BMW F800 S/ST/GS/R/GT topic deel II

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor zover ik weet is pdv wel de enige bij wie er regelmatig schroeven verdwijnen.

Misschien uit zekerheid vastzetten met locktite?

Reserve lamp is inderdaad wel nuttig.
Ik heb er xenon in zitten, dat trilt niet kapot,
gaat langer mee, en geeft meer licht.

Reserve riem? Afhankelijk van hoe oud degene is die er op zit, en waar je naar toe gaat, en hoe snel je daar heen vliegt.
De riem op mijn ST was bij 80K km pas aan vervangen toe.

Eigenaren van een eerste-uitvoering (2006) zullen je waarschijnlijk vertellen een
reserve-motor mee te nemen, daar ging wel eens wat stuk.
Maar de nieuwere modellen hebben die problemen niet meer.
 
Goede dag MF,

Ben sinds 2weken de trotse eigenaar van een F-800st.

Wat een heerlijke fiets.

De 1e motor vakantie staat al op de planning.

Wat raden jullie aan om mee te nemen qua gereedschap/olieeen voor de F800st ?


welkom hier,

je kan altijd kijken of het boord gereedschap nog aanwezig is.
en dat eventueel aanvullen,
 
Voor zover ik weet is pdv wel de enige bij wie er regelmatig schroeven verdwijnen.
Dat denk ik ook inderdaad. Enige twee boutjes die wel eens lostrillen zijn van die stalen beugel die aan de achterkant van de cilinders vastgeschroefd zit, en waar de onderkant van de zijkuipdelen aan vastzitten (alleen bij ST en GT). Die haal je een keer los en zet je terug met blauwe loctite. Probleem opgelost. Alles wat er verder aftrilt heeft niet vastgezeten.
Reserve riem? Afhankelijk van hoe oud degene is die er op zit, en waar je naar toe gaat, en hoe snel je daar heen vliegt.
De riem op mijn ST was bij 80K km pas aan vervangen toe.
Dat hangt enorm af van je rijstijl. Als je die 85/90 paarden ook met grote regelmaat aan het werk zet ga je de onderhoudsinterval net halen. Als je het overdrijft zoals ik sta je elke 20K stil met een riem zonder tanden.
 
dus als je altijd rustig rijdt, dan gaat de riem zo'n 80K mee en als je altijd flink aan het gas hangt dan ongeveer zo'n 20K Dat is nogal een verschil,ik ben benieuwt of dat ook zo is met een ketting en tandwielen, zoals B.V. bij een BMW F800R. Wie het weet mag het zeggen.
 
dus als je altijd rustig rijdt, dan gaat de riem zo'n 80K mee en als je altijd flink aan het gas hangt dan ongeveer zo'n 20K Dat is nogal een verschil,ik ben benieuwt of dat ook zo is met een ketting en tandwielen, zoals B.V. bij een BMW F800R. Wie het weet mag het zeggen.

Ik was er de hele tijd wheelies mee aan het doen. Beetje extreem maar moet ie tegen kunnen vind ik. Normaal zie ik ze nooit stuk gaan hoor, maar ze zijn met regelmaat wel echt aan de beurt zodra ze volgens de interval een nieuwe riem krijgen. Aka 40K interval is echt niet overbodig. Als je er 80K mee doet, congratz, je rijdt erg zuinig. :) Maar dat doet niet iedereen.

In kettingen heb je nogal veel verschil in kwaliteit en ook het smeergedrag bepaalt hoe lang ie mee gaat. Een riem hoef je niet te smeren maar keuze in kwaliteit heb je niet.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Heren en dames,

Ik ben al jaren lid van het motor-forum maar al lange tijd niet meer actief. IK ben begonnen met een Honda CBR 600f toen ik 22 was. Deze heb ik een jaar of 8 gehad en weg gedaan ivm weinig rijden en het verlangen naar een BMW e30 cabrio, deze is er dus een jaar of 3,5 geleden gekomen, waar ik veel plezier aan beleef in de zomer. Het woon werk deed ( 18 ) km deed ik met een bromscooter. Dit ging vervelen en dacht ik koop een mooie motorscooter ( yamaha X-max 250 ). Deze 1,5 jaar gereden met plezier maar toch miste ik het echte motor rijden. Omdat ik altijd rij zomer en winter wilde ik een motor met ABS. Dus BMW kwam al snel aan het licht, ik ben ook nog eens werkzaam bij een BMW auto dealer als service techniker ( "trouble shooter " ), een r1100s was een optie of een f800s / st.

Het is dus een ST geworden uit 2008 met 59000km. Motor is prima onderhouden recent ook nog de terug roep actie achter wiel lager gehad incl het vervangen ervan.

Nu heb ik van de vorige eigenaar maar 1 sleutel en 1 AB van het alarm gekregen. De rest had hij niet meer. Ik wil dit nieuw gaan bestellen bij MR motoren in Barendrecht. Maar mijn vraag is eigenlijk, werkt de sleutel direct of moet hij ingeleerd worden? Dit zelfde voor de AB van het alarm, is deze zo aan te melden of moeten zij dat doen met de tester?

Ook brand het lampje service, de vorige eigenaar heeft het onderhoud zelf gedaan, is dit zelf te resetten of moet dit bij de dealer gebeuren? Bij de BMW auto's is dit vrij simpel zelf te resetten.

Ik hoor het graag en als jullie nog tips hebben voor nog meer motor plezier dan sta ik daar voor open natuurlijk!

Groet Tony
 
De keuze zal zijn tussen de Givi V47 of de Givi V56. Zijn niet zo veel verschillen, de V56 is 1cm breder, maar wel dieper.

Deze is de V47
[afbeelding]

Hier de V56
[afbeelding]
Weet je of die ook passen op het bmw kofferrek? Ik heb enkel twee zijkoffers en rek van bmw zelf. Zou wel aftermarket topkoffertje willen, als die dan past op het bmw rek...
 
Nu heb ik van de vorige eigenaar maar 1 sleutel en 1 AB van het alarm gekregen. De rest had hij niet meer. Ik wil dit nieuw gaan bestellen bij MR motoren in Barendrecht. Maar mijn vraag is eigenlijk, werkt de sleutel direct of moet hij ingeleerd worden?
Je kan een sleutel op VIN bestellen (na je gelegitimeerd te hebben dmv ID en kentekenbewijs), die werkt dan direct.
Dit zelfde voor de AB van het alarm, is deze zo aan te melden of moeten zij dat doen met de tester?
Dat moet met de tester, AB kan je ook zo bestellen. Neem die ene afstandsbediening die je nog hebt mee want elke AB die er niet bij zit werkt na het inleren niet meer.
Ook brand het lampje service, de vorige eigenaar heeft het onderhoud zelf gedaan, is dit zelf te resetten of moet dit bij de dealer gebeuren? Bij de BMW auto's is dit vrij simpel zelf te resetten.
Kan met de BMW tester of met een ander universeel diagnoseapparaat die geschikt is voor BMW motoren. Het kan niet zonder een tester.
Ik hoor het graag en als jullie nog tips hebben voor nog meer motor plezier dan sta ik daar voor open natuurlijk!

Groet Tony

Elke 10K olie, oliefilter en alle schanierpunten smeren.
Elke 20K bovendien: Klepspeling checken, nieuwe klepdekselpakkingset monteren, bougies, luchtfilter.
Elke twee jaar bovendien: remvloeistof en koelvloeistof. KVS staat niet in het schema maar het is geen longlife (en dat moet er ook niet in).
Elke 40K bovendien: Riem vervangen, poelies controleren.

Zwakke plekken zijn verder de lagering van de achteras (speling/geluid maken), niet te lang mee wachten want dat is het verschil tussen alleen twee lagers en een keerring of ook de hele as. Remschijven gaan wel eens krom voor, niet goedkoop. Balhoofdlagers hebben ook niet echt een heel lang leven.

Als ie afslaat als je afremt op de motor en de koppeling inknijpt: Vervang de slangen van de stationairregelaar naar de gasklephuizen (zijn gewijzigd) en update de software bij de dealer (combodeal; enkel een van de twee doen werkt niet).

Verder heb ik niet echt een hoge pet op van automonteur goes motorfietsen (no offense), maar twee hele leuke belangrijke tips zijn:

- Momentsleutel (ja, bij autos ook, maar daar is bijna alles van gietijzer, bij een motorfiets draai je het gewoon kapot)
- Reparatieinstructie. Aantrekvolgorde van blokdeksels, of de locatie van vloeibare pakking op een klepdeksel. Doe je het niet, kan je het weer loshalen. Als je iets loshaalt waar een pakking of o-ring tussenzit: nieuwe pakking of o-ring. Again, niet doen = 2x werk. Ik garandeer je dat het gaat lekken. Oja, loctite waar voorgeschreven want je mag het gaan zoeken langs de kant van de weg.

Als die persoon zelf het onderhoud heeft gedaan durf ik ook best wel te gokken dat de riem en de balhoofdlagers aan de beurt zijn.

Edit: het klinkt iets zuurder ( :+ ) dan ik het bedoel, maar ik heb het echt allemaal al 10x gezien.
 
Laatst bewerkt:
wil wel zeggen dat er tussen automonteurs wel enorme verschillen zitten.
als jij een wat simpele recht toe rechtaan beurtjes monteur ben van leasebakken heb je helemaal gelijk, maar als je bij een BMW of Porsche of zo zit en wat hoger in de boom, heb je toch aardig wat in je mars, heb ooit opleidingen van BMW auto's en Mercedes gedaan, die zijn best pittig , genoeg lui met MTS autotechniek het best moeilijk zien hebben daar.

zo'n E30 is helemaal top! ,, als ik de ruimte en budget had dan wist ik het wel.

iedere 20 K de kleppen controleren maar die verlopen niet zo heel veel, maar 1 x gehad dat ze er een paar moesten bijstellen , je moet die spullen ook maar net hebben.

gietijzeren onderdelen worden bij auto's ook steeds minder vaak gebruikt.


Welkom hier !
 
Ik zit ondertussen op 18.000 km zonder problemen. Nog steeds heel tevreden over men 700GS. Heb er ook een stukje over geschreven met alle mogelijke data ;) :]
 
Laatst bewerkt:
Je kan een sleutel op VIN bestellen (na je gelegitimeerd te hebben dmv ID en kentekenbewijs), die werkt dan direct.Dat moet met de tester, AB kan je ook zo bestellen. Neem die ene afstandsbediening die je nog hebt mee want elke AB die er niet bij zit werkt na het inleren niet meer.Kan met de BMW tester of met een ander universeel diagnoseapparaat die geschikt is voor BMW motoren. Het kan niet zonder een tester.Elke 10K olie, oliefilter en alle schanierpunten smeren.
Elke 20K bovendien: Klepspeling checken, nieuwe klepdekselpakkingset monteren, bougies, luchtfilter.
Elke twee jaar bovendien: remvloeistof en koelvloeistof. KVS staat niet in het schema maar het is geen longlife (en dat moet er ook niet in).
Elke 40K bovendien: Riem vervangen, poelies controleren.

Zwakke plekken zijn verder de lagering van de achteras (speling/geluid maken), niet te lang mee wachten want dat is het verschil tussen alleen twee lagers en een keerring of ook de hele as. Remschijven gaan wel eens krom voor, niet goedkoop. Balhoofdlagers hebben ook niet echt een heel lang leven.

Als ie afslaat als je afremt op de motor en de koppeling inknijpt: Vervang de slangen van de stationairregelaar naar de gasklephuizen (zijn gewijzigd) en update de software bij de dealer (combodeal; enkel een van de twee doen werkt niet).

Verder heb ik niet echt een hoge pet op van automonteur goes motorfietsen (no offense), maar twee hele leuke belangrijke tips zijn:

- Momentsleutel (ja, bij autos ook, maar daar is bijna alles van gietijzer, bij een motorfiets draai je het gewoon kapot)
- Reparatieinstructie. Aantrekvolgorde van blokdeksels, of de locatie van vloeibare pakking op een klepdeksel. Doe je het niet, kan je het weer loshalen. Als je iets loshaalt waar een pakking of o-ring tussenzit: nieuwe pakking of o-ring. Again, niet doen = 2x werk. Ik garandeer je dat het gaat lekken. Oja, loctite waar voorgeschreven want je mag het gaan zoeken langs de kant van de weg.

Als die persoon zelf het onderhoud heeft gedaan durf ik ook best wel te gokken dat de riem en de balhoofdlagers aan de beurt zijn.

Edit: het klinkt iets zuurder ( :+ ) dan ik het bedoel, maar ik heb het echt allemaal al 10x gezien.


Ik ben zelf werkzaam als service techniker ( hoogste wat je kan zijn bij BMW ) bij een BMW auto dealer. Oke een auto is geen motorfiets maar ik heb wel veel gevoel voor en met de techniek. Verder kan ik alle reparatie handleidingen en ook aanhaal momenten opzoeken zo ook de historie en garantie claims die uitgevoerd zijn.

En op mijn werk zijn we gewend dat als iets open gemaakt wordt dat alle bouten en pakkingen etc vervangen worden. Dit moet zelfs van BMW..... als er bijvoorbeeld een nokkenas vervangen dient te worden en er wordt geen kleppendeksel pakking of boutjes van het kleppendeksel mee geclaimt dan wordt de claim afgewezen want de reparatie kan niet deugdelijk zijn. BMW is daar zeer streng mee tijdens garantie werk. En ja... het meeste wat wij doen is garantie werk.


Bedankt voor de tips en antwoorden op mijn vragen.
 
Ik ben zelf werkzaam als service techniker ( hoogste wat je kan zijn bij BMW ) bij een BMW auto dealer. Oke een auto is geen motorfiets maar ik heb wel veel gevoel voor en met de techniek. Verder kan ik alle reparatie handleidingen en ook aanhaal momenten opzoeken zo ook de historie en garantie claims die uitgevoerd zijn.

En op mijn werk zijn we gewend dat als iets open gemaakt wordt dat alle bouten en pakkingen etc vervangen worden. Dit moet zelfs van BMW..... als er bijvoorbeeld een nokkenas vervangen dient te worden en er wordt geen kleppendeksel pakking of boutjes van het kleppendeksel mee geclaimt dan wordt de claim afgewezen want de reparatie kan niet deugdelijk zijn. BMW is daar zeer streng mee tijdens garantie werk. En ja... het meeste wat wij doen is garantie werk.


Bedankt voor de tips en antwoorden op mijn vragen.

Dan zitten we op dezelfde lijn, ik ben zelf ook service technieker geweest (nu werk ik niet meer bij BMW).

Maar je weet zelf ook wel hoeveel mensen er niet netjes werken dus je begrijpt mijn scepsis wel denk ik? :)
 
Laatst bewerkt:
heb je dat niet in ieder vak , de goeie en veel knoeiers en lui die het gewoon niks kan schelen.
 
Bedankt Voor de tips ! ik zal regelmatig de schroeven checken van het kuipwerk etc.

Het gaat om een f800st van 2007 met 13000km op de teller.

De riem is volgen het boekje nog niet vervangen, hoe kan je deze controleren op slijtage?

Hetzelfde geld voor het achterwiellager maakt deze geluid in de bochten ? of ook tijdens het rechtuit rijden ?
 
Laatst bewerkt:
full

full


Dit is mijn nieuwe aanwinst ^_^.

Hoe zit dat met de foto van de riem , is het normaal dat deze iets verschuift tijdens het rijden ?
 
[afbeelding]
[afbeelding]

Dit is mijn nieuwe aanwinst ^_^.

Hoe zit dat met de foto van de riem , is het normaal dat deze iets verschuift tijdens het rijden ?

De positie van de riem op de foto is normaal.

Als er 13000km op staat is het normaal dat de riem nog niet vervangen is, dat hoeft pas bij 40.000km.

Je kan tussen de tanden checken voor droogtescheurtjes, daar waar de tanden overgaan in de riem zelf. Daarvoor moet je even de afdekkap van de riem er af halen, dat is het zichtbare torx 30 boutje en even goed kijken waar ie allemaal ingeklikt zit. De riem kan ook bijgeluiden maken als je op de middenbok aan het achterwiel draait of met de motor aan de hand loopt, maar dat is niet schadelijk.

Het achterwiellager kan je checken op speling, dus met het achterwiel van de grond even het achterwiel beet pakken en voelen of er speling op zit. Tweede check is op bijgeluiden, even vanaf de rechterkant de achterremklauw indrukken zodat de blokken niet meer slepen op de schijf, en dan het achterwiel een slinger geven. Het lager mag geen bijgeluiden maken (zoals gezegd, de riem mag dat wel). Daarna niet vergeten de achterrem weer een paar keer in te trappen zodat de blokken weer op de schijf liggen.
 
Hallo Mensen, ik heb iets aan mijn F800st wat mij niet bevalt.... ja ja het kan ;-)

Ik heb links en rechts een andere spiegel zitten. Links heeft een steel van 15 cm en een netjes afgewerkt voetje ( zonder zichtbare bout van boven ). Rechts zit een spiegel met een steel van 12 cm en een zichtbare bout in de voet

Rechter spiegel.
spiegel%20rechts%20f800st_zpszd2qxl0a.jpg


Links staat een onderdeel nummer in de voet wat klopt met de motor volgens ETK. Namelijk 51 16 7 714 111. Rechts staat geen nummer in het merkje onder op de spiegels is wel links en rechts idem.

Welke spiegel hoort er nu origineel op de motor te zitten? De rechter spiegel is echt waardeloos, door het kortere steeltje zie ik alleen mijn eigen arm, ook blijft deze spiegel niet lekker naar buiten staan en klapt steeds in. Links is perfect.

Linker Spiegel.
spiegel%20links%20f800st_zpsokx5kthr.jpg


Als ik foto's bekijk op het net dan zie ik eigenlijk alleen maar motoren met de rechter spiegel, dus die met de 12cm steel en de lelijke bout van boven.

Wie kan mij de oplossing geven welke spiegels ik erop heb zitten en kan dit misschien even voor mij vergelijken met zijn eigen motor.

Alvast bedankt,

Tony
 
Hallo Mensen, ik heb iets aan mijn F800st wat mij niet bevalt.... ja ja het kan ;-)

Ik heb links en rechts een andere spiegel zitten. Links heeft een steel van 15 cm en een netjes afgewerkt voetje ( zonder zichtbare bout van boven ). Rechts zit een spiegel met een steel van 12 cm en een zichtbare bout in de voet

Rechter spiegel.
[afbeelding]

Links staat een onderdeel nummer in de voet wat klopt met de motor volgens ETK. Namelijk 51 16 7 714 111. Rechts staat geen nummer in het merkje onder op de spiegels is wel links en rechts idem.

Welke spiegel hoort er nu origineel op de motor te zitten? De rechter spiegel is echt waardeloos, door het kortere steeltje zie ik alleen mijn eigen arm, ook blijft deze spiegel niet lekker naar buiten staan en klapt steeds in. Links is perfect.

Linker Spiegel.
[afbeelding]

Als ik foto's bekijk op het net dan zie ik eigenlijk alleen maar motoren met de rechter spiegel, dus die met de 12cm steel en de lelijke bout van boven.

Wie kan mij de oplossing geven welke spiegels ik erop heb zitten en kan dit misschien even voor mij vergelijken met zijn eigen motor.

Alvast bedankt,

Tony

Je rechterspiegel is de oude versie en klapt bij hardrijden verder naar binnen. De linkerspiegel is het nieuwere model en is ietsje langer en is slechts met veel kracht te verplaatsen ten opzichte van de ophanging, er staat een streepje op de steel en het schanierpunt, die moeten tegenover elkaar staan.

Oplossing? Nieuwe rechterspiegel bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg , de riem ziet er nog keurig uit.:)

De positie van de riem op de foto is normaal.

Als er 13000km op staat is het normaal dat de riem nog niet vervangen is, dat hoeft pas bij 40.000km.

Je kan tussen de tanden checken voor droogtescheurtjes, daar waar de tanden overgaan in de riem zelf. Daarvoor moet je even de afdekkap van de riem er af halen, dat is het zichtbare torx 30 boutje en even goed kijken waar ie allemaal ingeklikt zit. De riem kan ook bijgeluiden maken als je op de middenbok aan het achterwiel draait of met de motor aan de hand loopt, maar dat is niet schadelijk.

Het achterwiellager kan je checken op speling, dus met het achterwiel van de grond even het achterwiel beet pakken en voelen of er speling op zit. Tweede check is op bijgeluiden, even vanaf de rechterkant de achterremklauw indrukken zodat de blokken niet meer slepen op de schijf, en dan het achterwiel een slinger geven. Het lager mag geen bijgeluiden maken (zoals gezegd, de riem mag dat wel). Daarna niet vergeten de achterrem weer een paar keer in te trappen zodat de blokken weer op de schijf liggen.
 
Je rechterspiegel is de oude versie en klapt bij hardrijden verder naar binnen. De linkerspiegel is het nieuwere model en is ietsje langer en is slechts met veel kracht te verplaatsen ten opzichte van de ophanging, er staat een streepje op de steel en het schanierpunt, die moeten tegenover elkaar staan.

Oplossing? Nieuwe rechterspiegel bestellen.

Kijk.. Da's een handige tip. Zelf ben ik sinds oktober de trotse bezitter van een f800st (uit 2008) waar ik ondertussen alweer een paar duizend op de teller heb bijgezet. Wat een heerlijke fiets. :] En hij rijdt beter met een tanktas tas op de bobbel dan met de (originele) topkoffer, dus die mag nu stof gaan vangen.
Maar dat naar binnen waaien van de spiegels, dat ken ik.. :X
Waar zijn de juiste te bestellen? Er zijn zoveel verschillende te vinden.. En de prijs is natuurlijk ook nog een dingetje O-)
Ik heb ze nog niet gemeten, maar aan de foto's te zien heb ik ook de oude (12 cm) spiegels
 
Laatst bewerkt:
Heb een opknap F800R en denk erover om de ABS unit onderdelen te vervangen door nieuwe remleidingen rechtstreeks vanaf de stuurhendel en voetpendaal via de rempompen, naar de remklauwen monteren.
Kan ik foutmeldingen in het display verwachten als de ABS unit ontbreekt ?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan