Honda CB700SC Nighthawk S '84-'86

Haha, ja ... de originele achterveren zijn niet zo best nee.

Ik heb de veer op standje 5 staand en de shocks op 3...
Of op 2 als ik alleen maar rustig ga touren...
 
Beste forummers,

Ik volg dit topic al een tijdje. Ik wil over 3 maanden beginnen met het motorrijbewijs. Ik heb me goed georienteerd op motorfietsen, en ben erg fan van de Honda CB 700 SC Nighthawk. Helaas zijn er weinig van te koop(momenteel 1 op MP). Natuurlijk kan ik nu nog niet rijden dus heb ik alle tijd om een leuke en goede motorfiets te kopen.

Ik vraag mij echter af, hoe zit het met onderdelen voor zo'n oude motor, wat nu als er iets kapot gaat, is dit via een dealer makkelijk te regelen? Zijn er universele motoronderdelen te krijgen, of kan de dealer hier gewoon nog onderdelen voor bestellen? Het wordt voor mij ook een dagelijks vervoer, dus moet ik er goed op kunnen vertrouwen..

alvast dank,

groet,
Sander
 
Hoi Pixels66,

De CB700SC is een prima beginnersfiets.
Ik heb ook pas in november vorig jaar m'n rijbewijs gehaald en kan goed overweg met deze fiets.

Qua onderdelen zit het wel snor.
De CB750 Seven Fifty (de opvolger van de CB700SC) is motorisch bijna gelijk.
Dus alle pakkingen voor het blok kan je hier van vinden.
Verder zijn de meeste Honda onderdelen redelijk universeel met motoren uit hetzelfde tijdperk.

De belangrijkste slijtage onderdelen zijn iig goed te krijgen. Denk aan koppelingsplaten, voorvorkkeerringen, accu's, banden, oliefilter, remblokken enzovoort.

Verder is de Nighthawk erg onderhoudsvriendelijk door de hydraulische klepstellers, luchtkoeling en cardanaandrijving.
 
Hoi,

Bedankt voor je antwoord. Aangezien ik er veel op ga rijden moet het qua onderdelen wel snor zitten, en dat zit het zo te lezen wel..

Met onderhoudsvriendelijk bedoel je eigenlijk dat er aan het cardan en de klepstellers geen onderhoud is?

Zijn er nighthawk specifieke zaken waar ik bij aankoop op moet letten? De standaard motorfiets-punten heb ik al voorbij zien komen op de forum, maar misschien echte nighthawk/honda kwaaltjes?

Groet,
Sander
 
Het enige onderhoud aan de cardan is dat je de olie moet vervangen elke 12.000km.
De kleppenstellers hoef je idd niks aan te doen.

De nokkenas-kettingspanners willen nog wel eens stuk gaan / of de veer er van wordt slap.

Ook schijnen de startmotor en de spanningsregelaar gevoelig te zijn.

Waar je op kan letten lees je vanaf hier:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/22237036#22237036
 
Laatst bewerkt:
staat een hele mooie bij bakker motoren in nieuw weerdige ;)
alleen voor een hele stevige prijs ;(
is mij te prijzig en volgens mij nog niet belastingvrij :?
 
Aha, gevonden.

4295583-1-2-2.jpg


Wat valt mij op:
- Valbeugels (vrij uniek in NL, er zijn maar weinig Hondaline onderdelen geleverd hier)
- 4-1 Uitlaat
- Carbon cover over dashboard
- Onderkant rechter kapje is zwart geverfd
- Mist middenbok
- Andere knipperlichten
- Aftermarket kuipruitje
- Remhendel is blank ipv zwart
- Mist (vermoed ik) de achter voetsteunen (beugels wel aanwezig, maar de pedalen niet)

Verder ziet hij er niet onaardig uit.
Ik vind 'm ook redelijk aan de prijs, maar vergeet niet dat hij aangeboden wordt door een dealer en niet bij een particulier.

Dit is een 1986 model en daarom gewoon wegenbelasting vrij hoor :Y
 
Laatst bewerkt:
Zeker een leuke fiets.

En het is een R.W.B. die je niet veel ziet.
De prijs is idd aan de hoge kant, kon ik er 2 voor kopen. :+
Maar het is natuurlijk een vraagprijs, en het is ook voor de motor sector geen vet pot in de crisis.


Ik heb vandaag nog tussen de drupels door heerlijk een stukje gereden.
Het was weer starten en lopen zoals gewoonlijk.
Toch verbaasde het mij weer hoe de motor rijdt, met name ook hoe de motor zich de bochten in laat sturen.
Het is mede daarom ook een ideale beginners motor. :]
 
Het verschil tussen de oude en de nieuwe voor band was echt enorm.
Met de oude band wilde de motor rechtop blijven en trok het stuur naar binnen.
Ik moest dus echt tegen blijven sturen om de motor schuin te krijgen en niet rechtop te laten komen.
Maar met de nieuwe band sneed hij prachtig door de bocht.

Het valt me alleen nu wel op dat m'n voorwiel trilt in de bocht. Lijkt wel alsof hij wil stuiteren... heb nog niet goed door hoe dat nou kan. Wellicht heb ik 'm toch niet goed gebalanceerd....

Toch blijf ik zeggen dat de voorvork van de 700 een scherpere hoek zou moeten hebben.
Net zoals alle moderne motoren. Dan zou hij nog beter sturen!
 
Mijn banden zijn opzich qua profiel nog wel goed maar ze beginnen te cuppen.
Toch heb ik er niet heel veel last van.

Ook weet ik niet of ze goed zijn gebalanceerd.
Een vriend van mij die o.n.k. rijdt zij dat hij zijn wielen niet balanceerde omdat hij het verschil niet zou merken.
Daarbij praat ik wel over onbenullige snelheden en over circuitbanden natuurlijk.
Hij reed toen een Suzuki K6 1000cc dus ook een behoorlijke motor.
 
Ik kom nog even terug op de vragen en opmerkingen van de potentiële NH-rijders. In de loop de tijd ben ik er achter gekomen dat alle onderdelen wel te vinden zijn, hier in Nl of in het buitenland (VS, Canada en Engeland). Vooral in de VS zijn er veel onderdelen te vinden. Prijzen en verzendkosten vallen vaak reuze mee. Verder zijn zoals al opgemerkt diverse andere Honda modellen die hun onderdelen delen met de Nighthawk. (Magna's/VF's/CBX etc)

Let bij de aankoop ook op de conditie vd achterbrug. Die willen nog weleens doorrotten.
(weet ik uit ervaring) Verder is het een probleemloze machine en met "bullitproof" techniek.

Qua veren heb ik ook gekeken naar vervanging. Voor is het geen probleem en kostte me "slechts"€ 75,- incl. arbeid bij Hyper-Pro. zal inmiddels wel iets duurder zijn. Achter hadden ze helaas geen passende veren. Verder wil ik nog kwijt dat als de NH jouw ding is en je bent gek van je machine moet je niet alles relateren aan de dagwaarde vd machine, maar gewoon doen wat je mooi vindt. Het gaat erom wat die jouw waard is. Ik heb wellicht ook teveel uitgegeven aan mij Hawk, maar ook al komt er ooit een andere motor (lees Street Triple), deze doe ik niet meer weg. Tenzij het echt moet.

By the way, alle Nighthawks van dit type zijn inmiddels belastingvrij.
 
Wat bedoel je met bullitproof techniek?

Ik hoop zelf een rood zwarte uitvoering te vinden, ik vind het RWB niet mooi, en de blauw zwarte staat als 2e keus...
 
Hoi,

Wat ik hiermee bedoel is dat het blok blijft lopen ook komt aan alle kanten de olie eruit lopen. Het blok is een oudgediende van Honda en daar zijn alle kinderziektes al decennia geleden uitgehaald. Ook bij de dealer zeggen ze dat er haast nooit iets kapot gaat aan die motoren. De kleppen hoeven niet gesteld te wordne en aan de cardan heb je eigenlijk geen onderhoud zoals bij kettingen. Af en toe de olie checken. Het enige is dat door de wat hogere leeftijd eea versleten kan zijn, maar als hij redelijk tot goed onderhouden is, zijn de meeste slijtageonderdelen wel een keer vervangen. en als je niet te zwaar tilt aan een oliedruppel onder de motor of wat blauwe rook is het ook niet echt een probleem. De mijne bleeft prima lopen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het vorige winter uit elkaar heb gehaald, nwe pakkingen en nwe kleppen en de lekkages en rook waren verleden tijd. Onlangs laten afstelen bij een motorzaak (o.a. synchroniseren carburateurs) en hij loopt weer als een zonnetje. Zaterdag nog 170km gereden.

De mijne is blauw/zwart. Dat vindt ik het mooist. Rode zijn zeldzamer. De kleuren van '84 hebben dan mijn voorkeur. Al is zo's RWB zoals MadMarv heeft ook wel erg mooi.

Overigens zijn de kleuren stickers op een zwarte ondergrond. Deze zijn allen nog te "krijgen". Komende winter ga ik hem cosmetisch aanpakken. de stickers heb ik al een poosje liggen.
 
Kijk, goeie info, ik ben zelf van plan om hem goed te onderhouden en waar nodig gelijk na aankoop ook alle pakkingen aan te pakken.

Mochten er nog mooie te koop zijn, dan hoor ik dat graag! Momenteel zie ik er een in Alblasserdam, die staat al een tijdje te koop..
 
Er staat een rood-metallic (overgespoten) '86-er te koop in Berhout op tweedehandsnet.nl, eveneens eé'n originele rode '86-er in nootdorp, een rode '84-er 750cc(!) in hengelo voor € 700,00 (tip).

Die in alblasserdam ziet er goed uit, maar 95.000 is wel opvallend veel (wel ff km's checken) dan is € 1000,00 wel aardig aan de prijs.

O ja, het verschil tussen een 700 en 750 is het beste te zien adv de kilometer of mijlen teller en, belangrijker, blokcode: RC20 = 700, RC17 = 750 cc.

Ik gebruik zoekmachines als ww.advertentiezoeker.nl of www.veilingkijker.nl deze kijken op meerdere sites. Zoekwoorden Nighthawk S of CB700 of CB750. Als je de resultaten aanpast naar grote foto's heb je in ''eén oogopslag de NH's gevonden.

Succes!
 
Ja, grijze import uit Canada. Die kenden het Harley-tariff niet en behielden dus de originele 750cc net als de Japanse Horizon. Ze zijn iets zeldzamer.
 
Maar denk niet dat de 750 een heel stuk sneller is ;)

Volgens mij is de 700 sneller van de lijn.
De 700 draait ook iets meer toeren namelijk.

Ik vind de rode '86 ook erg mooi met de oranje bies!
 
Ja die vind ik ook super, maar heel weinig te vinden! Gelukkig heb ik nog wel even de tijd..
 
Die rode uit Hengelo gaat denk ik niet reageren!

Ik heb daar des tijds ook heen gemaild maar geen reactie, dus nog een keer mailen en wat denk je weer niks!
 
Honda Motoren - Motoren en Scooters - Tweedehands.net

Er staat ook een telefoonnummer bij. als ik er één zocht, zou ik deze zeker overwegen.
M.n gezien de km-stand 35000 km (geen mijlen). Inderdaad een 84-er met een 4-1 uitlaat. Ik heb de voorkeur voor de originele zwart-chromen uitlaten. Maar als die de geest geven, komt er wel een 4-1 onder. Cb750cafe.com

:) check dat logo. Net "Yoshimura" Deze zijn specifiek voor SOHC-blokken, maar men komt ook met een DOHC uitlaat.
 
Hey jonno,

Ik heb ergens gelezen dat de uitlaten van de oudere CB750's niet passen.
Je zal dus op zoek moeten naar een uitlaat van de latere CB750's, die passen namelijk wel!

Deze Racing pijp is volgens mij ook alleen maar voor de oude CB750 modellen:
tl-4in1-originale.jpg
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Ze geven op de site ook aan dat ze bezig zijn een variant te ontwikkelen voor de DOHC modellen. Gelukkig verkeren mijn uitlaten nog in prima staat.

Die op de foto zien er ook goed uit. Vooral die zwarte. Welk merk is dat?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan