kabelboom reinigen

9 dec 2011
243
0
hengelo
Ik ben een honda cb 750 aan het restaureren.
Nu is mijn kabelboom zeer smerig met vet en andere drek.
Hoe is dit mooi schoon te krijgen?
Vooral de stekkers, kabelschoenen ed zijn zeer smerig.
Neem aan dat je niet met water erbij moet?

Zat zelf te denken aan wd40 ofzo!
full
 
Laatst bewerkt:
Bij mij op het werk, vliegtuig componenten. Worden kabelbomen en electrische componenten altijd schoon gemaakt met alcohol!, dit maakt goed schoon en verdampt gewoon zodat je geen sluiting krijgt.
 
Bij mij op het werk, vliegtuig componenten. Worden kabelbomen en electrische componenten altijd schoon gemaakt met alcohol!, dit maakt goed schoon en verdampt gewoon zodat je geen sluiting krijgt.

ik zou zeggen dat dit het moet zijn dan. advies van een pro die in een gebied werkt waar fouten niet mogen voorkomen...

een auto waarvan de motor ophoud... lastig, een vliegtuig.. je snapt hem wel

wodka kan je ervoor denk ik wel gebruiken. in de fantastic 4 film werd daarmee het pak van de grote steen (weet ik veel hoe die heet) omdat dat EN schoonmaakte en snel en residuloos verdampte
 
Je moet uitkijken met wat je allemaal op je kabelboom spuit.
De tape is al oud en plakt niet meer geweldig.
Ga jij oplosmiddelen gebruiken dan valt straks alle tape eraf en houd je een plakkerige sliert draden over waar niks op plakt.

Het getape'te(nieuw woord :+ ) deel van je kabelboom kun je gewoon met een oud t-shirt met een beetje dreft erop schoonmaken. Mag ook gerust een beetje water bij, kan echt geen kwaad.

Stekkers eerst met remreiniger schoonmaken en dan de contacten inspuiten met contactspray.
 
Wil je het echt goed doen zou ik alle tape eraf halen, alle kabels ff afnemen met een doekje met remmenreiniger, en daarna de kabelboom goed droog blazen.

Dan inwikkelen met nieuwe vulcaniserende tape.


De stekkers kun je het best reinigen met contactspray, als ze gecorodeerd of groen of zwart zijn, ff opschuren totdat ze weer mooi blank zijn.
Daarna als de contactjes weer mooi blank zijn, alle stekkers met een beetje zuurvrije vaseline weer monteren, dan blijven ze ook mooi schoon namelijk :)
 
Gebruik geen siliconenspray in de buurt van elektrische verbindingen.
Het isoleerd zo goed dat je stekkerverbindingen slecht contact gaan maken en daardoor kunnen verbranden.
 
Ik ben een honda cb 750 aan het restaureren.
Nu is mijn kabelboom zeer smerig met vet en andere drek.
Hoe is dit mooi schoon te krijgen?

Zo oma maar even aan de kant.. :W

Ik ben nu met hetzelfde bezig en de hamvraag is dus, hoe heb jij het uiteindelijk gedaan. En wat valt aan te raden of juist af te raden. Tenminste ik ga er vanuit dat je intussen de kabelboom terug gemonteerd hebt.. })

Al vast bedankt.
 
Alcohol dus..!?

Heb de kabel zelf en de tape schoongemaakt met glassex. Zoek nu nog iets om het een beetje extra te isoleren. De slechte connectoren / stekkers ga ik vervangen maar de goede wil ik dus schoonmaken en inspuiten met iets wat beter connect / geleid. Alcohol dus voor het schoonmaken, wellicht is dat goed genoeg en verdere behandeling niet nodig. Contactspray lees ik toch ook minder goede dingen over, als dat het behoorlijk agressief zou zijn.
 
Contactspray gebruik ik voor contact oppervlakten.
Voor isolatie spiritus en als het hardnekkig is eerst een beetje lampolie en daarna spiritus.
Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Bij vertakkingen in de boom heb ik alles gesoldeerd en krimpkous erom heen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan