XJ/XS topic deel IV

PLR

MF Brikmachinist
23 jan 2003
10.881
3.957
Twente
Aangezien we alweer de 2500 posts en 100 pagina's overschreden zijn, lijkt het me raadzaam gewoon weer van voren af aan te starten...toch?!

Voor de nieuwkomers onder ons:

- Deel I,
- Deel II en natuurlijk
- Deel III

Áltijd handig om zaken terug te vinden...

Dus vullen maar....en op naar deel V!!

;)
 
@Dutch Tickler: probeer eerst eens het zijdeksel te demonteren om erachter te komen wat er nu precies lekt.
Persoonlijk zou ik voor een papieren (originele) paking gaan die eventueel lichtjes ingesmeerd met vloeibare stuff zijn taak weer goed kan verrichten.
Voorvorkkeerring is gewoon poot demonteren, goed letten op roestpitting in de vork (meestal reden waarom de keerring lek raakt) en deze verhelpen en een nieuwe keerring monteren.
Kost niet veel maar is redelijk wat werk.
Mooie klus voor de zaterdag....
 
(ik klok mijzelf ook maar meteen in om ook deze goed in de gaten te houden)

vandaag lekker met de xs naar het werk geweest :)

db
 
ook natuurlijk de Favorieten ff aanpassen...

Morgen eens olie halen, en maar eens kijken of de klepjes nog recht zijn...de nieuwe nokkenasketting het houdt...alsmede de schalen waar de nokkenassen in draaien :)

Was redelijk prullen, om een andere cilinderkop te monteren, en de timing goed te krijgen..maar...heb nog een andere kop.
Deze klepzittingen ga ik opnieuw stokken, klepseals vervangen, en natuurlijk kleppen stellen. Dan heb ik nog een goede gereviseerde liggen. Ennnn...we doen weer wat ervaring op. ;)
 
Nee helaas niet. Zag wel iets op Binsearch NZB staan, maar of dat een complete post is weet ik niet.




@Basman180,

Thanx voor de wphb. My bad maar heb je deze ook voor de XJ 750???

Ciao!
 
zo...ff gestart...en loopt erg lekker.Geen gerammel meer.
Maar...1 inlaatklep zit toch nog te strak. 0,05 past ertussen...en 0,10 niet.
Ik moet tussen de 0,08 en de 0,12 zitten. FF een dunnere ergens zoeken dus.

Is een iets te krappe inlaatspeling erg schadelijk?

update:

Ander klepstelplaatje bemachtigd, kom ik thuis..1mm te groot kwa diameter...
Had ik zelf maar gemeten. Foutje van hun kant, geen probleem...maar nu moet ik wachten tot dinsdag ;(

En laat ik nou net een hekel hebben aan wachten B|
 
Laatst bewerkt:
Strakke kleppen is sowieso niet goed, maar een inlaatklep kan er slechter tegen dan een dikkere uitlaatklep.
Je kunt beter iets te ruim dan te krap aanhouden.
 
Probleempje en mischien weten jullie wat het is.

Ik heb de koppeling van mijn XJ 750 helemaal los gehad en nu alles weer in elkaar zit heb ik als ik de koppelingshendel in trek een geluid als of er ergens iets l;angs op schuurt.
Iemand een idee wat dit kan wezen.
Heb hat blok al weer los gehad maar kan geen schuurplekken vinden.
 
wellicht iets verkeerd gemonteerd?

Yamaha XJ750 parts: order genuine spare parts online at CMSNL
Hier staan veel gedetailleerde tekeningen, wellicht dat je een iets niet op de juiste plek heb teruggeplaatst in het koppelinghuis..

Groeten,



Probleempje en mischien weten jullie wat het is.

Ik heb de koppeling van mijn XJ 750 helemaal los gehad en nu alles weer in elkaar zit heb ik als ik de koppelingshendel in trek een geluid als of er ergens iets l;angs op schuurt.
Iemand een idee wat dit kan wezen.
Heb hat blok al weer los gehad maar kan geen schuurplekken vinden.
 
Nou heb even de tekening bekeken en ook het wphb er bij gehaalt maar alles lijkt op zijn plek te zitten.
 
Ik had even een vraag over het kuipruitje van mijn Yamaha xj 600 s uit 1993.
Ik wou hier graag een ander ruitje of een stukje er op voor omdat ik te veel in het wind zit tijdens het motorrijden vind ik.
Nou zit ik met het volgende namelijk dat de bevestiging van het ruitje onder mijn kuip gebeurt. Dus het ruitje word onder de kuip geschoven. Nou zie ik bij de toer ruitjes dat die allemaal boven op de kap worden vast gemaakt en niet zoals bij die van mij onder kuip. Weet iemand waar je die vervangingsruitjes kan kopen, of als je bijvoorbeeld zo'n losse spoiler voor je originele ruitje kan kopen.
Alvast bedankt!!!
 
Goedenavond,

Zo vanavond de koppeling gecontroleerd en alles klopt alleen ben ik nu wel een stapje verder.
De koppeling ontkoppelt niet.
Dus als die in de 1 staat en ik trek de koppeling in dan kan ik het achterwiel niet rond draaien.
Hij komt dus niet vrij.

Iemand een idee hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen.

Al vast bedankt
 
Uhm,

Dat heb ik ook welleens bij koude start.
Ik rol altijd een klein beetje naar voren alvorens ik hem in zijn 1 zet. Dan is het probleem direct weg.Dan is die "klak" ook altijd iets minder als de motor in zijn 1 schiet.


Goedenavond,

Zo vanavond de koppeling gecontroleerd en alles klopt alleen ben ik nu wel een stapje verder.
De koppeling ontkoppelt niet.
Dus als die in de 1 staat en ik trek de koppeling in dan kan ik het achterwiel niet rond draaien.
Hij komt dus niet vrij.

Iemand een idee hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen.

Al vast bedankt
 
Mens en natuur krijgt het flink voor zijn kiezen daar, wat de media hier berichten.



*O* .........deel 4 ..........
nou alleen nog wat minder regen...een jaartje of wat meer geleden liepen we hier allemaal te gillen dat we dat zo hard nodig hadden......te hard gegild denk........... ;(
 
ik ga hier geen topic voor openen...dus hieronder mijn vraag.

Een paar regels hierboven berichtte ik over inlaatklepspeling dat zou moeten liggen tussen
0,08-0,12........moet zijn......0,11-0,15....

Maarrr, nieuwe klepstelplaatje is binnen en heb de boel gemonteerd. Nu heb ik denk ik toch te strak gemeten, want ik zit met 1 inlaatklep precies op 0,11.....op de rand van te strak dus.


Ik wilde de komende tijd gewoon lekker rijden, en rond de zomermaanden die inlaatklepspeling gaan vergroten.

Kan het kwaad om nu nog rond de 3dzk erbij te rijden met een klep die op de grens ligt kwa speling?
 
Ben er ook weer bij, ga binnenkort maar weer verder met m'n laatste aanwinst. Staat alweer een tijdje stil.
 
Mag ik vragen wat uw laatste aanwinst is?

Zo ja.., wat is dan uw laatste aanwinst?
:)
Ben er ook weer bij, ga binnenkort maar weer verder met m'n laatste aanwinst. Staat alweer een tijdje stil.
 
@Basman: zou me er niet al te druk over maken, 3K is niets...

@Nils: naja..wederom welkom dan maar weer.
Wat heppie nou weer gekocht dan?

@Mezelf: maak je brommers nu eens voor elkaar!!

Ondanks het feit dat ik drie triples in de schuur heb staan, heb ik altijd wel eentje die niet helemaal doet wat-ie-mot-doen...
Anders gezegd: ik heb nooit echt iene-miene-mutte kunnen uitvoeren om te bepalen welke fiets me op een rit zou kunnen vervoeren.
Op het moment is 'Kamikaze' nog verlamd (electrisch moet aangesloten worden), en de Japchopdinges loopt wat mank (carbs..).
Maar ja...tijd hè?!
De Mini móet door de APK en m'n DS moet andersom in de beugel zodat ik de andere dorpel/bodemhelft kan aanpakken...
keuzes..keuzes..
 
@TripleXS

genoeg te doen zo te lezen.
Wel een luxe probleem, zoveel sleutelavonturen.En tevreden zijn gaat voor mij al niet op met 1 motorfiets. Aan de andere kant heb ik nog een Peug 307, die zo rot is als dikke poep. Hier kan ik dus ook nog vele uren aan spenderen. Tis een hoop gegodver, maar het loont achteraf altijd :)

Zometeen mijn xs-je eens starten, en proefrijden *O*
 
Laatst bewerkt:
...en weer terug thuisgekomen...op een aanhanger.... B|

Ongeloveloos,


Ding gestart na het vervangen van de NAK, pakkingen, olie+filter en noem maar op.

10km rijden was geen probleem.
Daarna merkte ik dat de xs stationair wilde uitvallen...dus iets hoger afgesteld.[achteraf was dit een voorteken natuurlijk]

Zo n paar honderd meter verderop ...rammel de rammel...koppeling in en uitgezet/laten rollen.

Hield me hart al vast...gebroken kleppen/ beschadigde cilinders/zuigers, lagers v blok of wat dan ook.

Maar, bij demontage is gebleken dat de timing versprongen is, alsmede de uitlaatkleppen hebben de zuigers geraakt.
Wel minimaal ...maar toch.

Cilinder en zuigers hebben niets geleden op het oog.

De kleppen zijn afgeschreven, en zijn dus lek/krom.
De NAK-spanner is bij montage goed aangedrukt , en de voorste geleider[uitlaatkant] zat onder goed in zijn houder. Ketting stond goed strak en bij montage heb ik de krukas een paar x rondgedraaid alvorens de kleppendeksel te monteren. Kleppen had ik van te voren ook gesteld natuurlijk :)

De automatische spanner heb ik goed naar binnengedrukt, en de merktekens van de nokkenassen en op het vliegwiel stonden allemaal gelijk. Ik heb dus alles handmatig een aantal x rondgedraaid, en er was geen enkel probleem/verloop.

Maar ik snap nog steeds niet waardoor de timing versprongen is. :?
Na 10/15 kilometer is de boel zover versprongen dat het over was.

Heb een nieuwe koppakking moeten bestellen, die is hoop ik van de week binnen..anders volgende week maar.

Iemand een idee waar ik het moet gaan zoeken?
 
...en weer terug thuisgekomen...op een aanhanger.... B|

Ongeloveloos,


Ding gestart na het vervangen van de NAK, pakkingen, olie+filter en noem maar op.

10km rijden was geen probleem.
Daarna merkte ik dat de xs stationair wilde uitvallen...dus iets hoger afgesteld.[achteraf was dit een voorteken natuurlijk]

Zo n paar honderd meter verderop ...rammel de rammel...koppeling in en uitgezet/laten rollen.

Hield me hart al vast...gebroken kleppen/ beschadigde cilinders/zuigers, lagers v blok of wat dan ook.

Maar, bij demontage is gebleken dat de timing versprongen is, alsmede de uitlaatkleppen hebben de zuigers geraakt.
Wel minimaal ...maar toch.

Cilinder en zuigers hebben niets geleden op het oog.

De kleppen zijn afgeschreven, en zijn dus lek/krom.
De NAK-spanner is bij montage goed aangedrukt , en de voorste geleider[uitlaatkant] zat onder goed in zijn houder. Ketting stond goed strak en bij montage heb ik de krukas een paar x rondgedraaid alvorens de kleppendeksel te monteren. Kleppen had ik van te voren ook gesteld natuurlijk :)

De automatische spanner heb ik goed naar binnengedrukt, en de merktekens van de nokkenassen en op het vliegwiel stonden allemaal gelijk. Ik heb dus alles handmatig een aantal x rondgedraaid, en er was geen enkel probleem/verloop.

Maar ik snap nog steeds niet waardoor de timing versprongen is. :?
Na 10/15 kilometer is de boel zover versprongen dat het over was.

Heb een nieuwe koppakking moeten bestellen, die is hoop ik van de week binnen..anders volgende week maar.

Iemand een idee waar ik het moet gaan zoeken?


Ja, bij je kettingspanner. Of je tandwielen moeten compleet afgesleten zijn maar dat lijkt me sterk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan