XJ/XS topic deel IV

....
Enige is wel dat als ik naar rechts stuur de toerentellert richting 4.5k schiet, whaha. Zal van de week eens die draad opnieuw proberen af te stellen..
Bekend probleem bij de XJ's. Als ik na een onderhoudsbeurt de tank weer op het frame leg dan moeten die kabels op de goede manier langs het frame gelegd/gewikkeld worden, zoniet dan kan de gaskabel op spanning komen staan bij stuurbewegingen met doorschieten van het toerental tot gevolg. Staat trouwens ook in het WPHB hoe je de kabels moet leggen.
 
ben weer druk bezig geweest met de tank te schuren
de tank is op een paar plekjes na helemaal kaal tot op het metaal
morgen gaat alles in de primer en morgen zal ik ook even kijken of ik nog een paar bussen mat zwarte verf kan scoren

waar ik alleen nog mee zit is of ik de hele handel nog in de blanke lak moet zetten of niet
want ik denk dat dat het hele matte weer verloren gaat

de kappen zijn ontstickerd op de bugspoiler en topkuip na
deze zijn na de tank aan de buurt

zijn er trouwens losse filters verkrijgbaar voor op de carburatuur? of zit ik aan die lompe bak vast? en moet de carburatuur hier dan ook weer op afgestelt worden of gaat dit gewoon in 1 keer goed?
 
Ik heb vandeweek mijn tank ook geschuurd en matzwart gespoten. Geen blanke lak erop gedaan. Ziet er erg goed uit al zeg ik het zelf. Ook nog de embleemuitsparingen dichtgesmeerd. Flink schuren en sprayputty erop en dan aflakken met motip matzwart.

dscn1333ax.jpg
 
Yuch, leuk voor een motor bedrijf om in de etalage te zetten als blikvanger. Om er mee te gaan rijden. nee dank je :)

mvg

db
 
Past de as en voorvork van een xj600 op het wiel van een xj600 diversion?

Zo nee, wie heeft nog een mooie voorwiel staan van een xj600? :D
 
Ik heb een xj 600 gedemonteerd vorige week zaterdag. Ik heb dus wel een voorwiel voor je. Zijn af te halen in Ureterp(friesland). En anders Groningen. Dus mooi in de buurt voor je.
 
Ik begin het toch wel eens zat te geraken dat ik geen werkende benzine-tell0rt heb.. Heeft iemand er toevallig nog ééntje extra liggen, die ik voor wèhnâg over kan nemen? Heb geen zin om verder te prutsen, dus wil gewoon heel die kabel vervangen.. (Hmm, come to think of it.. Moet ik dan die halve tank demonteren zeker.. Of is dat plug 'nd play?)
 
Ja, dat snap ik, dat die tank losmoet ;) maar ik vroeg me meer af of hij dan ook leeg moet etc. Dus: als ik dat draad incl. sensor loshaal, heb ik dan een extra gaatje in mijn tank zitten? Want dan is het een ander verhaal dan een 5 minuten klusje en ga ik nog eens heroverwegen of ik er zin in heb, haha!
 
de sensor zit met 4 bouten vast
dan moet je voorzichtig de sensor eruit zien te draaien want die zit vast aan een gebogen stukje metaal
dan kan je de nieuwe sensor er weer in zetten

ik heb niet alles uit de tank kunnen halen dus er zat nog wel wat benzine in

geschatte tijd is ongeveer een half uur tot uur
het liep niet door het slot heen dus het kan wel mee vallen. wil je zeker geen benzine over je tank kan je hem altijd leeg laten lopen (wel opvangen natuurlijk he)
 
Thanks, duidelijk! Een beetje benzine geeft natuurlijk niets, maar als ik nou die sensor eruit draai en mijn halve tank gutst leeg, da's een ander verhaal! Ik zal, als ik een nieuwe draad te pakken krijg, eerst die tank eens leegtrekken, just to be sure!
 
Vraagje over ontsteking op een xj 600:
Laatst tijdens het rijden liep de motor plots op 2 cilinders, 1 en 4. Leek met een defecte bobine, echter, als ik de bobine voor cil 2+3 aansluit op de stekker voor 1+4 vonken de bougies wel, de bobine op de stekker voor cil 2+3 creert geen vonk. Ik komt wel stroom op beide bobines, waarbij de bobine voor 2+3 zeer warm wordt maar dus niet vonkt.

Iemand een idee?

Alvast bedankt.
 
Een bobine heeft twee ansluitingen: eentje voor continu plus en eentje voor de puls uit de ontstekingskast (CDI unit of Black Box).
Stroom krijgt je bobine wel, daarom wordt hij ook heet, maar er gaat blijkbaar iets fout met de puls die hij zou moeten ontvangen.
Kijk eens goed naar je bekabeling: of er is een stekker die (zwaar) verroest is, of je hebt een kabelbreukje/ slecht contact ergens.

Succes
 
Laatst bewerkt:
Held!
Kabels gechecked en idd ergens een kabeltje door gesleten, maakte contact. Gefixed, loopt weer als een zonnetje!

Dank!
 
Conische lagers zijn helemaal top-of-the-art vette shit.
Beter afstelbaar en veel slijtvaster dan de originele lagers.
Je kunt ze inderdaad gewoon uitwisselen, maar om de buitenste lagerschalen uit het balhoofd te krijgen heb je een truukje nodig:
óf je slijpt met een Dremeltje een kleine inkeping zodat de spanning van de schaal is en deze makkelijk te verwijderen is óf (en da's mijn persoonlijke favoriet) je legt met een lasapparaat een lasrupsje in de schaal zodat deze krimpt en uit het balhoofd valt.

Easy does it
 
Gisteren Promoto (=Wilbers) voorvorkveren in mijn XJ 600 gestoken. Klusje van 20 minuten, maar wat een verschil! Vandaag woon-werk ritje 40 km enkele reis en ik heb er echt van genoten. Kende mijn fiets bijna niet meer terug.

Voorheen dook de voorkant al naar het asfalt als ik alleen maar naar de voorrem keek, nu is er mooi gedoseerd te remmen. Ook bij hard in de ankers slaat hij niet meer door. Het grootste voordeel vind ik echter dat kleine oneffenheden in het wegdek veel beter weggefilterd worden, waardoor ook het bochtenwerk weer een feest wordt. De fiets is in zijn geheel veel stabieler geworden.

Nadeel is wel dat ik nu pas merk hoe slecht de achtershock eigenlijk is, niet dramatisch, maar toch.

Oh ja, voor 79 euro thuisbezorgd via motorvoordelig.
 
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum, zelf transalp rijder, maar heb korte tijd geleden een yamaha xj400 seca uit 1981 gekocht als sleutel / opknapproject. Het viel mij op dat veel xj's het rechter kapje missen welke de accu aan het zicht onttrekt.

Kan iemand mij zeggen waarom deze kappen vaak missen, en kan iemand mij aan eenzelfde kapje helpen? Volgens mij zijn deze hetzelfde als van de xj 550 seca.

Rens
 
Terug
Bovenaan Onderaan