How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse.
De eenvoudigste en goedkoopste manier om je tank te ontroesten!

Zie ook hier voor meer informatie: Tank ontroesten met elektrolyse

Meer how to's zoals deze kan je terugvinden op onze website: How To Archief

Benodigdheden:

1. Een verroeste tank
2. Een gelijkstroom bron (DC) (accu, acculader, ...)
3. Een stukje kabel
4. Water
5. Soda (gewone baking soda, NaHCO3)
6. Een plankje
7. Een stuk metaal.
8. 400 gram citroenzuur (drogist)
9. coating of tweetaktolie

Stap voor stap:

Zoek een gelijkstroombron. Dit kan een gewone gelijkstroomlader zijn (=DC) voor accu's (zoals in het voorbeeld), maar kan ook een gewone accu zijn. Je kan een ook een andere lader gebruiken. Gebruik bij voorkeur dan een 12V DC lader.

full

full



Maak de kabel vast aan de plus (rood) en de min (zwart) van de gelijkstroomlader of batterij. Gebruik je een andere 12V lader, zoals in het filmpje hieronder, moet je de draden strippen.
Bij voorkeur zou ik een gelijkstroomlader gebruiken, zoals in het voorbeeld. Dit is het veiligste omdat je deze makkelijk kan afzetten, wat niet kan bij een accu.

Een voorbeeld van een andere 12V lader zie je in dit filmpje.
Let op, hij moet gelijkstroom geven! Dit herken je aan de code "DC" op de adaptor!

Neem een plankje een een stuk ijzer. Let op! Het stuk ijzer kan je na de elektrolyse niet meer gebruiken! Ik heb hiervoor een oude bout gebruikt.
Maak een gaatje in het plankje en bevestig het stuk ijzer zodat het vast zit.

full


Laat je tank volledig leeglopen. Zorg er dus voor dat er geen brandstof meer inzit.

Los 100 gram soda op in water (best in een beker warm water)

Vul de tank met de sodaoplossing en met gewoon water, tot aan de rand.

Plaats de tank op enkele houten blokken, of op een andere niet-geleidende ondergrond (houten tafel, omgekeerd houten kistje zoals in voorbeeld).

Stop het stuk ijzer in de tank. Zorg er voor dat het stuk ijzer zo diep mogelijk in de tank zit, maar het mag de tank nergens raken! Anders heb je straks kortsluiting! Als alles goed zit, tape dan alles goed vast zodat je tijdens de elektrolyse het stuk ijzer of plankje niet per ongeluk kan verschuiven zodat het toch nog kortsluiting geeft.

Zorg er voor dat het plankje 'zweeft' boven de tank, zodat er troep of water naar buiten kan komen tijdens de elektrolyse.

Sluit de kabel, die je op de lader op de positieve pool hebt aangesloten, op het stukje ijzer in het plankje aan.

Sluit de kabel, die je op de lader op de negatieve pool hebt aangesloten, op de tank aan. Let op: Je moet een bloot stukje tank hebben (niet geverfd dus)!

full


Alles staat nu klaar. Je kan nu de lader aanzetten. Je kan kiezen hoeveel volt (minstens 12 V gebruiken). Hoe meer ampère, hoe sneller het gaat. Ik heb ongeveer 1 ampère gebruikt.

Nu heb je alleen tijd nodig. Na enkele minuten zie je alles al brubbelen.

Na een uurtje moet je dit zien:

full


Mogelijk komt er ook wat water uit de tank. Dit kan geen kwaad. Dit komt door de vorming van luchtbelletjes in de tank die het water wat naar buiten duwen.

Na 24 uur heb je dit:

full


Afhankelijk van hoe erg je tank geroest is, zal je langer of minder lang dan 24 uur dit proces moeten laten lopen.
De lak was bij mij niet beschadigd. Wil je zeker zijn kan je altijd je tank afdekken met bv. zilverpapier.

Na 24 uur heb ik alles losgemaakt en het water laten lopen.

Je ziet dan dit:

full

Het roest is allemaal naar het stukje ijzer gegaan of omgezet in een zwarte neerslag.

Vul nu de tank terug volledig op met water, en voeg hieraan de 400 gram citroenzuur toe (voor een tank van 15 liter).
Je kan ook een ander zuur gebruiken, maar citroenzuur is goed voor het milieu en werkt prima!
Je kan ook schoonmaakazijn gebruiken. Bv. 3/4 vullen met schoonmaakazijn en 1/4 met water.

Laat dit ook zeker 24 uur staan.

Laat alles weer weglopen en dan krijg je dit:

full


Zo zag ze er uit voor de elektrolyse:

full


Je tank is nu volledig roestvrij. Goed spoelen!

Het is erg belangrijk dat je je tank zo snel mogelijk vult of verder behandeld. Het metaal is nu bloot en zal na een halfuur al terug aan het roesten zijn! Zo snel mogelijk dus behandelen met een coating, of bv. tweetaktolie (als je een tweetakt hebt) ingieten, goed schudden en dan met open tankdop verder laten uitdrogen.

Vergeet ook niet het kraantje en de benzinefilter te reinigen na het water.

Veel plezier!

VEILIGHEIDSWAARSCHUWING:

Doe elektrolyse alleen buiten of in een zeer goed verluchte ruimte (bv. garage met de poort open). Bij elektrolyse van water komt er waterstof vrij, dat in combinatie met zuurstof knalgas kan vormen. Dit is een zeer explosief goedje!

Gebruik bij voorkeur alleen soda. Andere geleidende stoffen (zoals bv. zout) kunnen schadelijke gassen vormen (zoals bv. chloorgas).

Zorg dat je niet rookt in de omgeving van de elektrolyse en dat er geen andere ontstekingsbronnen zijn.

Mensen die succesvol hun tank op deze manier hebben ontroest:

agranado (die met het idee kwam dat ik heb nagedaan)
LinKing
UTP in "How to: Tank ontroesten door middel van ..."
 
Laatst bewerkt:
Hallo OMA, soory voor het omhoog kicken.. 8-)

Ik heb een tank van een ZXR750 welke 3 jaar heeft stilgestaan, hier komt al een beetje roest in zicht ín de tank. Het is niet veel, maar toch. Ik heb een aantal vragen:

1. Een druppellader, werkt dat ook?
2. Die coating om de tank mee te behandelen na de elektrolyse, wat voor een coating is dat?
3. Worden tanks, zoals de mijne, fabriek af ook behandeld met een coating?

Mooie how to trouwens, ik wil dit ook gaan doen! :}


How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse.
De eenvoudigste en goedkoopste manier om je tank te ontroesten!

Benodigdheden:

1. Een verroeste tank
2. Een gelijkstroom bron (DC) (accu, acculader, ...)
3. Een stukje kabel
4. Water
5. Soda (gewone baking soda, NaHCO3)
6. Een plankje
7. Een stuk metaal.
8. 400 gram citroenzuur (drogist)
9. coating of tweetaktolie

Stap voor stap:

Zoek een gelijkstroombron. Dit kan een gewone gelijkstroomlader zijn (=DC) voor accu's (zoals in het voorbeeld), maar kan ook een gewone accu zijn. Je kan een ook een andere lader gebruiken. Gebruik bij voorkeur dan een 12V DC lader.

[afbeelding]
[afbeelding]


Maak de kabel vast aan de plus (rood) en de min (zwart) van de gelijkstroomlader of batterij. Gebruik je een andere 12V lader, zoals in het filmpje hieronder, moet je de draden strippen.
Bij voorkeur zou ik een gelijkstroomlader gebruiken, zoals in het voorbeeld. Dit is het veiligste omdat je deze makkelijk kan afzetten, wat niet kan bij een accu.

Een voorbeeld van een andere 12V lader zie je in dit filmpje.
Let op, hij moet gelijkstroom geven! Dit herken je aan de code "DC" op de adaptor!

Neem een plankje een een stuk ijzer. Let op! Het stuk ijzer kan je na de elektrolyse niet meer gebruiken! Ik heb hiervoor een oude bout gebruikt.
Maak een gaatje in het plankje en bevestig het stuk ijzer zodat het vast zit.

[afbeelding]

Laat je tank volledig leeglopen. Zorg er dus voor dat er geen brandstof meer inzit.

Los 100 gram soda op in water (best in een beker warm water)

Vul de tank met de sodaoplossing en met gewoon water, tot aan de rand.

Plaats de tank op enkele houten blokken, of op een andere niet-geleidende ondergrond (houten tafel, omgekeerd houten kistje zoals in voorbeeld).

Stop het stuk ijzer in de tank. Zorg er voor dat het stuk ijzer zo diep mogelijk in de tank zit, maar het mag de tank nergens raken! Anders heb je straks kortsluiting! Als alles goed zit, tape dan alles goed vast zodat je tijdens de elektrolyse het stuk ijzer of plankje niet per ongeluk kan verschuiven zodat het toch nog kortsluiting geeft.

Zorg er voor dat het plankje 'zweeft' boven de tank, zodat er troep of water naar buiten kan komen tijdens de elektrolyse.

Sluit de kabel, die je op de lader op de positieve pool hebt aangesloten, op het stukje ijzer in het plankje aan.

Sluit de kabel, die je op de lader op de negatieve pool hebt aangesloten, op de tank aan. Let op: Je moet een bloot stukje tank hebben (niet geverfd dus)!

[afbeelding]

Alles staat nu klaar. Je kan nu de lader aanzetten. Je kan kiezen hoeveel volt (minstens 12 V gebruiken). Hoe meer ampère, hoe sneller het gaat. Ik heb ongeveer 1 ampère gebruikt.

Nu heb je alleen tijd nodig. Na enkele minuten zie je alles al brubbelen.

Na een uurtje moet je dit zien:

[afbeelding]

Mogelijk komt er ook wat water uit de tank. Dit kan geen kwaad. Dit komt door de vorming van luchtbelletjes in de tank die het water wat naar buiten duwen.

Na 24 uur heb je dit:

[afbeelding]

Afhankelijk van hoe erg je tank geroest is, zal je langer of minder lang dan 24 uur dit proces moeten laten lopen.
De lak was bij mij niet beschadigd. Wil je zeker zijn kan je altijd je tank afdekken met bv. zilverpapier.

Na 24 uur heb ik alles losgemaakt en het water laten lopen.

Je ziet dan dit:

[afbeelding]
Het roest is allemaal naar het stukje ijzer gegaan of omgezet in een zwarte neerslag.

Vul nu de tank terug volledig op met water, en voeg hieraan de 400 gram citroenzuur toe (voor een tank van 15 liter).
Je kan ook een ander zuur gebruiken, maar citroenzuur is goed voor het milieu en werkt prima!
Je kan ook schoonmaakazijn gebruiken. Bv. 3/4 vullen met schoonmaakazijn en 1/4 met water.

Laat dit ook zeker 24 uur staan.

Laat alles weer weglopen en dan krijg je dit:

[afbeelding]

Zo zag ze er uit voor de elektrolyse:

[afbeelding]

Je tank is nu volledig roestvrij. Goed spoelen!

Het is erg belangrijk dat je je tank zo snel mogelijk vult of verder behandeld. Het metaal is nu bloot en zal na een halfuur al terug aan het roesten zijn! Zo snel mogelijk dus behandelen met een coating, of bv. tweetaktolie (als je een tweetakt hebt) ingieten, goed schudden en dan met open tankdop verder laten uitdrogen.

Vergeet ook niet het kraantje en de benzinefilter te reinigen na het water.

Veel plezier!

VEILIGHEIDSWAARSCHUWING:

Doe elektrolyse alleen buiten of in een zeer goed verluchte ruimte (bv. garage met de poort open). Bij elektrolyse van water komt er waterstof vrij, dat in combinatie met zuurstof knalgas kan vormen. Dit is een zeer explosief goedje!

Gebruik bij voorkeur alleen soda. Andere geleidende stoffen (zoals bv. zout) kunnen schadelijke gassen vormen (zoals bv. chloorgas).

Zorg dat je niet rookt in de omgeving van de elektrolyse en dat er geen andere ontstekingsbronnen zijn.

Mensen die succesvol hun tank op deze manier hebben ontroest:

agranado (die met het idee kwam dat ik heb nagedaan)
LinKing
 
Druppellader werkt waarschijnlijk niet, een goeie zal denken dat er een kortsluiting zit in je accu en dus uitschakelen.
Als je een mindere lader hebt, eigenlijk geen goeie dus ;) , zal het misschien wel werken.
Transformator van 230/12 volt en een gelijkrichter is over het algemeen voldoende.

Tank-cure word gebruikt als je tank LEK is, is je tank alleen beetje roestig hof je dit er niet in te doen.
Vanuit de fabriek zit dit er bij mijn weten nooit in, zeker niet bij stalen tanks.
 
Mooie how-to , goed gedaan zeg maar.

Even de nadruk nog een keer leggen op ventilatie... Plofgas heeft een reden dat het zo word
genoemd . Pas op met roken ect. , doe dit niet in je keuken of in een berging.
( voor de mensen met ruimtegebrek )

In het jaar kruik gebruikte ze dit systeem ook, maar nooit geen soda zover ik weet,
zal eens vragen aan de ouwe wat ze er toen voor gebruikte.
 
Ik heb een adapter gevonden met een output van 12v dc en 2a, is die 2 ampere teveel of kan het prima?

En de zwarte draad met de witte streep is de plus toch? De ander is geheel zwart. Als ik de multimeter aansluit met de plus op de zwarte draad met witte streep geeft ie geen - aan namelijk. Ik wil namelijk niet de boel verkeerd om aansluiten. Geen idee wat er dan gebeurd, maar dat zal wel niet goed zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam net deze tegen:
http://www.saltmine.org.uk/pdfs/rrue.pdf

Staat een aantal keer verzameld in hoe en waarom je dit doet. Veel nuttige informatie, bv waarom je de verschillende soorten zuur/zout wel of niet moet gebruiken. En het is een pdf die je kan downen in geval van link rot.

Wat ik iig een handig tip vind is dat je als elektrode gewoon een conservenblikje kan gebruiken..nog makkelijker als een stuk rebar zoeken.

En vrijwel geen enkele tank komt af fabriek met een coating, en er is ook wat onzekerheid of sommige coatings tegen benzine met toegevoegde alcohol kan.

In ieder geval, er gaat bij mij zodra het behoorlijk weer is een tank coating in na echt heel goed schoonmaken. Die laag beschermt namelijk tegen doorroesten, het is zeker niet alleen voor als je tank al lek is. En zelfs al zou die laag door benzine met alcohol na verloop van tijd slijten, dan nog heb je een aantal jaren met een niet-lekke tank gereden.

Problems with Stainless Steel Anodes

Some thoughtful correspondents have pointed out that the use of stainless steel for the
positive electrode (anode) may have some undesirable consequences. Most stainless steels contain high percentages of chromium and nickel which may be released into the bath as the anode is slowly eaten away. These are likely to be released initially as soluble cations just as the iron is released initially as ferrous ions. However, since all three cations are being released into an alkaline solution, they are likely to be immediately converted to insoluble hydroxides or oxides and form encrustations on the electrode or fall to the bottom as sediments. In this bound form the nickel and chromium are likely to be less hazardous but nevertheless waterproof gloves should always be worn when working with the bath and the bath sludge should be disposed of appropriately. It may be better to avoid the problem entirely by using simple iron electrodes and brushing the sludge off regularly.

A plastic tub; a stainless steel or iron electrode, water and washing soda (Arm & Hammer, for example) and a battery charger. About a tablespoon of soda to a gallon of water. If you have trouble locating the washing soda, others have reported success with baking soda. Also household lye will work just fine. It's a tad more nasty -- always wear eye protection and be sure to add the lye to the water (NOT water to lye!!!) The solution is weak, and is not harmful, though you might want to wear gloves.

NOTE: It is the current that cleans, not the solution; nothing is gained by making a more concentrated solution --
DON'T!

So here is what I've found - many carbonated beverages will remove rust. This is because the gas used, carbon dioxide when mixed with water, makes carbonic acid. To make rust, the iron oxidizes - it combines with oxygen. This is why rust is also called iron oxide. The carbonic acid reverses this reaction - this reversal is called "reduction."

Here's a better reason - take a look at your Coke can - it has phosphoric acid as an ingredient. Phosphoric acid is the basis of Naval Jelly, a commercial product used for rust removal. Phosphoric acid dissolves iron oxide very quickly while etching metallic iron very slowly so you can leave metal in phosphoric acid with little damage.

The downside is that all acids contribute some hydrogen to the metal structure, weakening the steel by hydrogen embrittlement - so always use only as much time as is absolutely necessary to remove the rust. An advantage of phosphoric acid is that it leaves a fine protective coating of iron phosphate. Because this coating is not thick or durable some protection is still required. Years ago supposedly Volkswagen used a process of phosphating metal prior to painting as it provided a chemical protection against rust under the paint layer.
 
Ik heb een adapter gevonden met een output van 12v dc en 2a, is die 2 ampere teveel of kan het prima?

En de zwarte draad met de witte streep is de plus toch? De ander is geheel zwart. Als ik de multimeter aansluit met de plus op de zwarte draad met witte streep geeft ie geen - aan namelijk. Ik wil namelijk niet de boel verkeerd om aansluiten. Geen idee wat er dan gebeurd, maar dat zal wel niet goed zijn?

Iemand?
 

Ik denk dat dit prima zal gaan.
Maar je moet wel weten wat de plus is van je voeding.

Als ik iets simpel wil beveiligen of testen (12 volt) in geval van mogelijk te hoge stroomsterkte zet ik er een 12 volt gloeilamp tussen.
Die heeft natuurlijk wat spanningsval over de lamp maar veel meer dan het amperage wat op de lamp staat gaat er dan niet doorheen.
Een 21 Watt lamp > ca. 1,5-1,8 Ampere.
 
Ik heb een adapter gevonden met een output van 12v dc en 2a, is die 2 ampere teveel of kan het prima?

En de zwarte draad met de witte streep is de plus toch? De ander is geheel zwart. Als ik de multimeter aansluit met de plus op de zwarte draad met witte streep geeft ie geen - aan namelijk. Ik wil namelijk niet de boel verkeerd om aansluiten. Geen idee wat er dan gebeurd, maar dat zal wel niet goed zijn?
Teveel ampere kan niet, te weinig wel.
Die 2 ampere is wat de voeding maximaal mag leveren zonder defect te raken.
Als je een 1 ampere zou gebruiken en er loopt 2 amper dan zal de spannig inzaken als gevolg van de overbelasting.
Naarmate de spanning hoger is zal de stroom toenemen.
Als het te hard gaat is niet je amperage te hoog maar de spanning.
 
Als je de boel omgekeerd aansluit zal je tank niet ontroesten..merk je snel genoeg.
Het hele punt is dat elektronen van de minpool naar de pluspool gaan. Men heeft vroeger de pluspool zo genoemd omdat men nog in wazige termen als 'stroom' dacht, als een soort vloeistof die van plus naar min druipt. Toen natuurkundigen wat slimmer werden kwamen ze er achter dat 'stroom' veroorzaakt wordt door deeltjes, elektronen, en dat die juist de omgekeerde richting gaan.

Punt is, je hebt elektronen nodig om roest (ijzeroxide) te reduceren tot ijzer. Daarom sluit je de minpool van een accu, computer- of labvoeding aan de tank aan. Wat er met de pluspool zal gebeuren zal je aan je reet roesten, die is om op te offeren. Het zuur of zout in de oplossing is feitelijk bedoelt om het elektronen transport makkelijker te maken. Je elektronen moeten van minpool (kathode) naar pluspool (anode) en water is een bar slechte geleider. Een beetje zuur of zout erin en de geleiding van water neemt makkelijk 10 tot 100-voudig toe. De discussie over welk zuur of zout gaat meer over de neveneffecten (zo zal tafelzout giftig chloorgas geven, en andere zuren bv explosief waterstofgas), maar het hele punt is dat er een onzichtbaar mannetje in je water zwemt die de hele tijd elektronen van A naar B doorgeeft (en niet vermoeid raakt).

Dan nog telt alleen maar hoeveel van het zout of zuur je ook echt in oplossing krijgt. Oplossing is officieel gedissocieerd of zoiets, maar wat je moet weten is: opgelost= in staat om elektronen door te geven. Daarom is meer zuur/zout niet meer beter, die troep moet je daarna ook weer UIT je tank krijgen. |(
Zuren hebben wat dat betreft de voorkeur omdat je die altijd al compleet in oplossing kan kopen (zeg maar, 5 liter cola bij de aldi of zo) dus veel minder gezeik. Maar je kan het net zo makkelijk met tafelzout doen. Theoretisch zou je het met zeewater kunnen doen maar ja dan heb je meteen ook olie in je tank en moet je met een stokje al die Greenpeace hippies eruit vissen. ;)

Voltage is niet heel erg belangrijk zolang het altijd over 3-4 volt is (van scheikundeles op school kan ik me vaag herinneren dat er een bepaald drempel-voltage is waaronder er geen ammehoela gebeurd), en hoe meer ampere hoe beter. Zolang als je de boel niet aanraakt en je je kat/hond/kind/ball-and-chain uit de buurt houdt is het compleet onbelangrijk of het 6, 12, 24 of 48 volt is. Meer amperage: duurt sneller..

Wat wel uberbelangrijk is: het moet altijd gelijkstroom zijn (DC). Roest moet een vast plekje hebben om lekker terug te reduceren tot ijzer en dat vaste plekje is de plek waar de elektronen worden aangeboden. Sluit je wisselstroom aan dan is het het equivalent alsof 2 heel erg vervelende vrouwen twee totaal verschillende bevelen in beide oren staan te bleren...je kent dat wel, dan gebeurt er ook niks O-)

Ook goed om te weten:
-je tank begint met een plat laagje ijzer
-roest maakt vlokjes van dat metaal, net zoals water onder bepaalde omstandigheden sneeuwvlokjes wordt. Dat neemt ontzettend in ruimte toe.
-als je je tank ontroest, reduceer je dus het roest terug tot ijzer, maar niet in een platte, nette laag.
-je ontroestte tank heeft nu aan de binnenkant een toplaagje dat een beetje lijkt op een hele luchtige honingraat-structuur.
-zo'n honingraat structuur heeft heel erg veel oppervlakte met de lucht, en dus enorm veel oppervlakte om weer opnieuw te gaan roesten.
-Dit roesten gaat echt TIEN keer zo snel (I'm being polite here) als het vorige proces omdat al dat heel erg makkelijk toegankelijke ijzer daar gewoon zit te zitten.
-Daarom moet je na ontroesten altijd een cure-laagje aanbrengen. Of het vlokkerige ijzer verwijderen, maar dat laatste lukt je nooit helemaal.
-Mijn advies: doe gewoon beide, en plak een stukje zink aan de buitenkant van je tank dat je af en toe vervangt.Via galvanische werking zal zuurstof in de lucht al het zink eerder opvreten dan je tank. Vergelijk het met olie verwisselen.

Altijd weer de vraag: gaat dit proces ook de tank opvreten?
-ja, wel als je er een week mee doorgaat. Je electrolyt (als in: je water met het goedje wat je erin hebt gegooid) werkt ook gewoon nog steeds als je het ergens in een brain jar of de badkuip van je schoonmoeder deponeert om te checken of je tank eindelijk wel schoon is..het slaat niet dood zoals bier of zo. Is je tank niet schoon, dan smijt je de boel er gewoon weer terug in en ga je lekker door, tussen de 4 en 10 uur (afhankelijk van hoe heftig je de elektronen er door heen jast) en kijk je opnieuw.

Denk maar zo:
-meer amperage: de elektronen zijn met meer maten 8-)
-meer voltage: elk elektron heb er meer zin in :]

HTH, zoniet...:

Biertje? :W
 
Helemaal duidelijk hier, mijn vraag is nu eerder; wat leverd een computer voeding? Ik heb nog wel een oude (bij m'n ouders in de schuur), en ik weet dat ze 5 en 12volt leveren, maar heb geen idee wat voor stroom ze aan kunnen. Ben beter met motoren dan met computers 8-) .

Vraag dus voor de computer experts deze keer (is dit nu offtopic, of niet :z )
 
Damn das een mooie duidelijke uitleg, dank! Ik heb gister de water/zout oplossing er uit gehaald na ongeveer 20 uur 12VDC en 2A op de tank hebben gehad. Het water wat er uit kwam was helemaal bruin, soort roestwater. Zoveel drab als in de openingspost heb ik niet gehad met mijn tank, maar er zat sowieso al niet zo heel erg veel roest in, wat ik zo kon zien tenminste. De binnenzijde zag er al beter uit, maar je kon wel zien dat het verroest is geweest (zal er nog een foto van proberen te maken). Gisteren heb ik de citroenzuur/water oplossing in de tank gegooid en dat gaat er zometeen uit. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Ik begreep alleen dat die cure niet persé nodig was en dat als jeje tank meteen weer vult met benzine het niet meteen zal gaan roesten. Ik heb er dus niet echt op gerekend om van die cure te halen. Heb wel een flinke jerrycan staan om de tank meteen te vullen (na uiteraard eerst goed spoelen).

Dus, welke cure en waar te halen?
 
Helemaal duidelijk hier, mijn vraag is nu eerder; wat leverd een computer voeding? Ik heb nog wel een oude (bij m'n ouders in de schuur), en ik weet dat ze 5 en 12volt leveren, maar heb geen idee wat voor stroom ze aan kunnen. Ben beter met motoren dan met computers 8-) .

Vraag dus voor de computer experts deze keer (is dit nu offtopic, of niet :z )

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik had hier ongeveer een stuk of 10 adapters liggen van allerlei ouwe elektronische bende wat toch niet meer gebruikt wordt :P. Zo'n adapter lijkt mij het makkelijkste.
 
Damn das een mooie duidelijke uitleg, dank!
Da's gek want ik was toch al aardig lam toen ik dat schreef... _O- _O-

Computervoedingen leveren best veel amperage, met de betere kan je bijna een las leggen zoveel stroom gaat erdoorheen.
BV:
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/FSP.htm
Een 450 watt model heeft al twee 12v rails waar per stuk ACHTTIEN ampere doorheen kan...dus dat zit wel goed met de computervoedingen..

Hier enkele linkjes waar je kan lezen hoe je van atx-voedingen (zo heten die dingen in de pc tegenwoordig) een beetje leuk 5v/12v voeding kan maken:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/885613

Converting a PC Power Supply

Electrolysis Rust Removal via Computer Power Supply

Need heavy duty DC power supply for electrolysis

Doe in ieder geval geen moeite om een nieuwe pc-voeding ervoor te kopen, beetje rondvragen in je vriendenkring en iemand heeft er altijd wel nog eentje liggen..of je loopt de dichtstbijzijnde kringloopwinkel binnen.

Een hoop oudere atx-voedingen leveren tussen de 150 en 300 watt vermogen, maar dat is ruim voldoende om een tank te ontroesten. Ik heb zelf vorig jaar voor een tientje een regelbare hobbyvoeding kunnen kopen dus voor mij hoeft het niet heel erg (moet alleen ff kijken hoe veel stroom d'r doorheen kan) maar een atx-hobby voedinkje heb je met een tientje aan spullen ook zo gemaakt. :)

Ik begreep alleen dat die cure niet persé nodig was en dat als je je tank meteen weer vult met benzine het niet meteen zal gaan roesten.
Technisch gezien roest elk plekje in je net ontroestte tank waar het in contact komt met zuurstof, en water versnelt dat roestproces. Als je je tank met benzine vult kan er geen zuurstof meer bij en hou je dat proces tegen. Alleen als je je tank leeg rijd komt er natuurlijk zuurstof bij, en vanwege dat poreuse, vlokkerige laagje ijzer in je tank wat zo'n groot contactoppervlak heeft met zuurstof zal het veel sneller opnieuw roesten dan een nieuwe tank met een gladde wand.
Als je je tank dus altijd optopt na het rijden zal het zo'n vaart niet lopen en kan je jaren probleemloos rijden. Maar ja, die tank is al gaan roesten omdat de vorige eigenaar die discipline ook niet op kon brengen... :z

Die muur-adapters hebben vaak een heel laag amperage, 500milli-Ampere of 1 Ampere en zijn vaak 5, 7,5 of 9 volt. Ik zou ze er niet voor gebruiken.
 
Ok bedankt! Ik heb de tank nu leeg en droog en het lijkt redelijk gelukt, je ziet wel dat er roest in heeft gezeten (zie foto), maar hij lijkt aardig roestvrij.

Ik denk dat ik eerst ga proberen zonder die tankcure (ja ik weet de nadelen). Als ie weer begint te roesten gaat dat spul er in (voorbereiding staat op die site van tankcure).

qpikc0.jpg

1e0z7n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik begreep alleen dat die cure niet persé nodig was en dat als jeje tank meteen weer vult met benzine het niet meteen zal gaan roesten.
Het grootste probleem zit in de tanks waarbij het laagste punt onder het aftappunt zit. Neem de Yamaha FJ als voorbeeld. Daar komt elk druppeltje water te staan en rot langzaam naar buiten. Water verzamelt zich in de loop der jaren, zuurstof zit al door de benzine geklutst.
He presto! geen goede tweedehands tank te vinden voor die modellen :}
 
Ok bedankt! Ik heb de tank nu leeg en droog en het lijkt redelijk gelukt, je ziet wel dat er roest in heeft gezeten (zie foto), maar hij lijkt aardig roestvrij.

Ik denk dat ik eerst ga proberen zonder die tankcure (ja ik weet de nadelen). Als ie weer begint te roesten gaat dat spul er in (voorbereiding staat op die site van tankcure).

[afbeelding]
[afbeelding]

Erg mooi resultaat!!
 
Het grootste probleem zit in de tanks waarbij het laagste punt onder het aftappunt zit. Neem de Yamaha FJ als voorbeeld. Daar komt elk druppeltje water te staan en rot langzaam naar buiten. Water verzamelt zich in de loop der jaren, zuurstof zit al door de benzine geklutst.
He presto! geen goede tweedehands tank te vinden voor die modellen :}

Klopt ja, het laatste restje is echt een biatch om er uit te krijgen. Heb ook het idee dat het onderin minder goed gelukt is dan het gedeelte waar je tegenaankijkt door het vulgat, maar ik vul 'm z.s.m. met benzine.

2e hands zijn ze ook wel te krijgen, maar ik vind het vooral leuk om Dit eens zelf te proberen :)
 
Heb de tank ontroest met schoonmaak azijn ,tank van 13liter 7 liter azijn bijvullen met water ,elke dag enkele malen schudden .dat doe je een dag of vijf alles er uit , en dan een liter of 7 diesel er in , regelmatig schudden , tank monteren en afvullen met benz. sucses
 
Terug
Bovenaan Onderaan