Motorrijles: kletsen over lessen (en niets anders aub!)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ga mij ook maar eens verdiepen in dit topic, ben nieuw hier en dit lijkt mij een goed topic om eens in de gaten te houden.

Ik heb mn AVB(alle 7 manoeuvres in 1x gehaald :) ) en de theorie al binnen, en vrijdag de 13e (jaja niet bijgelovig) afrijden voor AVD..
 
Laatst bewerkt:
@Xal: heb je een angst om te remmen? Wat het misschien makkelijker maakt:

- Precisiestop: beeld je in dat je op een stoplicht af rijdt en die van oranje naar rood springt.
- Stopproef: eigenlijk bijna hetzelfde als de precisiestop, alleen bouw je de remming iets sterker op.
- Noodstop: een lief schattig poesje rent ineens de weg op...

Heel veel succes!
 
Iemand nog wat tips voor AVB? Heb 'm morgen :x

Bijna alles doe ik met gemak, behalve de stopproeven..
Wat vindt je er lastig aan?

Ik kreeg zelf eerst de precisiestop. Daarna de stopproef. Was best zenuwachtig, dus ik vroeg aan die examinator welke ook alweer de stopproef was. Hij lachen... ik weg rijden, maar wist echt niet meer hoe hard ik moest remmen... vervolgens maar vol in de ankers en wel netjes terug in de 1, roept die kerel me terug, zegt ie; was dat een stopproef of noodstop? ik zei; was ie niet goed!? Hij lachen en toen reed ik weg en wist ik al dat ik geslaagd was...

houd in je achterhoofd om voor je te kijken bij de stopproeven en niet naar je voorwiel! dat de belangrijkste denk ik!

En succes alvast!!!
 
tip voor als je een donker helm hebt, pvc tape (1 euro bij de action (ook al heb me dan genoeg om de rest van je leven) )
PVC-Insulation-Tape-JFE-09-.jpg
 
Iemand nog wat tips voor AVB? Heb 'm morgen :x

Bijna alles doe ik met gemak, behalve de stopproeven..

Voor de remproeven, rustig blijven. Ik reed af in december, lekker koud asfalt dus, en had tijdens mijn lessen al meerdere malen de wielen geblokkeerd, maar wel veilig afgehandeld. (veel lessen tijdens regen, hagel en remproeven deels over witte belijning van parkeervlakken (GLAD!!!) )
Dus ik was ook erg nerveus voor de rem onderdelen. Dit kwam tot uiting tijdens mijn examen. Examinator zegt, rustig remkracht opbouwen. Ik zeg: Natuurlijk, dat kan ik wel!!!
Ondertussen vol zenuwen op de proef afrijden met in me hoofd (Wel hard genoeg remmen hoor!!!) Dus uit paniek vol in de remmen, voorwiel blokkeert, maakt een mooie zwieber, ik liet all controls los, reed bijna examinator en mijn instructeur aan en had een hartinzinking, maar stond nog wel overeind. Dus kon gewoon door. Daarna mocht ik hem overdoen, onder hard lachen van examinator en instructeur :P Kan ze het niet kwalijk nemen.
Tegen mezelf gezegd dat ik ff normaal moest doen en gewoon doen wat ik geleerd had in de lessen. Dus ben er veel meer op mijn gemak naartoe gereden en gewoon een goede noodstop neergezet.
Dus het belangrijkste is dat je vertrouwen in jezelf hebt en neem het niet extreem serieus!!! De examinatoren zijn erg relaxed dus maak jezelf niet te zenuwachtig om de moeilijkheidsgraad van het examen.
Bedenk dit: Als je instructeur je hebt opgegeven voor het examen betekent dit dat jij er klaar voor bent en dus is het puur een formaliteit.

Succes morgen en maak je niet te druk! Je haalt het echt wel!
 
Ben benieuwd wat dit met lessen te maken heeft? Moet je met lessen een opvallende helm ofzo?

Dit is voor je examen, als je een egale helm hebt dan is het lastig te zien voor de examinator of dat je wel of niet in je spiegels kijkt.
Dus een stukje tape achterop beweegt natuurlijk mee en is het veel duidelijker en voorkomt het misverstanden.
En als je dus een donkere helm hebt is de gekleurde tape nog beter/duidelijker.
 
Gelukkig heeft mijn lesmotor ABS, dus rare capriolen zullen hopelijk niet gebeuren :+

Het gaat me vooral om de precisiestop, bang om te remmen ben ik totaal niet maar ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel ik moet remmen. Soms schiet ik de pionnetjes voorbij, en soms sta ik te vroeg stil.. (meestal gaat het wel goed, en als ik er naast zit is het ook maar max een meter).

Voor de rest vind ik alle oefeningen een makkie, maar zal je net zien dat alles bij het examen fout gaat :')
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig heeft mijn lesmotor ABS, dus rare capriolen zullen hopelijk niet gebeuren :+

Het gaat me vooral om de precisiestop, bang om te remmen ben ik totaal niet maar ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel ik moet remmen. Soms schiet ik de pionnetjes voorbij, en soms sta ik te vroeg stil.. (meestal wel goed hoor haha).

Voor de rest vind ik alle oefeningen een makkie, maar zal je net zien dat alles bij het examen fout gaat :')

ABS is wel zo fijn idd. Ik kon ook afrijden op een motor met abs maar die was pas een week later beschikbaar, en zolang kon ik echt niet wachten! :P
Maar zoals ik al zei, gewoon lekker relaxed het examen ingaan. Dan gaat het echt wel goed.
En doseren is simpelweg oefenen. Ik had er ook moeite mee maar je mag hem sowieso 1 keer verkeerd doen dus dan heb je al een goede uitgangspositie van of het harder/zachter moet. Geen ramp dus als je het even verkeerd doet.
 
Heb van te voren nog een ruim uur les om alles nog eens door te nemen. Ik heb ook de luxe om mijn lessen op hetzelfde terrein te hebben als het terrein waar de examens worden afgenomen. Dus ik weet precies waar de pionnen e.d. staan :)

En inderdaad, je mag alles 1x over doen. Noodstop ken ik wel, dus stel het gaat 2x fout betekend dat niet automatisch dat ik zak.
 
Wat ik trouwens wel leuk vind om te zien bij mezelf is dat ik tijdens mijn lessen erg bang was om te remmen en nu op mijn motor 2 maanden later me ogen uit me lijf rem. Voel me erg op mijn gemak op m'n motor en rem hem al snel op mijn voorwiel. Zo zie je dat die zenuwen heel erg meespelen. Makkelijk om te zeggen dat je het "uit moet schakelen" maar moeilijker om te doen.
Maar zo zie je dat het meeste met zelfvertrouwen te maken zal hebben.
 
Absoluut!

En echt leren rijden (en daarbij dus ook remmen) leer je pas als je op je eigen gaat rijden, na je lessen :Y
 
Kom me ook maar even melden hier.
Inmiddels al een aantal lessen gehad.
Langzame sllom blijft lastig evenals achie draaien.
Gaat wel steeds beer.
Stop opdrachten weinig moeite mee.

Mag morgen voor mijn theorie opkomen.
Smiddags lekker lessen, evenals donderdag en vrijdag :-)
Ben in de luxe positie dat ik 2 a 3 keer in de week kan lessen.
Kan dan ook niet wachten tot alles achter de rug is en ik mijn eerste motor kan aanschaffen.
 
Gelukkig heeft mijn lesmotor ABS, dus rare capriolen zullen hopelijk niet gebeuren :+

Het gaat me vooral om de precisiestop, bang om te remmen ben ik totaal niet maar ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel ik moet remmen. Soms schiet ik de pionnetjes voorbij, en soms sta ik te vroeg stil.. (meestal gaat het wel goed, en als ik er naast zit is het ook maar max een meter).

Voor de rest vind ik alle oefeningen een makkie, maar zal je net zien dat alles bij het examen fout gaat :')
Aanleggen, gedoseerd remmen en recht vooruit kijken!!! Meestal krijg je eerst de langzame oefeningen en zal je wat vertrouwen hebben gekweekt voor de rest! Zal je net zien dat alles bij het examen goed gaat *D
Succes iig!!! ;)
 
Kom me ook maar even melden hier.
Inmiddels al een aantal lessen gehad.
Langzame sllom blijft lastig evenals achie draaien.
Gaat wel steeds beer.
Stop opdrachten weinig moeite mee.

Mag morgen voor mijn theorie opkomen.
Smiddags lekker lessen, evenals donderdag en vrijdag :-)
Ben in de luxe positie dat ik 2 a 3 keer in de week kan lessen.
Kan dan ook niet wachten tot alles achter de rug is en ik mijn eerste motor kan aanschaffen.
Doe je die met slippende koppeling of zonder?
 
Allemaal nuttig tips gelezen wat betreft groeten, remmen voor bochten enzo, bedankt :}.

Donderdag voor het eerst de openbare weg op met de CB250, begin me al een beetje thuis te voelen op het dingetje na 2 lessen. Les 2 nog doorgebracht op de parkeerplaats, mocht nu zigzaggend over het terrein heen, op rechte stukken naar zn 4, terug naar 2 voor de bochten, richting aangeven en dit allemaal doen zonder te remmen. Zou je mee laten zien tijdens je examen dat je ook op tijd handeld.

Raden jullie aan met remmen (als je niet te hard remt) om de achterrem te gebruiken? Voorrem is wel net ietsje makkelijker te doseren in mijn geval (handschoenen zijn al soepel, motorlaarzen nog niet, kan rem met 2 vingers bedienen) maar weet niet echt of dat wenselijk is om te doen wanneer je net een bocht in gaat.

Heb zo'n zin in morgen, elke keer weer die ontzettend grijns op mn smoel. Na deze les mag ik op de CB500 stappen aangezien ik daarop examens moet doen (zwaar rijbewijs).
 
Allemaal nuttig tips gelezen wat betreft groeten, remmen voor bochten enzo, bedankt :}.

Donderdag voor het eerst de openbare weg op met de CB250, begin me al een beetje thuis te voelen op het dingetje na 2 lessen. Les 2 nog doorgebracht op de parkeerplaats, mocht nu zigzaggend over het terrein heen, op rechte stukken naar zn 4, terug naar 2 voor de bochten, richting aangeven en dit allemaal doen zonder te remmen. Zou je mee laten zien tijdens je examen dat je ook op tijd handeld.

Raden jullie aan met remmen (als je niet te hard remt) om de achterrem te gebruiken? Voorrem is wel net ietsje makkelijker te doseren in mijn geval (handschoenen zijn al soepel, motorlaarzen nog niet, kan rem met 2 vingers bedienen) maar weet niet echt of dat wenselijk is om te doen wanneer je net een bocht in gaat.

Heb zo'n zin in morgen, elke keer weer die ontzettend grijns op mn smoel. Na deze les mag ik op de CB500 stappen aangezien ik daarop examens moet doen (zwaar rijbewijs).

Zoals ik hierboven gezegd heb, ik heb destijds van mijn instructeur te horen gekregen dat er mensen gezakt zijn omdat ze alleen de voorrem gebruikten.. In de praktijk rem ik nu bijna alleen op de motor af en knijp lichtjes de voorrem in zodat het remlicht gaat branden. Maar de examinator wil er nog wel eens opletten of je beide remmen indrukt.

Ik zou dus aanraden om beide remmen te gebruiken, in ieder geval t/m je examen :)
 
Allemaal nuttig tips gelezen wat betreft groeten, remmen voor bochten enzo, bedankt :}.

Donderdag voor het eerst de openbare weg op met de CB250, begin me al een beetje thuis te voelen op het dingetje na 2 lessen. Les 2 nog doorgebracht op de parkeerplaats, mocht nu zigzaggend over het terrein heen, op rechte stukken naar zn 4, terug naar 2 voor de bochten, richting aangeven en dit allemaal doen zonder te remmen. Zou je mee laten zien tijdens je examen dat je ook op tijd handeld.

Raden jullie aan met remmen (als je niet te hard remt) om de achterrem te gebruiken? Voorrem is wel net ietsje makkelijker te doseren in mijn geval (handschoenen zijn al soepel, motorlaarzen nog niet, kan rem met 2 vingers bedienen) maar weet niet echt of dat wenselijk is om te doen wanneer je net een bocht in gaat.

Heb zo'n zin in morgen, elke keer weer die ontzettend grijns op mn smoel. Na deze les mag ik op de CB500 stappen aangezien ik daarop examens moet doen (zwaar rijbewijs).


Dan moet je allang klaar zijn met remmen!!
Voordat je de bocht in gaat heb je gespiegeld, vertraagd en teruggeschakeld. Pas dan mag je je motor inkantelen om de bocht in te draaien.

Zoals mn instructeur altijd zegt: 'langzaam' de bocht in, enthousiast er weer uit.
Dus als je de 'apex' van de bocht voorbij bent, weer rustig het gas erop en de bocht uit acceleren.


Les gister ging trouwens echt super! Snelweg op geweest, veeel rotondes gehad. Instructeur had eigenlijk niet echt wat aan te merken. Denk dat het allemaal wel goed gaat komen :)
Vanaf nu keihard voorbereiden voor AVB. Hopen dat ik snel op kan!
 
Ik mag over 13 dagen opgaan voor mijn AVD lekker aftellen dus:)
Volgende week nog 1 rijles en dan moet alles er wel inzitten.
Hoop dat het dan lekker weer is:)
 
Dan moet je allang klaar zijn met remmen!!
Voordat je de bocht in gaat heb je gespiegeld, vertraagd en teruggeschakeld. Pas dan mag je je motor inkantelen om de bocht in te draaien.

Zoals mn instructeur altijd zegt: 'langzaam' de bocht in, enthousiast er weer uit.
Dus als je de 'apex' van de bocht voorbij bent, weer rustig het gas erop en de bocht uit acceleren.


Les gister ging trouwens echt super! Snelweg op geweest, veeel rotondes gehad. Instructeur had eigenlijk niet echt wat aan te merken. Denk dat het allemaal wel goed gaat komen :)
Vanaf nu keihard voorbereiden voor AVB. Hopen dat ik snel op kan!
bij mij heeft hij ook nog het liefst als je de bocht ingaat, dat je hem kort instuurt!. zodat je en er sneller doorheen bent. en minder kans hebt dat er een malloot aan komt die je zogenaamd "over het hoofd ziet".

want daar hamert hij met alles op maar moet je maar is opletten in het verkeerd. als er een auto aan komt niet kijken naar de auto. maar kijken naar de bestuurder die erin zit. of hij oogcontact met je maakt, maar daar hebben automobilisten meestal schijt aan!
 
bij mij heeft hij ook nog het liefst als je de bocht ingaat, dat je hem kort instuurt!. zodat je en er sneller doorheen bent. en minder kans hebt dat er een malloot aan komt die je zogenaamd "over het hoofd ziet".

want daar hamert hij met alles op maar moet je maar is opletten in het verkeerd. als er een auto aan komt niet kijken naar de auto. maar kijken naar de bestuurder die erin zit. of hij oogcontact met je maakt, maar daar hebben automobilisten meestal schijt aan!

Toch best knap voor een automobilist om oogcontact te maken met een motorrijder die een donker vizier heeft, dan wel een ingebouwd zonnevizier omlaag heeft :')

Je laatste zin slaat mijns inziens ook helemaal nergens op. Je mag er echt wel van uit gaan dat een automobilist je echt niet met opzet overhoop rijdt (er zijn uitzonderingen natuurlijk, maar over het algemeen doen ze het echt niet met opzet).....Of denk je echt dat een automobilist een motorrijder voor de hobby omver rijdt???? Als je dat echt denkt, dan zou ik als ik jou was, gewoon stoppen met motorrijden ;)

Je moet er van uit gaan dat je niet gezien wordt en zo ook rijden. Zeker nu, met de laag staande zon, is de kans extreem groot dat een automobilist je niet ziet....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan