien), maar de ketting raakt nu de wang van de band. En dat was niet zo... Hmmmm... Zou het wiel wel in het midden staan? Potverdrie. De linker lager van de achterbrug mist, dus de achterbrug kan een beetje bewegen. En staat dus niet in het midden. En het achterwiel dus ook niet. En een klein beetje beweging op het achterbrugscharnierpunt is een grote afwijking op de achterkant van het achterwiel... Even op een lastig bereikbare plek geklommen, gekeken en maar meteen voor jullie vastgelegd:

temporary_zpsmdlbva9q.jpg


Het nieuwe achterframe staat een paar centimeter naar rechts, aan het ronde uiteinde. Ik ga het frame bijna helemaal losslijpen en dan recht hechten. Ik baal wel... Maar het is gelukkig te herstellen. Oh, joy... :( :( :( :( :(

Hugo
 
Laatst bewerkt:
dag oma, het werd weer tijd dus.

Van de week met de auto:

Auto wilde niet meer aanslaan,zoeken: Geen vonk.
Samen met buurman bedacht dat de krukassensor kapot kan zijn, dus halen we die er "even" uit.
Die sensor zit heel moeilijk, uit het zicht achter het uitlaatspruitstuk.

Het is mijn auto en ik heb de kleinste handjes dus met links en op het gevoel 20 minuten friemelen en ja hoor ik heb hem er uit (1 6mm boutje).
Ik voel me goed en heb zelf vertrouwen want ik kan zo lekker sleutelen. *O*
En inderdaad, sensor uiterlijk beschadigd, dus ook nog blij want we hebben de oorzaak. *O* *O*
Snel een nieuwe gehaald, goed vergeleken en doorgemeten en er ingezet voor het eten en starten maar....
Helemaal niks..... alleen maar teleurstelling. :/

Laat maar even zegt de buurman, we gaan eerst eten en daarna kijken we wel weer verder.
Maar laat nog even die beschadigde sensor zien vraagt hij mij.

Ik haal hem uit mijn zak en die zag er dus splinternieuw uit :o :o
Auto doet het weer :+
 
dag oma, het werd weer tijd dus.

Van de week met de auto:

Auto wilde niet meer aanslaan,zoeken: Geen vonk.
Samen met buurman bedacht dat de krukassensor kapot kan zijn, dus halen we die er "even" uit.
Die sensor zit heel moeilijk, uit het zicht achter het uitlaatspruitstuk.

Het is mijn auto en ik heb de kleinste handjes dus met links en op het gevoel 20 minuten friemelen en ja hoor ik heb hem er uit (1 6mm boutje).
Ik voel me goed en heb zelf vertrouwen want ik kan zo lekker sleutelen. *O*
En inderdaad, sensor uiterlijk beschadigd, dus ook nog blij want we hebben de oorzaak. *O* *O*
Snel een nieuwe gehaald, goed vergeleken en doorgemeten en er ingezet voor het eten en starten maar....
Helemaal niks..... alleen maar teleurstelling. :/

Laat maar even zegt de buurman, we gaan eerst eten en daarna kijken we wel weer verder.
Maar laat nog even die beschadigde sensor zien vraagt hij mij.

Ik haal hem uit mijn zak en die zag er dus splinternieuw uit :o :o
Auto doet het weer :+

_O- Prachtig dit!
 
Van de week ook weer aan de eigen auto geknutseld. Fuseekogel lv was gaar. Dusdanig gaar dat met een stevige bocht naar rechts en iets gas er duidelijk een omslagpunt was en hij scherper instuurt, niet fijn dus. Vorige APK was dit nog net goedkeur dus ik wist dat het er aan kwam.

Omdat ik eigenlijk maar 1 keer aan een onderstel van een auto wil werken en er daarna klaar mee wil zijn heb ik het meteen grondig aangepakt. Ook moesten de remschijven vervangen worden.

Dus, twee draagarmen, twee stuurkogels, twee koppelstangen voor de torsiestang, schijven en nieuwe blokken. (tevens spul voor kleine beurt voor over twee maand ofzo).

Alles bij mister auto besteld, kreeg een paar dagen later een mailtje dat een van de stuurkogel niet leverbaar was, geld wordt terug gestort. Ik de code opgezocht en zou de kogel LV zijn.

Een weekje later naar de locale automaterialenzaak gegaan en een kogel LV gehaald.

Het sleutelen ging voorspoedig, twee bouten moeten vervangen en de koppelstangen ieder de bovenste moer door moeten slijpen. Ik was omstreeks 09:00 begonnen en rond 15:00 ben ik een testritje gaan doen. Bij parkeren het stuur volldige om naar rechts en een bijzonder naar geluid. dus ik kijken.

Komt de stuurkogel tegen de velg en het balanslood aan. Ik pak even de oude kogel er bij. Sukkel... Ik heb nu twee linkerkogels zitten. Dus een dezer dagen maar even een nieuwe kogel halen voor RV en die dan even weer uitwisselen.

Tevens de staat van de remschijven zoals ze er onder uit kwamen. De remblokken waren nog vers, ik heb de auto een jaar dus heb het idee ze relatief recent voor dat ik hem kocht nog zijn gewisseld. Echter zoals de schijven er uit zien....

2016-08-02%2015.19.59.jpg


De beide platen van de schijf horen dezelfde diameter te hebben....

Ik kan ook met recht zeggen dat de auto nu een stuk beter en aanzienlijk stiller rijdt, remmen voelen ook beter aan.

db
 
.....

Tevens de staat van de remschijven zoals ze er onder uit kwamen. De remblokken waren nog vers, ik heb de auto een jaar dus heb het idee ze relatief recent voor dat ik hem kocht nog zijn gewisseld. Echter zoals de schijven er uit zien....

[afbeelding]

De beide platen van de schijf horen dezelfde diameter te hebben....

Ik kan ook met recht zeggen dat de auto nu een stuk beter en aanzienlijk stiller rijdt, remmen voelen ook beter aan.

db

Lijkt er meer op alsof je een archeologische vondst hebt gedaan uit het jaar kruik _O-
 
Van de week ook weer aan de eigen auto geknutseld. Fuseekogel lv was gaar. Dusdanig gaar dat met een stevige bocht naar rechts en iets gas er duidelijk een omslagpunt was en hij scherper instuurt, niet fijn dus. Vorige APK was dit nog net goedkeur dus ik wist dat het er aan kwam.

Dit mag ook gerust als blunder opgemerkt worden |(
En maar raar vinden als die kogel er tijdens het rijden uitklapt. :')
 
Als je elke keer blokken en schijven tegelijk moet wisselen klopt er iets toch echt niet hoor :P


Tegenwoordig zijn er heel wat auto's waarbij schijven en blokken gelijk op slijten. Bij mijn bestelbus kan ik meer dan 180.000 met de blokken doen, de schijven waren naar verhouding meer gesleten dan de blokken. Blokken op is in dat geval schijven zeker op. De schijven achter leven gelukkig langer, Remblokken achter doen bij een Transit gemiddeld 40 k (gelukkig rijd ik veel lange afstanden en haal ik de 80 k, anders moest ik vaker achter remblokken vervangen als olie verversen. ) Mijn huidige Transit heb ik met 27 k op de klok gekocht. De vorige eigenaar reed vooral korte stukken en raad eens de achterremblokken zijn bijna op. Olie hoeft pas na 50 k vervangen te worden, de blokken halen dat niet eens.
 
Shoppen in Duitsland! Voor mijn S80 (ook +300mm voor en schijven achter) rondom incl. blokken van Zimmermann, 220 euro!

Mijn laatste sleutelblunder, koppelingsplaten pakket van mijn GSX-R precies verkeerd om erin gedaan |(
 
Gisteren voor het eerst olie + filter ververst van m'n XTZ750.

Alles waar ik tot nu toe mee gereden heb doe vervang je de olie met de fiets rechtop. Dus vol op de automagische piloot aan de bak.
Carter aftap bout los, komt wat olie uit, maar niet super veel (iets met dry sump enzo).

Volgende keer eerst eens werkplaats handboek doorlezen ipv er halverwege achterkomen dat het niet handig is om de aftapbout bij het olie filter eruit te draaien als de fiets op de middenbok staat. Je kan er dan namelijk niet bij met je olie opvangbak.
Vervolgens gooit ie er dus een liter of drie uit...

Staat toch niet voor niets bij dat ie op de ZIJ standaard moet.

Ben ff bezig geweest om dat weer op te ruimen
 
Ben weer een winnaar geweest,

Vrouwlief had een dusdanige noodstop moeten maken dat de electro motor van haar fiets
in frieten was gelopen ( zeg maar, het mini-versnelling bakje )

Die motoren zijn nogal duur, dus.. revisie setje..

Na.. 8x dat loeder in en uit gebouwd te hebben, wou die maar niet mooi lopen.
"kraakje"

Het is dat het ding duur was, anders had het hele geval al lang vliegles gekregen richting kanaal.
Volgens de buurman waren de teksten die uit de werkplaats kwamen, en blijkbaar goed hoorbaar
tot op straat.. Nu niet bepaald christelijk..
Naya.. ging toch al naar de hel.

Na 112 red een fiets ( ok, ok... de verkoper / fietsenzaak gemaild van de revisie set )
Wat bleek, die planeet tandwielen zijn ( heli-cut ) , en .. die moet je op tijd zetten.

En moet je raden wie dat niet wist / had gezien.

Als je het eenmaal wéét.. ( en , de markeringen ziet )... dan is het best eenvoudig!
Toegegeven, ben wél inmiddels recordhouder ( als in, in snelste tijd ) wiel -> naaf -> motor uit bouwer voor Giant fietsen :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zal mijn verzameling blunders hier ook maar even neerzetten.

De eerste is niet echt een sleutelblunder, maar een blunder met een sleutel. Vorig jaar voor de vakantie een tassenset op de KTM gezet. Er loopt een band tussen de twee tassen om het frame iets te ontlasten. Bij mijn KTM is er een slot onder het achterlicht waarmee je met behulp van de contactsleutel de buddyzit kunt openen. Dus buddyzit geopend, band er onder en buddyzit weer dichtgedrukt.

Volgende dag vlak voor vertrek een half uur zoeken naar die contactsleutel... Niet in het sleutelkastje, contactslot of motorjas. Zit ie nog gewoon in m'n motor, maar aan de achterkant. Sindsdien zit er zo'n groot rood lint aan.

Andere blunder was met een kleine Lithium accu voor een projectje. Er zitten paar draadjes aan waar andere connectors op moesten. Dus bij de eerste accu gaat het al mis. Met mijn domme kop knip ik beide draadjes tegelijk door. Achteraf niet zo'n slim idee Door de kniptang maakten ze kortsluiting wat resulteerde in een kleine vuurwerkshow en een kapotte accu. Bij de volgende accu iets voorzichtiger geweest.

De laatste blunder was deze week op m'n nieuwe stageadres. Ik loop stage bij een bedrijf was strooimachines maakt. Dus om kennis te maken met het bedrijf eerst langs de hele productielijn meegelopen met één strooier. Dat ging allemaal prima. Die middag moest ik meehelpen met de afmontage/test van de machines. Dus voordat de hydrauliek getest kan worden moet het systeem eerst gevuld worden met olie. Zo gezegd, zo gedaan. Vulpistool gepakt en die tank gaan vullen. Na een halve minuut vond ik het toch raar dat het peilglas niet volliep. Ook hoorde ik iets kletteren. Bleek dat ze in de lijn de slang vanuit de tank niet hadden aangesloten. Ik was dus vrolijk de put aan het smeren. Slang aangesloten en toen liep het glaasje wel vol ;)
 
Laatst bewerkt:
Motor: Na aanschaf en een aantal kilometers vinden dat de schakelstang op een plek zit waar ik er net niet lekker bij kan.
Stangetje los, met teveel enthousiasme. Niks stuk, dus terug op de plek waarvan ik het idee had dat ik rijdende voort er beter bij kon.
Eerstvolgende rit, omhoog tikken was omlaag schakelen en vice versa. Toch maar weer even goed gezet.

Verder vooral er vanaf gebleven.

Auto:
Na carbwissel door een gereviseerd paar, een aantal vervangen bradstofleidingen en een week vloeken tieren en kloten de eerste proefstart. 3000 RPM stationair. K********t.

Aanslagschroefjes wat verstellen, geen effect, nogmaals, weer geen effect.
Opgegeven, teruggelopen om de oude carbs die onder het afdakje lagen uit te dampen even op te ruimen.

Nog even spelen met de hendeltjes, zo leuk die klepjes O-)

*Flap!*


Aha! een dikke rubberen flap. Een enkele pakking tussen carb en motorblok is dus niet genoeg :+
Acceleratiepompheveltje bleef hangen achter deze moer:

Dus gingen de gaskleppen niet meer dicht.

Een maand later kwam ik erachter dat ik de brandstofaansluiting niet goed genoeg had vastgezet.
Overal peut! waaronder ook in de bougieschachten:


Al doende leert men en je moet door schade en schande wijs worden. Maar probeer een tempo aan te houden dat bijgebeend kan worden door je beschermengel _O-
 
Mijn GSX400E loopt na een half jaartje sleutelen om alles te de- en re-monteren. Maar onder de 2500-3500 toeren (afhankelijk van hoe warm de motor was) sloeg deze steevast af...

Na een weekje ergeren, mijzelf en de buren, en het halve forum afgezocht te hebben bedacht ik me dat ik de luchtschroeven voor stationair lopen nooit ingesteld heb... Ik op Cmsnl even een tekeningetje zoeken, blijken dat die schroefjes te zijn die ik los heb gehaald en daarna gewoon weer "helemaal er in".

Net even een ritje gedaan, dat loopt toch wel bizar veel lekkerder mét toerentallen onder de 3000!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan