Motor-Forum

Select Forum

Crosstourer VFR 1200X

Rijd nu Crosstourer

Reg. datum:
11 nov. 2011
Goed nieuws.
Honda for Life??? 'k weet het niet!

Honda VFR 1200X - Crosstourer

Reg. datum:
17 okt. 2012
quote:
Schuurmanneke schreef op 05 augustus 2017 @ 20:03:

[...]

Dankje voor de tip. Vandaag wel volgegooid met V-Power. Zal nog een flesje injectiereiniger toevoegen.
Je geeft aan '98 of 102 tanken schijnt ook te helpen', bekend probleem dus?

Vandaag de tank leeggezogen, gevuld met BP Ultimate en flesje injector reiniger toegevoegd. Tank leeggereden, helaas geen verbetering. Blijft stotteren tot ongeveer 2400 RPM.

Nu zit er niets anders op dan hem naar de dealer te brengen. Lijkt er op dat een slechte bougie de oorzaak is.....

Rijd nu Crosstourer

Reg. datum:
11 nov. 2011
Meer kan je er zelf niet aan doen (op een simpele wijze dan)

VFR 1200X a.k.a. Crosstourer

Reg. datum:
22 feb. 2006
Hallo Oma.
Niet zo actief op MF maar ik vond het ven tijd om dit topic weer een schopje te geven (en ik vind nog steeds dat hij in allroad thuishort ondanks dat er hooguit een zandweggetje mee gereden wordt).
Brandstof met een hoger octaangetal heeft geen enkel voordeel tijdens het rijden, alleen wanneer hij langer stilstaat tussen het rijden door is het lagere percentage of geheel ontbreken van ethanol een voordeel vanwege de houdbaarheid van deze brandstoffen.
Het hogere octaangetal is voor voertuigen met een hogere compressie om pingelen (te vroege ontbranding) te voorkomen.
Wel is de brandstof zelf van belang en hierbij is goedkoop duurkoop en gemakzucht ook.
Hier in het zuiden zijn jaren geleden veel Avia's overgenomen door Lukoil en dat is troep, de auto en motor gaan er merkbaar slechter op lopen en ook haal je veel minder kilometers op een tank.
Witte merken zijn ook funest want die kopen restanten op van de grote jongens. Klinkt niet slecht want je hebt in feite premium benzine.
Probleem hierin zit 'm in het feit dat het "premium" behaald wordt door een specifieke mix van additieven en bij mengen van de verschillende mixen van de diverse merken haal je het specifieke weg en eindig je met een brandstof die vaak zorgt voor een slecht lopende motor.
Het gemakzucht wat ik bedoel is dat er vaak wordt (bij)getankt "omdat we toch stil staan" bij een willekeurig tankstation.
Op deze manier doe je hetzelfde als de witte merken op kleine schaal in je eigen tank.
Probeer als je bijtankt hetzelfde merk te tanken wat je daarvoor hebt getankt. Vaak hebben we die keuze niet en daarom is het beter pas te tanken als de tank zo goed al leeg is.
Wanneer je Taxaco tankt is het daarom handig om te weten dat Firezone een onbemande Texaco is.
Een kapotte bougie kan alsnog en dat kan ook het gevolg zijn van de slechtere ontbranding van foute brandstof.
De beste manier om te besparen op brandstof is door niet te tanken langs de snelweg, daar is een liter rond de 10cent duurder dan dezelfde brandstof in de bebouwde kom en binnenwegen.

Rijd nu Crosstourer

Reg. datum:
11 nov. 2011
Wat je zegt zou best waar kunnen zijn. Ik heb zelf nog geen slechte ervaringen met goedkope pompen. Ik probeer eigenlijk altijd ergens te tanken waar het niet te duur is. Het merk maakt mij eigenlijk een bal uit.
Het rijgedrag zegt wellicht ook iets. Daar waar sommigen een gemiddelde halen van 1:20 met de CT. Blijft mijn verbruik steevast op 1:15 zitten. Het maakt daarbij niet of ik snelweg rij of over de binnenwegen. 1:15 is gewoon mijn standaard verbruik. Door dit hogere verbruik, draait de motor ook op een hogere bedrijfstemperatuur en daarom is het "probleem" van mindere kwaliteit brandstof wellicht ook niet aanwezig.

Enne, Lukoil hebben we hier in het oosten niet. Dus dat probleem kennen dan ook niet.

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.