oliefilter muurvast

Dark0z

MF veteraan
12 feb 2006
1.412
131
Zojuist geprobeerd de oliefilter van mijn suzuki gsx-r750 '07 los te draaien. Alleen nu lukt dit totaal niet.

Heb zo'n speciale tang, maar daarmee werd de filter voor de helft ingedeukt. Vervolgens heb ik een schroevendraaier door het filter heengetikt en geprobeerd rond te draaien. Dit resulteerde in een gat van boven naar beneden. Kortom, dat filter is niet los te krijgen :X

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om dat filter van boven naar beneden los te knippen zodat de druk op het schroefdraad minder wordt. Of helemaal los te knippen. Heeft iemand hier ervaring mee? En is het vervolgens nog makkelijk het restant los te draaien van het schroefdraad?
 
linksom, maar het maakt niet uit waar ik die tang neerzet. Die hele filter deukt in. En verder heb ik niet echt veel spelingruimte. Beetje out of opties.

Met een schroevendraaien tikken lukt ook niet
 
zo maar ff inspuiten en morgen verder kijken :) thx
Als de flens er nog zit en je hebt er nog grip op, kan je ook 2 (sokken)tangen(links en rechts) er op zetten zodat je als het ware een stuurbeweging maakt. Wellicht word de krachtverdeling wat beter :Y
Of een tang er op(evenwijdig met de flens indien mogelijk) en daar op wat ferme tikken geven.

Mocht het niet lukken: ik woon in de buurt en schoonzoon(sleutelboer ;) :Y ) is praktisch je buurman.
Hij gaat potdomme los dat ding B|

;)

PS: foto :)
 
Laatst bewerkt:
Wat ik vreemd vind is dat WD-40 altijd maar wordt afgedaan als minderwaardig middel t.o.v. bijvoorbeeld IMAL. Ik sta dagelijks in een werkplaats voor mijn brood aan motoren te sleutelen, en kom dus ook genoeg vastgerotte bouten tegen. In mijn ervaring werkt IMAL niet beter dan WD, ze doen allebei hetzelfde. Ik moet er wel bijzeggen dat ik als professional niet de luxe heb om iets bijvoorbeeld een dag in de IMAL te laten staan. Als het niet losgaat is het warmstoken, WD/IMAL ertussen, loswrikken, weer warmstoken etc.

Als het dan nog niet losgaat slijp ik de kop eraf en tap ik gewoon nieuw schroefdraad.

Wat betreft het oliefilter van TS zou ik een passende tang op de aansluiting van het oliefilter zetten, en anders de aansluiting aan de binnenzijde losslijpen/slaan van de schroefdraadbus.
 
Dan werkt zo'n ouderwetse filtersleutel met band nog het beste als je filter nog heel is.
Deze kan je kort tegen de felsrand zetten en zelfs met een pijp erop krijg je hem los.
Maar ja, heb je nu nix meer aan. Probeer de felsrand naar beneden te slaan/krijgen dat de rubber afdichting los komt en blijf zoveel mogelijk van je schroefdraad af want als die kapot gaat ben je echt de klos. Succes!
 
Wat ik vreemd vind is dat WD-40 altijd maar wordt afgedaan als minderwaardig middel t.o.v. bijvoorbeeld IMAL. Ik sta dagelijks in een werkplaats voor mijn brood aan motoren te sleutelen, en kom dus ook genoeg vastgerotte bouten tegen. In mijn ervaring werkt IMAL niet beter dan WD, ze doen allebei hetzelfde. Ik moet er wel bijzeggen dat ik als professional niet de luxe heb om iets bijvoorbeeld een dag in de IMAL te laten staan. Als het niet losgaat is het warmstoken, WD/IMAL ertussen, loswrikken, weer warmstoken etc.

Als het dan nog niet losgaat slijp ik de kop eraf en tap ik gewoon nieuw schroefdraad.

Wat betreft het oliefilter van TS zou ik een passende tang op de aansluiting van het oliefilter zetten, en anders de aansluiting aan de binnenzijde losslijpen/slaan van de schroefdraadbus.



Zoie je wel WD 40 is toch een wondermiddel, bij de ene werkt het en bij de andere werkt het niet, of die andere heeft beter passend gereedschap en andere middeltjes???
Maar ik heb ook een ( leeg ) busje WD40 staan op het rek in de werkplaats en dat na een opmerking van een klant die eerst kijkt of er WD40 staat en als dat er staat is het een goede werkplaats *O* , ik was dus een goede want hij zag dat lege busje ergens staan die bewaar ik natuurlijk en als ik weet dat hij komt staat deze prominent voor in de werkplaats bij de koffie hoek :Y
 
Zoie je wel WD 40 is toch een wondermiddel, bij de ene werkt het en bij de andere werkt het niet, of die andere heeft beter passend gereedschap en andere middeltjes???
Maar ik heb ook een ( leeg ) busje WD40 staan op het rek in de werkplaats en dat na een opmerking van een klant die eerst kijkt of er WD40 staat en als dat er staat is het een goede werkplaats *O* , ik was dus een goede want hij zag dat lege busje ergens staan die bewaar ik natuurlijk en als ik weet dat hij komt staat deze prominent voor in de werkplaats bij de koffie hoek :Y
_O-

Bij mijn oude ZX-10R uit 2004 moest de garage trouwens de hele filterhouder van de motor demonteren om het oliefilter eraf te krijgen. Soms wel handig die afleverbeurt. _O- :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan