Xenon-verlichting vraag

PeacekeeperNL

Die hard MF'er
22 aug 2011
817
0
Zwolle
Hallo allen,

Ik ben van plan binnenkort xenon verlichting in te laten bouwen in mijn Suzuki GSX750F. Deze heeft automatische verlichting die aangaat als ik het contact aanzet. Zodra ik de motor start dan dimt het licht wat/gaat een split-second uit. Weten jullie of dat problemen gaat geven met xenon verlichting? Naar mijn weten kan xenon enkele minuten niet herstarten als het eenmaal uit is geweest. Hebben jullie hier ervaring mee? Bvd, Laurens
 
Volgens mij niet. Zo nodig kun je er ook een vertragingsschakeling tussen zetten, waardoor je Xenon enkele seconden later pas gaat branden.
 
Ik heb bij die van mij (gewoon halogeen maar wel 2 x 55W) een relais er tussen gezet zodat deze pas aan gaat op het moment dat de motor draait want ik zet 'n nog wel eens op contact om in het donker een beetje licht van het dashboard te hebben bij het aan doen van de helm en handschoenen.
De meeste motoren doen het trouwens zoals jij het hebt en velen hebben ook xenon dus ik denk dat het geen probleem is maar een relais is dus een optie.
Stel de xenon wel goed af want als je koekblikkers verblind rijden ze je eerder van de sokken als wanneer je denkt dat ze je niet zien met gewoon licht.
(ik ben dus geen fan van xenon en je beperkt je eigen zicht in het donker ook al lijkt het dat je meer licht hebt)
 
Volgens mij niet. Zo nodig kun je er ook een vertragingsschakeling tussen zetten, waardoor je Xenon enkele seconden later pas gaat branden.

Idd! Soms wil xenon niet ontbranden omdat er op dat moment niet voldoende piekspanning gegenereerd kan worden door de ballast om de xenon lamp te doen ontbranden. Een vertragingsschakeling zou dan idd oplossing moeten bieden.

Soms wil het ook wel eens gebeuren dat het een hele tijd goed gaat en opeens de xenon niet meer wil opstarten. Vaak is dan de ballast niet stuk maar gewoon achteruit gegaan in kwaliteit door het gebruik. Waardoor bij de niet aangepaste opstart schakeling de gewenste piekspanning niet meer bereikt wordt.

Ik heb bij die van mij (gewoon halogeen maar wel 2 x 55W) een relais er tussen gezet zodat deze pas aan gaat op het moment dat de motor draait want ik zet 'n nog wel eens op contact om in het donker een beetje licht van het dashboard te hebben bij het aan doen van de helm en handschoenen.
De meeste motoren doen het trouwens zoals jij het hebt en velen hebben ook xenon dus ik denk dat het geen probleem is maar een relais is dus een optie.
Stel de xenon wel goed af want als je koekblikkers verblind rijden ze je eerder van de sokken als wanneer je denkt dat ze je niet zien met gewoon licht.
(ik ben dus geen fan van xenon en je beperkt je eigen zicht in het donker ook al lijkt het dat je meer licht hebt)

Alleen bij van die kits waar de lichtkegel niet is aangepast aan de xenon lichtopbrengst loop je het risico jezelf te verblinden. Vooral wanneer je je armatuur nog meer naar de grond richt op het strooi licht te beperken. Bij een aangepast armatuur heb je dat nadeel niet.
 
Laatst bewerkt:
Idd! Soms wil xenon niet ontbranden omdat er op dat moment niet voldoende piekspanning gegenereerd kan worden door de ballast om de xenon lamp te doen ontbranden. Een vertragingsschakeling zou dan idd oplossing moeten bieden.
Soms wil het ook wel eens gebeuren dat het een hele tijd goed gaat en opeens de xenon niet meer wil opstarten. Vaak is dan de ballast niet stuk maar gewoon achteruit gegaan in kwaliteit door het gebruik. Waardoor bij de niet aangepaste opstart schakeling de gewenste piekspanning niet meer bereikt wordt.
Soms ook doordat er een probleem met de boordspanning is, zoals een zwakke accu of defecte regelaar.

Alleen bij van die kits waar de lichtkegel niet is aangepast aan de xenon lichtopbrengst loop je het risico jezelf te verblinden. Vooral wanneer je je armatuur nog meer naar de grond richt op het strooi licht te beperken. Bij een aangepast armatuur heb je dat nadeel niet.
Geloof het of niet, maar zo zijn we het wel degelijk eens......
 
ik zou er gewoon een aparte schakelaar tussen zetten die je in serie over het contact laat lopen

dan kun je zelf je lampen aan / uit zetten wanneer je wilt

dus dan laat je ze eerst uit staan, start je de motor en dan zet je ze pas aan
 
met de juiste condensator is dit geen enkel probleem, en wil je hem per se aanzetten met lopende motor, schakel je het over grootlicht ,die gebruik je nl toch niet meer.
Onzin, Ik gebruik m'n grote licht nog regelmatig ondanks xenon.
Groot licht staat heel anders ingesteld, en gebruik je ook om te seinen (bijv als iemand zijn groot licht vergeten is uit te zetten en je geen zak meer ziet).
 
weet niet wat jij voor,n zaklamp hebt maar bij mij zie je groot licht toch echt niet met de xenon aan.

full
 
Wat voor een type Xenon ben je van plan te (laten) zetten? Ik heb de xenon nog liggen uit mijn vorige koplamp, is een H7 fitting, maar heb er ten gevolge van een crash een Katana koplamp unit ingestoken (USA versie), en die heeft een symetrische functie. 2X een H4 dus.

Dat probleem van die xenon dat tijdens het starten uitviel, en dan niet meer aanging had ik ook, maar de mijne is van '98, en die hebben nog een lichtschakelaar, dus zette ik dat weer uit, en dan terug aan. Denk dat dat het gemakkelijkste is, dat je er gewoon een schakelaartje tussen zet.

Ik wil nu ook terug xenon, maar ik heb er nu wel twee nodig, en ben trouwens van plan om er xenon projectors in te steken.
 
Collega van mij heeft het ook zo op een Suzuki GSX006F.
En hij moet altijd even kijken of de xenon lamp wel aan is na het starten.
Zo niet, dan moet hij opnieuw starten.
Bij mijn motor heb ik er een aparte schakelaar tussen gezet zodat ik zelf de lamp aan kan doen als de motor reeds draait.
Als ik op de het klepje duw dan gaat de lamp aan.
full
 
Laatst bewerkt:
Een jaar geleden is bij mijn fireblade xenon gemonteerd. Hij vertelde dat xenon nogal wat piekspanning vraagt. Ik kreeg het advies om eerst de motor te starten en daarna pas het licht aan te doen. Dit zou ook de levensduur van de lamp vergroten.
 
Nadeel is dat als de xenon gelijk start na het lopen van de motor, je accuspanning (zeker met een matige accu) erg laag is. Dit is dan onvoldoende om de lamp te starten, met als gevolg dat hij niet start.
Originele bedrading is vaak ook aan de dunne kant voor de stroompiek die de xenon met het starten trekt, als je daar een slechte accu bij op telt en dan de motor net gestart hebt, dan doet hij 't niet.
Oplossing is vrij simpel: zorgen voor een goede accu en eventueel de xenon via een relais starten zodat je dikkere kabels direct naar je accu kunt trekken.
Met mijn auto (met een 55ah accu!) heb ik zelfs problemen als ik de xenon aan zet direct na 't starten. Dit is een Pilot Xenon set, dus geen chinees prul. Juist met koud weer (lage accuspanning) en direct na 't starten de xenon aan zetten, start er soms 1 lamp niet. Nieuwe accu gemonteerd en 't probleem opgelost.

Hang eens een multimeter over de accu en meet de minimumspanning tijdens het starten, en kijk eens hoe lang 't duurt voordat de accuspanning weer op komt, precies tijdens die dip ga jij flinkje stroom trekken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan