De Optimate 4 Dual, op motor zonder CAN bus

area

MF'er
19 nov 2008
115
0
Hallo Allemaal,

Sta op het punt een Optimate 4 Dual tekopen voor mijn r6 uit 99.

Is deze gewoon dezelfde als de normale Optimate 4, als ik hem op mijn motor gebruik.

Of moet ik toch de Optimate 3+ kopen?

Alvast bedankt
 
Google is your friend:

"Productbeschrijving
Vanaf nu is er de Optimate4DUAL. Deze is geschikt om rechtstreeks aan te sluiten op het CAN-bus systeem dat onder meer bij BMW en Ducati gebruikt wordt.CAN-bus is het systeem waarbij slechts één kabel gebruikt wordt om verschillende data door te sturen. Een pak minder kabels dus in de motor.
Deze Optimate4DUAL is ook voor motoren zonder CANBUS de lader bij uitstek (aanbevolen door vijf van werelds grootste motorfabrikanten).
Alle 12V batterijen van 2,5Ah tot 32Ah weet hij met zijn uniek laadalgoritme perfect te onderhouden. De laadstroom past zich zelf aan, aan de omstandigheden via een ingebouwde temperatuursensor.
Eerst controleert de Optimate in welke staat de batterij zich bevindt. Is de batterij nog goed? Is ze ontladen? Is ze gesulfateerd? Daarna begint het laad- of herstelprogramma (bij sulfatatie).

Het laadprogramma laadt de batterij tot een spanningsniveau van 14,3 volt waarna de onderhoudslading begint. Valt het spanningsniveau onder 13,3 volt, dan wordt automatisch het laadproces opnieuw gestart.

Daarna kijkt de Optimate of de batterij zonder ondersteuning haar laadspanning kan vasthouden. Indien ja, dan gaat de Optimate4 wisselen tussen onderhoudsladen en controle. Geen risico op overladen en op elk moment een batterij in perfecte vorm.

Slaagt de batterij niet in de test, dan wordt de batterij nog steeds startklaar gehouden maar dan is de batterij wel “verdacht”."
 
Laatst bewerkt:
Ctek xs0.8 druppellader is uw oplossing ;)

Tegenwoordig al huisdealer van Yamaha en Harley en het meest gebruikt in de auto, vrachtwagen en bootproducenten.

Ook die kan Ten Kate leveren.

Maar wat je ook koopt, veel plezier ermee. :)
 
uhmm,

En waarom zou ik voor de ctek moeten kiezen boven de optimate. Behalve dat Yamaha en Harley deze leveren?

:)

PS. de optimate kan je toch ook gewoon voor je auto accu gebruiken?
 
uhmm,

En waarom zou ik voor de ctek moeten kiezen boven de optimate. Behalve dat Yamaha en Harley deze leveren?

:)

PS. de optimate kan je toch ook gewoon voor je auto accu gebruiken?

Dat kan, het voor je auto gebruiken. De huidige generatie druppelladers decteerd alles zelf. Je kan hem dus ook niet schadelijk verkeerd aansluiten (+ op de -).

Recente testen hebben uitgewezen dat zowel Ctek als de Optimate simpel weg geweldig zijn om je accu te onderhouden. Komt dus neer op prijs/design/naam en functies.
 
Laatst bewerkt:
"De Optimate 4 is opgevolgd door de Optimate 4 Dual voor motoren met CanBus-systeem, en de Optimate 3+ voor andere motoren. Grote verschil tussen de Optimate 4 en de Optimate 3+ is de laadcapaciteit voor de accu's. Dit is bij de Optimate 3+ 35Ah ipv 50Ah bij de Optimate 4. Echter dit is nog altijd ruim voldoende voor alle motoraccu's."

Als je geen 4 Dual nodig hebt (motor zonder canbus), dan heb je voldoende aan de 3+ lijkt mij.

Echt ideaal. Ik heb mijn optimate aan de muur geschroefd, de stekkeraansluiting op de accu geschroefd (nooit meer zadeltje eraf schroeven om bij de accupolen te komen), inpluggen, stekker in stopcontact en klaar is kees.
 
Laatst bewerkt:
Oke, maar ze zijn bijna even duur, met de aanbieding van Ten Kate.

Voor 5 euro verschil, kan je dan ook (in de toekomst) motoren laden met een CAN BUS.
 
uhm nu zit ik dus te twijfelen tussen de ctek xs0.8 of de optimate 4 dual.

De optimate is een 10tje duurder.

Wat is het feitelijke verschik kwa functies?
 
Je zou ook voor de Optimate 6 kunnen gaan....

product_8317.jpg

http://www.cycleshopheerlen.nl/?cat=product_detail&pid=6839&hfdcat=&subcat=
 
Bestaat er nou ook al een 6? :o

Wel een duur dingetje overigens. Wat zou de toegevoegde waarde zijn van de 6 t.o. de 4 dual?

edit: zou het trouwens mogelijk zijn 2 accu's aan zo'n lader te hangen? Vermoed dat ie dat niet lief gaat vinden...

(als ik steeds de lader moet wisselen tussen beide motoren kan ik net zo goed mn Lidl ladertje van 6 eurie er eens per maand op hangen)
 
Laatst bewerkt:
De 6 heeft een hogere max. Laadstroom dan de 4. Meer geschikt voor grotere accu's imho. De 4 laadt met max. 0.8 A.

Ik heb de 4 afgelopen zondag bij ten Kate besteld, werd maandag verstuurd en dinsdag in huis. Ik heb vanmiddag even de accu bijgevuld (oude Goldwing met ouderwetse accu) en de juiste kabel van de 4 gemonteerd.

Ik kan nu zo even de kader aansluiten. Was niet zo nodig want de Optimate laat na een korte tijd weten dat de accu vol geladen en ok is.
 
Ik heb recent een optimate 4 gekocht.

Laten jullie nu de lader de hele winter aan de accu hangen? Dit kan ik niet vinden in de gebruiksaanwijzing. Lijkt me wel, maar is dit niet een beetje onzinnig? Het laadprogramma heeft 48 uur nodig om zijn programma af te werken en de accu op te laden.

Kun je niet bv eens in de 3-4 weken even de accu voor 2 dagen aan de lader hangen?
 
Zoals ik de handleiding lees is die 48 uur de maximale tijd die de lader mag gebruiken om de accu volledig te laden. Duurt het langer dan is er wat mis, met de accu dus. Normaal duurt het volledig opladen veel korter.

Ik zal de lader niet de hele winter aangesloten laten. Domweg omdat dat hier thuis niet handig is. Dus dat wordt om de paar weken een nachtje aan de lader. Geen probleem volgens mij want de accu is na een paar weken ongebruikt stil staan echt niet ontladen. Beetje wel maar dat is zo weer bijgeladen.

Heb je een moderne motor met veel electronica die wat stroom verbruikt terwijl de motor stil / uit staat dan moet je gewoon wat regelmatiger de lader aansluiten. Bijv. Elk weekend.
 
Ik heb recent een optimate 4 gekocht.

Laten jullie nu de lader de hele winter aan de accu hangen? Dit kan ik niet vinden in de gebruiksaanwijzing. Lijkt me wel, maar is dit niet een beetje onzinnig? Het laadprogramma heeft 48 uur nodig om zijn programma af te werken en de accu op te laden.

Kun je niet bv eens in de 3-4 weken even de accu voor 2 dagen aan de lader hangen?

Het is niet nodig maar het KAN wel om hem er de gehele winter aan te hangen. Hij stopt namelijk vanzelf indien nodig en meet af en toe of hij weer aan de gang moet. Wat ik afgelopen winter heb gedaan is (met 3 accu's) (waarvan 1tje niet meer goed) is steeds de accu laden tot nummer 1 vol is, dan vervolgen nummer 2 en daarna 3 laden om na 3 weken nadat nummer 1 vol was weer opnieuw te beginnen.
 
ik heb in de garage twee Ctek's en 2 optimates hangen en ze werken allemaal zoals het hoort. Moraal van het verhaal: koop de goedkoopste
Ik heb drie laders, waaronder een Optimate, maar ook een el cheapo van Conrad.
Die laatste doet het ook prima, druppelladen, ook microprocessor gestuurd. :Y
Soms verslikt de Optimate zich zelfs bij een slechte accu, die ging borrelen en de laadcyclus stopte nooit. Die van Conrad wel netjes zonder borrelen en einde cyclus. :? _O-
 
Kun je niet bv eens in de 3-4 weken even de accu voor 2 dagen aan de lader hangen?
Tuurlijk, maar vol is vol, dus als dat na een kwartier al is dan kan hij er gewoon af.
Die twee dagen win je geen fittere accu mee. Wel dat hij wordt bewaakt ivm spanningsval.
Dus dat is een extra test die je zo nu en dan zou kunnen doen.
(waarschuwing dat de accu minder wordt) :)
 
>Optimate 4 acculader/druppelaar € 45,00 te koop bij mototravel voorburg. Eindeloze lader voor de goedkoopste prijs.Gebruik m al 2 jaar en doet t prima, ook voor je auto. Duurdere heb je niet nodig voor je motor uit 1999


OPTMT4Gewicht: 1,000 kg !
Klik hier

De OptiMATE4 is geschikt voor alle 12 Volt lood-zuur accu's voor motoren, scooters en tuinmaaiers, waaronder AGM, MF en GEL van 2 tot 50 Ah. De OptiMATE4 is standaard voorzien van muurbevestiging en aansluitkabels.

De centrale microprocessor zorgt voor een optimaal herstel, opladen, testen en onderhouden van alle lood-zuur accu's waaronder AGM, MF en GEL accu's. Het overzichtelijk display met meerdere LED's in de modern vormgegeven weerbestendige behuizing zorgen ervoor dat de juiste informatie duidelijk is af te lezen.
 
Tec Mate Optimate 4

Battery charger 12V 0,8A
Is a battery charger from Belgium.
There is a low efficiency a linear charger.
Battery cable has a quick connector with many accessories you can bay.

Functions and indication:
Charger only one charge mode, but many lights to indicate what the charger do and many of them can also flash.
Charger has a little strange charge behaviour. After full charge, charger do a “Charge and Verification” (charge 13,5V in 30m and pause 30m) but same time batteries go direct to this step and not do Bulk. It results in not fully charged batteries.

In Charge and Verification step, charger show how good battery is after charge, good function!

Disulphate function has a voltage limit to 16V, but if the battery is very sulphated the charger raises the voltage to 22V! Tec Mate argues that there is any problem for the vehicle electrical system therefore they have current limit.
If the charge current is <0,1A max voltage be 22V, and if >0,1A voltage be 16V. But if the resistance be lower in the battery during charging, can charge current be 0,2A @ 22V.
It is highly uncertain if that is safe enough for the electronics in the vehicle.


Safety:
The charger is spark free and has short current and reverse polarity protection. But when the charger is in desulphation and battery disconnected, voltage is left on the clamps and cause spark.

Judgments:
Is difficult to understand what the chargers do. Lamps can both light and flash and light combination with each other. It’s to difficult to understand for a product how not used as often.

The charger has en advanced charging cycle, but it does not work 100%. With not have an absorptions step, only Bulk the battery can not be full charged.
And same batteries the charger not do the Bulk charge instead goes direct to maintenance charging and the battery is not be fully charged.

Dit is gelijk waarom ik een Ctek heb gekozen.
Makkelijk af te lezen wat hij doet.(6 stappen zijn met 1 led te volgen) "Kookt je accu niet droog", compleet vonk vrij, 5 jaar garantie.

Ben er zeer tevreden over. Ook omdat hij voor dood achtergelaten accu's toch nog "levend" kan krijgen.
 
Telwin
!<!-- MakeFullWidth0 --><!-- MakeFullWidth1 --><!-- MakeFullWidth2 --><!-- MakeFullWidth3 --><!-- MakeFullWidth4 --><!-- MakeFullWidth5 --><!-- MakeFullWidth6 --><!-- MakeFullWidth7 --><!-- MakeFullWidth8 --><!-- MakeFullWidth9 -->Optimate 4 acculader/druppelaar € 45,00


OPTMT4Gewicht: 1,000 kg !
Klik hier

De OptiMATE4 is geschikt voor alle 12 Volt lood-zuur accu's voor motoren, scooters en tuinmaaiers, waaronder AGM, MF en GEL van 2 tot 50 Ah. De OptiMATE4 is standaard voorzien van muurbevestiging en aansluitkabels.

De centrale microprocessor zorgt voor een optimaal herstel, opladen, testen en onderhouden van alle lood-zuur accu's waaronder AGM, MF en GEL accu's. Het overzichtelijk display met meerdere LED's in de modern vormgegeven weerbestendige behuizing zorgen ervoor dat de juiste informatie duidelijk is af te lezen

full
 
Tec Mate Optimate 4

Battery charger 12V 0,8A
Is a battery charger from Belgium.
There is a low efficiency a linear charger.
Battery cable has a quick connector with many accessories you can bay.

Functions and indication:
Charger only one charge mode, but many lights to indicate what the charger do and many of them can also flash.
Charger has a little strange charge behaviour. After full charge, charger do a “Charge and Verification” (charge 13,5V in 30m and pause 30m) but same time batteries go direct to this step and not do Bulk. It results in not fully charged batteries.

In Charge and Verification step, charger show how good battery is after charge, good function!

Disulphate function has a voltage limit to 16V, but if the battery is very sulphated the charger raises the voltage to 22V! Tec Mate argues that there is any problem for the vehicle electrical system therefore they have current limit.
If the charge current is <0,1A max voltage be 22V, and if >0,1A voltage be 16V. But if the resistance be lower in the battery during charging, can charge current be 0,2A @ 22V.
It is highly uncertain if that is safe enough for the electronics in the vehicle.


Safety:
The charger is spark free and has short current and reverse polarity protection. But when the charger is in desulphation and battery disconnected, voltage is left on the clamps and cause spark.

Judgments:
Is difficult to understand what the chargers do. Lamps can both light and flash and light combination with each other. It’s to difficult to understand for a product how not used as often.

The charger has en advanced charging cycle, but it does not work 100%. With not have an absorptions step, only Bulk the battery can not be full charged.
And same batteries the charger not do the Bulk charge instead goes direct to maintenance charging and the battery is not be fully charged.

Dit is gelijk waarom ik een Ctek heb gekozen.
Makkelijk af te lezen wat hij doet.(6 stappen zijn met 1 led te volgen) "Kookt je accu niet droog", compleet vonk vrij, 5 jaar garantie.

Ben er zeer tevreden over. Ook omdat hij voor dood achtergelaten accu's toch nog "levend" kan krijgen.

Ctek is ook goed, maar ik zou mijn keuze niet van zo'n tekst als jij post laten afhangen.
Als de schrijver net zo goed is in testen als in engels, vind ik de test ook niet zo betrouwbaar.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan