Triumph Tiger 1200 Explorer

Dit weekend de teller op 60.000km gezet (2013 XC) :) Geweldige motor; geniet nog steeds iedere seconde dat ik er mee rij...

En we gaan door, op naar de 70.000!
 
Goed bezig Tauplitz!

60.000 probleemloze kilometers?
Ik zit nog maar op 36.000 waarvan 15.000 zelf.
Eveneens 2013.

Welke banden hebben jouw voorkeur?

Ben aan nieuwe achterband toe en ben er nog niet uit welke het gaat worden.
 
Yes, 60.000 probleemloze kilometers... Alleen de rechter voorvork is twee keer gaan lekken.

Ik rij met de Metzeler Tourance Next, voor en achter. Er zijn misschien betere banden; maar deze rij ik helemaal rond, gebruik het hele oppervlak van links naar rechts, en heb altijd een goed grip gevoel en het vertrouwen erin. En waarom wisselen als ik tevreden ben :)
 
Gisteren wat raars meegemaakt... Hoog in de toeren in 2e versnelling, springt plotseling in z'n vrij? Niet bepaald wenselijk bij het inhalen! Bij 8000 toeren ongeveer; nadien nog een paar keer geprobeerd hetzelfde opzettelijk te veroorzaken (om te testen of het weer gebeurt); en jawel, bij ongeveer 1 op de 10 pogingen gebeurde hetzelfde... Iemand dit ook meegemaakt?
 
Had ik ook soms......

En vandaag gebeurde er een einde-oefening....

Schakelde op naar 4, knalt terug, nog een keer, harde knal en vervolgens een ratel.
Kutzooi dus.

4-5-6 ratelen.

Ik vrees dat dit een flinke aanslag gaat worden op mijn funbudget....
 
Had ik ook soms......

En vandaag gebeurde er een einde-oefening....

Schakelde op naar 4, knalt terug, nog een keer, harde knal en vervolgens een ratel.
Kutzooi dus.

4-5-6 ratelen.

Ik vrees dat dit een flinke aanslag gaat worden op mijn funbudget....

Al inzichtelijk wat er loos is, en zoja, is het te repareren?
 
Nog niet. Wordt deze week opengemaakt.

Hoop echt op wat coulance van triumph Nederland.
Vertrouwen in de tiger heeft een deuk opgelopen. Zo'n machine die na goed 20 dkm plof doet?
Raar.
 
Nog niet. Wordt deze week opengemaakt.

Hoop echt op wat coulance van triumph Nederland.
Vertrouwen in de tiger heeft een deuk opgelopen. Zo'n machine die na goed 20 dkm plof doet?
Raar.

Ik begrijp je twijfel.
Denk niet dat dit terecht is, de meesten van ons halen hoge km-standen zonder echte problemen.
De TEX is dus zeker wel een goede en betrouwbare motor.

Gisteren bij de dealer nieuwe handvaten gekregen, oude plakten nogal, coulance van de dealer :}
Daar hoorde ik over een TEX van een rijschoolhouder met 170.000 km die er nagenoeg probleemloos opgezet zijn.

Ook een nieuwe achterband laten omleggen, Dunlop Roadsmart 3.
Vandaag ruim 400 km gereden naar Tecklenburg Teutobergerwald, band is me erg goed bevallen.
Grip ohne ende!
 
Een vraag voor mede TEX rijders:

Bij koude start hoor ik de laatste tijd wat geluiden uit het motorblok aan de rechterkant.
Ook als de koppeling ingetrokken is.

Verdwijnt als het blok opgewarmd is.

Heeft nu 30.000km gelopen.

Komt dit bekend voor of zal ik naar de dealer gaan?

Alvast bedankt voor de reactie.
 
Een vraag voor mede TEX rijders:

Bij koude start hoor ik de laatste tijd wat geluiden uit het motorblok aan de rechterkant.
Ook als de koppeling ingetrokken is.

Verdwijnt als het blok opgewarmd is.

Heeft nu 30.000km gelopen.

Komt dit bekend voor of zal ik naar de dealer gaan?

Alvast bedankt voor de reactie.

Ik zou me geen zorgen maken, is zeer waarschijnlijk de nokkenasketting.
Bij de 32.000 beurt wordt die weer op tijd gezet.
Ga maar vast sparen want is geen goedkope beurt, gelukkig maar eens per 32.000 km.
 
Een vraag voor mede TEX rijders:

Bij koude start hoor ik de laatste tijd wat geluiden uit het motorblok aan de rechterkant.
Ook als de koppeling ingetrokken is.

Verdwijnt als het blok opgewarmd is.

Heeft nu 30.000km gelopen.

Komt dit bekend voor of zal ik naar de dealer gaan?

Alvast bedankt voor de reactie.


waarschijnlijk hoor je de nokkenaskettingspanner.
het is een spanner die gebruik maakt van oliedruk, dus die word bij een koude start weer op druk gezet.
dat zou echter met een paar seconden gebeurd moeten zijn of het zou helemaal niet hoorbaar moeten zijn.
het weer op tijd zetten van de nokkenassen bij een uitgerekte ketting gaat hier niets aan veranderen.
laat de spanner vervangen bij de grote beurt, het ligt dan toch open.
en ja, het is idd een dure beurt.
 
Op vakantie....

Maar wss schakelvork stuk, daarna tandwiel(en) eraan :(

Triumph Nederland geeft niet thuis. Buiten garantie.

Ben er goed ziek van. Ik kocht deze machine juist om veel km's te maken.
Als ie er niet tegen kan en ik vies moet betalen had ik net zo goed een ducati kunnen kopen.
Ze staan niet echt voor hun product. Plakkende handvaten, jammer dan, versnellingsbak in puin, jammer dan.

Gvd.
 
Ik ben geen groot techneut maar volgens mij mag je toch verwachten dat een schakelvork lang mee gaat toch? In ieder geval langer dan de fabrieksgarantie.

Als dat inderdaad zo is dan bestaat er ook nog zoiets als consumentenbescherming, is wettelijk geregeld.
Dit wil zo ongeveer zeggen dat, als je er van uit mag gaan dat het product bijvoorbeeld een motorleven meegaat en het gaat buiten de garantie kapot, je een beroep kan doen op deze consumentenbescherming.

De dealer en zeker ook de importeur weten dit!

Het gaat er dus om of je er van uit mag gaan dat zo'n schakelvork lang mee gaat.

Maar recht hebben en recht krijgen.........
 
Maar recht hebben en recht krijgen.........
Dat dus.
Ze kunnen het er altijd nog op gooien dat er buitensporig gebruik heeft plaatsgevonden.

Na flink wat triumphs ben ik bang dat mijn volgende een ander merk gaat worden.
Baal echt van deze opstelling namelijk.
 
volgende euvel aan de Explorer.

Lekkage aan het cardan bij de wielas, schijnt wel eens voor te komen bij de Explorer.
Hij is nu 3 jaar oud, dus buiten de garantie, maar ik verwacht wel enige coulance.

Na 3 jaar onkosten aan niet slijtagedeel vind ik niet kunnen.
Het is eigenlijk een fabrieksfout/ondeugdelijk materiaal.

Dealer zei al dat dit niet geclaimed kon worden bij Triumph!

Ik wacht af.
 
Hmms ik vind de Triumph explorer eigenlijk mooier dan de gs... Maar als ik dit allemaal lees komt hij wel tekort in betrouwbaarheid... Of is dit een vertekent beeld?
 
Hé Maniac,

Jij was toch ook flink aan het hijgen bij de gedachte aan een nieuwe Explorer ?

In MOTOREN & TOERISME gooit men de lezers haast dood met recente TRIUMPH testen... vandaar dat ik de Explorer ook effe als alternatief beschouwde, maar de jongste vergelijkingstest viel duidelijk in het voordeel van de GS uit, tenminste voor wat IK in een motorfiets zoek (en dat is niet in de eerste plaats comfort en autowegkilometervreten)...

Mijn verschijning alhier zal dus kort zijn, vermoed ik ...

Tallyho, chaps !

:P
 
Ja SLijk, Heb serieus overwogen om de gs in te ruilen voor de Triumph 1200.. Ik heb er op proef gereden en was erg onder de indruk.
Dat heeft toen tot resultaat gehad dat wel de 800 voor Mrs. M werd aangeschaft maar ik twijfelde nog steeds...Dat hogere gewicht he....
De uitkomst weet je inmiddels....
Nog 6 weken geduld en dan heb ik de nieuwe..
 
Hmms ik vind de Triumph explorer eigenlijk mooier dan de gs... Maar als ik dit allemaal lees komt hij wel tekort in betrouwbaarheid... Of is dit een vertekent beeld?

Triumph laat enorme steken vallen met after sales.
Betrouwbaarheid is denk ik best wel ok. Maar als er dan wat is geeft triumph "niet thuis"

En dat KAN m.i. gewoon niet .
 
Triumph laat enorme steken vallen met after sales.
Betrouwbaarheid is denk ik best wel ok. Maar als er dan wat is geeft triumph "niet thuis"

En dat KAN m.i. gewoon niet .
En toch ga ik eerst eens op de 800xcx rijden, heb zo'n voorgevoel dat ik op de 1200 ( welke ik zaterdag heb proefgereden) toch niet langdurig kan rijden. Ook al reed hij echt heerlijk! Ben een beetje "bang" voor de hogere onderhoudskosten/niet bewezen blok.
 
Terug
Bovenaan Onderaan