Blok voor buggy

6 jan 2008
4.193
5
Walhalla
Heren (en Dames ;) )


Ik had t plan om zo'n gammele Chinese buggy (met kenteken) te kopen en daar gedurende de winter iets leuks van te maken; ander blokje erop, verbeterde wielophanging, andere remmen, andere schokkers, etc, etc.
Morgen heb ik een bezichtiging van een buggy. Zo'n GSmoon van 250cc.

Nou mijn vraag: wat voor blokje zou het meeste geschikt om op zo'n buggy te knopen?
Ik heb evt nog een fzr1000 blok liggen, maar ik denk dat die te weinig koppel heeft. Bovendien moet ie vooral trekken, heb er niks aan als ie 200 zou lopen... De 1000 is wellicht wat overpowered.
Heb ook zitten twijfelen over een ktm 620 blok, heb weleens gezien dat ze die in grasmaaitractoren leggen en dat kwam aardig vooruit. Het enige nadeel aan zo'n dergelijk blok is het onderhoud. Heb niet zo'n zin om dat blok eenmaal per 2 jaar te moeten reviseren.


Hebben jullie misschien een idee? Ik zoek dus iets met voldoende koppel om zo'n buggy door t zand te sleuren en nog een beetje rap ook :)
Moet ik toch voor een 600ss blokje gaan of meer kijken naar een shopper of misschien een allroad blok zoals n XL1000 of n at?
 
Dat is heel veel geld voor een heel zwaar Chinees blok zonder power en zonder bak/koppeling...

Ik heb zelf een kart met een originele Honda GX620 V-twin stationair motor (waar die PTM dus een kopie van is) en dat gaat best aardig op een kartbaan, maar uitgesproken snel is het ook niet... daar wil je niet nog 200 á 300kg extra mee vooruit moeten zeulen met een zwaardere aandrijflijn en door zwaar terrein.

Op top zal het wel sneller gaan, maar qua accelereren denk ik zelfs dat dit nóg langzamer is dan origineel. Ga maar na, een licht blok met 15pk, vario-overbrenging en licht vliegwiel vs. een loodzwaar blok met 22pk, 1 versnelling, een zwaar vliegwiel en een simpele carburateur die helemaal niet bedacht is op wisselende belasting...

En die droge koppelingen zijn ook niet echt geschikt voor langdurig veel wisselende belastingen, bij mijn kart is het al uitkijken dat ie er niet uit fikt. Met een veel zwaardere buggy in terrein bij veel lagere snelheden is dat een nog veel groter probleem.

Oh nog wat, al die blokken (en die PT is geen uitzondering zag ik al) zijn gebaseerd op Amerikaanse maten/bouten. Dus dat is ook nog ellende.


Een stationair motor is leuk... voor stationaire toepassingen.

Oke, dat is dus praktijk ervaring doe ik niet met die blokken heb.Is het toch nog half werk ;)

Die blokkies zijn dus eerder geschikt voor mammoetskelters voor de koters en daar zijn ze dan weer te duur voor. :)

Hmmm. mammoet skelter met een 600 cc 4 inline racert blok. Ongevallen zijn geen optie maar een garantie :D

db
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan