Z750 in opleiding

samv

MF'er
17 aug 2011
91
0
Mede Motor techneuten
Helemaal geinspireerd door wat deze en gene weten te maken kan ik het niet meer laten: Ik ga verbouwen!
Een motor uiteraard. Deze winter wil ik een mooi ombouw project maken: een Kawa Z750 1988. Strak, zonder toeters en bellen. En met beter loopwerk: dus andere voorvork en andere achterbrug.

Voorvork is origineel zo'n ouderwets dun gebeuren met 1 cyl. remklauwen (als je wilt remmen moet je eerst een aanvraag in drievoud indienen). Zou tof zijn als dat een usd met betere remmen kan worden met clip-ons.

De originele achterbrug is vastgeroest (moet er met veel overtuigingskracht en een slijptol uit worden gehaald. Rem is ook a-la lang geleden en bandmaat lijkt onder een brommer te horen. Eigenlijk wil ik daar een enkele singarm inzetten zoals bv een ducati 748/916 met een bandenmaat 160 of max 180.

Het blok zelf liep al prima, maar ben ik hier en daar aan het reviseren. Deze motor is niet voor de snelheid of het tour-werk bedoeld, daar heb ik andere motoren voor (749 & MTS)

Een paar vragen die mij opkomen:
1) Is het uberhaupt mogelijk om een de voorvork compleet te vervangen door een andere (ander merk)? het gaat dan om het passen in het balhoofd van het frame.
2) Heeft iemand ervaring met het plaatsen van zo'n mono achterbrug terwijl die eigenlijk 1 cm te breed is op het inbouwpunt (waar ie scharniert) ?

Ik zie graag jullie ervaringen en tips tegemoet
full
 
valt mij tegen dat er nog geen antwoorden zijn.....Wees gerust, hou vol, er komen voldoende reacties.
Voorvork kun je iedere moderne vork in kwijt met wat aanpassingen aan lagers en pennen, maar daar zul je denk ik al een en ander over gelezen hebben? Er staan er altijd een heleboel op Eba..de , wel goed lezen wat je koopt, zelfde geldt voor remmerij e.d.
Achterbrug heb ik wel al een paar mm smaller gemaakt, maar ik heb er nog geen 1-zijdige van bv een honda VF of duc. ingehangen, lijkt me wel geweldig.

Succes, misschien moet je je titel wat spannender maken om wat meer aandacht te krijgen?

gr Wynand
 
makkelijkste is om dan ook meteen de kroonplaten, as en wiel met schijver erbij te halen, dan hoef je alleen de as aan te passen. Let wel op dat veel usd's korter zijn dan oude rwu's!

Ben benieuwd wat het gaat worden :)
 
Daar ben ik weer. Gisteren even heel enthousiast met een slijptol in de weer geweest en de achterbrug is er nu uit. 1 bonk roest. Framemaat is nu na meting in het echt 23,2 cm. Mono achterarm van een Ducati met 25 cm lijkt haalbaar na enige aanpassing.
Ook de voorvork is eraf. de pen is 25 mm dik en 19 cm lang , moet mogelijkheden geven met een compleet ander voorvork. USD zijn idd wel wat korter 5-10 cm, lijkt me niet zo erg, dan ligt ie wat meer op z´n neus, dat mocht ie best hebben.

Voor Mr Q: een achterbrug van een GPZ 750 unitrack zou precies moeten passen, maar ik wil eigenlijk een monobrug monteren. ik heb een foto van een (rode) Z1000/750 van de `80 gezien met een mono van Honda, dat zag er wel erg gaaf uit.

Wynand, ik weet niet hoe ik de naam van de Topic moet veranderen; heb meer verstand van motoren dan website-achtige-dingen, en dat is ook al niet veel. Als ik weet hoe zal ik wel doen. Kan de rest me dan ook nog terug vinden?
 
Deze zullen we aanhouden he? ;)
Ik heb je andere topics op slot gedaan.

Om wat meer te leren over het gebruik van het forum kun je dit even doorlezen, dan ben je al iets meer wegwijs. ;)
[FAQ=,]Algemene FAQ[/FAQ]

En heb je dan nog vragen mag je altijd 1 van de moderators een berichtje sturen, of het vragen aan 1 van de MFérs hier. Sommigen zijn best behulpzaam. :P
 
Laatst bewerkt:
Wynand, ik weet niet hoe ik de naam van de Topic moet veranderen; heb meer verstand van motoren dan website-achtige-dingen, en dat is ook al niet veel. Als ik weet hoe zal ik wel doen. Kan de rest me dan ook nog terug vinden?


Hoi, zo te zien begint het al aardig te lopen, maar je kunt altijd aan het boze groene meisje hierboven een mail sturen met een verzoekje, volgens mij geen probleem.

Super dat je achterbrug eruit is, dan kun je verder. En al helemaal geweldig dat je budget zover reikt dat je er een Ducati achterbrug in gaat zetten met alle aanpassingen van wiel e.d., super gaaf! Ga je dan aan iedere kant van die nieuwe brug iets van 8mm eraf frezen o.i.d.?
 
Afgelopen woensdag heb ik gebeld met Marky Mark, die heeft spullen op Marktplaats staan die ik zou kunnen gebruiken, hij heeft net als veel MF leden wel de nodige kaas van sleutelen gegeten. Ik heb dus al gekeken wat ik van het frame kan frezen: aan alle twee de kanten een mm of 3, en van de achterbrug zelf zou totaal zo'n 4 mm af kunnen. Kom ik nog steeds ongeveer 1 cm tekort en ik heb weinig speling meer voor de ketting.

Nu zit er onderin het frame kort bij de aansluiting van de achterbrug de stang waar ook de bok nu aan vast zit en een motor steun. Als ik die doorzaag en er de nodige 1.8 cm tussenzet ben ik op de makkelijkste manier passend. Alleen wel de maat voor de motorsteun goed in de gaten houden. Dat zal het plan gaan worden denk ik. Met de kerst haal ik mn lasset op bij mn ouders in Groningen en kunnen er grote stappen gezet worden.
 
Afgelopen woensdag heb ik gebeld met Marky Mark, die heeft spullen op Marktplaats staan die ik zou kunnen gebruiken, hij heeft net als veel MF leden wel de nodige kaas van sleutelen gegeten. Ik heb dus al gekeken wat ik van het frame kan frezen: aan alle twee de kanten een mm of 3, en van de achterbrug zelf zou totaal zo'n 4 mm af kunnen. Kom ik nog steeds ongeveer 1 cm tekort en ik heb weinig speling meer voor de ketting.

Nu zit er onderin het frame kort bij de aansluiting van de achterbrug de stang waar ook de bok nu aan vast zit en een motor steun. Als ik die doorzaag en er de nodige 1.8 cm tussenzet ben ik op de makkelijkste manier passend. Alleen wel de maat voor de motorsteun goed in de gaten houden. Dat zal het plan gaan worden denk ik. Met de kerst haal ik mn lasset op bij mn ouders in Groningen en kunnen er grote stappen gezet worden.


Betekent dus dat je het frame uit elkaar gaat buigen als je die 1,8 cm daar tussen gaat lassen.
 
die oplossing heeft grootmeester Jerryt laatst volgens mij ook toegepast,(uit mijn hoofd bij de helaas lijkt het gestopte gsx1100) wel wat lastig omdat je je blok ook opnieuw moet uitlijnen e.d.want daar moet je dan(aan de achterkant en in mindere mate in het midden) op de montageplaatsen wat ringen of zo gaan toepassen? toch?
 
daar komt het wel op neer. ik moet dus wel zorgen dat het blok goed blijft staan en uberhaupt past.
 
jerryt maakt hele frames, zeg maar open hart operaties. daarbij vergeleken is dit maar pleisterplakken.
De voorste smotor steunen zullen niet verplaatsen, de achterste steunen zullen moeten aanpassen. moet ik allemaal eens goed gaan uitmeten en passen. Tips zijn zeker welkom!
 
beetje lange achterbrug hè? speciale reden? wat voor voorvork heb je erin zitten?
 
Afgelopen woensdag heb ik gebeld met Marky Mark, die heeft spullen op Marktplaats staan die ik zou kunnen gebruiken, hij heeft net als veel MF leden wel de nodige kaas van sleutelen gegeten. Ik heb dus al gekeken wat ik van het frame kan frezen: aan alle twee de kanten een mm of 3, en van de achterbrug zelf zou totaal zo'n 4 mm af kunnen. Kom ik nog steeds ongeveer 1 cm tekort en ik heb weinig speling meer voor de ketting.

Nu zit er onderin het frame kort bij de aansluiting van de achterbrug de stang waar ook de bok nu aan vast zit en een motor steun. Als ik die doorzaag en er de nodige 1.8 cm tussenzet ben ik op de makkelijkste manier passend. Alleen wel de maat voor de motorsteun goed in de gaten houden. Dat zal het plan gaan worden denk ik. Met de kerst haal ik mn lasset op bij mn ouders in Groningen en kunnen er grote stappen gezet worden.

Als je mij voor dinsdag laat weten of je de achterbrug al dan niet wil, dan wil ik gerust kijken of er nog een paar mm van de brug kan.

Gz
 
Ben even druk geweest en een aankoop gedaan. Een complete voorkant aangeschaft. stevige voorvork met rempartij. even opgezet voor de eerste looks. Lagers fullen moeten worden aangepast, lengte van de T-as lijkt ok.

Tambu gsx: ik bel nog even voor die achterbrug. ik heb er wel zin, maar voor je iets gaat freezen: het gaat er op neer komen dat het verschil, 1,8 cm, in maat voor het grootste deel uit het frame moet komen. De asgaten an het frame kunnen niet dieper worden gevreesd, zou 1a 2 mm kunnen per kant maar ik ben bang dat dat ten koste gaat van de speling van de ketting.
full
 
Ben even druk geweest en een aankoop gedaan. Een complete voorkant aangeschaft. stevige voorvork met rempartij. even opgezet voor de eerste looks. Lagers fullen moeten worden aangepast, lengte van de T-as lijkt ok.

Tambu gsx: ik bel nog even voor die achterbrug. ik heb er wel zin, maar voor je iets gaat freezen: het gaat er op neer komen dat het verschil, 1,8 cm, in maat voor het grootste deel uit het frame moet komen. De asgaten an het frame kunnen niet dieper worden gevreesd, zou 1a 2 mm kunnen per kant maar ik ben bang dat dat ten koste gaat van de speling van de ketting. [afbeelding]

Ok, ik hoor het wel.

Gz
 
Ben even druk geweest en een aankoop gedaan. Een complete voorkant aangeschaft. stevige voorvork met rempartij. even opgezet voor de eerste looks. Lagers fullen moeten worden aangepast, lengte van de T-as lijkt ok.

]

schiet lekker op zeg! mooi setje heb je gekocht, zal 3xduurder zijn dan de hele motor!
 
Laatst bewerkt:
inderdaad mooi setje, alles op en aan, mooie remmen, 99% schijven, poten zijn gebruikt, dat zie je, maar niet dat niet zal verbeteren met wat poetsen. en nee niet 3 keer duurder dan de motor....net zo duur, dat wel. en de motor was al niet duur. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan