How-To: GPX route toevoegen aan Navigon 2.0.2 (iPhone)

WoBBeL

MF veteraan
4 dec 2010
4.957
8
Twente
Na het lezen van vele topics op het internet (en op motor-forum Route navigatie op iPhone. (dus vooraf gemaakte route's). ) kwam ik tot de conclusie dat het onmogelijk is om een GPX bestand in te laten in Navigon. Er gaan veel verhalen rond over het omzetten van GPX bestanden naar RTE / ROUTE / FRESHROUTE bestanden maar helaas werkt dit niet meer voor Navigon 2.0.2, en ander bijkomend probleem is dat je een jailbreak nodig hebt om deze bestanden op je toestel te kunnen zetten. Ik was dit zat, en heb iets simpelers in elkaar gedraaid voor mijzelf maar ook voor jullie *O* ( :+ ), namelijk een "Ik-heb-een-GPX-maar-wil-dit-in-mijn-email-zodat-navigon-dit-kan-importeren" generator :)

Benodigdheden
iPhone (getest met iPhone 4 met iOS 5.0.1)
Navigon 2.0.2
E-mail account
GPX bestand

Stap 1
Eerst moeten wij een mooie route uitzoeken (bijvoorbeeld via GPStracks - GPS tracks en routes voor de fiets, wandelaar, auto en motorrijder en mountainbike) of er zelf een maken met Tyre.

Stap 2
Ga met je browser (gewoon op de PC :+ ) naar http://intranet.vdxml.nl/navigon.php en vul netjes een naam in voor de route (zodat je in de e-mail ziet welke route het is), je e-mail adres (anders weten we niet naar wie hij gemaild moet worden hé ;) ) en uiteraard het GPX bestand selecteren.

Stap 3
Klik op Email route (moeilijkste stap O-) )

Stap 4
Open de standaard e-mail app op je iPhone en open de e-mail.

Stap 5
Klik op de link in de e-mail. Navigon zal nu alle waypoints gaan inladen, en afhankelijk van het aantal waypoints kan dit helaas tot wel 2 minuten duren -O-

Stap 6
Als alle waypoints zijn ingeladen, en je ziet ze netjes in beeld druk op het icoontje linksboven (icoontje ziet eruit als een rekenmachine). Indien je nog een actieve route / bestemming hebt krijg je de melding "Wilt u de navigatie werkelijk beëindigen?" en moet je uiteraard met "Ja" antwoorden.

Stap 7
De route wordt nu in beeld weergegeven, klik rechtsboven op "Navigatie starten" om de navigatie te laten beginnen.

Stap 8
Lekker motorrijden *O* :}

Noot: ik ben voor niets verantwoordelijk, dus ook geen crashende Navigon of iPhone. Gebruik op eigen risico. Zelf getest op iPhone 4 met Navigon 2.0.2. Ben ook niet verantwoordlijk voor als je je brommer in prak rijdt ofzo...
Noot 2: er zijn al wel apps die GPX bestanden kunnen inladen, maar die hebben (zo ver ik weet) geen spraak-gestuurde navi.
 
Laatst bewerkt:
Yes het werkt. echt topwerk.

Ik ben al een tijdje aan het pielen met eerst een iphone 3 en nu met de nieuwe 4S.

Precies volgens de howto, route zoeken, mailen en rijden maar. fantastisch.

Moet het mailen via die site of kan dit ook op een andere manier? voor het geval dat die site ineens niet meer bestaat!!!
 
Kun je het e-mailtje naar mij forwarden zodat ik het kan checken? E-mail adres is mijn username/nickname @gmail.com :)
 
Nee ik denk dat hij bedoeld dat de email niet aankomt.
Dat is hier althans het geval.. net getest.

Maar props voor al het goeie werk! Dit maakt het leven weer een stukje makkelijker!!

edit: ik was te ongeduldig O-) mailtjes met de routes komen net binnen en het werkt prima! *O*
 
Laatst bewerkt:
Op dit moment aan het testen! Als dit werkt ben jij mijn held van de dag haha! Zit al poosje te googlen en te tobben
 
Nadat ik mijn email heb ingevoerd en op e-mail route druk krijg ik de foutmelding "ERROR: Invalid e-mail address/" te zien.


Misschien dat je dit kan oplossen, tis nl echt wel het goede adres wat ik invul.
 
Ik heb nog geen mail ontvangen.

Edit: stond in ongewenst
 
Laatst bewerkt:
Nadat ik mijn email heb ingevoerd en op e-mail route druk krijg ik de foutmelding "ERROR: Invalid e-mail address/" te zien.


Misschien dat je dit kan oplossen, tis nl echt wel het goede adres wat ik invul.

Spatie achter je e-mail adres? Die weigert ie :)
 
Helaas werkt hij nog niet bij mij! Net Navigon 2.02 meerder gpx bestanden gemaild. open het mailtje klik op de link. Navigon start op maar verder gebeurd er niks. een idee?
 
Kan zijn dat het gpx bestand niet goed is, zaten er bij mij ook een paar foute tussen.

Bij mij gaat hij in Navigon naar "Meer". Je ziet dan een heleboel coördinaten. Ff op het rekenmachientje drukken en dan begint hij.
 
Hij werkt nu wel! het viel mij op dat ik de mail binnenkreeg in html binnenkreeg even via een omweg getest en opnieuw doorgestuurd en het werkte! Ben hier blij mee :)

Nu een iphone houder opzoeken voor de motor en testen
 
Hij werkt nu wel! het viel mij op dat ik de mail binnenkreeg in html binnenkreeg even via een omweg getest en opnieuw doorgestuurd en het werkte! Ben hier blij mee :)

Nu een iphone houder opzoeken voor de motor en testen

Heb je een tanktas? daar doe ik hem altijd in ;)
 
Heb het nu een paar keer geprobeert, maar hij opent Navigon -> meer -> route , en dan vervolgens niks :?

edit: naar een hotmail account werkt het niet even m'n normale upc account op de mobiel aangemaakt , nu werkt tie perfect.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit ook te klooien... heb voor elkaar dat ik via Tyre mooie route heb, deze heb ik van .rte hernoemd naar .route zodat deze ook gezien wordt in het route-mapje van Navigon op m'n iphone.

Echter, als ik op deze route klik, licht de knop even op, maar gebeurt er vervolgens niets. Ik heb in navigon zelf even een testroute van 3 punten aangemaakt, die blijkt hij (via ifunbox) idd op te slaan als .route bestand en als ik hierop druk, wordt de route ook werkelijk geopend.

Probleem zit 'm natuurlijk in het feit dat het simpel hernoemen van .rte naar .route niet volstaat. Iemand een idee hoe ik vanuit Tyre een werkend .route bestand kan maken ?

EDIT:

Ingehaald door m'n eigen speurtocht. Met dit programma: RouteConverter - Home
kun je bijna al dit soort files converteren en oa .rte naar .route bijvoorbeeld. Dit met ifunbox overgezet naar de stored routes map van navigon op m'n iphone en de route doet het !! *O* :}

Ik blij, want dan kan ik nu eindelijk gaan pitten... :Y
 
Laatst bewerkt:
Allemaal fijne tips, werkt super met de site van TS.
Maar nu stelt zich het volgende probleem, mijn routes kunnen maar 28 punten bevatten. Is er een andere oplossing buiten de route opsplitsen?

grtz Wiely
 
Beperkt het programma waarmee je de route maakt je of is het jouw navigatiesysteem die er niet meer slikt ? In het eerste geval zou ik je Tyre (http://www.tyretotravel.com/nl/) aanraden om je routes mee te maken. In de eenvoudigste (maar bijzonder bruikbare) Basic versie is deze gratis te downloaden. Ik heb net ff gechecked en dit programma kan sowieso meer dan 28 routepunten bevatten, want dergelijke routes staan al in hun route-bibliotheek.

Als je nav zelf het probleem is, dan zou ik niet weten hoe je dat kunt oplossen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan