XJ/XS topic deel IV

Welke olie rijden de XS400 rijders hier eigenlijk?

Het WPHB meld dat als de temp niet onder de 5 celcius komt dat er 20w40 in moet en als de temperatuur niet boven de 15 celcius komt er 10w30 moet.

Ben ik dan een idioot als ik denk dat ik er dan net zo goed 10w40 in kan mikken en het hele jaar door kan rijden?

mvg

db
 
Ik rij meestal met gewone Action 15W40 olie in m'n XS-jes, gaat prima.
 
afgelopen weekennd heb ik eindelijk weer eens tijd gehad om met de motor bezig te kunnen gaan.
het kont kapje en spatbord op het voorwiel zijn gespoten.
ben begonnen met de topkuip te schuren. waar ik wel tegen aan hik zijn de lijm resten van de stickers.
kan ik deze gewoon verwijderen met wasbenzine of vreet dit in het kunststof?
de greep voor de passagier is gepolijst en deze winter zal ik alle deksels van het blok polijsten.

de eerst volgende keer zal ik even foto's nemen als ik er weer even mee bezig ben.
ben nu eerst druk in en om huis bezig met schilderen en straten
 
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum, zelf transalp rijder, maar heb korte tijd geleden een yamaha xj400 seca uit 1981 gekocht als sleutel / opknapproject. Het viel mij op dat veel xj's het rechter kapje missen welke de accu aan het zicht onttrekt.

Kan iemand mij zeggen waarom deze kappen vaak missen, en kan iemand mij aan eenzelfde kapje helpen? Volgens mij zijn deze hetzelfde als van de xj 550 seca.

Rens
Same here, dat kapje, op mijn XJ400 uit '83.. Denk dat ze er makkelijk aftrillen ofzo? Is ook alleen maar vastklikken op zo'n rubber nopje, that's it.. Mocht je iemand vinden die in de kapjes omkomt, ik wil er ook wel 1, haha *D
 
afgelopen weekennd heb ik eindelijk weer eens tijd gehad om met de motor bezig te kunnen gaan.
het kont kapje en spatbord op het voorwiel zijn gespoten.
ben begonnen met de topkuip te schuren. waar ik wel tegen aan hik zijn de lijm resten van de stickers.
kan ik deze gewoon verwijderen met wasbenzine of vreet dit in het kunststof?
de greep voor de passagier is gepolijst en deze winter zal ik alle deksels van het blok polijsten.

de eerst volgende keer zal ik even foto's nemen als ik er weer even mee bezig ben.
ben nu eerst druk in en om huis bezig met schilderen en straten

Als je de stickers een beetje warm maakt met de fohn gaat de meeste lijm wel mee .
Ik gebruik gewoon thinner voor lijmresten ,als er orginele lak op zit kan dat .
wasbenzine kan ook maar duurt wat langer ,beter is een goede ontvetter zoals m600 ofzo .
 
ik had al een fohn gebruikt maar die nam de lijm dus niet mee
ik ben het er nu aan het afschuren
alle kappen gaan tot het plastic kaal, zo kan ik ook zien waar (slecht) geplamuurt is
in de bug spoiler zaten een aantal scheuren, deze heb ik weer aan elkaar gesmolten dmv een soldeerbout. daarna plamuur ik het met gapol. dit is een elastische plamuur. dit heb ik ook gebruikt bij bumpers en is ook mooi om te verwerken
 
Vanmorgen, na een nachtdienst, het was begonnen te regenen. Ik had dus maar besloten om via de snelweg te gaan aangezien ik dan binnen 20 minuten thuis ben.

Op de snelweg de 120 km\u aangetikt, kijken of hij nog iets vlotter wil. Ik dus vol aan het gas hangend. Splut plof splut splut.

SHIIT... benzine op!?!?! tank is nog maar 60 km oud, kan haast niet.

Ik heb hem dus op de tast op reserve gezet en naar de vluchtstrook gedirigeerd.

Daar kwam hij weer tot leven tijdens het uitrollen dus hup het gas er weer op.

Ik dus in eerste instantie eventjes meeliften met een vrachtwagen maar toch nog een keer proberen.

En ja hoor splut plof splut splut. Wederom met de klauw aan de benzinekraan, wederom naar de vluchtstrook.

daar volledig tot stilstand gekomen toch maar even gekeken of ik nog genoeg gawater had.

Yup tank volledig vol.

Kraan maar eens controleren. Ik trek dus de slang er af. Hmm, komt niet al te veel uit.

Betere inspectie blijkt dat ik hem dus per ongeluk op Off had staan. Oeps, dus ik draai hem op ON. Goh, zit weinig verschil in hoeveel er uit komt.

Toch maar even gecontroleerd dat horizontaal reserve was en ja hoor daar zeek hij benzine als een tierelier.

Slang er weer op, reserve en doorgereden naar huis.

Straks toch maar even controleren of het kraantje nog goed is. Iets klopt er namelijk niet.

Wel weer goed thuis gekomen.

Zo maken we weer wat mee met de motor :)

/edit al weer even gekeken, horizontaal is PRI, dus dan is het vacuüm verdacht, nu net even stationair laten draaien en de slang er af en dan doet sputtert hij uit het slangetje. Volgende idee is eventjes de tank er af en het kraantje nakijken.

mvg

db
 
Laatst bewerkt:
hallo brikkers, hier een gefrustreerd mailtje van mij.
Ik heb gisteren mijn remslang (XJ650, enkele schijf) vervangen. Was gewoon oud en half vergaan, maar werkte nog wel. Nou dat viel reuze mee qua werk. Maar ik krijg het ding niet ontlucht :(

Ik heb gisteren denk ik 3u van bovenaf staan pompen: hendel ingeknepen, ontluchting open, dicht, hendel los. En weer opnieuw. Heeeeel soms komt er dan 1 klein rottig luchtbelletje uit. Maar na al die moeite nog steeds geen enkele tegendruk op de hendel.

Vandaag andere tactiek: met een spuit en doorzichtige slang vanaf de klauw volgespoten en zo doorgespoten tot het in het reservoir eruit begon te komen. Maar dat gaat heel zwaar (moet vrij hard duwen). En nog steeds: ...... nauwelijks tegendruk. Iets meer dan helemaal geen (zoals gisteren).

... En natuurlijk floept dan die slang er van het harde duwen een keer vanaf... halve motor onder de remvloeistof '(

Als ik bij de hoofdremcilinder de remleiding losmaak dan vloeit de remvloeistof rijkelijk door (nog meer over de motor heen ja) en met de minste druk op de spuit. Maar het door de HRC duwen lijkt maar zeer moeizaam te gaan.

... wat is nu de volgende stap? Iemand nog een tactiek? In mijn onschuld dacht ik dat dit hetzelfde zou zijn als het ontluchten van een auto... maar .... uhm ... -O-

Ik zit te denken aan een vacuüm-pomp te lenen ergens, en dan dan maar weer van boven naar beneden erdoor te proberen trekken.
 
Hum, het is volgens mij ook gewoon hetzelfde als bij een auto..

Het compensatie gaatje lijkt me dan een beetje dicht te zitten, dan pakt hij ook minder goed verse vloeistof in de leiding. Kun je die zien er een prikker \ naald \ etc doorheen halen?


Even een paar andere simpele dingen....


Zit je ontluchtingsnippel wel aan de bovenkant?

Zet een mega tyrap om de remhandel en trek die loei vast, Kom de volgende dag weer kijken of er verbetering is. (hoge druk, luchtbellen worden samen gedrukt, stijgen door het kleinere formaat omhoog en net voor het compensatiegaatje)

Kun je wel een beetje ontluchten als de leiding bij de klauw los ligt?

Trek de hoofdremcilinder uit elkaar en kijk of die vervuild is.

Trek de remklauw uit elkaar om te kijken of er niet een klodder rotzooi in zit die de boel beduiveld.

enfin, in ieder geval, succes

db
 
Het compensatie gaatje lijkt me dan een beetje dicht te zitten, dan pakt hij ook minder goed verse vloeistof in de leiding. Kun je die zien er een prikker \ naald \ etc doorheen halen?
Ik heb twee gaatjes, een heel kleintje en een gewoon kleintje. Ik zal dat ook eens schoonmaken dan!

Zit je ontluchtingsnippel wel aan de bovenkant?
Yep.

Zet een mega tyrap om de remhandel en trek die loei vast, Kom de volgende dag weer kijken of er verbetering is. (hoge druk, luchtbellen worden samen gedrukt, stijgen door het kleinere formaat omhoog en net voor het compensatiegaatje)
Okee. Goede tip om te onthouden! Momenteel knijp ik moeiteloos de hendel helemaal in, zo weinig druk dat van strak zetten nog geen sprake is.

Kun je wel een beetje ontluchten als de leiding bij de klauw los ligt?
Ja dan sputtert het wat en er komt vloeistof uit.

Trek de hoofdremcilinder uit elkaar en kijk of die vervuild is.
Trek de remklauw uit elkaar om te kijken of er niet een klodder rotzooi in zit die de boel beduiveld.
Da's denk ik een mooie volgstap als vacuum trekken ook niks oplevert.

Naar alle waarschijnlijkheid lucht bij de banjobout ter hoogte van je reservoir.
Dat ga ik als eerste maar eens proberen met vacuum trekken. De banjobout zit "hoger" dan het reservoir dus ...... misschien moet ik het stuur "omhoog" zetten zodat dat het hoogste punt wordt.

Dank voor de tips, ik heb weer een beetje hoop
het werkte tenslotte voor ik ging sleutelen
 
Laatst bewerkt:
Gewoon rem in, doeken rond het reservoir en banjobout en vervolgens banjobout lossen en gelijk weer vastzetten en rem weer loslaten.
Dat een paar keer herhalen.
 
Ik doe het altijd op de volgende manier:
Ontluchtingsnippel open een (doorzichtige) slang op de nippel.
Reservoir goed vol met remvloeistof. Op de slang zet ik een spuit van 100 ml (ziekenhuisding) en dan trek ik de spuit uit. Dit gaat altijd met een gezonde tegendruk. Rustig de spuit vol laten lopen en herhalen totdat je denkt dat de lucht er wel uit is.
Dan op de gebruikelijke manier de laatste luchtbelletjes eruit pompem door druk op te bouwen en de nippel open en dicht te draaien (als bij een auto)
Soms springt de slang van de nippel :( maar de aanhouder wint.
Alles bij elkaar ben ik er een kwartier mee bezig.
 
Reservoir goed vol met remvloeistof. Op de slang zet ik een spuit van 100 ml (ziekenhuisding) en dan trek ik de spuit uit.
Yes :} Dat was de truc. Zuigen tijdens het pompen!
Ik had al vanalles geprobeerd, zuigen, duwen, pompen. Maar net als zo vaak is het de eerste keer allemaal nog niet zo duidelijk ;)

Heel erg bedankt. Na een heleboel lucht begon ie uiteindelijk zelf druk op te bouwen, en toen ging het eigenlijk verder vanzelf.
 
Mooi dat het gelukt is, zo doe ik het eigenlijk nooit.
Altijd op dezelfde manier zoals ik auto's ook doe; ontluchtingsnippel open, slangetje erop en het uiteinde in een potje/ deksel met een laagje verse remolie.
Zolang dat uiteinde geen lucht kan happen is het snel gepiept.
 
vanmiddag lekker een stukje getuft op de XJ, ding blijft lekker rijden al is ie uit 81. Wel binnenkort even aan de slag want een keerring van de voorvork begint het loodje te leggen. Binnenkort dus even een poot naar John van de Bunt brengen. Voor 40 euro zetten zij er een nieuwe keerring in en voorzien ze hem van verse olie. Misschien dat ik meteen een stel nieuwe prgresieve veren erin laat zetten... Ook moet het balhoofd ws gesteld worden, had het idee dat er wat speling in zat. Anders nieuwe konische lagers.

Oftewel voor een fietsje uit '81 met 74.000 km geen serieuze zaken.. :)
 
vandaag weer even bezig geweest tussen de schilderklusjes door in het huis
de steunen voor de passagied gepolijst




de topkuip in de primer en kleur gezet
vervolgens ook maar gemonteerd


een klein begin gemaakt met de uitlaat te polijsten, om te kijken of ik die troep er nog af kon krijgen


ook een deksel schoon gemaakt


de greep voor de passagier gepolijst


en nog wat foto's van de motor zoals hij er nu bij staat





verder nog te doen dus:
uitlaat verder polijsten
zijkappen spuiten
bugspoiler spuiten
deksels polijsten
blok opfrissen of spuiten
en nog veel meer :?
 
Ziet er goed uit! Ik wilde zeggen dat de zijkappen ook beter zouden smoelen in zwart en toen keek ik even goed wat je geschreven had. Maar ik ben ook erg voorstander van matzwart.
 
net de uitlaat er onderuit gehaald om te polijsten
helaas is een moer afgebroken van het spruitstuk.
hoe kan ik deze het beste uit het blok halen?
er is genoeg "vlees" om er iets op te zetten maar ben bang dat hij dan verder afknapt, bij/in het blok zeg maar.
ik zal er wel wat wd40 opspuiten of kruipolie om het net nog iets gangbaarder te maken
 
WD40 is al een goed begin, maar lukt dit nog niet dan zou je ook nog kunnen uitboren. In het restje schroefdraad boor je een gaatje dat klein genoeg is om de draad zelf intact te laten. Dan "boor" je er een tegengestelde schroefdraad in (conisch van vorm, ik weet even niet hoe die dingen officiëel heten) en op een gegeven moment heeft die zich zo vastgezet dat de afgebroken schroefdraad er mee uit draait....als het goed is. Je zal wel recht voor de schroefdraad moeten kunnen zitten, en bij de XJ-tjes is dat een beetje beperkt weet ik uit ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Linkse tap is zo'n dingetje.

materlinksetappen.jpg


WD40 is trouwens waardeloos spul voor dit soort werk. Beter een echte kruip olie zoals Imal of iets dergelijks.

WD40 is een "bedoelt voor alles maar nergens goed voor goedje" (Hoewel ik m'n RVS fornuis er best netjes mee hou )

mvg

db
 
Heren, ik kom ondanks de zin er niet aan toe om met de XS850 hobby bezig te zijn. Ik vindt het wel jammer omdat ik al 15 jaar aan het rommelen ben met de XSen.

Ik heb dus mijn XS850 met 750 blok en al de XS onderdelen die hier in de garage staan, advententie staat wel op het te koop sectie.

Als iemand interesse heeft in alles, de motor of onderdelen PB of mail me dan even.

Het is een grote verzameling van onderdelen, en niets is in nieuwstaat. Perfecte caferacer basis.

grt
Arjan
 
Terug
Bovenaan Onderaan