Suzuki GS550 restauratie

Marc, als jij je pilsje op hebt: monteer dan de koplamp goed.
Ziet er weer toppie uit!
Blokkie ligt nu op mijn werk en ook al is ie hol: echt licht is het niet.
 
Marc, als jij je pilsje op hebt: monteer dan de koplamp goed.
Ziet er weer toppie uit!
Blokkie ligt nu op mijn werk en ook al is ie hol: echt licht is het niet.

Ehhh, hoezo koplamp goed monteren? Zit ie verkeerd dan?

En dat pilsje, de koelkast was weer eens leeg...... Werd dus een glaasje cola.

Je moet het blok eens proberen met alles erin........ Stond ook effe te vloeken toen ik hem eruit trok.

Groetjes Marc
 
Ik heb het idee dat ie omhoog moet.
Kouwe cola is net zo lekker, helemaal met een btje limoen/citroensap.
Ja, ik weet het. Heb hem ook in mn eentje eruit getild...
Alleen die krukas is al loeizwaar, best wel een solide ding.
Blok vd 900 is lichter en 2.5x zo sterk.
 
Ik heb het idee dat ie omhoog moet.
Kouwe cola is net zo lekker, helemaal met een btje limoen/citroensap.
Ja, ik weet het. Heb hem ook in mn eentje eruit getild...
Alleen die krukas is al loeizwaar, best wel een solide ding.
Blok vd 900 is lichter en 2.5x zo sterk.

Ik had, in eerste instantie, de lampenoren andersom gemonteerd. Toen stond ie nog lager. Dat was hem dus niet. Op de originele foto's die ik van het net afgeplukt hebt staat ie ook zo. En volgens het WPH zit ie goed. Dus ik laat het zo. Ben allang blij dat ik een Amerikaanse lamp heb. Deze hadden toen al een H4 erin in plaats van een duplo lampje! Staat zelf op de Halogeen lamp: "not for use in Europe" :+

Blok is zwaar, dat klopt. Ze hebben toen niet op een paar gram gekeken. Lekker duurzaam dus! Met 38kW ook niet echt een zwaar belast blok dus komt helemaal goed in deze tijd van onthaasten. :]

Marc
 
Ach, dat aquarium staat er al een tijdje hoor. In het ergste geval is de motor meteen gewassen :+

Vandaag mijn moed bij elkaar geraapt en gewoon aan de carbs begonnen. Heb al vaker CV carbs gedaan, deze zijn relatief eenvoudig. Deze VM carbs zijn toch wel (mechanisch) een stukje ingewikkelder.

Aangezien de vorige keer in de keuken niet zo'n succes was voor mijn vrouw (voor mij wel! :+ ) ben ik nu naar buiten verbannen. B|

Ook geen probleem, alle voorbereidingen getroffen en alles klaar gezet.
Mooi op de tafel een stuk (witte) doek geplakt. Als er dan wat wegvalt zie ik het tenminste. Carbreiniger / remmenreiniger / vet / bowdenspray / perslucht en gereedschap.

008-6.jpg


Alle schroeven had ik van tevoren al een stukje los gedraaid. Eerste kapje eraf.

009-8.jpg


Borging van de gas-as verwijderd.

010-7.jpg


Dan de rubberen doppen links en rechts van de carbs verwijderd. Alle M5 boutjes verwijderd en dan kan de as naar rechts eruit geschoven worden.

012-6.jpg


Alles op volgorde weggelegd. Boven leeg:

013-7.jpg


Dan de vlotterkamers los halen. Ziet er nog niet eens zo slecht uit.

014-7.jpg

017-4.jpg


Met een goed (!!) passende schroevendraaier alle delen eruit gehaald.

016-4.jpg

018-3.jpg


Dat dan 4 maal geeft een grote berg onderdeeltjes :9
020-4.jpg


Daarna die papieren pakking zooi verwijderen. Kost me nog een dik uur om alle papierresten een beetje weg te krijgen. :(

023-3.jpg


Vlotternaald heeft minimale slijtage plekken.

025-3.jpg


Alles met carbreiniger en perslucht goed schoon gemaakt en met nieuwe vlotternaalden weer gemonteerd.

027-3.jpg


Bij het samenbouwen viel me nog wat op, de opening voor de choke.....
Ook maar even goed schoonmaken en doorblazen.

029-3.jpg


Dan het geheel 4 maal uitvoeren. Behoorlijk gepruts om dat allemaal schoon en weer correct terug gemonteerd te krijgen. En vast=vast. Dit spul is zo zacht, als je niet uitkijkt draai je het schroefdraad naar de kl*te.

034-2.jpg


Meteen de buitenste kapjes gepolijst.

035-2.jpg


Carbs heb ik verder alleen maar schoongemaakt, niet gespoten. Ze zien er nog behoorlijk goed uit en het wordt geen nieuwe fiets. Je mag best zien dat hij 35 jaar oud is.

Als laatste alles nog een keer nagelopen een aangedraaid. Dan de hele zwik in een plastic zak en weer op voorraad voor als hij weer op de motor mag.

Middag weer goed besteed. *O*

Marc
 
Laatst bewerkt:
Weet er iemand wat de settings voor de "air-screw" en "pilot-jet" zijn?
In het WPH staat alleen: "pre-set" niet aankomen. Ik heb ze uiteraard los genomen en schoongemaakt en, ongeveer, goed gezet. Maar wil het wel zeker weten.

Marc
 
Zo vandaag weer veel gedaan.
Gisteren nog de velgen laten voorzien van vers rubber bij de dealer.
Vanmorgen de zaak weer verder opgebouwd.

[afbeelding]

[afbeelding]

Thaise knippers :+

[afbeelding]

Achterrem werkt weer.
[afbeelding]

Ik vind die suzuki boutjes zo mooi! :P

[afbeelding]

[afbeelding]

Klassieke ventieltjes
[afbeelding]

Voorrem weer in elkaar.

[afbeelding]

Wordt weer vervolgd.

Marc

Welk merk en type band heb je laten monteren? Ik heb zelf nl. ook nog nieuw rubber op mijn 550 nodig..
 
Marc, komt jou dit bekend voor?



Ben nu bezig om het geheel te splitsen en de schroefdraden af te stoppen.
Losse delen straald makkelijker ivm de koelribben.
Heb je nieuwe uitlaatpakking?
 
Marc, komt jou dit bekend voor?

[~[url="http://img204.imageshack.us/img204/8939/spiraaltjes.jpg"]afbeelding~][/URL]

Ben nu bezig om het geheel te splitsen en de schroefdraden af te stoppen.
Losse delen straald makkelijker ivm de koelribben.
Heb je nieuwe uitlaatpakking?

Jahoor, GEEN probleem. Heb een (semi, want was niet compleet) pakkingset. MET nieuwe uitlaat pakkingen. Maar, eh ik heb al uitlaatpakkingen eruit getrokken.... :?

Ik heb vervolgens alles nagelopen en heb nog voor 60EURO :( extra pakkingen kunnen bestellen, maar heb nu wel alles compleet.

Zovast bedankt!

Marc

Ohja, banden zijn Pirelli speed demon banden. Deze heb ik op mijn GS500 ook en bevallen best. Met de bridgestone BT45 heb ik al 2 keer last van cuppen gehad, niet leukl :N
 
Laatst bewerkt:
In jouw cilinderkop zaten nog pakkingen in. Kon beter nu eruit halen, dan na het stralen en/of spuiten.
Die twee keien zaten in het cilinderblok. Koperen ringen heb je ook? Die heb ik nog wel anders, cilinderkop moeren ook.
 
In jouw cilinderkop zaten nog pakkingen in. Kon beter nu eruit halen, dan na het stralen en/of spuiten.
Die twee keien zaten in het cilinderblok. Koperen ringen heb je ook? Die heb ik nog wel anders, cilinderkop moeren ook.

Die koperen ringen en de verchroomde dopmoeren zaten bij de 60euro. Dus ik ben daar al van voorzien! Was trouwens verbaasd dat ze die verchroomde moeren nog hebben!

Marc
 
Heb je dat deukje nog uit de tank kunnen halen met dat speciale gereedschap? Of heb ik dat gemist?

Ze zijn ermee bezig omdat deukje eruit te krijgen. De bedoeling was om er zo'n plastikdopje op te plakken en dan met een slagtrekker eruit te trekken.

Maar we kwamen erachter dat een scherm van een auto veeeeel dunner blik is dan een tank. Heb de tank daar achter gelaten en hun gingen zelf kijken.

Ben zelf ook wel benieuwd hoe hij wordt. Hij wordt daar namelijk ook meteen gespoten!

Hoe vind je je eigen motor zo terug?

Marc
 
Nou het is nu jouw motor, en ik ben blij dat hij zo goed terecht is gekomen, want in een GS investeer je alleen als je er echt wat mee hebt. Blijkt dat hij er toch wel wat slechter aan toe is dan ik had ingeschat, vooral wat roest betreft.

Ik zit nu ook stiekem weer te kijken of er nog een leuke te koop is.

Ik heb trouwens nog het gereedschapsbakje hier liggen volgens mij (wel leeg). Wil je dat eventueel nog hebben? Dan zoek ik nog even in de schuur.
 
Nou het is nu jouw motor, en ik ben blij dat hij zo goed terecht is gekomen, want in een GS investeer je alleen als je er echt wat mee hebt. Blijkt dat hij er toch wel wat slechter aan toe is dan ik had ingeschat, vooral wat roest betreft.

Ik zit nu ook stiekem weer te kijken of er nog een leuke te koop is.

Ik heb trouwens nog het gereedschapsbakje hier liggen volgens mij (wel leeg). Wil je dat eventueel nog hebben? Dan zoek ik nog even in de schuur.

Ik had er net nog over met mijn vrouw. :Y Als je hem nog kunt vinden dan graag! :Y

Marc
 
Laatst bewerkt:
Gisteren en vandaag ook nog aan het zadel gewerkt. Dat het niet het originele zadel is was al duidelijk. Aangezien de stof aan de onderkant alleen gelijmd zat (en het was aan het losgaan) heb ik alles een stuk terug getrokken om de scharnieren opnieuw goed te kunnen bevestigen.
Er zat veel roest dus besloot ik eerst een de tol op de boormachine ter hand te nemen om de zaak eens nader te bekijken.

Er is aardig aan geknutseld! :o
DSCF2576.jpg


DSCF2577.jpg


DSCF2579.jpg


Zijkanten zijn er (door een niet deskundige lasser) opgebakken. Tevens een steunpunt opnieuw erin gebakken.

En een scheurtje

DSCF2580.jpg


Aangezien er alles stevig opgelijmd zit en ik geen zin heb het hele zadel opnieuw te doen (het dek is nog best netjes) heb ik besloten de zaak alleen netjes te maken.
Dus na het ontroesten in de primer.

DSCF2581.jpg


Daarna in de zwarte lak.

DSCF2582.jpg


Om de stof goed vast te kunnen zetten (naast de lijm poging) een strip verzonnen en deze vast gezet met (veel) M4 verzonken schroefjes.

DSCF2584.jpg


Onder de troep kwam trouwens de leverancier van het oorspronkelijke zadel:
DSCF2586.jpg


Iemand bekend hier mee?

Scharnieren weer netjes vast gezet. (1 boutje uit moeten boren en opnieuw tappen)

DSCF2587.jpg


Slotje gesteld, en weer klaar :W

DSCF2588.jpg


Marc
 
Laatst bewerkt:
Guiliari was/is een fabrikant van sportzadels. Weet nog van de toen populaire motoren ,dat daar deze zadels voor te krijgen waren.

Suzuki gs Honda Cb Kawasaki Z Yamaha FJ
 
Ik denk dat het glansspoelmiddel niet eens zo gekke oplossing is.

Oude open slopen en kijken wat de beste weg is om dat spul bij het ruitje te krijgen.....
Anders de vuilsluier voor lief nemen.. op die ring staat denk best nog wel spanning om het zwikkie bij elkaar te houden...

Succes!

Ik heb dat glansspoelmiddel idee geprobeerd. Het glas werd mooi schoon, maar de 2 schroefjes waar de tellerplaat mee vast zit waren ook meteen geroest..... :(

Dus laat ik de vuilsluier nog maar even zitten.

Heb wel een mooie uitleg, online, gevonden van iemand die zijn slijpschijfje van zijn dremel in zijn kolomboormachiene gezet heeft en dan de teller onderste boven erlangs halen. Hiermee heeft hij zijn teller een (1) cm onder de felsrand gesplitst. Hij kon zo het glas mooi schoonmaken en heeft hierna de teller gewoon met 2k lijm weer op elkaar gelijmd. Vond het een bewerkelijke maar mooie oplossing. Die ga ik nog eens een keer proberen.

Marc
 
Ik heb dat glansspoelmiddel idee geprobeerd. Het glas werd mooi schoon, maar de 2 schroefjes waar de tellerplaat mee vast zit waren ook meteen geroest..... :(

Dus laat ik de vuilsluier nog maar even zitten.

Heb wel een mooie uitleg, online, gevonden van iemand die zijn slijpschijfje van zijn dremel in zijn kolomboormachiene gezet heeft en dan de teller onderste boven erlangs halen. Hiermee heeft hij zijn teller een (1) cm onder de felsrand gesplitst. Hij kon zo het glas mooi schoonmaken en heeft hierna de teller gewoon met 2k lijm weer op elkaar gelijmd. Vond het een bewerkelijke maar mooie oplossing. Die ga ik nog eens een keer proberen.

Marc

Ik ook denk ik, maar eerst de varadero de deur uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan