2012 bmw maxi scooter

Voor mij is het heel simpel :de scooter (Beemer of Yam) waarop mijn lelijk lang lijf van 1.93 m het beste past wordt'm...

Mijn 2008 TMax (jonge tweedehands), met een snelle JCosta en alle noodzakelijke toeters en bellen, heeft nog maar een goeie 8.000 km gelopen, maar ik zit er als een aap op...

Optrektijden en max. snelheid zullen me eerder worst wezen... daarvoor heb ik mijn echte motorfietsen.

Meten is weten, eens te meer....
 
Ik heb het een tijdje geleden al gemeld, maar in de presskit van bmw stond dat de bmw 0-100 in 7,1 seconde doet en een top van 170 heeft.
Top is dus gelijk aan die van een tmax, maar acceleratie is beter dan die van een standaard tmax, maar minder dan die van een tmax met race vario (ong 6,5 sec).
650 vs 530 of zelfs 500 cc is dus geen issue, het zal in de prktijk lood om oud ijzer zijn.


mijn burgman 650 deed er met orginele pijp 7 a 7,5 over.
met de powermode 6,5 a 7 sec over.
met de meeting van scooter expres enkele jaren gelden was daar mad max geloof ik met een tmax met een ander uitlaad zonde dec killer.
en die kon de burgman niet bij houden in zijn gewone mode laat staan de power mode.
de practijk ziet er meestal toch anders uit dan de theorie.
ik had trouwens begrepen dat debmw 175 km doet maar of dit nu teller of gps is weet ik niet.
de burgman staat voor 160 in de boeken maar doet in de practijkl steenvast 173 gps.
als die bmw 175 gps of 192 op de teller doet (wat ik niet geloof want de teller gaat maar tot 180)dan is hij enkele km sneller op de top dan de burgman650.
als de claim van bmw klopt dan is hij net zo snel in de sprint als mijn burgje en dat met 30 kg lichter scooter.
als hij net zo ligt als de tmax stuurt heb je een hele goeie aan hem.
 
Hem hem gezien op de motorbeur. Ziet er leuk uit maar als je er op gaat zitten valt hij vies tegen. Dan merk je duidelijk dat hij niet geschikt is voor lage mensen. En de schakelaar voor je zitvlakverwarming in het zadel onder het been van je passagier is helemaal flut, nee dit wordt niet mijn nieuwe machine!:(
 
als die bmw 175 gps of 192 op de teller doet (wat ik niet geloof want de teller gaat maar tot 180)dan is hij enkele km sneller op de top dan de burgman650.
als de claim van bmw klopt dan is hij net zo snel in de sprint als mijn burgje en dat met 30 kg lichter scooter.
als hij net zo ligt als de tmax stuurt heb je een hele goeie aan hem.

Ben benieuwd of de teller tot 180 gaat, heb de indruk dat het lcd schermpje een deel van de wijzerplaat functie toont, klopt dit?
 
Hoge topsnelheden, ja ach. Als je al constant 140km/h kunt rijden is het meestal toch al genoeg. Voor die twee keer in het jaar dat je misschien eens 160km/h constant in Duitsland kunt rijden(op de lange afstand). Snel sprinten is iets anders, dat blijft gewoon leuk(en is een van de hoofdredenen dat men een motor koopt lijkt me).

Ik zie liever dat fabrikanten eens wat meer gaan inzetten op technieken die het brandstofverbruik laten dalen. Wat dat betreft loopt de motorwereld toch echt achter. Op deze manier zet de motor(scooter), zichzelf als alternatief voor de auto toch ook steeds meer buiten spel? zeker voor de WW rijders lijkt me(die meer calculerend te werk gaan).

Het staat zo slordig als je met de auto straks 1 op 24 rijdt(hybride, lijkt utopie maar ik denk dat we daar niet zo ver meer van af zijn) en met de motor 1 op 18. Hopelijk gaat men daar bij de volgende generatie motoren echt eens naar kijken.
 
Klopt!
Er is een groep die puur voor de fun rijden,maar er is ook een groep die heel praktisch denken in vervoer.
Ik wilde al mijn hele leven (kom uit echte motorfamillie) mijn motor RBW halen en toen ik eenmaal lessen ging nemen kwam de grote vraag.........wat voor motor dan straks????
Ik wilde er hoofdzakelijk WW mee gaan doen en een leuk ritje kunnen maken op een mooie dag.

Gekozen voor een motorscooter Honda 150 cc,waarom?
Deze doet 1:35 en dat scheeld bakken met geld op jaarbasis.

Een gewone motor verbruikt gewoon teveel,ben erg praktisch ingesteld ;)
En gezien de brandstof alleen maar blijft stijgen zullen er toch een grote groep met een ''netaaninkomen'' toch naar een alternatief gaan zoeken.
Lijkt mij dat de zuinige motorscoot een leuke optie :)
 
ik koop deze niet voor zijn topsnelheid of wat dan ook, ik wil gewoon terug gaan 2-wieleren met een redelijke acceleratie en genoeg comfort (heb last van mijn meniscus op een gewone motor)

als ik hard wil gaan neem ik mijn Z4 wel met 3-liter motor :)
 
Nogmaals, die brandstofprijs doet niet ZOVEEL aan de kilometerprijs, hoor...

Ik las daarnet in een overzicht van de gemiddelde kilometerprijs van motorfietsen en scooters in een Frans motormagazine dat de TMAX een van de duurste tweewielers is die men getest en uitgerekend heeft : 30 ct per kilometer, aub... en daar zat vooral het zeer dure onderhoud in... '(

Als goedkoop vervoersmiddel moet je dus geen scooter kopen... .

En qua verbruik, tja, mijn auto verbruikt 15 l per 100 kilometer superbenzine (98)... dan zijn mijn motorfiets en scooter met +/- 5,8 liter per 100 km echte kameeltjes met een muggendorst... en klaag ik dus niet.
 
Zit er zoveel verschil in het gebruik van motorscooters dan??
Ik rij ongeveer 220 km en tank dan 7,8 ltr.
Maarja tov. Van onze auto 1op 15 en die weegt bijna 1400kg en heeft 150 pk, dan is de motorscooter een zuipschuit als je hem daarmee vergelijkt.
 
mijns inziens wordt er nog niet overdreven veel gekeken naar het verbruik van motors/scooters, maar een verandering is op til (zie Honda Integra), is veelal puur voor fun alhoewel het aandeel WW-verkeer toeneemt

just my 2 (euro)cents
 
honda kijkt al jaren naar de benzine verbuik en gebruiks
gemak boven een opzepende motor karakter.
zie vfr 1200 175 pk maar de motor is niet opwindend in het belang voor een gunstig mogelijke verbruik.
die alleen in hem geval ook niet geslaagt is.
maar dit geld ook voor de cbr 600 en 1000 silverwing etc.
wel oerbetrouwbaar.
 
Voor mij speelt verbruik zeker mee.ik zal er nooit een kopen die qua verbruik nog maar in de buurt van mijn auto ko, om maar te zwijgen over een die meer zou verbruik.mijn auto verbruikt liter diesel 100,d scoot3,7 liter benzine. Dat al hoop ik dat mijn volgende scooter even zuinig of zuiniger .ik zal er zeker geen kopen die 5 of 6 liter verbrui, dan neem ik beter de auto.
 
....Als goedkoop vervoersmiddel moet je dus geen scooter kopen....
Eh.... Als goedkoop vervoermiddel moet je geen T-max kopen en alle onderhoud uitbesteden.

Een scooter hoeft helemaal niet duur te zijn in onderhoud; neem er één die wat onderhoudsvriendelijker is en doe de meestvoorkomende werkzaamheden zelf.

En over brandstofprijzen; je hebt gelijk dat andere kosten zwaarder wegen maar... Een lager verbruik komt ook terug in de actieradius en vast ook wel in de inruilprijs.
Eén ding is immers zeker, brandstof wordt alleen maar duurder en dan is het slim als je met weinig toekunt.
 
Ik doe alles zelf aan de T-max, het is redelijk eenvoudig hoor.
En het lijkt me sterk dat de BMW straks zoveel goedkoper in onderhoud is als de T-max...
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals, die brandstofprijs doet niet ZOVEEL aan de kilometerprijs, hoor...

Ik las daarnet in een overzicht van de gemiddelde kilometerprijs van motorfietsen en scooters in een Frans motormagazine dat de TMAX een van de duurste tweewielers is die men getest en uitgerekend heeft : 30 ct per kilometer, aub... en daar zat vooral het zeer dure onderhoud in... '(

Als goedkoop vervoersmiddel moet je dus geen scooter kopen... .

En qua verbruik, tja, mijn auto verbruikt 15 l per 100 kilometer superbenzine (98)... dan zijn mijn motorfiets en scooter met +/- 5,8 liter per 100 km echte kameeltjes met een muggendorst... en klaag ik dus niet.

Nogmaals, die brandstofprijs doet niet ZOVEEL aan de kilometerprijs, hoor...

Ik las daarnet in een overzicht van de gemiddelde kilometerprijs van motorfietsen en scooters in een Frans motormagazine dat de TMAX een van de duurste tweewielers is die men getest en uitgerekend heeft : 30 ct per kilometer, aub... en daar zat vooral het zeer dure onderhoud in... '(

Als goedkoop vervoersmiddel moet je dus geen scooter kopen... .

En qua verbruik, tja, mijn auto verbruikt 15 l per 100 kilometer superbenzine (98)... dan zijn mijn motorfiets en scooter met +/- 5,8 liter per 100 km echte kameeltjes met een muggendorst... en klaag ik dus niet.

De onderhoudskosten van n t-max zijn nogal fors!
Jij hebt ook n BMW1200 GS? Dat vind ik persoonlijk de mooiste motor die er is.
Hoe zijn de onderhoudskosten daarvan?

Ik zie werkelijk prachtige 2de handse voor €10.000 maar die hebben dan 40.000 op de teller.
Zijn dit soort motoren heel veel duurder dan n snelle scooter?
 
@Ferry34 :

Ik ben nu aan mijn 5de R1200GS, maar ik heb er steeds 2 in bezit (zakelijk en privé) .
Mijn motorfietsen zijn gewoonweg goedkoper in gebruik dan mijn tweedehands TMax.
Qua verzekering en wegentaks kosten ze krek hetzelfde, qua verbruik ook (+/- 5,8 l per 100 km), maar de onderhoudskosten zijn een stuk lager : De BMWs behoeven slechts onderhoud om de 10.000 km (de TMax om de 6.000 km) en elke onderhoudsbeurt kost bij m'n BMW-dealer slechts 60% van die bij m'n YAMAHAdealer...
En zo'n R1200GS maalt moeiteloos 120.000 à 150.000 km zonder grote kosten.
Ik hou m'n TMax voor de korte stadsritjes, maar ik ben er echt niet zo aan verknocht als aan m'n motorfietsen.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor deze info. Ik heb het gs forum inmiddels ook gevonden :)

Zit nog te dubben wat ik ga doen: de nexus 500 kopen en over 2 jaar een gs of gewoon doorrijden op mn 300 en over 2 jaar een gs 1200.
Misschien koop ik de gs1200 eerder, als ik m kan stallen.
 
bedankt voor deze info. Ik heb het gs forum inmiddels ook gevonden :)

Zit nog te dubben wat ik ga doen: de nexus 500 kopen en over 2 jaar een gs of gewoon doorrijden op mn 300 en over 2 jaar een gs 1200.
Misschien koop ik de gs1200 eerder, als ik m kan stallen.


Doe het laatste maar ... :P qua sensatie en dagelijkse lol kan een scooter volgens mij toch niet aan een GS tippen, hoor... tenzij je om de een of andere reden absoluut niet wil schakelen... zoals sommigen hier op het scooterforum blijkbaar echt niet graag doen...

Maar dat begrijp ik niet (medische redenen niet te na gesproken).
 
Terug
Bovenaan Onderaan