GS500 motor revisie....

F2ride2001

MF veteraan
20 jul 2004
3.678
1.723
Oudenbosch
Aangezien mijn GSje ook alweer 20 jaar is meld ik me hier maar eens.

Heb een GS500 motorblok kunnen bemachtigen voor weinig, zie foto:

Afbeelding113.jpg


Achtergrond:
Bouwjaar 89
KM 80.000
Olieverbruik 1:500

Deze heb ik vandaag eens nagelopen. Paar opvallende dingen:

Slechte dingen:

1) nokken as beschadigd:

Afbeelding117.jpg


Dit is alleen op de onderkant van de nok. Lijkt erop dat men heeft lopen kl*ten om de schims eruit te krijgen. (en dat terwijl het tooltje van suzuki 10 EURO kost!) Bovenzijde is keurig netjes.

Nokkenasketting heb ik nagemeten en zit nog op de goede waarde (148mm, slijtage limiet = 158mm, conform WPH) Spanner is IO

2) Uitlaat kleppen:

Afbeelding118.jpg


Oeps, die lijkt dus aardig te arm te hebben gelopen.

Afbeelding119.jpg


Andere kant lijkt OK.

3) Carter eronderuit gehaald; zat gruis onderin, MAAR geen metaal!

Afbeelding114.jpg


Heb met een sterke magneet gekeken, niets. Het lijkt op plastic wat door de warmte hard geworden is. Geen flauw idee wat waar het vandaan komt.

Goede punten:
-blok ziet er verder nog goed uit.
-Krukas en balans as lopen keurig rond en ik kan geen lagerschade vaststellen
-alle bouten (op 1 na) gaan eruit en erin en zijn dus niet vast gerot of zoiets.
-schakelt en koppelt goed.
-Geen grote beschadigingen of bouten vermist etc.
-klepspeling OK

Ik heb de carburateurs erbij gekregen. Deze waren behoorlijk vuil maar die heb ik al gereinigd.
1 zat aardig dicht, verklaart meteen de witte uitlaat klep.

Ook een extra koppeling zat erbij, met versleten en gebroken platen. Ik had nog koppellings platen liggen van mijn oude SV650 en het blijken exact dezelfde platen te zijn. Dus deze koppeling is ook OK.

Nu heb ik al jaren ervaring met het sleutelen aan motoren en heb ook al een GS. Deze heeft augustus vorig jaar in de MOTO73 gestaan. Als je dat gelezen hebt dan weet je wat mijn ervaring met de GS is.

Ik wil kijken of ik dit motor blok nog kan redden om het te conserveren voor later gebruik in mijn huidige GS (km 85.000)

Hoog olieverbruik duidt meestal op versleten/vastzittende zuigerveren en/of klepsteelhoedjes. Dit kan ik redelijk simpel repareren.

Ik heb echter nog nooit een blok helemaal uit elkaar gehaald. Paar vragen:
- Hoe maken jullie het blok schoon VOORDAT je het helemaal uit elkaar trekt?
- Iemand enig idee wat die plastic zooi (lijkt wel bakkeliet) onderin het carter?
- Kan ik de nokkenas nog oplappen door nat te schuren?

Goed idee om het blok te redden?

Ik zal mijn vorderingen hier plaatsen, ter lering en vermaeck. :+

Marc
 
Laatst bewerkt:
Als er bij die beschadiging een opstaand randje is wegpolijsten. Op die plek meet je de klepspeling dus zal de nok niet op de klep"hoed" drukken.

Dat was mijn idee ook. De nok is keurig, zitten geen pitten / krassen op. Het is puur aan de onderzijde van 1 nok. Bovendien heeft de GS nog van de shims ter grote van een oude knaak.

EDIT: twee nokkenassen kosten meer dan het blok gekost heeft :+ :9

Denk dat ik dat maar eerst eens probeer.

Hoe maken jullie die blokken schoon? Of gewoon uit elkaar trekken en alles met een onderdelenreiniger spoelbak schoon maken? :?

Marc
 
Laatst bewerkt:
als je helemaal uit elkaar trekt, dan de meest vuil eraf poetsen met een stevige borstel. De rest kun je dan op je gemak doen als de boel uit elkaar ligt. Zeker als je een spoelbak tot je beschikking hebt. Blokkies zijn oersterk (mijne had 115.000km op de teller, toen voor weinig verkocht)
 
als je helemaal uit elkaar trekt, dan de meest vuil eraf poetsen met een stevige borstel. De rest kun je dan op je gemak doen als de boel uit elkaar ligt. Zeker als je een spoelbak tot je beschikking hebt. Blokkies zijn oersterk (mijne had 115.000km op de teller, toen voor weinig verkocht)

Jep, ga ik doen. Heb net een spoelbak besteld. :+

Ik post mijn vervolg wel. Leuk winter projectje *O*

Marc
 
Zo, het eerste uurtje eraan gespendeerd.
Toch wel een lekker eenvoudig blokje als je ziet hoe ver ik gekomen ben in 1 uur. :)

Kop eraf
Afbeelding135.jpg


Cilinder 1
Afbeelding121.jpg


Cilinder 2
Afbeelding122.jpg


Zuigers
Afbeelding123.jpg

Afbeelding134.jpg


Valt eigenlijk best mee, zuigerveren zitten niet vast en het hemd van de zuiger is nog erg schoon. Ook de cilinder bussen zijn krasvrij. Heel lichte stootrand te voelen onderin.
Het ziet er allemaal een stuk beter uit dan ik verwacht had. Wat vinden jullie? :?


Koppeling eraf, die is versleten (maar ik heb nog een goede liggen!
Afbeelding125.jpg


Met een oud shirt de korf vast gezet en met de elektrische slagsleutel is het geheel zo verwijdert.
Afbeelding128.jpg


Oliepomp eruit, deze ziet er nog goed uit.
Dan blijft er dit over.
Afbeelding130.jpg


Staat er nu zo bij.
Afbeelding131.jpg


Alleen de kleppen nog in de kop.
Afbeelding132.jpg


Alles netjes op volgorde.
Afbeelding133.jpg


Als de zuigers goed zijn kan het olie verbruik eigenlijk alleen nog maar in de klepsteelhoedjes zitten. Maar om de kleppen eruit te kunnen halen moet ik eerst effe een tooltje fabrieken.

Wordt vervolgd.

Marc
 
Laatst bewerkt:
Zo, vandaag nog even de kleppen eruit getikt:

Wie heeft zo'n duur tool nodig???

Afbeelding136.jpg


Zo maak je dus handig gebruik van je kolom boormachine :+

Afbeelding137.jpg


En het werkt echt perfect. Effe naar beneden drukken, magneet erbij om de spietjes eruit te halen en klaar! :Y *O*

Afbeelding138.jpg


Zoek de ene klep die nog niet lekte.... -O- Andere drie dus zo lek als een mandje. Dat wordt opnieuw inslijpen. -O-

Afbeelding139.jpg


Wordt vervolgd.

marc
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels een paar keurig nette nokkenassen gescoord. Is toch wat makkelijker. :Y

Verder de kleppen netjes schoongemaakt, ja met diezelfde kolomboormachine! :9

Marc
 
Laatst bewerkt:
Klasse hé! :)
Ga je de cilinderkop ook nog vlakken, klepsteelrubbers en krukaslagers vervangen?

Ik bedoel, het is niet rendabel bij zo'n blok. Maar wel leuk om te doen :Y
 
Klasse hé! :)
Ga je de cilinderkop ook nog vlakken, klepsteelrubbers en krukaslagers vervangen?

Ik bedoel, het is niet rendabel bij zo'n blok. Maar wel leuk om te doen :Y


Vlakken is niet nodig, is nog binnen tolerantie. Klepsteelrubber worden vervangen, de oude lekte duidelijk olie. Krukaslagers moet ik nog bekijken. Afhankelijk van hoe goed ze nog zijn (of niet)

Niet rendabel? Is maar net hoe je het bekijkt. Met mijn huidige GS heb ik 80.000 (probleemloze) km gereden in 4 jaar. Als ik dit blok goed kan reviseren voor een x bedrag en het gaat weer 80.000km mee dan is het dat geld meer dan waard! Bovendien is het leuk om te doen! (en leerzaam) Voor dat geld koop je zeker geen andere motor!

Wel veel werk heb ik al gemerkt. Maar ik het de hele winter nog en mijn oude motor loopt ook nog steeds prefect! Dus die gaat de 100.000 zowieso halen.

Hoe is het met jouw GSje?

Marc
 
Vlakken is niet nodig, is nog binnen tolerantie. Klepsteelrubber worden vervangen, de oude lekte duidelijk olie. Krukaslagers moet ik nog bekijken. Afhankelijk van hoe goed ze nog zijn (of niet)

Niet rendabel? Is maar net hoe je het bekijkt. Met mijn huidige GS heb ik 80.000 (probleemloze) km gereden in 4 jaar. Als ik dit blok goed kan reviseren voor een x bedrag en het gaat weer 80.000km mee dan is het dat geld meer dan waard! Bovendien is het leuk om te doen! (en leerzaam) Voor dat geld koop je zeker geen andere motor!

Wel veel werk heb ik al gemerkt. Maar ik het de hele winter nog en mijn oude motor loopt ook nog steeds prefect! Dus die gaat de 100.000 zowieso halen.

Hoe is het met jouw GSje?

Marc

Leuk is het zeker! :Y

Vind het altijd weer een uitdaging om een blok te splitsen en dan weer perfect te kunnen laten lopen.
 
Is dat plastic niet afkomstig van een nokkenaskettinggeleider? Of lijm uit de stator/rotor?
Ik heb geen ervaring met die blokken maar is wat ik bij andere wel gezien heb.
 
Is dat plastic niet afkomstig van een nokkenaskettinggeleider? Of lijm uit de stator/rotor?
Ik heb geen ervaring met die blokken maar is wat ik bij andere wel gezien heb.

Denk dat jij gelijk hebt! *O* Ik heb aan de zijkanten van de magneten kleine stukjes gevonden waar geen lijm meer zit. Ik ga er dus vanuit dat het dit is.

Morgen hoop ik het blok te splitsen. Ik heb net het carter eronderuit gehaald. Staat nu uit te druppelen!

Marc
 
Eindelijk een GS500 blok die niet gelijk verschrot wordt. :+
Hulde. :}
 
Nee hoor, wordt weer helemaal nieuw (??) gemaakt :+

Aangezien het toch slecht weer vandaag was, ben ik nog maar even lekker bezig geweest.

Het carter mocht nu gesplitst worden. Als eerste alle bouten in en buiten het blok los maken. Gelukkig heb ik een elektrische slagsleutel. Werkt stil en perfect. Had eerst geprobeerd met de hand maar was veel te bang bouten af te breken. Op deze manier ging het prefect. Daarna moest het carter splitst worden. Meneer Suzuki heeft hier weer een separate tool voor. Aangezien ik niet een separate beurs heb :N zelf maar wat verzonnen. Heb gelukkig ervaring met het splitsen dus onderstaande (oude) oplossing maar weer eens tevoorschijn getoverd. Simpel M6 boutje en moertje! :Y

Afbeelding140.jpg


En PLOP zei ie:

Afbeelding142.jpg


Ander kant idem (zat een zelfde giet vorm) en klaar is kees.

Afbeelding143.jpg


Toch wel gaaf om zo een blok te zien. En ik moet zeggen dat ik wel blij werd van wat ik zag *O*

Versnellingsbak puntgaaf!

Afbeelding148.jpg


Nog even rond gedraaid, maar niets kunnen vinden:

Krukas keurig netjes!

Afbeelding147.jpg


Afbeelding146.jpg


Afbeelding144.jpg


Balansas keurig netjes!

Afbeelding145.jpg


Lagerschalen nog keurig netjes! *O*

Afbeelding149.jpg


Schakelvorken nog keurig, na schoonmaken bleken ze nog binnen nieuw waarde te zitten?? :}

Afbeelding152.jpg


Meteen mijn onderdelen spoelbak ingewijd!

Afbeelding154.jpg


De zuigers meteen opgemeten, alle waardes binnen service limiet! Gaaf! Wil nog wel met revisie bedrijf overleggen om naar 1e overmaat zuigerveren te gaan. Iemand ideeën??? :?

Na reiniging:

Afbeelding157.jpg


Hoe krijgen jullie de groeven waar de zuigerveren in zitten schoon?? :?

Zuigerveren zaten niet vast en zien er nog best goed uit. Afzien van olie afzetting. Maar ga deze toch vervangen.

Afbeelding156.jpg


Slechts 1 boutje (schroef) gaf zich niet gewonnen en moest, uiteindelijk, met de griptang verwijdert worden. Moet dus een nieuwe in.

Afbeelding153.jpg


Sommige bouten zagen er verschrikkelijk uit bij het eruit draaien. Elke bout heb ik nagelopen, draad nabewerkt en helemaal schoon gemaakt zodat het later netjes in elkaar kan.

Zoek de verschillen. :+

Afbeelding159.jpg


Ook de pistonpen is nog keurig.

Afbeelding158.jpg


Wat is wijsheid? De lagerschalen nu meteen mee vervangen of niet? Ze zien er nog perfect uit en zitten ruim onder de slijtage limiet :?

Alle uitgenomen onderdelen zijn schoongemaakt, nagemeten / gecontroleerd en afzonderlijk verpakt zodat het schoon blijft.
Mooie doos met allemaal zakjes :Y

Beide (zij) carter delen gespoeld en gereinigd. Deze zullen wel gespoten moeten worden vanwege de bloemkool op het aluminium. Kan ik me de komende tijd mee bezighouden terwijl ik moet wachten op de onderdelen die besteld zijn.

Toch best weer berg werk verzet vandaag.

Moet nog onder en boven carter spoelen en reinigen en dan kan ik verder met de kop (kleppen inslijpen, etc)

Wordt vervolgd, Marc
 
Laatst bewerkt:
De veer groeven kun je schoonmaken met een oude zuigerveer( als je toch nieuwe er in zet) . De zuigerveer breek je, en past er precies in . Het uiteinde is scherp genoeg om de overtollige roet en olie resten weg te schuren. succes er mee!

p.s. wel gaaf werk he zon blok uit elkaar te halen .
 
gaaf om te zien dit!!! heb veel km's met dit blokje gemaakt :P

hoop dat je er wat moois van kan maken! :}

en oja, over de cilinders, dat was ik nog vergeten te zeggen. die zijn bij 70.000 vervangen door een paar waar 30k op stond. Daarom vondt ik het zo raar dat hij zoveel olie verbruikte. maar dat lag dus niet daaraan hehe...
 
Laatst bewerkt:
Nou vandaag ook nog even met mijn eigen motor aan de gang :(
Had opeens wel een erg plop-plop geluid. Bij nadere inspectie bleek de uitlaat beugel doorgebroken :(

Afbeelding167.jpg


Hoe ken dat nou weer? Nou, als er een luchtbel :o inzit dan wel:

Afbeelding169.jpg


Toen had ik dus een probleem want deze worden in 1 stuk over de uitlaat geschoven en dan word de uitlaat afgelast (deze ring zorgt ervoor dat de uitlaat in het blok gedrukt wordt.
Maar even mijn creativiteit geraadpleegd en met de volgende oplossing gekomen:

Draadeinden uit het blok gehaald en vervangen voor langere. Dan de delen van de ring vast zetten tussen 2 moeren zodat het de uitlaat in het blok drukt zonder eraf te kantelen. Is makkelijk gezegd maar was nog echt een kl*te klus om zo te doen. Zeker omdat ik het oude draadeind met locktite vastgezet had. Maar goed, toch gelukt *O*

Afbeelding171.jpg


Hij klinkt een stuk beter. Morgen maar eens kijken of het ook zo goed blijft zitten als ik bedacht heb.

Marc
 
Laatst bewerkt:
Dit lijkt me zo gaaf om te doen :o Ben alleen bang dat ik iets kapot maak -O-
Zou je het hele motorblok uit elkaar kunnen halen met de 'basic tools'? Of heb je weer speciaal gereedschap nodig om wat uit elkaar te halen. En het blok ziet er inderdaad nog puntgaaf uit :o
btw mijn gs'je heeft nu ongeveer 86000 gelopen. Zou ik hem nu moeten gaan controleren? Op dit moment loopt hij perfect (althans, denk ik) en heb ik nog nergens problemen mee *D

Gr. Raymond
 
Dit lijkt me zo gaaf om te doen :o Ben alleen bang dat ik iets kapot maak -O-
Zou je het hele motorblok uit elkaar kunnen halen met de 'basic tools'? Of heb je weer speciaal gereedschap nodig om wat uit elkaar te halen. En het blok ziet er inderdaad nog puntgaaf uit :o
btw mijn gs'je heeft nu ongeveer 86000 gelopen. Zou ik hem nu moeten gaan controleren? Op dit moment loopt hij perfect (althans, denk ik) en heb ik nog nergens problemen mee *D

Gr. Raymond

Zolang de motor niet anders of erger trilt dan normaal (of ineens veel meer olie verbruikt) zou ik lekker blijven rijden. De mijne staat ook op 85.000km en ik blijf lekker doorrijden (liep laatst nog 190 km/uur,. op de teller) *O* Gewoon op tijd de beurten doen en alles blijven nalopen.

Wanneer je een blok uit elkaar gaat halen is het toch wel belangrijk goed gereedschap te gebruiken. Uit elkaar halen is makkelijk, maar als je dingen kapot maakt wordt het een stuk lastiger om de zaak weer netjes in elkaar te krijgen. :N

Marc
 
Terug
Bovenaan Onderaan