Het Grote ONK Supermono topic deel 2

Ja koppen....
Maak je de weg nu rechter zodat de boel niet meer zo om de hoek naar de kleppen gaat maar vrij met een aanloop erlangs kan gaan?
Of maak je de boel smaller met een flinke knik om zo de gassen sneller te laten stromen door de kleinere opening in de hoop door de grotere zuiging meer vulling te krijgen?
Of is het beide fout?
 
Ja koppen....
Maak je de weg nu rechter zodat de boel niet meer zo om de hoek naar de kleppen gaat maar vrij met een aanloop erlangs kan gaan?
Of maak je de boel smaller met een flinke knik om zo de gassen sneller te laten stromen door de kleinere opening in de hoop door de grotere zuiging meer vulling te krijgen?
Of is het beide fout?

hangt er ook nog vanaf of dat je carburator of injectie hebt als je het mij vraagt :Y en natuurlijk van soort motorblok (dikke 800 1-cilinder <--> 6-cilinder 250 ) en van nokkenasprofiel. en van... :P
 
O-) , hoe bewerk je een cilinder-kop :+ ;)

Hoi,

Wat voor een cilinderkop? Vraagt u maar! Vwb de ducatie stond pas een mooi stukje van een deen, kann ff niet op zijn naam komen, hoe hij het balansprobleem opgelost had. Er zijn grofweg Maar 2 optie´s, afhankelijk van welke cilinder men weglaat!

Wim
 
Hoi,

Wat voor een cilinderkop? Vraagt u maar! Vwb de ducatie stond pas een mooi stukje van een deen, kann ff niet op zijn naam komen, hoe hij het balansprobleem opgelost had. Er zijn grofweg Maar 2 optie´s, afhankelijk van welke cilinder men weglaat!

Wim

ik heb weet van 3 opties eigenlijk

contra gewicht in de plaats van de staande cilinder

kortere drijfstang en een gefreesd blok inplaats van de staande cilinder met hevelsysteem

of je koopt de carters aan bij ducati die nog leverbaar zijn blijkbaar

en de 4de optie kan van die deen zijn
 
ik heb gekozen voor het contra gewicht

voor de prijs en eenvoud eigenlijk

moest ik nu beschikken over een freesbank had ik het anders gedaan

contra gewicht is kwa gewicht hetzelfde gemaakt als de drijstang , ook zijn de oliekanaaltjes aangepast in de drijfstang

 
ik heb weet van 3 opties eigenlijk

contra gewicht in de plaats van de staande cilinder

kortere drijfstang en een gefreesd blok inplaats van de staande cilinder met hevelsysteem

of je koopt de carters aan bij ducati die nog leverbaar zijn blijkbaar

en de 4de optie kan van die deen zijn



Hoi,

Helemaal correct!! Alleen wordt de staande configuratie bijna nooit gebruikt. Gaat wel als de brandweer echter het balanceren gaat echt moeilijk, beter gezegd niet! Dus halverwege de race heb je nogal wat last van tintelende vinger´s en voeten, nog niet gesproken over wat er allemaal afbreekt.

Vwb koppen: kleine doorlaat hoge luchtstroming, grote doorlaat lage doorstroomsnelheid. Alles valt of staat met wat voor motor je hebt, slag-boring verhouding is dan wel belangrijk om te weten. Heel soms is het kleiner maken van de doorstroom beter als het groter maken, R1/6 zijn daar een mooie voorbeeld van.
 
Hoi,

Wat voor een cilinderkop? Vraagt u maar! Vwb de ducatie stond pas een mooi stukje van een deen, kann ff niet op zijn naam komen, hoe hij het balansprobleem opgelost had. Er zijn grofweg Maar 2 optie´s, afhankelijk van welke cilinder men weglaat!

Wim

Ok prima. Mijn interesse gaat natuurlijk uit naar de yamaha 450. En dan hoef ik heus geen exacte bewerking te weten maar een klein kijkje in de keuken van iemand die hier zelf mee rijd, zou erg mooi zijn.
Ik heb zelf een paar x op de site van Hapeck gekeken en zou graag willen weten wat hij heeft gedaan. Nogmaals ik hoef niet alles 1 op 1 te weten om t zo over te nemen, ben nl niet met een mono bezig om zelf niet meer na te moeten denken. Maar hoor graag wat anderen gedaan hebben en dan vooral waarom?
Waarom noem ik Hapeck? Nou toen hij nog met de yamaha bezig was kon je de volledige specs van t blok vinden waar ze mee reden, maar de behalve .....de kop!!! Hier stond bij "bewerkt" :') . Maar zelf twijfel ik nl of ze wel met een wr kop reden, er zou nl een klein verschil zitten tussen wr en yz uitlaat-traject (scherpere overgang bij de uitlaat-aansluiting) . Nou Wim ik ben benieuwd of jij me hier iets meer over kan vertellen, :) .

Oja boring en slag ga ik uit van standaard (95,0 x 63,4)
 
Ok prima. Mijn interesse gaat natuurlijk uit naar de yamaha 450. En dan hoef ik heus geen exacte bewerking te weten maar een klein kijkje in de keuken van iemand die hier zelf mee rijd, zou erg mooi zijn.
Ik heb zelf een paar x op de site van Hapeck gekeken en zou graag willen weten wat hij heeft gedaan. Nogmaals ik hoef niet alles 1 op 1 te weten om t zo over te nemen, ben nl niet met een mono bezig om zelf niet meer na te moeten denken. Maar hoor graag wat anderen gedaan hebben en dan vooral waarom?
Waarom noem ik Hapeck? Nou toen hij nog met de yamaha bezig was kon je de volledige specs van t blok vinden waar ze mee reden, maar de behalve .....de kop!!! Hier stond bij "bewerkt" :') . Maar zelf twijfel ik nl of ze wel met een wr kop reden, er zou nl een klein verschil zitten tussen wr en yz uitlaat-traject (scherpere overgang bij de uitlaat-aansluiting) . Nou Wim ik ben benieuwd of jij me hier iets meer over kan vertellen, :) .

Oja boring en slag ga ik uit van standaard (95,0 x 63,4)


Heel toevallig heb ik die koppen regelmatig in (onder) handen gehad. Zal hem eerst vragen of hij de details vrijgeven op prijs stelt:-) Wel kann ik vertellen dat er op zich niet veel aan die kop (pen) was gedaan, inlaat gladder gemaakt, verbrandingskamer bewerkt, uitlaten groter.

Wim

PS deze Resultaten had je toch al gezien he?

yz450f head porting - Google zoeken
 
Laatst bewerkt:
Heel toevallig heb ik die koppen regelmatig in (onder) handen gehad. Zal hem eerst vragen of hij de details vrijgeven op prijs stelt:-) Wel kann ik vertellen dat er op zich niet veel aan die kop (pen) was gedaan, inlaat gladder gemaakt, verbrandingskamer bewerkt, uitlaten groter.

Wim

PS deze Resultaten had je toch al gezien he?

yz450f head porting - Google zoeken

Noem t maar niet veel, gaat toch aardig wat arbeid in zitten. En volgens mij wat ik zo hier en daar opvang, is t juist de truck om niet te overdrijven.

Maar t zou iig leuk zijn als je me kon vertellen met welke kop Happeck reed. YZF of WRF, ik kan die informatie zelf niet meer terug vinden.

Als ik naar foto's kijk op de site van Lukes Racing lijkt t alsof de inlaat ovaal is gemaakt maar t zou ook vertekend beeld kunnen zijn. Ik twijfel iig. Die Lukes Racing had ik nog niet voorbij zien komen. Dus euh..... nee ik had nog niet alles gezien en gelezen nee, waarvoor dank. :)
 
Nog ff een algemene vraag: Rijden de mono's nu wel of niet tijdens de DCR. Op de site van DCN kan ik de mono's niet terug vinden nl. Maar t staat wel gewoon op de kalender hierboven. :?
 
Volgens mij rijden ze gewoon mee zoals elk jaar. Zie onderstaand rechtstreeks vanaf de ducaticlub website :)

De Ducati Club Race wordt in 2013 gehouden in het weekend van 24, 25 en 26 mei. Inschrijven kan vanaf maandag 4 maart 20.00 uur en kan in de onderstaande klassen.

1. Ducati 2-kleppers
2. Ducati 4-kleppers
Bovenstaande twee klassen zijn Ducati-only klassen. Op basis van je kwalificatie op zaterdag wordt je in één van de volgende klassen ingedeeld: Ducati open A, B of C, Desmo Quattro (de snelste vierklepper Ducati’s), Due Valvole (de snelste tweeklepper Ducati’s)
3. 3D Cup (competitie voor Ducati’s)
4. Twincup (competitie voor tweecilinder motoren)
5. Euro Classics (open raceklasse voor klassieke motoren)
6. Euro Singles (open raceklasse voor klassieke eencilinder motoren)
7. NK Classics (Nederlands kampioenschap klassiekers)
8. Supermono (Europees kampioenschap Supermono’s) *O*
9. Thunderbikes (open raceklasse voor 1, 2 en 3 cilinder motoren uit Europa en de VS)
10. Demo (enkele ronden voor bezoekers zonder circuitervaring)
 
Hoi,

Natuurlijk rijden de Mono´s (dubbele wedstrijd) bij de Duc races! De teller staat nu op 35 deelnemers, Staat in schril contrast met Oss:-(

Wim
 
Dirk Hoogland overleden,


Vandaag bereikte ons het trieste nieuws dat Dirk Hoogland is overleden. Dirk was/is bij alle monorijders bekend als de monoman bij uitstek. Jarenlang heeft Dirk zich ingezet voor de mono gemeenschap, de testbank bij Hooglandmotoren heeft bijna alle Nederlandse mono wel gezien. De laatste jaren zagen we Dirk niet meer zoveel bij de monoraces, maar dat betekende niet dat Dirk uit onze gedachte was verdwenen, talrijk waren nog steeds anekedote´s over bezoeken aan Kwadijk!

Met het overlijden van Dirk stopt een stuk mono geschiedenis die heel belangrijk is voor de mono´s! Niet alleen de testbank van Dirk was bekend ook heeft Dirk verschillende rijders gesponsord.


Wij wensen de Familie van Dirk veel sterkte toe in deze droevige periode,


Godspeed Dirk!!
 
Dirk Hoogland overleden,


Vandaag bereikte ons het trieste nieuws dat Dirk Hoogland is overleden. Dirk was/is bij alle monorijders bekend als de monoman bij uitstek. Jarenlang heeft Dirk zich ingezet voor de mono gemeenschap, de testbank bij Hooglandmotoren heeft bijna alle Nederlandse mono wel gezien. De laatste jaren zagen we Dirk niet meer zoveel bij de monoraces, maar dat betekende niet dat Dirk uit onze gedachte was verdwenen, talrijk waren nog steeds anekedote´s over bezoeken aan Kwadijk!

Met het overlijden van Dirk stopt een stuk mono geschiedenis die heel belangrijk is voor de mono´s! Niet alleen de testbank van Dirk was bekend ook heeft Dirk verschillende rijders gesponsord.


Wij wensen de Familie van Dirk veel sterkte toe in deze droevige periode,


Godspeed Dirk!!

'(
 
Zo, dit bericht hakt er even in.........
Ook in de Honda Hawk "community" is Hoogland een begrip, en ik heb daar menig uurtje doorgebracht.

R.I.P. Dirk, en mijn gedachten zijn bij de familie die ik alle sterkte toewens.
 
Dirk Hoogland overleden,


Vandaag bereikte ons het trieste nieuws dat Dirk Hoogland is overleden. Dirk was/is bij alle monorijders bekend als de monoman bij uitstek. Jarenlang heeft Dirk zich ingezet voor de mono gemeenschap, de testbank bij Hooglandmotoren heeft bijna alle Nederlandse mono wel gezien. De laatste jaren zagen we Dirk niet meer zoveel bij de monoraces, maar dat betekende niet dat Dirk uit onze gedachte was verdwenen, talrijk waren nog steeds anekedote´s over bezoeken aan Kwadijk!

Met het overlijden van Dirk stopt een stuk mono geschiedenis die heel belangrijk is voor de mono´s! Niet alleen de testbank van Dirk was bekend ook heeft Dirk verschillende rijders gesponsord.

Wij wensen de Familie van Dirk veel sterkte toe in deze droevige periode,


Godspeed Dirk!!


full


Voor wat het waard is, Dirk Hoogland is / was nog niet overleden, maar de situatie is zo ernstig dat er geen hoop meer is.

Dick Hoogland ernstig ziek

Dick Hoogland overleden

Sterke aan allen die hem dierbaar zijn / waren.
 
Laatst bewerkt:
Mannen,

Uiteraard zou ik zo´n bericht nooit plaatsen als ik niet zeker wist dat het zo was/is en helaas was het zo. In gedachte raced Dirk gewoon mee dit Weekend:-)


Wim
 
Terug
Bovenaan Onderaan