Blok voor buggy

6 jan 2008
4.193
5
Walhalla
Heren (en Dames ;) )


Ik had t plan om zo'n gammele Chinese buggy (met kenteken) te kopen en daar gedurende de winter iets leuks van te maken; ander blokje erop, verbeterde wielophanging, andere remmen, andere schokkers, etc, etc.
Morgen heb ik een bezichtiging van een buggy. Zo'n GSmoon van 250cc.

Nou mijn vraag: wat voor blokje zou het meeste geschikt om op zo'n buggy te knopen?
Ik heb evt nog een fzr1000 blok liggen, maar ik denk dat die te weinig koppel heeft. Bovendien moet ie vooral trekken, heb er niks aan als ie 200 zou lopen... De 1000 is wellicht wat overpowered.
Heb ook zitten twijfelen over een ktm 620 blok, heb weleens gezien dat ze die in grasmaaitractoren leggen en dat kwam aardig vooruit. Het enige nadeel aan zo'n dergelijk blok is het onderhoud. Heb niet zo'n zin om dat blok eenmaal per 2 jaar te moeten reviseren.


Hebben jullie misschien een idee? Ik zoek dus iets met voldoende koppel om zo'n buggy door t zand te sleuren en nog een beetje rap ook :)
Moet ik toch voor een 600ss blokje gaan of meer kijken naar een shopper of misschien een allroad blok zoals n XL1000 of n at?
 
als ik een buggy of quad zou maken zou ik er een revolution blok in willen, 2 cylinder, 1250 cc, heel veel koppel onderin en uber vette sound met een leuke open pijp.

revolutionengine.jpg


Ik heb 3 jaar met een nightrod special gereden en wat ik mis aan die bike is het blok.

Of een blok dat mss wat meer op jou gebruik gericht is (die revolution is leuk voor sprintjes te trekken) is een boxer blok van bmw?
 
Laatst bewerkt:
Ben bang dat die lc Harley een tikkie boven het budget uit komt...... :+

Om eerlijk te zijn zoek ik dan ook meer naar iets dat meer conventioneel is. Goede onderdelensupply, betrouwbaar en niet te duur....
Heb al zitten kijken naar een XL1000 blokkie... zou dat wat zijn?

Edit: n bmw boxer.... hmmm.... wel een laag zwaartepunt...
 
Laatst bewerkt:
Koop een vfr 750 blok, die zijn meestal voor een prikkie te koop, omdat ze zelden stuk gaan. Dankzij het V4 concept redelijk wat trekkracht bij lagere toerentallen en voldoende power om ook de 200 te halen. })

Ook zijn deze blokken redelijk compact gebouwd.
 
Een FZR1000 heeft bij elk toerental meer koppel dan een KTM620 en een VFR.
Verder verhoog je het koppel aan de wielen door de gearing te verkorten.
 
Laatst bewerkt:
ik zou er toch een wat lichter blok in zetten kwa kilo's.
dat LC4 blok hoef je echt niet om de haverklap te reviseren.
anders is een XL/XR blok ook geschikt.
door het gewicht zo laag mogelijk te houden, krijg je ook snelheid in het terrein.
bovendien zal zo'n 4 cilinder of een dikke V twin niet zomaar passen.
ga je alleen op de straat rijden, dan is zo'n overmaat aan pk's wel leuk.
 
Hoe hard wil je gaan en hoeveel koppel wil je hebben?

Heb in een buggy gereden met een grasmaaier motor van 12,5 pk (Door WTB'ers gebouwd van Windesheim) en dat ging naar mijn mening aardig hard, je mistte wel wat koppel maar liep wel hard genoeg!
 
Zo,n vfr is wellicht n idee...

Ik ben zelf niet echt kapot van de 620. Toch omdat ze behoorlijk onderhoudsgevoelig zijn. Dan ga ik toch liever voor een wat zwaarder blokkie denk ik. Daarbij kost een goed 620 blok ook wel serieus wat centjes terwijl je z'n vfr voor habbekrats koopt.... Zal er nog eens goed over nadenken. Een fzr1000 is echt teveel van t goede ben ik bang.....

Snelheid is niet belangrijk, 100-120 is hard zat bijvoorbeeld, maar wat ik belangrijker vind is dat er ten alle tijden genoeg power is om m op de drift te zetten op nat asfalt of zand.
 
Laatst bewerkt:
Mocht je op zoek gaan naar een VFR blok, neem dan via het VFROC forum eens kontakt op met Vroem, die heeft nog wel eens het e.e.a. liggen. Een jaartje geleden ofzo, gingen er nog blokken tegen ongeveer de schrootprijs weg.
 
FZR blok met groot tandwiel heeft zat koppel.
Alleen denk ik dat je qua rijervaring sowieso met een kleiner blok kan beginnen.
Wel een quad o.i.d. gereden. :? Kan tegenvallen. :o
 
Ik zou er een oud 1000cc 4 cilinderblok in gooien, eind jaren 70, begin jaren 80.

Die blokken hebben weinig pk's, maar zijn wel erg soepel, lekker veel kracht bij weinig toeren.

Ik heb zelf een off roadje gehad, heerlijk mee door het bos aant baggeren geweest, maar als ik met mn GS1000 doort bos ging merkte ik toch wel dat dat blok toch een stuk leuker was qua vermogen/kracht dan mn 500cc 1 cilindertje, aleen viel die GS1000 moeilijk onder controle te houden...

Zit er daarom zelf eigenlijk al heel lang aan te denken om een off road motor te bouwen met een ouwe 1000cc 4 cilinder er in...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan