RC45 blok gelijk aan VFR750?

fighterfan

MF veteraan
13 okt 2004
15.273
276
Amersfoort
He hallo,

Ik zit met een vraagje.
Is het blok van een rc45 het zelfde blok als dat van een vfr750 ?
En zo niet wat zijn de grote verschillen hier tussen of zijn het echt twee compleet andere carters ? Ik kan me voorstellen dat het het zelfde blok is alleen dan met een andere kop of nokkenassen. De bloken lijken nog al op elkaar dus vandaar mijn vraag. Iemand die hier kaas van heeft gegeten ?
En heeft iemand ook enig iedee wat het vfr750 blok weegt ?

Gr Dennis. :W
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog altijd niet uitgedacht over een eventueel v4 project.
Ik vroeg mij af in hoe verre een Vf1000f carter verschild met dat van een vfr750.
Ik vraag mij af of het niet mogelijk zou zijn om vfr750 koppen te monteren op het carter met (met daar in de cilinders) van een vf1000f ? Heb je toch een 1000cc basis en van uit daar lijkt het mij makkelijker om vermogen te vinden niet ?
Is dit al eens gedaan of weet hier iemand wat de verschillen zijn. Ik wil dan ook een 180 graden krukas monteren.

In hoe verre is dit plan denkbaar ? :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog altijd niet uitgedacht over een eventueel v4 project.
Ik vroeg mij af in hoe verre een Vf1000f carter verschild met dat van een vfr750.
Ik vraag mij af of het niet mogelijk zou zijn om vfr750 koppen te monteren op het carter met (met daar in de cilinders) van een vf1000f ? Heb je toch een 1000cc basis en van uit daar lijkt het mij makkelijker om vermogen te vinden niet ?
Is dit al eens gedaan of weet hier iemand wat de verschillen zijn. Ik wil dan ook een 180 graden krukas monteren.

In hoe verre is dit plan denkbaar ? :)
totaal ander blok is het korte antwoord. Zo'n beetje de enige overeenkomst is dat het beide een Honda V4 is.
 
Ik ben nog altijd niet uitgedacht over een eventueel v4 project.
Ik vroeg mij af in hoe verre een Vf1000f carter verschild met dat van een vfr750.
Ik vraag mij af of het niet mogelijk zou zijn om vfr750 koppen te monteren op het carter met (met daar in de cilinders) van een vf1000f ? Heb je toch een 1000cc basis en van uit daar lijkt het mij makkelijker om vermogen te vinden niet ?
Is dit al eens gedaan of weet hier iemand wat de verschillen zijn. Ik wil dan ook een 180 graden krukas monteren.

In hoe verre is dit plan denkbaar ? :)

VF1000f is ketting aandrijving van de nokkenassen, VF1000r is taNdwielaandrijving.
De koppen van een vfr750 zijn trouwens geen upgrade, beide zal je moeten flowen, dus dan kan je net zo goed de vf1000r koppen als basis nemen

Het 1000 blok is wel loodzwaar
 
Laatst bewerkt:
Misschien ben ik een eigenwijs type (klopt) maar ik heb beide carters eens even vergeleken en ik zie maar twee kleine noemenswaardige verschillen die nog wel aan te passen zijn ook dus twee totaal andere blokken zijn het ook niet helemaal.
Mocht een vfr 750 krukas passen en er zitten vfr 750 koppen op komt dat ook overeen toch ?

Waarom is het vf1000r blok zo zwaar dan, is deze niet van aluminium dan ?
Anders lijkt hij me niet veel zwaarder dan die van de vfr.... :?

Leuk om dit topic weer even op gang te brengen door een gezonde discussie. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog altijd niet uitgedacht over een eventueel v4 project.
Ik vroeg mij af in hoe verre een Vf1000f carter verschild met dat van een vfr750.
Ik vraag mij af of het niet mogelijk zou zijn om vfr750 koppen te monteren op het carter met (met daar in de cilinders) van een vf1000f ? Heb je toch een 1000cc basis en van uit daar lijkt het mij makkelijker om vermogen te vinden niet ?
Is dit al eens gedaan of weet hier iemand wat de verschillen zijn. Ik wil dan ook een 180 graden krukas monteren.

In hoe verre is dit plan denkbaar ? :)


De koppen van de 750 zijn de beperkende factor, de kleppen moeten groter en daar is niet veel ruimte voor en de boel moet geflowed worden. 750 cc is groot genoeg om flink vermogen uit te halen, de rc45 superbike van HRC zat ook ergens boven de 180 pk, maar dan moet je wel flink wat technische know how in huis hebben :P Meer i.i.g. dan ik heb :X

Ik zou het als een uitdaging zien, om niet voor groter is meer te gaan, maar om met dat 750 blok een uitdagende fighter te maken, moet kunnen.
 
ik snap de obsessie niet om persé een honda V4 voor een racer te pakken... met een aprilia V4 ben je in 1 klap klaar.

tuurlijk, de Honda V4 klinkt bruut, en er zit een hoop geschiedenis achter, maar voor de rest is en blijft het een tour-blok, geen racer.

je kan het vergelijken als dat je van een XJ600 Diversion een WorldSupersport racer wilt maken :9

als je echt power wilt, met betrouwbaarheid, zou ik een 800 Fi pakken en er een A&A compressorkit opzetten.
160pk tot 180 pk op het wiel, ben je klaar ook.
 
Misschien ben ik een eigenwijs type (klopt) maar ik heb beide carters eens even vergeleken en ik zie maar twee kleine noemenswaardige verschillen die nog wel aan te passen zijn ook dus twee totaal andere blokken zijn het ook niet helemaal.
Mocht een vfr 750 krukas passen en er zitten vfr 750 koppen op komt dat ook overeen toch ?

Waarom is het vf1000r blok zo zwaar dan, is deze niet van aluminium dan ?
Anders lijkt hij me niet veel zwaarder dan die van de vfr.... :?

Leuk om dit topic weer even op gang te brengen door een gezonde discussie. :)

VF1000R is zo zwaar door de tandwielaandrijving, en de zware Honda-build-quality versnellingsbak en kruk etc.
Beetje Yamaha V-max klasse zeg maar, ook een looodzwaar blok.
en ja, de carters zijn van aluminium, maar het interne werk niet.
een VFR750blok is ook al geen lichtgewicht, al gauw 85+ kilo :X :X :X weet het niet exact.

als je echt wat meer over de Honda V4 historie wil weten, kan ik je dit boek aanraden

shoparticle-4618637-Honda-Die-Modelle-mit-V4-Motor.jpg


heb hem ook thuis, als je duits kan lezen, staat hier een hele hoop informatie in, ook over de FWS1000R V4 Endurance racer uit 1982 ;) het aller eerste begin van de tandwielaangedreven V4 lijn, en de directe voorvader van de VF1000R
 
De koppen van de 750 zijn de beperkende factor, de kleppen moeten groter en daar is niet veel ruimte voor en de boel moet geflowed worden. 750 cc is groot genoeg om flink vermogen uit te halen, de rc45 superbike van HRC zat ook ergens boven de 180 pk, maar dan moet je wel flink wat technische know how in huis hebben :P Meer i.i.g. dan ik heb :X

Ik zou het als een uitdaging zien, om niet voor groter is meer te gaan, maar om met dat 750 blok een uitdagende fighter te maken, moet kunnen.
Ja zit misschien wel wat in.
Dan lijkt mij alleen als basis de vfr800 met de tandwiel aangedreven koppen de beste basis om mee van start te gaan.

Zou het mogelijk zijn om er zo'n 130/135 pk te kunnen krijgen wanneer ik:
-De koppen flowen
-Nokkenassen laat slijpen of laat maken
-Zelfbouw uitlaat
-Fcr carburateurs monteer
-Licht vliegwiel

Dit zijn dingen die nog of zelf te maken zijn of nog enigszins te betalen zijn.
(denk dat de carbs nog het duurst zijn uit dit lijstje)
Wat denken jullie, is dat vermogen te halen met het boven genoemde lijstje of is dat te hoog gegrepen ?
Carilios en wiseco's zijn me net te duur. :X (heb ze wel in me mono)
 
VF1000R is zo zwaar door de tandwielaandrijving, en de zware Honda-build-quality versnellingsbak en kruk etc.
Beetje Yamaha V-max klasse zeg maar, ook een looodzwaar blok.
en ja, de carters zijn van aluminium, maar het interne werk niet.
een VFR750blok is ook al geen lichtgewicht, al gauw 85+ kilo :X :X :X weet het niet exact.

als je echt wat meer over de Honda V4 historie wil weten, kan ik je dit boek aanraden

[afbeelding]

heb hem ook thuis, als je duits kan lezen, staat hier een hele hoop informatie in, ook over de FWS1000R V4 Endurance racer uit 1982 ;) het aller eerste begin van de tandwielaangedreven V4 lijn, en de directe voorvader van de VF1000R

Om eerlijk te zijn lees ik nog geen letter duits haha. 'Duitsers en fietsen' daar bij mee gerekend komt het niet goed denk ik. :+ :]
Oke het moet idd wel een racer blijven, een veel te zwaar blok daar bij is ook niks idd.
Denk dat het dan een vfr800 gaat worden. :)
Zit eigenlijk ook alles in wat ik wil. 800cc, tandwiel aangedreven en een 180 graden krukas. (plus de swingarm in het blok gelagerd).
 
Ja zit misschien wel wat in.
Dan lijkt mij alleen als basis de vfr800 met de tandwiel aangedreven koppen de beste basis om mee van start te gaan.

Zou het mogelijk zijn om er zo'n 130/135 pk te kunnen krijgen wanneer ik:
-De koppen flowen
-Nokkenassen laat slijpen of laat maken
-Zelfbouw uitlaat
-Fcr carburateurs monteer
-Licht vliegwiel

Dit zijn dingen die nog of zelf te maken zijn of nog enigszins te betalen zijn.
(denk dat de carbs nog het duurst zijn uit dit lijstje)
Wat denken jullie, is dat vermogen te halen met het boven genoemde lijstje of is dat te hoog gegrepen ?
Carilios en wiseco's zijn me net te duur. :X (heb ze wel in me mono)

130-135 pk ga je zeker niet zomaar uit een 800 blok krijgen :N niet zonder ingrijpend cilinder/zuiger werk, en de 800 (eigelijk maar een 782cc) is een cilinderblok met Nicasil wanden.
je kan ze eventueel verbussen met gietijzeren bussen, maar je hebt er dus wel wat werk aan.

Injectie zou ik lekker laten zitten, daar haal je evenveel vermogen mee als FCR carburateurs (ik snap die obsessie nooit -O- )
Rapidbike module erop en afstellen die hap, zit je ook niet meer met een afstellings compromis, waar je met die FCR carbs wel altijd mee zit te kutten.

koppen zal je rigoreus aan moeten passen met grotere kleppen, sterkere klepveren etc om de toerentallen te halen waar je dat vermogen wilt pakken.
 
130-135 pk ga je zeker niet zomaar uit een 800 blok krijgen :N niet zonder ingrijpend cilinder/zuiger werk, en de 800 (eigelijk maar een 782cc) is een cilinderblok met Nicasil wanden.
je kan ze eventueel verbussen met gietijzeren bussen, maar je hebt er dus wel wat werk aan.

Injectie zou ik lekker laten zitten, daar haal je evenveel vermogen mee als FCR carburateurs (ik snap die obsessie nooit -O- )
Rapidbike module erop en afstellen die hap, zit je ook niet meer met een afstellings compromis, waar je met die FCR carbs wel altijd mee zit te kutten.

koppen zal je rigoreus aan moeten passen met grotere kleppen, sterkere klepveren etc om de toerentallen te halen waar je dat vermogen wilt pakken.

Stel ik doe er giet bussen in (ben ik niet echt een voorstander van) hoe veel cc zou ik dan kunnen winnen of heb je echt geen idee. Dat is idd ook een goed idee om je cilinder inhoud te vergroten, had ik nog niet aan gedacht. Thanks. :) Strakkere veren en grotere kleppen is idd een must.
Probleem is meer dat ik verstand heb van the 'good old carbs' dan injectie. Maar daar moet wel uit te komen zijn.
Veel werk is niet erg. Ik heb nog altijd meer tijd als geld. :)
 
Laatst bewerkt:
Stel ik doe er giet bussen in (ben ik niet echt een voorstander van) hoe veel cc zou ik dan kunnen winnen of heb je echt geen idee. Dat is idd ook een goed idee om je cilinder inhoud te vergroten, had ik nog niet aan gedacht. Thanks. :) Strakkere veren en grotere kleppen is idd een must.
Probleem is meer dat ik verstand heb van the 'good old carbs' dan injectie. Maar daar moet wel uit te komen zijn.
Veel werk is niet erg. Ik heb nog altijd meer tijd als geld. :)

de VFR800 injectie aanpassen is nog altijd goedkoper als FCR's kopen (je hebt 4 speciale nodig, omdat ze vlakker liggen als een 4 in lijn variant)

ik dacht dat de TTS kit naar 836/837cc ging, groter past niet in het carter dacht ik.
anders zul je naar custom JE zuigers toe moeten, maar dan kan je net zo goed gelijk een Aprilia V4 kopen :X ;)

als ik 140+pk uit een 800 zou willen halen, en dat betrouwbaar houden, is er in mijn ogen 1 ECHT goede oplossing voor handen.



beginnen bij een "milde" 150 pk, en door te poken naar 180 pk als je je best doet.

zodra je bij de 200 pk komt, kan je gaan uitvissen hoe je de koppeling sterker maakt ;)


1 kit, 1 keer installeren

OF! ;)

en hier komt MIJN bro-tip van vandaag.

maak je eigen supercharger kit voor een vfr

supercharger zoeken die past
zelf een plenum maken (carbon uitdaging voor je)
leiding werk

en het zo maken, dat het binnen een racekuip past.
dan ga je echt grote stappen maken, en je houd het brute uitlaat geluid
 
de VFR800 injectie aanpassen is nog altijd goedkoper als FCR's kopen (je hebt 4 speciale nodig, omdat ze vlakker liggen als een 4 in lijn variant)

ik dacht dat de TTS kit naar 836/837cc ging, groter past niet in het carter dacht ik.
anders zul je naar custom JE zuigers toe moeten, maar dan kan je net zo goed gelijk een Aprilia V4 kopen :X ;)

als ik 140+pk uit een 800 zou willen halen, en dat betrouwbaar houden, is er in mijn ogen 1 ECHT goede oplossing voor handen.



beginnen bij een "milde" 150 pk, en door te poken naar 180 pk als je je best doet.

zodra je bij de 200 pk komt, kan je gaan uitvissen hoe je de koppeling sterker maakt ;)


1 kit, 1 keer installeren

OF! ;)

en hier komt MIJN bro-tip van vandaag.

maak je eigen supercharger kit voor een vfr

supercharger zoeken die past
zelf een plenum maken (carbon uitdaging voor je)
leiding werk

en het zo maken, dat het binnen een racekuip past.
dan ga je echt grote stappen maken, en je houd het brute uitlaat geluid


Ik heb het liefst geen turbo of supercharger kit. Heb het liefst het vermogen puur uit het blok.
Al die rommel om het blok. :N

Heb toch ook maar even gekeken naar een big bore kit en om eerlijk te zijn viel de prijs me nog wel iets mee. :X
Vond hier op het forum een rc45 replica met zo'n 836 big bore kit en de koppen bewerkt en die zat al op 130 pk.
Volgens mij had hij er verder niks aan gedaan (aan het blok.)

Dat is een mooi vooruit zicht. Moet dan toch maar zo'n kit op komen met de tijd. :]
Als er dan nog andere nokkenassen in komen met grotere kleppen en andere veren moet je toch wel op een 130/135pk uit kunnen komen toch ?

Bedankt voor al jullie tips mannen, zeer welkom. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het liefst geen turbo of supercharger kit. Heb het liefst het vermogen puur uit het blok.
Al die rommel om het blok. :N

Heb toch ook maar even gekeken naar een big bore kit en om eerlijk te zijn viel de prijs me nog wel iets mee. :X
Vond hier op het forum een rc45 replica met zo'n 836 big bore kit en de koppen bewerkt en die zat al op 130 pk.
Volgens mij had hij er verder niks aan gedaan (aan het blok.)

Dat is een mooi vooruit zicht. Moet dan toch maar zo'n kit op komen met de tijd. :]
Als er dan nog andere nokkenassen in komen met grotere kleppen en andere veren moet je toch wel op een 130/135pk uit kunnen komen toch ?

Bedankt voor al jullie tips mannen, zeer welkom. :)

voor de rest niets aan gedaan? _O-

helaas

bigbore kit (geen off-the-shelf, maar custom JE pistons 850cc!), flowen, kleppen groter, custom titanium uitlaat systeem, RC30 carburateurs

allemaal kostbare segmenten van het totaal pakket
 
voor de rest niets aan gedaan? _O-

helaas

bigbore kit (geen off-the-shelf, maar custom JE pistons 850cc!), flowen, kleppen groter, custom titanium uitlaat systeem, RC30 carburateurs

allemaal kostbare segmenten van het totaal pakket

Ooh oke hahaha, dat is andere koek.
850 cc !! :o Gaaf dat wil ik ook wel. Hoe kom je daar in hemels naam aan, ik zie ze niet groter dan 836cc maar als je dan toch bezig bent dan maar in een keer goed niet ?
Dan heeft hij er idd wel wat werk op zitten. Pretpiloot weet jij waar je die 850 kit kan kopen en of dat het maximale cilinder inhoud is die er te krijgen is ?

Die nieuwe v4 Honda is zeker te duur (word een prijzig fietsje) en ze gaan hem denk ik wel met een 360 krukas uit voeren, en dat is net wat ik niet wil. :9 180 klinkt veel mooier en aan die blokken is ook wat makkelijker te komen. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan