XJ/XS topic deel IV

Heren, ik kom ondanks de zin er niet aan toe om met de XS850 hobby bezig te zijn. Ik vindt het wel jammer omdat ik al 15 jaar aan het rommelen ben met de XSen.

Ik heb dus mijn XS850 met 750 blok en al de XS onderdelen die hier in de garage staan, advententie staat wel op het te koop sectie.

Als iemand interesse heeft in alles, de motor of onderdelen PB of mail me dan even.

Het is een grote verzameling van onderdelen, en niets is in nieuwstaat. Perfecte caferacer basis.

grt
Arjan
Je streetfighter bouw is dus nu volledig gestrand? Zag er wel veelbelovend uit. Heb je nergens een picca van?
 
linkse tappen zijn leuk maar zijn zo dun én bros dat die makkelijk afbreken en dan is het feest. Ik boor meestal een gaatje van 2mm en sla in dat gat een torkbitje. Rateltje erop en al wiebelend en wd40 spuitend heb ik zo alle afgebroken tapeinden er eenvoudig uitgehaald.
 
ik heb al geprobeerd met 2 moeren tegen elkaar aan te zetten maar ik draai het draad van de moeren en bout stuk.
ik ben dus bang dan ik toch moet boren of eventueel vijlen en er een steeksleutel op zetten

de pijpjes zijn schoongemaakt en gaan dit weekend gepolijst worden.
het verdeel stuk van 4 naar 2 word ook weer even opgefrist want die is zo roestig en smerig als de hel. hier komt een likje hittebestendige zwarte lak over

ik zal kijken of ik weer wat foto's kan schieten
eigenlijk best wel handig dat ik nog niet kan rijden want dan kan ik mooi de motor wat opknappen

@jpi,...dat ka ik natuurlijk ook nog wel eens proberen
 
Als iemand interesse heeft in alles, de motor of onderdelen PB of mail me dan even.

Shit Arjan, betekent dit ook meteen het einde van de hobby dan..?!
Ik heb je een SMS gestuurd omdat ik wel interesse heb, maar hoop je desondanks nog wel eens tegen te komen op een OBT ofzo.
Werk, gezin...er gaat helaas maar 24 uur in een dag...ik weet er alles van.
 
Laatst bewerkt:
Pascal, heb geen SMS ontvangen. Zal wel een oud tel. nummer zijn.

Stuur me maar een mailtje of een PB.
 
Tuurlijk geen einde van de motor hobby, maar veel sleutelen omdat het moet ipv omdat ik het wil en onderdelen verzamelen zit er ff niet in.
 
Cbrrr: Zonde dat ik al twee motoren heb staan, lijkt me geen goed plan om er een derde bij te zetten. Wel jammer, vindt het een mooie motor.

db
 
Pff, denk dat ik maar eens op zoek ga naar een nieuwe voorvelg met band.. Heb er een beetje een slag in zitten en bij 80+ is het net een hobbelpaard in plaats van een rat, whahaha
 
Mijn idee over een koopje is toch net iets anders :+

Zelfs als ik deze gratis kreeg dan zou ik het nog niet doen................ _O-
 
Een tellerset van een xj600 is gelijk aan die van de 900. Alleen de wijzerplaten zijn iets anders, en hij heeft geen digitaal anders. Maar vorm er grootte zijn gelijk. Het dus ook een 3 kloks set.

De enige 2 kloks-set die ik ken en die je 1 op 1 over kan zetten is die van de XJ900N, (of die van de XJ650), maar beide zijn vrij schaars.
 
Opbokken oma! Even een vraagje over mijn XJ 600 (1989). Hij loopt erg goed, stottert nergens, trekt zelfs vanaf 30km/h in z'n 6 voorbeeldig op. Kleppen zijn gesteld en carbs gesynchd (laten doen). Blok is kurkdrooog, zelfs geen zweetplekjes. KM stand 34.000 (gekocht met 27.000), maar het is heel goed mogelijk dat er met de teller geknoeid is, of dat hij het klokje rond is geweest.

Afijn, er zit een tik in die uit de kop lijkt te komen linksvoor. Is altijd aanwezig, ook met koude motor en loopt met toerental mee. Viel me na aankoop al op, maar ik maakte me er niet zo'n zorgen over. Echter hij lijkt steeds harder te worden, maar ik erger me er pas aan sinds ik voor de zomer een cheap ass systeemhelm heb gekocht die minder stil is dan mijn integraal.

Nu weet ik dat XJ's altijd wel een beetje tikken, grommen en ratelen (nokkenasketting al een keer gespannen) maar de tik klinkt al een 'tikkende klep'. Lastig te zeggen over de computer, ik weet het, maar hoe erg is een tikkende klep?

Nogmaals, met uitzondering van de loop bij koude motor (moeten echt even rustig warm worden die oude XJ hokken), loopt hij voorbeeldig.
 
Gisteren iets leuks meegemaakt. Was met de XJ650J naar míjn werk gereden om een testkoffer op te halen, en bij thuiskomst had ik hem voor het gemak voor het huis gezet want ik moest er de volgende dag toch weer mee weg voor mijn werk (op en neer naar Amsterdam, zo'n 240km totaal). Kwam er iemand naar mij toe die het wel een mooie motor vond en dat hij er regelmatig naar gekeken heeft. Toch wel grappig want mijn XJ is alles behalve showroom staat. Zadel is iets gescheurd, deukjes her en der, aluminium mat uitgeslagen... meer een verzameling zware gebruikssporen dus. Maar goed, dan raak je in gesprek met zo iemand (hij stond te wachten op zijn motorrijles) en dan komen alle voordelen van zo'n 30 jaar oude fiets wel aan bod. Cardan, makkelijk in onderhoud, oldskool karakter maar toch zuinig met peut. Allemaal punten die mijn gesprekspartner ook belangrijk vond. Maakt je dag weer helemaal goed.
En vandaag weer een lekker stukje kunnen sturen met dat ding, heerlijk!
 
Opbokken oma! Even een vraagje over mijn XJ 600 (1989). Hij loopt erg goed, stottert nergens, trekt zelfs vanaf 30km/h in z'n 6 voorbeeldig op. Kleppen zijn gesteld en carbs gesynchd (laten doen). Blok is kurkdrooog, zelfs geen zweetplekjes. KM stand 34.000 (gekocht met 27.000), maar het is heel goed mogelijk dat er met de teller geknoeid is, of dat hij het klokje rond is geweest.

Afijn, er zit een tik in die uit de kop lijkt te komen linksvoor. Is altijd aanwezig, ook met koude motor en loopt met toerental mee. Viel me na aankoop al op, maar ik maakte me er niet zo'n zorgen over. Echter hij lijkt steeds harder te worden, maar ik erger me er pas aan sinds ik voor de zomer een cheap ass systeemhelm heb gekocht die minder stil is dan mijn integraal.

Nu weet ik dat XJ's altijd wel een beetje tikken, grommen en ratelen (nokkenasketting al een keer gespannen) maar de tik klinkt al een 'tikkende klep'. Lastig te zeggen over de computer, ik weet het, maar hoe erg is een tikkende klep?

Nogmaals, met uitzondering van de loop bij koude motor (moeten echt even rustig warm worden die oude XJ hokken), loopt hij voorbeeldig.


Inderdaad eerst maar eens naar de klepspeling kijken, als die goed is kun je eens proberen je olie te verversen. Eventueel alles doorspoelen met dunnere olie dan standaard (dus dunne olie er in, 10km rijden en weer verversen). Kan zijn dat je dan wat aanslag op de klepsteel kwijt raakt en hij niet meer blijft hangen. Maar de kans is groot dat je die kop er af moet halen om die klep er uit te halen. Kun je gelijk de hele kop reviseren....
Die lage kmstand kan wel kloppen, komt wel vaker voor. Zo'n tikkende klep trouwens ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan