USB aansluiting + 12v socket

waarten

Rookie
4 mei 2011
20
0
goedenavond,

ik ben van plan om een 12v socket (sigarettenaansteker) op mijn motor te monteren en daarnaast nog een aparte usb female adaptor (alleen voor opladen). Ik vraag mij af hoe ik dit het beste kan aansluiten: accu -> zekering -> splitsen naar usb en socket of accu -> zekering -> usb en accu -> zekering -> socket?
En welke onderdelen heb ik hiervoor nodig (wat voor zekering, nog een aparte kabel voor vanaf zekering naar usb)?
 
http://www.pcnautic.nl/shop/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=89&category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=12 (Home)
 
Laatst bewerkt:
ik heb relais->zekering->sigarettendoos en een omgebouwde sigarettenusbplug in mijn koplamp zitten.

als ik jou was zou ik relais->zekering->splitsen naar usb en sigaretten doen.

Het meeste is tegenwoordig usb inderdaad, maar er zijn genoeg leuke autoaccessoires met sigarettenplug die je misschien wel een keertje wilt gebruiken. Bandenpompje, om maar iets te noemen. Ik gebruik zelf soms als ik mijn usbkabeltje weer kwijt ben (kabeltje van 20 cm naar mijn tomtom, anders zit ik meteen met een kabel van 1.5 meter op mn stuur) een sigarettenplug met opgerold verend snoer.
 
Laatst bewerkt:
Je neemt een 4-polig 12v autorelais
full


full


voor je zekering kan je of een glaszekering of een schuiver nemen.
Aangezien het om lichte verbruikers gaat (gps/gsm) zeker je de handel af met 2A
full


full
 
Oké lijkt me inderdaad ook de beste optie maar dan met eventueel een dubbele zekering, zoals eddy0497 schreef...
Wat voor relais en zekering heb ik nodig (heb niet veel verstand van elektra)?

Als je kijkt op http://www.motozoom.nl (www.motozoom.nl) en zoekt naar artikel 70023935 vind je dezelfde die ik heb (kost je 7 euro), volgens mij precies dezelfde als uit het plaatje van eddy.
Hier het aansluit plaatje:

rlf5ax.png


Ik heb hem parallel met mijn achterlicht gezet. De kleuren komen overeen met mijn kabelboom dus misschien zijn ze bij jou anders. Maar even voor de duidelijkheid:

85 = min pool van je stroombron (achterlicht kabel bijvoorbeeld)
86 = plus pool van je stroombron
87 = min pool van wat je aan gaat sluiten voor apparatuur
30 = plus pool van wat je aan gaat sluiten voor apparatuur

Ik heb mijn achterlichtkabel gepakt omdat deze makkelijk te bereiken en aan te passen was. Je kan hem ook via je contactslot schakelen of je koplampkabel of iets anders dat pas aan gaat als je motor aan staat.
 
Laatst bewerkt:
Die USB aansluiting is handig, maar hoe / waar haal ik 5 volt vandaan? :P

http://pcnautic.nl/shop/Datasheets/USB-PWR-01 Tech tek .pdf ga er niet vanuit dat hier nog een klein omvormertje / adaptertje in zit :P


Wil zelf ook wel graag een USB aansluiting op de motort :+

Ga er dan vanaf nu wel maar vanuit dat de omvormer er mee in verwerkt zit.
Staat in de link van bananeman 2 de post toch vermeld dat de uitgaande spanning 5V is.
Oké lijkt me inderdaad ook de beste optie maar dan met eventueel een dubbele zekering, zoals eddy0497 schreef...
Wat voor relais en zekering heb ik nodig (heb niet veel verstand van elektra)?

Als je kijkt op http://www.motozoom.nl (www.motozoom.nl) en zoekt naar artikel 70023935 vind je dezelfde die ik heb (kost je 7 euro), volgens mij precies dezelfde als uit het plaatje van eddy.
Hier het aansluit plaatje:

rlf5ax.png


Ik heb hem parallel met mijn achterlicht gezet. De kleuren komen overeen met mijn kabelboom dus misschien zijn ze bij jou anders. Maar even voor de duidelijkheid:

85 = min pool van je stroombron (achterlicht kabel bijvoorbeeld)
86 = plus pool van je stroombron
87 = min pool van wat je aan gaat sluiten voor apparatuur
30 = plus pool van wat je aan gaat sluiten voor apparatuur

Ik heb mijn achterlichtkabel gepakt omdat deze makkelijk te bereiken en aan te passen was. Je kan hem ook via je contactslot schakelen of je koplampkabel of iets anders dat pas aan gaat als je motor aan staat.

Denk dat er iets mis is met je schema

Als ik je uitleg goed begrijp sluit jij min en plus op één doorschakeling aan
Normaal is het
85 + na contact
86 massa
30 aanvoerende spanning +12V
87 spanning +12V naar verbruiker
 
wat een gedoe met omvormers relais
zoals broos al zeg een adapter ze zijn er al voor 5€[afbeelding]

'T moet allemaal nog wel redelijk compact blijven. 'T oog wil ook wat natuurlijk.
Voor je 't weet heb je een heel torentje gebouwd.
12V aansluiting, daarop je usb connector en daarop je aan te sluiten toestel.

Ik heb aan 't mijne iets meer werk gehad maar wegens plaatsgebrek en 't oog op visueel aspect als volgt opgelost
eddy0497 in "Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaa..."
Verder naar beneden volgt meer uitleg
 
Ga er dan vanaf nu wel maar vanuit dat de omvormer er mee in verwerkt zit.
Staat in de link van bananeman 2 de post toch vermeld dat de uitgaande spanning 5V is.Denk dat er iets mis is met je schema

Als ik je uitleg goed begrijp sluit jij min en plus op één doorschakeling aan
Normaal is het
85 + na contact
86 massa
30 aanvoerende spanning +12V
87 spanning +12V naar verbruiker

Nee, jij begrijpt mijn verhaaltje dan gewoon niet. Dit schema klopt, aantoonbaar want het zit op mijn motor en doet precies wat het moet doen.
 
Je plaatje klopt, je toegevoegde verhaal zit een foutje in ;)

Je legt een +12V aan 30 en een massa aan 87. Dat kan niet, geeft vonken en exploderende zekeringen ;) .


Die plus is de voeding (30) en die zwarte gaat naar de handvatverwarming, en hoe je het spoeltje van het relais activeert maakt niet uit. (+ of -).
De tekening is een heel duidelijk voorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan