Suzuki GS550 restauratie

hoi bikerfreak
mooie topic,suzuki GS550E was mijn eerste motorfiets.was toen van 1984, 2jaar op gereden met plezier en voor rij ervaring,onderhoud zelf gedaan voor sleutelervaring te krijgen.Daarna ingeruild voor goldwing GL1100 en daarna een nieuwe GL1200 gekocht, toen ik mijn autorijbewijs haalde motor in geruild voor auto motor was nog 8 maanden oud,met die keuze heb ik nu nog steeds spijt.Heb 25 jaar geen motor meer gereden en vorige jaar toch maar een motor gekocht.(blijft in je bloed zitten het motor rijden) Yamaha XJ600 deversion.Ik blijft jou topic volgen ,vind het harstikke leuk om het te zien.Nog veel leuke uurtjes met jou Suzuki.Groetjes uit Limburg
 
Uhhh john, dit is Marc z'n topic.

Maar het klopt wel wat je zegt, m'n pa had 15jaar geen motor gereden (huis, kids, werk, enz.). Pas toen ik op mijn 17de de gs750 kocht, ging mijn pa ook weer rijden. Hij is nu bijna 65 en rijdt op een aprilla tuono.
Ik zelf ben nu de gs750 aan het opknappen, alleen ligt een beetje stil door een studie.
 
Uhhh john, dit is Marc z'n topic.

Maar het klopt wel wat je zegt, m'n pa had 15jaar geen motor gereden (huis, kids, werk, enz.). Pas toen ik op mijn 17de de gs750 kocht, ging mijn pa ook weer rijden. Hij is nu bijna 65 en rijdt op een aprilla tuono.
Ik zelf ben nu de gs750 aan het opknappen, alleen ligt een beetje stil door een studie.

Maak niet uit hoor, Topic is van iedereen :+

Marc
 
Vandaag toch nog wat aan mijn motor gedaan, letterlijk.
Blok even uit elkaar getrokken.

003-3.jpg


010-3.jpg


009-5.jpg


015-2.jpg


011-5.jpg


De enigste manier om die kruiskopschroeven los te krijgen..... :(

025-2.jpg


Samen met deze jongen:

035-1.jpg


Oliecarter, met toch wat zooi :(

029-2.jpg


042-1.jpg


045.jpg


Geen idee waar het vandaan komt. Morgen maar eens op onderzoek gaan. Is geen ijzer maar aluminium (niet magnetisch)

De eenvoudigste manier om zo'n blok te splitsen :+

036-1.jpg


Bak:
037-1.jpg


Krukas

039-1.jpg


Morgen de zaak maar een schoon gaan maken.

044-2.jpg


043-1.jpg


Eerst de interne onderdelen spoelen met schone ontvetter, dan controleren op beschadigingen. Opslaan en dan de carter delen. Ergens moet er iets slepen vanwege die alu deeltjes. -O-

Marc
 
Hey Marc,

dat ziet er wel goed uit. Zuigers lijken mij wel oke.
Geen kapot getrokken schroefdraden, afgebroken bouten ed?
Hoe ziet de cilinderwanden eruit? Zit het hoonpatroon er nog in?
Die stukjes alu lijken wel spaantjes vh tappen, misschien ergens een schroefdraad gerepareerd?
 
Hey Marc,

dat ziet er wel goed uit. Zuigers lijken mij wel oke.
Geen kapot getrokken schroefdraden, afgebroken bouten ed?
Hoe ziet de cilinderwanden eruit? Zit het hoonpatroon er nog in?
Die stukjes alu lijken wel spaantjes vh tappen, misschien ergens een schroefdraad gerepareerd?


Hi Hans,

Ja, zuigers zijn keurig netjes in orde en de hoonpatronen zijn nog goed zichtbaar. Ikke blij *O*
Verder geen kapotte schroeven, wel 4 of 5 schroeven met de slagschroevendraaier moeten losmaken maar dat ging. De rest kwam zo los, wel met vereende krachten (1 zoon hield het carterdeel vast en ik met de schroevendraaier (op foto) met mijn gewicht en dan draaien en dan "knakken" ze los. NIETS afgebroken *O*

Ik heb net de 2 carterdelen schoongemaakt maar die zien er perfect uit en ik kan geen beschadigingen vinden. Meeste zooi onderin de carter pan was van vloeibare pakking trouwens. (klepdekselpakking was aardig dicht gekleid. Ik heb er zo'n hekel aan! :( )
Vloeibare pakking en papieren pakking zijn geen vriendjes, Wanneer leert men dat nou eens? :?

Mijn onderdelen wasser was trouwens kapot. Laatste keer netjes alles schoongemaakt en weggezet, wil ik hem nu gebruiken is het pomphuis gescheurd :( Plastic zooi van tegenwoordig, bah. Heb nu het pompje gelijmd met 2 componenten lijm en dan hopen dat ie het morgen wel doet kan ik de interne delen nog even spoelen en opslaan.

Ik ga nog even AL het schroefdraad bekijken, is wel een goeie van je :Y
Wellicht is er her en der wat uit gebroken. Die schroef die je laatst bij de uitlaat zag, daar is het draad inderdaad een stuk van verdwenen. Moet dus een helicoil in.

Dadelijk verder, eerst nog een mailtje naar de dealer, want die COMPLETE pakkingset is lang niet zo compleet als ie doet voorkomen :( Mis maar iets van 8 koperringen en 6 rubberen o-ringen........... :N

Marc
 
Laatst bewerkt:
Vervang dan ook meteen de uitgaande asse keerringen.
Dit heb ik nagelaten en heb er spijt van, ik heb nu lekkage bij de schakelas (vermoed ik).

Hans.
 
Vervang dan ook meteen de uitgaande asse keerringen.
Dit heb ik nagelaten en heb er spijt van, ik heb nu lekkage bij de schakelas (vermoed ik).

Hans.


Ik was je al voor, heb op Ebay een complete keerringen set gekocht met dus echt ALLE keerringen. Ligt al op voorraad! (18 $ trouwens, geen geld)

Nog wat belofode plaatjes.
DSCF2458.jpg


DSCF2459.jpg


DSCF2460.jpg


DSCF2461.jpg


Dynamo keurig netjes!

DSCF2463.jpg


Zo kwamen alle kleppen eruit *O*

DSCF2468.jpg


Cilinder
DSCF2467.jpg


Mooi patroon in de klepvolger :? (hoe heet dat ding eigenlijk)
DSCF2472.jpg


En deze jongens zaten dus NIET in mijn "complete" pakkingset :(
DSCF2464.jpg


Morgen weer verder.

Marc
 
Vandaag eerst met het mooie weer een lekker stukje wezen rijden met mijn echtgenote. We hebben lekker genoten hier in het brabantse land. Erg leuk om al die dorpjes te zien met hun oranje feesten!

Gisteren het pompje van mijn onderdelenspoeler maar gelijmd. Vandaag uitgeprobeerd en, gelukkig, doet ie het weer. Meteen 10liter koud ontvetter erin en aan de gang.

Ik had eigenlijk foto's vooraf moeten maken, maarja, vergeten. :9

Dus dan maar de foto's achteraf.

009-6.jpg


010-6.jpg


012-4.jpg


Net toen ik op wilde ruimen bedacht ik me dat ik ook nog een setje (echt ZWARTE) carburateurs had liggen. Die zijn er zeer mooi uitgekomen. Ben er erg tevreden over! *O*
013-6.jpg


014-4.jpg


Daarna de onderdelen spoeler maar weer opgeruimd. Laatste keer laten staan met koudontvetter, was toch niet zo geweldig voor het pompje. Nu dus maar meteen schoonmaken en droog maken. Lag trouwens een dikke laag zand onderin.......

Marc
 
Laatst bewerkt:
Vandaag is mijn echtgenote zo lief geweest het frame en delen op te halen bij de poedercoater.
Ik had nog zo tegen de goede man gezegd: "doe maar rustig, ik zie het wel"
Belt ie 3 dagen later dat alles klaar is........ :o

Afijn, effe een paar foto's die al veel voorbij gekomen zijn.

DSCF2473.jpg


DSCF2474.jpg


DSCF2475.jpg


DSCF2477.jpg


DSCF2478.jpg


Zoek de verschillen :+

DSCF2476.jpg


Kon het niet laten om effe het achterlicht weer in elkaar te zetten. Tenminste IETS weer in elkaar.
Draden omgesoldeerd en de reflector weer met RVS popnagels vast gezet op de achterplaat. Daarna de zaak weer in elkaar. Net nieuw.

DSCF2481.jpg


DSCF2482.jpg


Marc
 
Laatst bewerkt:
Zoek de verschillen? De ene luchtfilterkast is zwart gepoedercoat en de ander ook?
Ziet er veel belovend uit!
 
FF terugspoelen dan?

De ene achterlichtplaat is kleiner dan de ander?
Is mooi geworden!
 
Laatst bewerkt:
Even weer een kleine update. Van het weekend niet al te veel gedaan. Velgen verf eraf gehaald met afbijt. Gaat eigenlijk best gemakkelijk.

DSCF2492.jpg


DSCF2494.jpg


DSCF2495.jpg


Denk je dat het afdekkapje van de startmotor nog netjes is, blijkt er onder de verf nog lekker roest aan het rondkruipen.

DSCF2496.jpg


Velg in de primer

DSCF2497.jpg


In de kleur

DSCF2500.jpg


Toen was de verf op, gaat toch wel veel inzetten. Dacht met 1 bus wel aardig ver te komen, niet dus :(

DSCF2501.jpg


Tot slot, het nieuwe slotje gemonteerd. *O*

DSCF2502.jpg


Morgen, na mijn werk, eens nieuwe verf halen. Kan ik al die kleine meuk (die nu in de primer staat) afspuiten en monteren.

Marc
 
Laatst bewerkt:
Nu je toch de motor helemaal uit elkaar hebt, of had, kun je mij wellicht helpen met de plek waar ik de zekeringen kan vinden. zoek me rot. vooral zonder handleiding.

succes verder! Mooi project. Kan van mij ook wel een keer doen ;)
 
Zo, ik had bedacht dat ik de spaken met een "power file" kon doen. Even rond gevraagd bij vrienden en kennissen, wellicht kon ik hem lenen. Blijkt niemand dat ding uberhaupt te kennen :(

Zoiets dus:
41%2BBk67tjkL._SL500_AA300_.jpg


Dan ding zelf maar gekocht. Ik dacht het wel erg handig zou zijn. Vandaag ontvangen. En wat blijkt!

DSCF2506.jpg


Alleen de velgrand met het handje........pffff dat kost nog de meeste tijd en moeite. :+

Als alles gedaan is, in de 2k blanke lak.

Marc
 
Laatst bewerkt:
Ja, was, geloof ik, de enigste schuurmachine die ik nog niet heb liggen.... :+
-vlak
-excentrische
-delta
-band
en nu een power file. Wordt er geschuurd van...... B|

Marc
 
Je windt er geen doekjes om! Ziet er top uit allemaal :). Die achterbrug was inderdaad wel ernstig zeg.
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben zo'n powerfile op ons werk, maar dan op luchtdruk. Best handig voor bepaalde klusjes.
Wiel ziet er erg gaaf uit zo!
Ik heb trouwens goed nieuws: heb nog een onderpoot gevonden, met goed draad.
Lag onderop... Dus voorvork komt weer goed!
 
Vandaag "even" bij Hans op bezoek geweest. Bedankt voor de voorvork! en de koffie.
Verder meteen de gelegenheid genomen om samen met mijn vrouw Deventer eens lekker te bekijken. Mooie stad hoor!

Blok komt weer goed!

Marc
 
Terug
Bovenaan Onderaan