Verschil in ketting gereedschap

DME3

MF veteraan
6 aug 2007
5.380
1
Heverlee (Leuven), België
Ik ben wat op de uitkijk naar gereedschap om zelf m'n ketting te kunnen vervangen.

Nu las ik dat bv. DID een ander soort tool gebruikt dan andere kettingmerken.

Na wat rondzoeken kom ik ook op flinke prijsverschillen.

Zo bv. deze van AFAM voor bijna 250 euro :?
AFAM Kettingbreker en riveteer toes

Dat vind ik toch wat te gek...

Dan heb je bv. deze voor 50 euro. Enkel voor DID kettingen.
Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit

Dan heb je nog deze dingen. Universeel, voor alle merken?
Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit
Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit

Zit er eigenlijk een verschil in werking tussen deze tools?

Die laatste met de hamers ziet er me wat link uit. Gaat dit met de andere gereedschappen ook zo?
 



ththumbsup.gif
 
Er wordt hier te veel gedacht, zich afgevraagd, geloofd en al of niet onderbouwd.
Laten ze dat maar in in een ander topic doen.
In de techniek gaat het om feiten.

In de jaren '80 heb ik veel met een visje gereden, vooral omdat bij motorzaken niemand in staat was om een ketting fatsoenlijk te klinken.
Bij een Honda CB750 is het me 4 keer gebeurd dat het visje tijdens een rit verdween.
Ik controleerde de ketting voor iedere rit.
Het visje was nooit verkeerd gemonteerd.
Een keer was ik er op tijd bij en bleek het visje 'versleten' te zijn: de passing was ruimer geworden je je kon het visje heen en weer bewegen.

Bij 400cc en 500cc- motoren heb ik dit probleem nooit gehad.
Toen ik later weer een zwaardere motor kocht heb ik een klinkapparaat gekocht en nooit meer problemen gehad.
 
geef nou eens een argument waarom het niet gebeurt?

Omdat een visje als sluitschakel het niet houdt, hij verdwijnt. })
Heb ik zelf ondervonden in het verleden, gebruikte een visje met het racen omdat dat makkelijker is als je een keer de ketting langer wil maken ( andere kettingwielen).
Had het visje wel geborgt met vloeibare pakking , maar hij vedween toch.
De ketting bleef nog wel zitten hoor, de eind schakel is er lichtjes op geperst. Maar de eindschakel mag natuurlijk niet verdwijnen. En dit was nog niet eens op een zware motor hoor.
Op mijn oldtimer brommer zit wel een visje en die blijft ook wel zitten. :9
Maar zolang je niet boven de 100 of zo komt zal het ook wel goed gaan. :+
 
Laatst bewerkt:
Omdat een visje als sluitschakel het niet houdt, hij verdwijnt. })
Heb ik zelf ondervonden in het verleden, gebruikte een visje met het racen omdat dat makkelijker is als je een keer de ketting langer wil maken ( andere kettingwielen).
Had het visje wel geborgt met vloeibare pakking , maar hij vedween toch.
De ketting bleef nog wel zitten hoor, de eind schakel is er lichtjes op geperst. Maar de eindschakel mag natuurlijk niet verdwijnen. En dit was nog niet eens op een zware motor hoor.
Op mijn oldtimer brommer zit wel een visje en die blijft ook wel zitten. :9
Maar zolang je niet boven de 100 of zo komt zal het ook wel goed gaan. :+


jij borgt dingen met vloeibare pakking? _O-
 
jij borgt dingen met vloeibare pakking? _O-

Jij zult het wel beter weten hoe je een visje borgt ?? , sommigen doen dat met een blikken plaatje ( er om heen vouwen). Maar als jij met een dikke motor met een visje rijdt ,
vertel eens hoe jij dat monteerd dan. Of zit je nu gewoon op je pc mee te lullen en heb je nog nooit zo`n ding in de handen gehad ?? :W :W
 
Ik geloof dat visjes alleen te gebruiken zijn op motoren tot 125cc, bij zwaardere motoren komen er zoveel krachten op de ketting dat je het visje wel eens zou kunnen verliezen... :X

Nou ook op mijn RS125 komt écht geen visje. Die zaten vroegah op mijn brommertjes ja, maar op een motor gaan die echt niet komen. Hou niet van dit soort dingen:

(Al komt dit niet door een visje, maar het effect is hetzelfde)
1429790-broken_chain.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan