Motorrijles: kletsen over lessen (en niets anders aub!)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, bij 120 zonder windscherm heb ik echt het idee dat ik eraf waai als ik mijn handen wat losser laat, laat staat met één hand.

Heeft iemand tips? Want dat is niet echt lekker rijden natuurlijk. Meer ontspannen, oké, maar ik denk écht dat ik er af waai als ik me niet goed vast hou.

Dat gevoel had ik de eerste keer ook en ik stond stijf van de adrenaline. De tweede keer is het al een stuk beter en de derde keer weet je niet beter.
Het helpt iig als je wat meer voorover gaat zitten (beetje tegen de wind leunen), dan heb je niet het gevoel dat je er achterover afgeblazen wordt.
 
Laatst bewerkt:
Is als je naked rijdt toch altijd een hekelpunt hoor, de volle wind vangen.. Enige wat je kan doen is een goeie pasmaat jas, goede helm die stevig op je hoofd blijft zitten en tja, handjes aan t stuur ;)

:^

Het verschil is enorm...

Op mijn SM is het echt volop wind vangen. Volledig rechtop en alle wind op mijn lichaam en helm. Dat is niet lang vol te houden.
Op mijn naked gaat het al iets beter doordat ik ietwat voorover zit.
En op R6 rij je 130 met handje in de zij. :P

Je zult er aan moeten wennen. Zeker de eerste keer snelweg lijkt het allemaal erg hard te gaan. Je bent wat gespannen en dan heb je zeker meer last van de wind.
Dit gaat beteren. En met een windscherm kun je al heel veel opvangen.
 
Ik zou het risico ook niet zomaar nemen, daar niet van.
Kloterige met die sportmotoren is dat je direct zoveel schade hebt. :X
Daar heb ik weer minder last van. :P

Maarre, 600 tegen 900cc... wat is het verschil mtb tot keren? :)

Inderdaad dan maar beter ff lopen dan omvallen ;)

Het verschil tussen 600 en 900cc zou kunnen zijn dat 900cc motoren wat zwaarder zijn en misschien wat onregelmatiger lopen bij weinig toeren? Tenminste dat is wat ik vermoed
 
Zo net terug van mn eerste les *O*. Instructeur Willem zette me voor de eerste les op een CB250 en ben achterop gereden naar een truck parkeerplaats. Gewoon eerst rustig uitleggen waar alles zat en hoe op / af te stappen. Ging best goed vond hij zelf, vooral omdat ik al blind kon zeggen waar alle bediening zat (behalve ff met schakelen, dacht dat op naar beneden was, maar nee, das alleen neutraal naar 1 :@). Spelen met koppeling en gas was ff lastig, maar dat ging later stukken beter! Bochten nemen ging ook goed, maar moet mezelf echt aanleren om niet drie keer tegenliggen verkeer te controleren, want als ik dat deed ging de bocht alles behalve vloeiend :P


Heeft iemand nog tips om op een goede manier neutraal te vinden? Ik zat maar te schakelen en te doen, maar kwam er niet echt achter......
 
Heeft iemand nog tips om op een goede manier neutraal te vinden? Ik zat maar te schakelen en te doen, maar kwam er niet echt achter......


Als hij lastig in neutraal wilt kun je een heel klein beetje gas geven op het moment dat je schakelt. Maakt het vaak stukken makkelijker.
 
Gister trouwens ook weer een lesje gehad, voor de eerste keer echt de weg op!

Het viel me echt zwaar tegen haha. Met de auto heb ik best een groot verkeersinzicht dus dat zou geen probleem moeten zijn. Basis voertuigbeheersing is ook geen probleem, hoef echt niet na te denken bij gassen, remmen, schakelen enzo.
Maar toch, als ik op die motor zit heb ik zooo weinig overzicht. Heb ook geen rust, ga te snel op bochten af en moet dan op het laatste moment kijken, remmen, schakelen... Gaat allemaal echt niet soepel.

Iemand tips hoe ik mezelf kan dwingen rustiger te rijden en mn tijd te nemen?
 
Gister trouwens ook weer een lesje gehad, voor de eerste keer echt de weg op!

Het viel me echt zwaar tegen haha. Met de auto heb ik best een groot verkeersinzicht dus dat zou geen probleem moeten zijn. Basis voertuigbeheersing is ook geen probleem, hoef echt niet na te denken bij gassen, remmen, schakelen enzo.
Maar toch, als ik op die motor zit heb ik zooo weinig overzicht. Heb ook geen rust, ga te snel op bochten af en moet dan op het laatste moment kijken, remmen, schakelen... Gaat allemaal echt niet soepel.

Iemand tips hoe ik mezelf kan dwingen rustiger te rijden en mn tijd te nemen?

Verder vooruit kijken en iets eerder je gas loslaten zodat je alle handelingen kan doen voordat je al in de bocht zit :)
 
Ik zou het risico ook niet zomaar nemen, daar niet van.
Kloterige met die sportmotoren is dat je direct zoveel schade hebt. :X
Daar heb ik weer minder last van. :P

Maarre, 600 tegen 900cc... wat is het verschil mtb tot keren? :)
Wat dacht u van gewicht en lengte ;)

Mijn blade uit 96 is een stuk zwaarder en groter dan een nieuw type 600rr ;)
 
Gister trouwens ook weer een lesje gehad, voor de eerste keer echt de weg op!

Het viel me echt zwaar tegen haha. Met de auto heb ik best een groot verkeersinzicht dus dat zou geen probleem moeten zijn. Basis voertuigbeheersing is ook geen probleem, hoef echt niet na te denken bij gassen, remmen, schakelen enzo.
Maar toch, als ik op die motor zit heb ik zooo weinig overzicht. Heb ook geen rust, ga te snel op bochten af en moet dan op het laatste moment kijken, remmen, schakelen... Gaat allemaal echt niet soepel.

Iemand tips hoe ik mezelf kan dwingen rustiger te rijden en mn tijd te nemen?

Zoals eerder genoemd, gewoon verder vooruit gaan kijken. Dan heb je meer tijd om je voor te bereiden op een bocht. Is niets bijzonders aan, gewoon elke keer oefenen en dan slijt het er vanzelf automatisch in. Verder gewoon lekker ontspannen gaan proberen te rijden (dat is wat anders dan sloom! :+ ) dan krijg je vanzelf ook meer overzicht.
Had ik in het begin ook last van met lessen dat ik dacht dat ik te weinig tijd had voor alle handelingen. Later blijkt dat het gemakkelijk kan.
 
En probeer op tijd terug te schakelen! Ben in mijn eerste weglessen een paar keer met de koppeling elemaal ingeknepen de bocht om gezwabberd omdat ik niet op tijd klaar was met schakelen...Niet echt een stabiele manier van bochtjes rijden! :')
 
Laatst bewerkt:
De handelingen die je met de auto doet(schakelen en remmen enz) die doe je nu zonder erbij na te deneken.
Hierdoor blijft er veel tijd over om het verkeer in de gaten te houden.
Denk even terug naar de eerste paar autorijlessen toen je nog moest nadenken bij het schakelen.

De eerste paar motorrijlessen kost de bediening van de motor veel aandacht. Waardoor je minder aandacht aan het verkeer kan geven.
Na een paar uur motorrijden gaat dit vanzelf weer goed komen.

De "vrij"stand bij een CB 250 is soms moeilijk te vinden.
Wil je van 1 naar vrij schiet de pook simpel door naar de 2 de versnelling.
Probeer vanaf de 2de versnelling een klein tikje te geven naar beneden dan komt ie ook in zijn vrij.
Doe het eens met de motor uit dan zal je zien dat dit eenvoudiger gaat.
Hoe warmer het blok van de cb wordt hoe moeilijker die in zijn vrij te krijgen is.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me niet verkeerd, toch? Bij de Yamaha XJ6 waarop ik les schiet ie soms naar neutraal terwijl ik daar niet echt op zit te wachten.. :p
 
Ik had op mijn lesmotor ook altijd problemen om die neutrale versnelling te vinden. Zat die pook vaak achter elkaar heen en weer te trappen voor ik 'm eens vond. Als je het wat meer op gevoel probeert te doen gaat het makkelijker, maar da's soms lastig met motorlaarzen aan.

Overigens ging de rijschool op gegeven moment over op anderen motoren en die gingen veel makkelijker in z'n vrij. Nadeel daaraan was dat ik 'm soms per ongeluk in neutraal trapte midden op een kruising ofzo. :')
 
Als hij lastig in zijn neutraal gaat vanaf zijn 1, probeer het dan vanuit zijn 2 en een tikje naar beneden te geven.
Voor een of andere reden leek dat vaak veel beter te werken.
 
jaa ik ben ook pas net begonnen.. 1e les de lange slalom geoefend en de halve draai.
2e les gaan we lekker de weg op:D

alleen halve draai ging eerst klote.. ik had op de beurs al gereden op een suzuki nogwattes. en dat ding kon je amper sturen,, naa een paar graden hielt hij er al mee op. alleen de kwaak waar ik nu op les. voor je gevoel kan je net als een bmx dat stuur een paar keer rond laten gaan.

dus toen ik dat door had, gooide ik hem gewoon op en dan ver genoeg sturen en je hem nog dikke meter over bij halve draai:D
 
Bedankt voor de tips wat betref neutraal vinden, zal het eens vanuit zn 2 proberen, alhoewel mn instructeur best streng is en het gewoon vanuit zn 1 wil zien ;).

Pfff, kan nu al niet wachten op volgende week woensdag, wat een heerlijk vrij gevoel op een motor zitten :Y.
 
Lijkt me niet verkeerd, toch? Bij de Yamaha XJ6 waarop ik les schiet ie soms naar neutraal terwijl ik daar niet echt op zit te wachten.. :p

Als je schakelt( naar boven of naar beneden) laat daarna eerst je koppeling los (terwijl je met je voet nog het schakelpookje omhoog of naar beneden duwt)en als je de koppeling hebt losgelaten dan pas laat je de versnellingspook terug gaan.
Dan heb je minder kans op mis schakelen. *O*
 
Als hij lastig in zijn neutraal gaat vanaf zijn 1, probeer het dan vanuit zijn 2 en een tikje naar beneden te geven.
Voor een of andere reden leek dat vaak veel beter te werken.


Heeft vaak ook te maken met de slijtage van die motoren. Als je nou net een motor hebt waarbij de bak niet zo soepel meer is, dan krijg je hem haast niet in zijn vrij..
 
Inderdaad dan maar beter ff lopen dan omvallen ;)

Aangaande straatje keren;

ik rijd meestal gewoon een heel klein stukje door, vaak wordt de weg af en toe wat breder, of je kan even een stuk uitrit of parkeervak mee nemen. Als je wat meer ruimte nodig hebt.
Is zeer waarschijnljk ook wat sneller als afstappen en gaan lopen (wat er ook een beetje knullig uit ziet)

ik weet alleen niet of een instructeur of examinator dat pikt ??
 
Laatst bewerkt:
Aangaande straatje keren;

ik rijd meestal gewoon een heel klein stukje door, vaak wordt de weg af en toe wat breder, of je kan even een stuk uitrit of parkeervak mee nemen. Als je wat meer ruimte nodig hebt.
Is zeer waarschijnljk ook wat sneller als afstappen en gaan lopen (wat er ook een beetje knullig uit ziet)

ik weet alleen niet of een instructeur of examinator dat pikt ??

Tja dat vraag ik me ook af, heb tijdens mijn eigen examen niet gehad dat ik een een straat moest keren. In de praktijk rijdt ik dan meestal voor een parkeervak in of voor een deel iemands oprit op, scheelt een berg ruimte :Y
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan