Motorrijles: kletsen over lessen (en niets anders aub!)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat mij is geleerd is dat het je remkracht vergroot als je zo laat mogelijk terugschakelt, omdat je dan ook nog op de versnelling remt.

Een instructeur maakte mij het heel duidelijk door mij het volgende te laten doen: 50 rijden en dan gas los laten, en de keer erna 50 rijden en gas los laten met koppeling ingedrukt.

Toen werd het me erg duidelijk. :p

Vreemd.....ik heb juist geleerd om bij de remoefeningen meteen ook de koppeling in te knijpen. En als je terugschakelt tijdens een remoefening, laat je toch zeker niet meer de koppeling opkomen, maar houd je 'm toch ingeknepen?

Inderdaad niet te snel terugschakelen, deed ik ook steeds. Trapte ik 'm met 30+ in zn 1. KLOINK...Zal vast wel mogen op het examen maar je voelt wel dat de motor daar niet blij van wordt...

(op dat moment besloot Lady_di om als eerste motor vooral géén ex-lesmotor te kopen O-) )
 
Laatst bewerkt:
Vreemd.....ik heb juist geleerd om bij de remoefeningen meteen ook de koppeling in te knijpen.
Inderdaad niet te snel terugschakelen, deed ik ook steeds. Trapte ik 'm met 30+ in zn 1. KLOINK...Zal vast wel mogen op het examen maar je voelt wel dat de motor daar niet blij van wordt...

Zo wordt het mij ook geleerd. Echt pas op het einde terug schakelen naar de 1. Als je eerder terug schakelt en je merk dat je het met remmen alleen niet redt en dus alsnog moet uitwijken is het een stuk fijner als je dan in de 2 zit dan in zijn 1.
 
Weer lekker gelest vandaag.
Remoefening geen probleem.
Achie draaien kwam ik nu ook steeds vrij goed uit.
Alleen snelheid mag iets hoger nog.
 
Ik heb al me AVB gehaald ben 4 lessen veder, maar ik heb een probleempje. Bijna elke keer als ik de bocht uit kom dan kom ik altijd ver naar links uit op de rijbaan, terwijl ik volgens mij intructeur wel de bocht goed in ga. Als dat gebeurt moet ik elke keer bij sturen om recht op de baan te komen.... Hebben jullie tips hierover?? :(

alvast bedankt
 
Ik heb al me AVB gehaald ben 4 lessen veder, maar ik heb een probleempje. Bijna elke keer als ik de bocht uit kom dan kom ik altijd ver naar links uit op de rijbaan, terwijl ik volgens mij intructeur wel de bocht goed in ga. Als dat gebeurt moet ik elke keer bij sturen om recht op de baan te komen.... Hebben jullie tips hierover?? :(

alvast bedankt

Altijd te ver naar links? Een bocht naar links of een bocht naar rechts maakt geen verschil?

Als je altijd de bocht veel te ruim neemt dan zou ik zeggen dat je eventueel tijdens het insturen nog een keer snel opzij kijkt of er echt geen verkeer aan komt. Dan gebeurd dat namelijk.. Maar als je altijd teveel links uit komt dan zou ik bijna zeggen dat er iets scheef op de motor zit? :/
 
Had ik ook last van. Nog steeds soms trouwens. :) Bij mij ligt het er dan meestal aan dat ik niet vergenoeg door de bocht kijk. Hoe verder ik kijk, hoe mooier ik uit kom.
 
Haha scheef zou die niet zijn XD... want bij AVB ging alles goed links en rechtsom.... @ ron1968 Thanks ik ga morgen gelijk uitproberen
 
Had ik ook last van. Nog steeds soms trouwens. :) Bij mij ligt het er dan meestal aan dat ik niet vergenoeg door de bocht kijk. Hoe verder ik kijk, hoe mooier ik uit kom.

Haha scheef zou die niet zijn XD... want bij AVB ging alles goed links en rechtsom.... @ ron1968 Thanks ik ga morgen gelijk uitproberen


Als je teveel links uit komt bij een bocht naar rechts en teveel naar rechts uit komt bij een bocht naar links, ja dan kijk je niet ver genoeg de bocht door. Maar als je altijd teveel naar links uit komt (dus dat het niet uitmaakt of de bocht naar links of rechts is) dan zou ik de oorzaak toch echt ergens anders gaan zoeken :)
 
Bocht naar links heb ik geen problemen mee.. sorry wat ik vergeten bij te vermelden :o
 
Bocht naar links heb ik geen problemen mee.. sorry wat ik vergeten bij te vermelden :o

Aah ok! Dan wordt het duidelijk :P

Dan ligt het inderdaad (hoogstwaarschijnlijk) aan je kijktechniek. Verder de bocht in kijken :)
 
Laatst bewerkt:
Valt mij zowiezo op dat veel dingen vallen of staan met het kijken.
Zowel bij je avb oefeningen als bij je bochtenwerk op de weg.
Had dit nooit zo verwacht eigenlijk.
Vandaag met 8jes draaien er speciaal op gelet en ze gaan nu een stuk beter.
 
Tja dat zie je ook regelmatig met eenzijdige ongevallen, iemand neemt een bocht te wijd en knalt tegen een boom aan, terwijl er in die bocht maar 2 bomen staan met 4 meter gras er tussen bijvoorbeeld. Dat komt dan omdat mensen van schrik op die boom gefocust blijven. En je rijdt altijd naar iets toe waar je naar kijkt, dus in die gevallen zou simpelweg de andere kant op kijken veel ellende kunnen voorkomen,
Heb het zelf een keer gehad dat ik een bocht te wijd nam en bijna in de berm kwam, k was opeens helemaal gefixeerd op die berm, en voor mijn gevoel zou uitwijken niet meer kunnen. Toch de andere kant opgekeken opeens kwam de motor ook mee de andere kant op. Achteraf geluk mee gehad dus
 
Laatst bewerkt:
Ik heb binnenkort mijn AVD, en eigenlijk alle oefeningen gaan goed, behalve de langzame slalom. Gaat 1 op de 2 keer goed. Opzich geen probleem voor het slagen, maar toch wil ik alle zekerheid.

Ik probeer altijd goedover de oefening heen te kijken, niet naar de pionnen. Armen los, benen vast. Maar toch wil het wel voorkomen dat ik mijn gas net niet constant houd, of de koppeling te ver intrek. Ik corrigeer dit wel, maar ik kijk meteen naar de pionnen, en dit gaat dan ook meteen fout. Enige tips?
 
Ik heb binnenkort mijn AVD, en eigenlijk alle oefeningen gaan goed, behalve de langzame slalom. Gaat 1 op de 2 keer goed. Opzich geen probleem voor het slagen, maar toch wil ik alle zekerheid.

Ik probeer altijd goedover de oefening heen te kijken, niet naar de pionnen. Armen los, benen vast. Maar toch wil het wel voorkomen dat ik mijn gas net niet constant houd, of de koppeling te ver intrek. Ik corrigeer dit wel, maar ik kijk meteen naar de pionnen, en dit gaat dan ook meteen fout. Enige tips?

Zelfde probleem hier, donderdag avd. Alles gaat perfect behalve de langzame slalom :N
 
Wat mij hielp om de langzame slalom te doen is om een goede aanloop te nemen, hiermee zorg ik ervoor dat ik halverwege de aanloop mijn snelheid/voetrem perfect heb en dan kan ik rustig de slalom in, dan hoef ik alleen nog een beetje te sturen en dan is er niets aan.

En inderdaad een punt recht voor je zoeken waar je naar kijkt. De pionnen zie je dan wel in je ooghoeken.
En als je toch te hard gaat,ondanks je lange aanloop waarin je de juiste snelheid vindt, dit dan ligt corrigeren met je voetrem.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij gaan ze elke les iets beter, vandaag langzame slalom maar één keer van de ongeveer 15 keer fout gegaan.
Achie gaat ook steeds beter.
Mijn bijkomende handicap is dat ik maar één oog heb.
 
Ik heb binnenkort mijn AVD, en eigenlijk alle oefeningen gaan goed, behalve de langzame slalom. Gaat 1 op de 2 keer goed. Opzich geen probleem voor het slagen, maar toch wil ik alle zekerheid.

Ik probeer altijd goedover de oefening heen te kijken, niet naar de pionnen. Armen los, benen vast. Maar toch wil het wel voorkomen dat ik mijn gas net niet constant houd, of de koppeling te ver intrek. Ik corrigeer dit wel, maar ik kijk meteen naar de pionnen, en dit gaat dan ook meteen fout. Enige tips?

Ik denk dat je AVB bedoelt ipv AVD (voor jou ook trouwens Jeroen_K)? :o

Ik had hetzelfde probleem. De les voor het examen deed ik het eigenlijk voor de eerste keer probleemloos, tijdens het examen ging het weer fout :+

Opzich helemaal geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat je de zekerheid wil dat je het wel kan. Dan kan ik je niks anders meegeven dan wat Martin88 zegt. Zorg voor een lange aanloop, zorg ervoor dat je ruim van te voren je snelheid goed constant hebt. Start op het juiste moment met insturen en blijf vooruit kijken..

Bij mij gaan ze elke les iets beter, vandaag langzame slalom maar één keer van de ongeveer 15 keer fout gegaan.
Achie gaat ook steeds beter.
Mijn bijkomende handicap is dat ik maar één oog heb.

Dat lijkt me best lastig :o
Al raak je er vast wel gewend aan t.z.t.

Houd er rekening mee dat je dan (volgens mij) een 'ja' krijgt op je Eigen Verklaring en dus eventueel extra papieren rompslomp krijgt van het CBR :)

Maar iets zegt me dat je dat waarschijnlijk al wel weer, toch zeg ik het even voor de zekerheid :+
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je AVB bedoelt ipv AVD (voor jou ook trouwens Jeroen_K)? :o

Ik had hetzelfde probleem. De les voor het examen deed ik het eigenlijk voor de eerste keer probleemloos, tijdens het examen ging het weer fout :+

Opzich helemaal geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat je de zekerheid wil dat je het wel kan. Dan kan ik je niks anders meegeven dan wat Martin88 zegt. Zorg voor een lange aanloop, zorg ervoor dat je ruim van te voren je snelheid goed constant hebt. Start op het juiste moment met insturen en blijf vooruit kijken..


Ja ik bedoel in ieder geval AVB, totaal overheen gelezen dat er avd stond :+
Het zit echt in mn hoofd. Ik kan hem wel foutloos als ik m zonder koppeling en rem doe, alleen stationair laten lopen. Het stapvoets rijden kan ik ook, het is alleen de combinatie waar het fout gaat |(
 
Haha, ja ik bedoelde inderdaad AVB. Even een beetje door de war. :)
16 april pas, dus ik heb nog even.

AVD gaat opzich wel goed, alleen is af en toe de plaats op de weg nog wat twijfelachtig.

Dankje voor de tips iig!
 
Laatst bewerkt:
Aah ok! Dan wordt het duidelijk :P

Dan ligt het inderdaad (hoogstwaarschijnlijk) aan je kijktechniek. Verder de bocht in kijken :)


Hahah nog bedankt voor je advies.... gisteren ging het zo goed dat ik in 23 april me AVD mag doen XD
 
Ben blij dat ik niet meer hoef te lessen en dat ik nu mn eigen motor heb.
Vooral die langzame slalom was zwaar irritant. Heb overigens wel alles in 1x gehaald.
Het zal wel te maken hebben met een dosis geluk.
 
Ben blij dat ik niet meer hoef te lessen en dat ik nu mn eigen motor heb.
Vooral die langzame slalom was zwaar irritant. Heb overigens wel alles in 1x gehaald.
Het zal wel te maken hebben met een dosis geluk.

Vreemd, ik heb ook alles in 1x gehaald maar dat was geen geluk maar omdat ik examen heb gedaan toen ik de oefeningen kon en me veilig op de motor door het verkeer kon begeven. Het is geen loterij hoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan