Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic deel 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jack66

MF veteraan
Donateur
9 nov 2008
2.456
572
Alkmaar
Deel 7 al weer.

Dit is de motor waar het hier over gaat:

full

Foto uit de Yamaha-folder

full

Foto van de vakantie van TS ;)


Interessante links

MF: Ténéré deel 1
MF: Ténéré deel 2
MF: Ténéré deel 3
MF: Ténéré deel 4
MF: Ténéré deel 5
MF: Ténéré deel 6

MF: XT in al zijn 1-cilinder-varianten topic deel 10 (onze broertjes en zusjes zeg maar)
Het Grote XT 550 topic
MF: 750 Super Tenere (deel 8) grote broer oude generatie
MF: XT1200Z Super Ténéré topic nog grotere broer van onze generatie
MF: Allroad topic (niet type gebonden) deel 1 & 2
MF: Marokko - een populaire bestemming bij Tenere-rijders
Yamaha-site: XT660Z Ténéré: The legend is back

Technische tips
  1. Stekker spanningsregelaar en foutcodes: link
  2. Kentekenplaat: meerdere mensen hebben hun kentekenplaat al verloren. De plaat trilt uit de plastic houder. Zet hem vast met een bout + moer tegen het trillen en het verliezen.
  3. Breather: de breather van de 2008-modellen werkt niet goed. Het slangetje onderaan het blok loopt dan vol en vervuilt uiteindelijk het luchtfilter. Vanaf 2009 is dit opgelost met een andere breather, bij 2008-modellen is dit een aanpassing onder garantie.
  4. Balhoofdslager: Yamaha is erg zuinig met vet bij het balhoofdslager.
  5. Achterbrug: ook hier is Yamaha erg zuinig met vet in de lagers. Als je toch bezig bent met het vervangen van de ketting zou je het linksysteem eens goed kunnen controleren.
  6. Rubberen transmissiedempers (=cush drive rubbers) in achterwiel krijgen door slijtage te veel speling, oplossing met stukjes binnenband: link
    Filmpjes:
  7. Banden: deel 2 start met een heel mooi bandenoverzicht link
  8. Tegen turbulentie: de WindKam: 2008 Yamaha XT660Z Tenere
  9. How-to van SV_Patrick voor het uploaden van foto's naar MF (via ImageShack): how_to (docx-bestand)
  10. Dubbele lagers in de tandwieldrager van het achterwiel zouden wel eens het probleem van snelle slijtage van ketting en transmissiedempers kunnen oplossen. Salami legt het uit met foto's: MF-link
 
Laatst bewerkt:
je suis ici aussi! :W
deze morgend vertrokken vanuit de kempen naar antwerpen city met superkoud -13C, maar lekker droog weer. alles goed en wel totdat het rond 2 uur begon te sneeuwen... non stop... sigh...
om 4u vertrokken uit 't stad om tegen 7u aan te komen in gent.
wat er allemaal gebeurd is onderweg:
met een klein hartje vertrokken vanop mijn werk met mijn naked (bt1100 nog steeds) met gewone wegbanden er op, waarom net nu mijn velgen en magura stuur op de tenere aan het zetten...>_<
tegen een slakkengangetje tot aan de snelweg gereden, hopend dat het op de autostrade lekker open en gestrooid zou zijn, niet dus.
wreed traag door de file door rijden, ging wel vrij goed, maar wel super geconcentreerd. eerst tegen 30-40 per uur.
was rusitg aan het bollen, af en toe koppeling in om wat uit te bollen... had al schrik dat het ging knappen, die kabel, in de week al wat opgemerkt dat de hendel losser en losser kwam te staan, en dan op het ongunstigste moment KNAP! :(
kan wel rijden zonder de koppelingshendel te gebruiken, maar met die kl*tesneeuw... stilstaan is al helemaal geen doen meer. en aangezien het zo een kruipverkeer was. heb ik me maar op de pechstrook geplaatst om daar voort te rijden, tegen hetzelfste tempo. 30-40.
ben ik daar toch wel op mijn zak gegaan! was wel niet hard ofzo, maar de bt is niet zo bestendig tegen valpartijen, de xt is daar veel beter voor. anyway, geen brokken, op het eerste zicht. moest al een tijdje plassen, maar kon en wou niet stoppen met die koppelingshendelprobleem, een geluk bij een ongeluk dus dat ik mijn tot minuscuul verkleumde garnaal even kon ontlasten.
maar dan dat terug vertrekken! pffff... starten was sowieso in eerste, dat ging gelukkig nog wel door de sneeuw, maar het terug fatsoenlijk op de aan krijgen... begon zo dwars te staan door de spoorvorming en het slippen van achterwiel. uiteindelijk toch voort kunnenn rijden.
plots opgemerkt dat ik totaal niet meer kon schakelen, iets afgebroken tijdens de val waarschijnlijk. dus helemaal in eerste nog een kleine 20km doorgereden tot gent centrum.
dat was dan mijn normaal gezien 60km ritje van een half uur naar het vriendinnetje...
totaal uitgeput door de kou, gespannen op de motor zitten en concentratie

in ieder geval: we leven nog! goed en veilig weekend :]
 
HELDEN EPOS!!! :}

En weer een sterk verhaal. Bedenk dat je met de auto net zo lang onderweg zou zijn geweest, maar dan zonder avontuur!

Maar heel herkenbaar: vorig jaar rond deze tijd reed ik m'n MT-03 in de kreukels omdat ik de Tenere onder handen had. Vandaag met de Tenere naar huis geploegd: met noppen en de wetenschap dat omvallen geen schade brengt toch vrij soepel naar huis gereden.

HJ
 
plots opgemerkt dat ik totaal niet meer kon schakelen, iets afgebroken tijdens de val waarschijnlijk.

Schakelpookje krom?

Vandaag maar om 3uur naar huis gegaan. Begon net met sneeuwen op m'n werk. Was nog goed te doen ware het niet dat mijn achterrem overleden is(geultje waar blokjes inhangen is uitgelubbert waardoor blokjes niet blijven hangen in klauw). Op een witte weg alleen met voorrem was toch best spannend!
 
HELDEN EPOS!!! :}

En weer een sterk verhaal. Bedenk dat je met de auto net zo lang onderweg zou zijn geweest, maar dan zonder avontuur!

Maar heel herkenbaar: vorig jaar rond deze tijd reed ik m'n MT-03 in de kreukels omdat ik de Tenere onder handen had. Vandaag met de Tenere naar huis geploegd: met noppen en de wetenschap dat omvallen geen schade brengt toch vrij soepel naar huis gereden.

HJ

Dapper hoor, ik ben toch gezwicht en met het blik naar m'n werk gegaan. -O- Achteraf blij toe, wat een zooitje op de weg, recht rijden ging niet op 4 wielen, laat staan op 2 :/
Er ligt hier een cm. of 10, witte wereld 8-) Wel mooi maar o zo lastig :')
 
Ben der ook weer :W

Ik was gelukkig vrij vandaag, dus ik hoefde de weg niet op. Achteraf ook blij om, anders was het weekend vast erg laat begonnen als ik de chaos op de weg zo hoorde. Respect voor wie zich er met de motor doorheen geslagen heeft!

Ik ben toen het eenmaal opgehouden was met sneeuwen op de mountainbike gestapt, en een flink stuk door de maagdelijke sneeuw getrapt. Was goed te doen, fris maar lekker.
 
Ja hoor!! Gaat rap zo!

Ben blij dat ik niet afhankelijk ben van de Tenere voor woon-werk, petje af voor de mensen die nu wel met d'n moto naar het werk tuffen! Maar het is natuurlijk eigenlijk gekken-werk met die sneeuwbagger&gladheid.....ieder z'n ding.
Greetz, Hans.
 
Respect Kina!! :} :} *D
En dat met die dikke stier.... *D
Mooi verhaal man! Blij dat je wel goed ben aangekomen. ;)

Deel 7...gaat lekker! :P

Ik ben op de terugweg 3 motorrijders tegengekomen door de sneeuw, in 3 uur tijd.. B| ... Een 1200 GS adv. 8-) Een gek op een honda motorscootertje... :} _O-
En een MZ allroad met een schuimmatje in een vuilniszak een slaapzak in idem verpakking achterop en nog wat zooi, NL kenteken.... _O-
.....Waar ga je in godesnaam heen man met dit weer!!? _O- :+


Gr. Johan.
 
ik hier in de buurt ben de enige met de motor ,
buiten een man met een 1200 RT die ook altijd rijd ,

en dan best gek , een man met een Ducati 916 , shit!

echt ik kom die elke dag tegen , weer of geen weer,

vind het gek

een vriendin haar 898 of hoe heet dat ding staat al in panne bij het minste spatje regen

ook gisteren in de sneeuw tufte hij vlotjes achter mij , stevige kerel , ale zit je wel laag aan de grond natuurlijk , mss is dat wat veiliger , ik weet het niet
 
Hallo Teneristen,
Het plan ligt er om begin juni naar Wales te gaan. Heeft iemand nog tips voor wat betreft overtocht (boot of trein, Calais, Duinkerke of Oostende :? ), mooie routes, overnachtingsplaatsen (B&B, hostels, camping), bezienswaardigheden en natuurlijk mooie wegen :] ? Ik hoor ze graag. Bij voorbaat dank.
Groeten Wil59.
 
Ik heb me hier wel eens een dagje vermaakt:

http://www.iwm.org.uk/visits/iwm-duxford

in de buurt van Cambridge (op de route van/naar Harwich)

In de buurt van Birmingham (op de route van/naar Wales) heb je dan nog:

http://www.nationalmotorcyclemuseum.co.uk/

daar kan je je nog wel een dagje vermaken :9~

Qua wegen: gewoon de B-wegen rijden en als de tijd begint te dringen de hoofdwegen pakken.

Wil je maximaal de mooiste weggetjes vinden; check deze site:

http://www.bestbikingroads.com/moto...-in-united-kingdom-/united-kingdom-__134.html

HJ
 
Laatst bewerkt:
@hjr110s
Kijk daar hebben we iets aan. Ik denk dat ik nu een hele leuke route in elkaar kan gaan zetten. Eentje die het vrouwtje ook wel leuk zal vinden.
Thanks. :}
Wil59
 
Ben nooit in Wales geweest maar wel het Lake district en Schotland. UK is mooi met mooie landweggetjes, knusse dorpjes, kastelen en veel geschiedenis. Veel te beleven onderweg.

HJ
 
Ik lees ook weer mee. Kan het teneretje ( en de berijders) maar moeilijk loslaten. Vandaag terug van een weekje op de latten. Daar was het ook best fris. Gisteren met tussen de -19 en -25 m'n bochtjes gedraaid maar toch is daar die kou veel beter uit te houden dan de -8 van hier.
 
Ik lees ook weer mee. Kan het teneretje ( en de berijders) maar moeilijk loslaten. Vandaag terug van een weekje op de latten. Daar was het ook best fris. Gisteren met tussen de -19 en -25 m'n bochtjes gedraaid maar toch is daar die kou veel beter uit te houden dan de -8 van hier.

Ach joh, je weet het waarschijnlijk zelf nog niet maar binnenkort koop je gewoon weer een Tenere :Y Zo'n karakterloze engelse olieboot gaat snel vervelen hoor :+ Deze ervaringsdeskundige weet er alles van *D
By the way, hier was het vanmorgen vroeg -19,5 :o , en da's best fris zeg ik :/ Voel ook weinig behoefte om eens een rondje te toeren met de Ten :N
Wel opvallend hoe slecht Nederand is voorbereid op kou zeg, vanmorgen stonden er hier in de wijk 6 auto's met de motorkap open te wachten op starthulp, later bij mijn broer was de trekker pas na 20 minuten warmdraaien bruikbaar ivm. te koude hydraulische systemen, hoe doen ze dat in landen waar dit weer normaal is :?
 
Wales, dat is al weer lang geleden, 1999 om precies te zijn. Dat was nog voor internet en GPS!
Als het wat mistig is of regenachtig, kan daar zo maar gebeuren, moet je goed opletten. Die zogenaamde rotsblokken kunnen ook schapen zijn die plotseling opstaan en oversteken.
Black Mountains, Brecon Beacons, Isle of Anglesey. Het kan eigenlijk nauwelijks mis daar.

Heen en terug ging ik toen met die snelle boot van Hoek van Holland naar Harwich en dan over de binnenwegen langs Cambridge naar Wales. Dat alleen al was de moeite waard.
 
Laatst bewerkt:
Ach joh, je weet het waarschijnlijk zelf nog niet maar binnenkort koop je gewoon weer een Tenere :Y Zo'n karakterloze engelse olieboot gaat snel vervelen hoor :+ Deze ervaringsdeskundige weet er alles van *D
By the way, hier was het vanmorgen vroeg -19,5 :o , en da's best fris zeg ik :/ Voel ook weinig behoefte om eens een rondje te toeren met de Ten :N
Wel opvallend hoe slecht Nederand is voorbereid op kou zeg, vanmorgen stonden er hier in de wijk 6 auto's met de motorkap open te wachten op starthulp, later bij mijn broer was de trekker pas na 20 minuten warmdraaien bruikbaar ivm. te koude hydraulische systemen, hoe doen ze dat in landen waar dit weer normaal is :?
Daar hangen ze s'nachts aan de stekker.
 
By the way, hier was het vanmorgen vroeg -19,5 :o , en da's best fris zeg ik :/ Voel ook weinig behoefte om eens een rondje te toeren met de Ten :N
Wel opvallend hoe slecht Nederand is voorbereid op kou zeg, vanmorgen stonden er hier in de wijk 6 auto's met de motorkap open te wachten op starthulp, later bij mijn broer was de trekker pas na 20 minuten warmdraaien bruikbaar ivm. te koude hydraulische systemen, hoe doen ze dat in landen waar dit weer normaal is :?

alles aan mijn straatfiets was stug en koud. knalhard zadel, vering stug, koppeling zwaarder.........alles went, maar dat zadel was wel apart, dat had ik nog nooit zo gehad.
En in zweden hebben ze electrische aansluitingen en dan wordt je motor met standkachel al voorverwarmd. anders zou de olie zo dik zijn dat er niets mee te doen zou zijn
 
Met dit weer op de motor: Respect !!!!!
Ik heb vandaag mijn Tenere opgehaald, moest er 240 km voor rijden maar is het waard.
De vrouw mee (heeft paard en dus ook trailer) Tenere op de trailer mee naar huis en nu staat er een heuze XT660Z Tenere in de schuur.
Het is een witte (hier gelezen dat die kleur het snelste is) 2008 met maarliefst 4200 km op de klok, zo ziet ie er ook uit, als nieuw.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan