XJ/XS topic deel IV

Mag ik vragen wat uw laatste aanwinst is?

Zo ja.., wat is dan uw laatste aanwinst?
:)

geen nieuw project alleen door de bezigheden in het huis een beetje stil blijven staan

XS750: tussendoor projectje

Ik was al begonnen met een diepere carterpan en nieuwe kickstarter veer. Moet nu nog even een nieuwe draadboom gaan maken incl. electronische ontsteking en dan zou hij het weer moeten doen.

Ik be er al uit wat het gaat worden trouwens, komen clip-ons en een duc 900ss zitje op (beetje afgezaagd maar past goed bij de "vierkante" tank).
 
@Bol d'or Albert

hmm... versleten tandwielen..


Nou merkte ik wel dat tijdens het doorhalen vd ketting [door het blok] dat het tandwiel wat op de krukas zit, daar dus de ketting makkelijk overheen schiet. Heb vanmiddag nog met een lampje gekeken in het kettingkanaal[heet dat zo?] , maar het tandwiel ziet er voor zover ik kan zien zeer normaal uit. Ik heb nog een zelfde blok liggen, dat open ligt. Het tandwiel daarvan vertoond grote vergelijkenis kwa vertanding. Zeer normaal volgens mij.De oude ketting heeft daar ook nooit verloop gehad.

Eigenlijk kan het maar 1 ding zijn...die nokkenaskettingspanner...

Overigens ga ik ook nog ff de oude ketting vergelijken met de nieuwe ketting. Schakelafstand is iig gelijk...de lengte weet ik morgen of vrijdag.

Ik heb nog 1 kop liggen, waarvan er wat koolafzetting op de kleppen zit...maar deze ga ik dus monteren. Alleen nog ff kleppen stellen en optisch schoonmaken.
De kleppen sluiten iig goed en lagerschalen zien er netjes uit.

Update volgt zodra ik wat onderdelen vergeleken heb/nieuwe koppakking binnen is.


Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Uhm,

Dat heb ik ook welleens bij koude start.
Ik rol altijd een klein beetje naar voren alvorens ik hem in zijn 1 zet. Dan is het probleem direct weg.Dan is die "klak" ook altijd iets minder als de motor in zijn 1 schiet.


*O* *O* *O*

Zo ff blij.
Maar de koppeling doet het.
Heb alle platen van elkaar af gehaalt en schoon gemaakt.
de koppeling heeft namelijk een paar weken los gelegen dus de olie die er tussen zat was heel kleverig dus alle in een bak wasbenzine ff weken en schoon poetsen.
Nu alles netjes weer gemonteerd en verse olie er op en alles werk.

Dus mijn seizoen kan beginnen
 
Hallo,

Heeft iemand van jullie toevallig nog een koppelingshendel en remhendel compleet met stuur bevesteging liggen voor een XS.

Al vast bedankt
 
vraagje
ik heb een xs1100 met originele 4 in 2 uitlaat waar nu een gat in geroest is.
heb nog 2x 4 in 1 uitlaat liggen kan ik die zomaar overzetten of moet dan carb aangepast worden?
wil de uitlaat eraf halen en nakijken of deze nog te fixen valt en dan evt weer terugzetten, dus wil liefts niet teveel aanpassen.
 
Gaat wel goed, en meestal rot een 4-2 op de verzamelpot die overigens prima te lassen is.
 
wellicht weet ik nu waardoor mijn nak versprongen is.

Als ik het goed gelezen heb in het wphb
Wellicht dat iemand onderstaand kan be-amen?

Aan de uitlaatkant zit ook een spanveerblad. Deze moet ook op spanning gebracht worden, dat kan alleen als je de uitlaatnokkenas draait terwijl je krukas stilstaat. In het wphb staat dat je de uitlaat nokkenastandwiel 1 tandje terug moet zetten en dan aanspannen. Dit kan alleen met een steeksleutel , omdat er wat kracht uitgeoefend dient te worden.
Dan trekt de ketting tussen de uitlaatnokkenas en krukastandwiel strak, en het voorste veerblad staat dan onder spanning.
Ik heb dit met de hand gedaan zonder de voorste veerblad op te spannen[ er zat immers geen speling meer op de ketting aan de voorkant en dacht dat het perfect was].

De nak heeft tussen de inlaatnokkenas en het krukastandwiel wel/redelijk goed gezeten.
En het meeste rek heeft dus gezeten op de uitlaatkant.

Tis een f#cking klein regeltje in het wphb...maar o zo bepalend. :Y

De timing stond wel goed, ook na 10 x ronddraaien...maar omdat de ketting ad voorkant te los stond...is de uitlaatnokkenas versprongen..en zijn mijn uitlaatkleppen krom.

Nu ben ik alleen bang dat als ik straks op bovenstaande manier de nak aan de voorkant wil spannen...dat mijn krukas gaat verdraaien. Maar als ik de ketting strak houd aan de inlaatkant moet dat ook wel goedkomen lijkt me..

Klinkt bovenstaand verhaal plausible?

Zeer graag een reactie, dan kan ik zonder hoofdpijn gaan slapen :Z
 
Laatst bewerkt:
De uitlaat van mijn Xj is door de vorige eigenaar opgelapt met plaatjes, boutjes en een gezonde dosis bak en braadwerk. Ding brak dan ook bij de 2e rit overmidden :)
 
@Basman: normaal is dit inderdaad de gebruikelijke manier van een ketting spannen/ plaatsen:

ketting over de krukas en langs geleiders, uitlaatnokkenas +/- 10 graden terugdraaien (dus richting uitlaat/ voorkant fiets), ketting over de nokkenassen, uitlaatnokkenas met steeksleutel terug zetten op merkteken, kettingschakel monteren en klinken.
Dan nokkenaskettingspanner afstellen door deze op z'n diepste punt vast te zetten, maar er staat me iets van bij dat de XJ-viercylinders een automatische spanner hebben.
Dan handmatig de krukas een paar keer ronddraaien (bougies verwijderen) en timing nogmaals checken van zowel kruk- als nokkenstokken.
Pas dán kun je er zeker van zijn dat de speling overal weg is en dat het spul goed staat.
 
@Basman: normaal is dit inderdaad de gebruikelijke manier van een ketting spannen/ plaatsen:

ketting over de krukas en langs geleiders, uitlaatnokkenas +/- 10 graden terugdraaien (dus richting uitlaat/ voorkant fiets), ketting over de nokkenassen, uitlaatnokkenas met steeksleutel terug zetten op merkteken, kettingschakel monteren en klinken.
Dan nokkenaskettingspanner afstellen door deze op z'n diepste punt vast te zetten, maar er staat me iets van bij dat de XJ-viercylinders een automatische spanner hebben.
Dan handmatig de krukas een paar keer ronddraaien (bougies verwijderen) en timing nogmaals checken van zowel kruk- als nokkenstokken.
Pas dán kun je er zeker van zijn dat de speling overal weg is en dat het spul goed staat.

Een xj900 heeft een automatische spanner, maar het kan zijn dat een xj650 een handmatige heeft.
 
@ Bol d'or Albert & TripleXS,

Bedankt voor de bevestiging.

Mijn xs400 heeft trouwens een automatische spanner, of deze fijlloos zijn...ik weet het niet.
Van mijn huidige spanner zou ik ook een handmatige kunnen maken, maar dat afstellen op gevoel lijkt me ook weer erg tricky.

De donorkop die ik ga gebruiken heb ik al gecontroleerd op lekkage vd kleppen.Dit is zo goed als niets/niet zichtbaar.

Deze kop heeft 1 maand stil gelegen, dus de klepseals zijn mijn inziens niet uitgedroogd.
Wel heeft 1 inlaatklep een witte aanslag/verbrand.Volgens mij is deze inlaatklep te heet geworden door een te arm mengsel/weinig klepspeling.

Ik maak de kleppen optisch schoon en ga ervan uit dat de boel weer een goede tijd mee gaat.

Mijn nieuwe koppaking is hoop ik morgen binnen, en anders begin volgende week. Dan kan ik de boel weer monteren en eindelijk gaan rijden :) .

Nogmaals bedankt voor het bevestigen van mijn vermoedens :}
 
Laatst bewerkt:
Zo heey, vandaag eventjes de olie in de voor poten van de xs400 vervangen, verschil is duidelijk. Scheelt ook, zoveel kwam er niet uit en hetgeen er uit kwam was grijs van vocht (en slijpsel??) :X

Demping is al een heel stuk beter nu, het stuur is nu ook iets verder van het asfalt verwijderd geloof ik.

Volgens het handboek moest er 10w30 in, laat ik dat dus net niet op voorraad hebben, wel had ik 5w30 auto olie die ik toch meer ga gebruiken. dus dat er maar ingedaan, ik ga er toch maar van uit dat hij nooit de bedrijfstemperatuur van een motorblok bereikt daar in die pootjes.

Toch wel het idee dat de veren zelf ook de beste tijd wel hebben gehad. Op ebay staat een setje voor 100€ inc verzending, progressief als ik het moet geloven, ziet er eerder uit als twee staps.

Het viel me mee hoeveel werk het is eigenlijk. Ik kan ook nog wel eens de 15w40 proberen die ik ook over heb....

Meteen maar even een paar roest puntjes in de binnenpoot bewerkt. Zitten niet in het glijgebied maar toch, het oog wil ook wat.

Daarna wel eventjes het gevoel dat de voorrem het een stuk minder deed maar dat viel mee, kan zijn dat het komt omdat ik heb schoongemaakt.

Lekker bezig geweest vandaag :)

mvg

db
 
Laatst bewerkt:
@Dirtbag

Mocht je die 15W40 erin gooien, laat dan ff weten wat het verschil is met wat er nu inzit.
Ben wel benieuwd eigenlijk.
 
Heb sinds kort een xj 600 uit 1989 zoals eerder vermeld.

Sinds aankoop een 150 kilometer probleemloos gereden. Echter na de laatste tankbeurt tijdens starten liep er een straal benzine uit de overloopslang van de carbs. Tip gekregen om met een klein hamertje op de vlotterbakken te tikken om de vlotternaald (?) weer te laten afsluiten.

Dit werkte. Geen benzine meer uit overloopslang. Motor liep eerste kilometers erg slecht, maar herstelde zich vanzelf. Liep weer als zonnetje.

Het probleem keerde echter terug. Er zit dus vuil in het systeem. Weer hetzelfde verhaal. Na een tijd pruttelen, loopt hij ineens weer goed.

Mijn vraag: als de carbs te vuil zijn, dan kan het toch niet dat het vuil na verloop van tijd wegspoelt en de motor weer goed gaat lopen?
 
tip:

demonteer je carbs.
Maak je vlotterbakken en sproeiers schoon, en vervang tevens je vlotternaalden.
Plaats een brandstoffilter en controleer de binnenkant van je tank op roest ed.

Vuil wat in je vlotterbakken zit, kan welleens voor kleine kanalen komen te zitten en de boel verstoren[vlotternaalden sluiten niet goed af]

Destijds dreef in mijn mijn vlotterbakjes ook een hoop zooi wat er niet in hoorde. Was ook roestkleurig ed.

Hoop dat je iets aan de info hebt.
 
@Dirtbag

Mocht je die 15W40 erin gooien, laat dan ff weten wat het verschil is met wat er nu inzit.
Ben wel benieuwd eigenlijk.

Het is eigenlijk een heel simpel klusje.

Motor op middenbok, blok hout of iets anders onder het blok om het voorwiel van de grond te houden.

Kniptang, om de splitpen er uit te knippen
Sleutel 22, Wielmoer
twee sleutels 11, 12 of 13, voor de klem onderin
Rubber mokertje, om de as er uit te helpen

Snelheidkabel losschroeven, wiel aan de kant, remklauw wegleggen, paste bij mij achter de uitlaat bocht.

met rateltje 13 het voorspatbord uitnemen.
sleutel 17iirc, onderste klembout los draaien
twee sleutels 12 of een dop 12 en sleutel 12, voor de bovenste klemboutjes

voorpoot uitnemen.

rubber dopje wegleggen.

3 mm aan schilderstape (ik kon geen doeken vinden) aan de bovenkant van de poot om hem te beschermen tegen de bankschroef, en inklemmen maar voorzichtig, rond is rond, en plat betekent een ander kopen.

Kruiskop schroevendraaier in de het dopje drukken en hard naar beneden drukken, tegelijkertijd met de andere hand en een kleine platte schroevendraaier het borg veertje los peuteren en er uit halen met een klein tangetje.

Het stopje met het veertje bij het rubber dopje leggen.

Onder de veerpoot een emmertje leggen en onderin de drainbout losdraaien. even wachten, de veer uitpakken en op een schone plek leggen.

Wachten tot de poot ophoud met lekken en dan uit de bankschroef en voorzichtig leeg pompen. Nadruk op voorzichtig, iets te wild en het spuit er met een rot vaart uit.

Vervolgens drainboutje weer terug zetten en weer inklemmen.

Veer schoonspuiten met remmenreiniger en laten drogen, zodra die droog is terug in de poot.

Olie van keuze in een oude pindakaas pot doen (mag ook een ander glas zijn hoor!) en ik heb hier een injectie spuit van 20 milliliter gebruikt om de 263 cm^3 af te meten. Dit spuit je in de vork.

Indien nodig maak je het stopje en de borgveer even schoon (1 van beide was bij mij wittig geoxideerd, dus die heb ik schoongemaakt met de staalborstel nadat ik de o-ring er eventjes af had gehaald)

Dan leg je de dop op de veer, druk hem weer aan met de kruiskop schroevendraaier en je plaatst de borgveer weer. Ik heb nog een paar drup olie op het stopje gelegd tegen eventueel roesten en als laatste druk je het rubber dopje er weer op.

Dan schuif je de veerpoot weer in de motor en je doet de volgende.

Vervolgens alles weer vast draaien en monteren en rijden.

als je relaxt werkt en je hebt de spullen ben je zeker in anderhalf uur klaar.

Denk wel aan de volgende dingen: Snelheidskabel weer aansluiten, remklauw, de blokjes moeten aan weerskanten van de schijf. (yup ik mocht twee keer de as er inzetten)

Volgens de werkplaatmanual die ik van je heb gekregen moet dit elke 12.000 gebeuren.

mvg

db
 
@ basman: bedankt voor de info. Dit was precies wat ik wilde voorkomen, maar waarschijnlijk ontkom ik er niet aan. Lijkt me een hele klus en ik heb het nog nooit gedaan. Extern filter wilde ik al wel aanschaffen. Wel vreemd dat ik 150 kilometer probleemloos heb kunnen rijden.
 
Het probleem heeft zichzelf opgelost. Vandaag 80 km zonder enig probleem gereden. Voor de zekerheid nog maar wat extra carbcleaner in de tank erbij gooien. Rijdt overigens helemaal niet verkeerd zo'n XJ. Beetje slappe vering, maar je kunt er nog best scherp een bocht mee door. Vind alleen de eerste drie versnellingen wel erg kort.
 
Het probleem heeft zichzelf opgelost. Vandaag 80 km zonder enig probleem gereden. Voor de zekerheid nog maar wat extra carbcleaner in de tank erbij gooien. Rijdt overigens helemaal niet verkeerd zo'n XJ. Beetje slappe vering, maar je kunt er nog best scherp een bocht mee door. Vind alleen de eerste drie versnellingen wel erg kort.


Ik vindt het wel fijn dat de versnellingen kort zijn, met beide motoren trek ik bij een stoplicht vaak de eerste twee versnellingen stevig door. Bij de sevenfifty die ik ook heb rij ik dan opeens iets meer dan 100.... met de xs400 rijd ik dan maar 80 ofzo... is een heel stuk vriendelijker voor mijn rijbewijs ;)

Ik vind het geluid ook een stuk leuker dan de 4 in lijn.

Dat de vering slap is ben ik ook achter maar een olie verwisseling voor hielp bij mij behoorlijk.

mvg

db
 
Argh, ik ben echt dichtbij de moed op te geven met m'n '83er xj400 ratbike.
Ding wil niet blijven lopen, soms slaat hij even aan, daar blijft het dan bij. Tank leeggehad, nieuwe bougies, accu geladen, schone carbs, nieuwe benzine. Zucht, ik weet het niet meer en mijn financiële middelen zijn er momenteel niet naar dat ik 'm weg kan brengen, anders had ik dat gedaan.

Bij welke xj-pro kan ik een dagje wijsheid op komen doen/komen sleutelen? Neem een krat bier mee en een zelf gebakken taart, haha..
 
Niet dat ik extreem veel kennis heb...maar dit soort dingen vind ik altijd rete interresant. :Y

Al iets kunnen meten van compressie/ kleppen ed?
Dat icm een vonk en benzine zou toch al een begin moeten zijn.
Tankontluchting, kanalen vd carbs?
Vacuum vd carbs. Stationairsproeier[moet schoon zijn...anders slaat hij bij start niet aan.]
Goede vonk op het juiste moment[timing]?
Valse lucht?
Krijgt de cilinder de benzine die het vraagt?

En er zijn nog zoveel mogelijkheden...bijv electronisch...
Op de koffie vind ik ook niet verkeerd, anderzijds rijdt mijn motorfietsje pas begin volgende week.

De orginele koppakking kost fucking 56 euro...een imitatie...14.. :} , dus ff wachten op mijn bestelling...dan kan ik :]

Rotterdam is iig niet zover weg van Breda :)


Argh, ik ben echt dichtbij de moed op te geven met m'n '83er xj400 ratbike.
Ding wil niet blijven lopen, soms slaat hij even aan, daar blijft het dan bij. Tank leeggehad, nieuwe bougies, accu geladen, schone carbs, nieuwe benzine. Zucht, ik weet het niet meer en mijn financiële middelen zijn er momenteel niet naar dat ik 'm weg kan brengen, anders had ik dat gedaan.

Bij welke xj-pro kan ik een dagje wijsheid op komen doen/komen sleutelen? Neem een krat bier mee en een zelf gebakken taart, haha..
 
Laatst bewerkt:
@Dirtbag

Je hebt er een mooie beschrijving van gemaakt.
Deze houd ik in mijn achterhoofd voor van de zomer. Het is dan ook de bedoeling mijn rubbere remslang te vervangen door een rvs omvlochten. Wellicht dat ik gelijk de voorvork meepak.
Tanks :)
 
Overigens vandaag de klepseals ah vervangen.
Gaat makkelijker dan ik dacht...heb trouwens eerst kunnen oefenen op een donorkop :)
Helaas heb ik wel pijpsleutel 17 ervoor moeten opgeven..deze moest dus op maat geslepen worden om de borgringen op de klepsteel te kunnen verwijderen.
De klepzittingen hoefde echt niet ingeschuurd te worden, zijn glad en dicht :)
Nu moet ik nog wachten op de fucking koppakking :(
 
Laatst bewerkt:
Als je bezig gaat met de remleiding, kijk eens op ebay bij Meyer Melvin

Ik heb daar een complete set voor de sevenfifty besteld (nog niet gemonteerd)

Voor een remleiding voor een xs400 80-83 vraagt 'ie 25 euro + 10 verzending. Bij mij werd het niet duurder toen ik voor en achter tegelijkertijd bestelde.

Je kunt zelfs aangeven welke kleuren je wilt voor de leiding en de aansluitingen.

mvg

db

PS, ik weet dat de trommel achter geen slang heeft maar misschien heb je nog iets anders rijden dat een slangetje kan gebruiken ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan