Motorrijles: kletsen over lessen (en niets anders aub!)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik rijdt ook gewoon op de weg op die motor hoor :P Komt miss ook wel omdat ik ook al beetje AVD les krijg tussendoor, dus leer ik ook alvast op die motor rijden, want op die (zware) motor ga ik ook afrijden...


Als ik nu op de weg zou gaan op een motor, wordt ik zeker weten aangehouden :P
Een keer op een brommer gereden van me moeder, toen was ik 15 was.
Eerste keer op een brommer rij de straat uit en wordt meteen aangehouden haha.
 
Hoe doen jullie de halve draai eigenlijk?
met/zonder koppeling
met/zonder veel voetrem?

En ook allemaal meer moeite met rechtsom dan linksom?
Zonder koppeling, met voetrem. Ik vind rechtsom ook moeilijker, maar rechtsom gaat tegenwoordig ook prima bij mij. Ik vind linksom ook veel natuurlijker. Altijd als ik om wat voor reden dan ook moet draaien, doe ik dat automatisch linksom. Om een of andere reden vind ik het achtje ook makkelijker dan de halve draai rechtsom.

Ik reed alltijd eerst ongeveer 23 km/u dan remde ik tot ik hem stabiel vond, hield de rem vast en regelde de snelheid naar ongeveer 18 km/u met gas.
dat vind ik het makelijkst.
Da's aardig snel, ik ga volgens mij stapvoets door de bocht. Al heb ik eigenlijk geen idee van mijn snelheid, daar let ik nooit op, alleen dat het toerental op 2000 staat als ik de oefening in kom rijden.

MOET naar mijn weten zonder koppeling (dus hendel los, compleet gekoppeld) en dan met de voetrem de boel trekkend houden en draai maken. Voetrem zorgt voor stabiliteit.

Ik heb idd meer moeite met rechtsom dan met linksom... :)
Volgens mijn theorieboek moet het niet zonder koppeling, er staat dat je de koppeling slippend kunt houden.
Mijn instructeur wil wel dat ik het zonder koppeling doe en eigenlijk vind ik dat ook wel makkelijker, hoef je niet op te letten dat je de koppelingshendel stabiel houdt. Als je voldoende toeren maakt, gaat de motor niet bokken en met de achterrem zorg je dat je niet te snel gaat.
 
Laatst bewerkt:
Als ik nu op de weg zou gaan op een motor, wordt ik zeker weten aangehouden :P
Een keer op een brommer gereden van me moeder, toen was ik 15 was.
Eerste keer op een brommer rij de straat uit en wordt meteen aangehouden haha.

Ik doelde op mijn zware lesmotor... Mijn eigen motor ga ik niet op rijden, kenteken is geschorst dus ze hoeven maar even kenteken na te trekken en ze hebben meteen reden om mij aan de kant te zetten, zou dus wel stom zijn om te gaan rijden.. Daarnaast is hij niet verzekerd en heb ik geen rijbewijs.. word een beetje een dure grap...
 
Zonder koppeling, met voetrem. Ik vind rechtsom ook moeilijker, maar rechtsom gaat tegenwoordig ook prima bij mij. Ik vind linksom ook veel natuurlijker. Altijd als ik om wat voor reden dan ook moet draaien, doe ik dat automatisch linksom. Om een of andere reden vind ik het achtje ook makkelijker dan de halve draai rechtsom.Da's aardig snel, ik ga volgens mij stapvoets door de bocht. Al heb ik eigenlijk geen idee van mijn snelheid, daar let ik nooit op, alleen dat het toerental op 2000 staat als ik de oefening in kom rijden.Volgens mijn theorieboek moet het niet zonder koppeling, er staat dat je de koppeling slippend kunt houden.
Mijn instructeur wil wel dat ik het zonder koppeling doe en eigenlijk vind ik dat ook wel makkelijker, hoef je niet op te letten dat je de koppelingshendel stabiel houdt. Als je voldoende toeren maakt, gaat de motor niet bokken en met de achterrem zorg je dat je niet te snel gaat.

Nee, daarom zei ik al, weet het niet zeker, met slippende koppeling mag dus wel.. Ik doe het iig zonder, zoals je al zegt, is het veel makkelijker en je hoeft daar dan niet op te letten, die motor trekt wel als je voldoende gas geeft en stabiliteit krijg je dan inderdaad door je achterrem...

Ik doe het trouwens ook stapvoets hoor, 23km/u is echt snel...
 
Laatst bewerkt:
Kom dit topic ook net tegen, dus als lesser meld ik me hier ook!
Heb inmiddels 14 lessen achter de rug (3 van 1 uur en 11 van 1,5 uur).
Na mijn 9e les AVB achter de rug, in 1x gehaald, theorie ook achter de rug. En 20.08 op voor het grote AVD examen.

Ik les op een Yamaha XJ6 (niet geknepen) en dat rijdt best, desondanks mijn lengte van 1,95m en dat dit toch een redelijk lage motor is. Snelweg is soms even wennen, dat de wind tegen je kop aan klapt, maar ik heb een Z750 gekocht (die klaar staat bij de dealer voor me!) en dan zal ik er toch gewend aan moeten raken!

Wat betreft bijzondere verrichtingen had ik wel het een en ander meegekregen van mijn schakelbrommertijd, daardoor fietste ik er (letterlijk en figuurlijk) redelijk makkelijk doorheen, het enige wat een beetje twijfelachtig was (soms) was de langzame slalom, maar ook die kwam uiteindelijk helemaal goed.

AVD ben ik nu een aantal lessen mee bezig en het blijft nog steeds soms wennen met het kijken, afgelopen zaterdag een hele leerzame les gehad (ongeplanned 1 op 1, wat toch wel erg fijn was!) aardig wat input gehad en deze heeft me wel degelijk een tik de goeie richting in gegeven. Nu is het de laatste paar lessen nog wat examenroutes oefenen (Regio Breda) en dan afrijden. Niveau zit goed volgens mijn instructeurs, echter moet ik mijn koppie erbij houden en gewoon het kijken op tijd blijven uitvoeren bij kruisingen in bebouwde kom.

Binnenkort bij wat tijd toch dit topic nog eens wat dingetjes doorlezen..
Nu is het nog 2,5 week wachten en dan mag ik op! Met beetje geluk rijdt ik op de 22 of 23e met de Kawa Z750 - 2004 weg! :D

Ook al is het hier beetje taboe, alle andere lessers natuurlijk ook succes!
 
Laatst bewerkt:
Ik doe de halve draai ook zonder koppeling, alleen wegrijden uit parkeervak en echt stapvoets rijden(het net niet omvallen stapvoets) doe ik nog met slippende koppeling. en het lessen doe ik op een honda cbf600. Het gaat heel erg goed en ik haal het in minder dan 3/4 van wat moet, wel met flink afschuinen dan.
 
Ik moet steeds over een stukje weg rijden - van en naar het parkeerterrein - dat heel bochtig is, waar de putdeksels met drie tegelijk vlak voor, in, of vlak na de bocht zitten, en je mag er niet overheen rijden, maar ook niet over de witte lijnen en zebra er vlak na, terwijl je oplet of er niet een auto van rechts komt en je plaats op de weg zo is dat je goed op de weg rijdt en niet tegen een tegemoetkomende auto. Dan gaat dat allemaal goed, rijden er fietsende scholieren met z'n tweetjes naast elkaar. Mag je ook niet overhoop rijden. Dan ben je voorzichtig op de rotonde, tettert het in je oor "je had best voor die blauwe auto kunnen gaan, nu zitten we daar de hele tijd achter!". is die blauwe auto eindelijk afgeslagen, probeer je weer bij je mede-cursist in de buurt te komen, tettert het "je hoeft niet zo hard door die bocht hoor!"

AVB zijn tenminste gewoon simpele oefeningen.


Jouw stukje is wel heel herkenbaar hahaha!
 
Gisteren... eerste les na AVB. Soort intest AVD. Alle moeilijke stukken van alle examenroutes in één rit gepropt. Ik dacht dat ik gék werd van alle verkeersinformatie. Centrum Utrecht en omstreken. Druhuk! Ook nog even meegenomen dat ik daar de weg niet ken, heb echt géén idee.

Auto's, voetgangers die schijt aan je hebben, idem fietsers, putdeksels, zebrapaden, verkeerslichten, grote veel meerbaanse ONOVERZICHTELIJKE rotondes, verkeersborden, waar-moet-je-heen-borden als je richting - ik noem maar wat - Hilversum wil, begroeiing voor die borden zodat je het niet kon zien of redelijk te laat. Na het centrum van Utrecht was ik letterlijk overvoerd met informatie.
Daarna een wat rustiger stukje (Godzijdank).

Had het idee dat het waardeloos was gegaan en dat ik een enorme kruk was. Hoor ik later dat het eigenlijk gewoon goed ging en degene die bijna af moet rijden (die samen met mij reed) prima kon volgen en dat dat wel anders zou zijn geweest als ik het niet goed zou kunnen. Oooowwww! Opsteker! BLIJ MEE!!!

Komende lessen worden de examenroutes in stukjes opgedeeld. Opgebouwd. Zodat tegen de tijd dati k af moet rijden weet wat er komt, hoe het eruit ziet. Zal al een boel schelen ten opzichte van gisteren :-).

Als iemand nog een goede plattegrond heeft van het verkeersplein bij het station Utrecht CS en eentje van het 24 oktobet plein, hou ik me aanbevolen! Vind het prettig om te weten hoe het eruit ziet en welke wegen welke richting opgaan.

Op naar volgende week. Nieuwe les, nieuwe kansen. Als ik in Utrecht slaag, kan ik echt overal rijden :D.
 
Gisteren... eerste les na AVB. Soort intest AVD. Alle moeilijke stukken van alle examenroutes in één rit gepropt. Ik dacht dat ik gék werd van alle verkeersinformatie. Centrum Utrecht en omstreken. Druhuk! Ook nog even meegenomen dat ik daar de weg niet ken, heb echt géén idee.

Auto's, voetgangers die schijt aan je hebben, idem fietsers, putdeksels, zebrapaden, verkeerslichten, grote veel meerbaanse ONOVERZICHTELIJKE rotondes, verkeersborden, waar-moet-je-heen-borden als je richting - ik noem maar wat - Hilversum wil, begroeiing voor die borden zodat je het niet kon zien of redelijk te laat. Na het centrum van Utrecht was ik letterlijk overvoerd met informatie.
Daarna een wat rustiger stukje (Godzijdank).

Had het idee dat het waardeloos was gegaan en dat ik een enorme kruk was. Hoor ik later dat het eigenlijk gewoon goed ging en degene die bijna af moet rijden (die samen met mij reed) prima kon volgen en dat dat wel anders zou zijn geweest als ik het niet goed zou kunnen. Oooowwww! Opsteker! BLIJ MEE!!!

Komende lessen worden de examenroutes in stukjes opgedeeld. Opgebouwd. Zodat tegen de tijd dati k af moet rijden weet wat er komt, hoe het eruit ziet. Zal al een boel schelen ten opzichte van gisteren :-).

Als iemand nog een goede plattegrond heeft van het verkeersplein bij het station Utrecht CS en eentje van het 24 oktobet plein, hou ik me aanbevolen! Vind het prettig om te weten hoe het eruit ziet en welke wegen welke richting opgaan.

Op naar volgende week. Nieuwe les, nieuwe kansen. Als ik in Utrecht slaag, kan ik echt overal rijden :D.
leer je wel een hele hoop van.. heb het ook gehad in arnhem.. nog nooit gereden en dan met de motor er door heen sturen terwijl ( net wat je zegt ) iedereen schijt aan je heeft.

toen ik daarna in tiel ging lessen was voor me gevoel alles piece of cake! :Y
 
Ik vroeg toen is een keer tijdens mijn autorijlessen of ik niet is in Amsterdam mocht rijden.. :P Toen hebben we ook in Amsterdam gereden (niet het centrum) maar toen was het ook al druk met trams etc. Maar nu cross ik met de auto ook gewoon door hartje Amsterdam heen en ook al is in het centrum van Osnabrück gereden, dan moet je ook weer ff wennen aan hoe alles in Duitsland geregeld is.. Steek je dus wel wat van op. Vanmiddag eerste AVD lesje, dus zal centrum Zaandam worden, heb daar ook autogereden, dus ken het al wel een beetje..
 
Het is overal gewoon hetzelfde. Dan rij je in hartje Parijs, en denk je dat het eng is, maar valt best mee. Hartje Londen, weer anders, maar als je maar oplet gaat alles goed. Dan rij je in hartje San Francisco, ander type verkeer en zo, maar het valt best mee. Examens in US zijn wel makkelijker, hoefde alleen maar blokje rond DHV (= CBR) gebouw te rijden. En voor de motor krijg je gewoon een jaar lang een "lerners permit", een proefrijbewijs, zoals het hier vroeger ook was.
 
Het is overal gewoon hetzelfde. Dan rij je in hartje Parijs, en denk je dat het eng is, maar valt best mee. Hartje Londen, weer anders, maar als je maar oplet gaat alles goed. Dan rij je in hartje San Francisco, ander type verkeer en zo, maar het valt best mee. Examens in US zijn wel makkelijker, hoefde alleen maar blokje rond DHV (= CBR) gebouw te rijden. En voor de motor krijg je gewoon een jaar lang een "lerners permit", een proefrijbewijs, zoals het hier vroeger ook was.

Ik moest daarmee gewoon ff hieraan denken _O-

24377288.jpg


Maare, dat klopt, als je eenmaal gewoon gewend ben aan het rijden, is het overal bijna hetzelfde, de basis blijft hetzelfde, dus kan je overal rijden...
 
3 x recht is scheepsrecht..ieder geval voor mij vandaag! zojuist terug uit Haarlem. Motortheorie na 3 x gehaald. 5 fout. Erg blij dat dat er ieder geval op zit. Pfff..ik hoor het de mensen om me heen nog vragen ''Motortheorie, dat is toch het zelfde als auto?''...vergeet het!

Ik blijf er bij dat het een factor is van geluk...ieder geval een groot gedeelte..je moet maar net even dat lekkere examen krijgen..ik heb tussen examen 2 en 3 vrijwel niks bijgespijkerd..alleen 4 online theorie examens van Veka, waar ik er maar 1 van haalde..Ik had de kennis wel, echter de vragen blijven zo moeilijk!


Hij is anderhalf jaar geldig, maar aan de achterkant staat toch echt 1 jaar vanaf examendatum!

hopelijk oude omslag!
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd! Denk dat die wel gewoon 1,5 jaar geldig is, gezien deze regel al een tijdje geldt.

Zelf heb ik net mijn AVB gehaald! Eerste keer en met 1 fout + 4 herkansingen. Ik had een beetje gedoe omdat ik de laatste lessen telkens op een andere motor moest, maar het is gelukt! Ben vooral blij omdat ik er niet aan had moeten denken om nog langer voor mijn AVB bezig te moeten zijn ;)
 
3 x recht is scheepsrecht..ieder geval voor mij vandaag! zojuist terug uit Haarlem. Motortheorie na 3 x gehaald. 5 fout. Erg blij dat dat er ieder geval op zit. Pfff..ik hoor het de mensen om me heen nog vragen ''Motortheorie, dat is toch het zelfde als auto?''...vergeet het!


GEFELICITEERD *O*
 
Zelf heb ik net mijn AVB gehaald! Eerste keer en met 1 fout + 4 herkansingen. Ik had een beetje gedoe omdat ik de laatste lessen telkens op een andere motor moest, maar het is gelukt! Ben vooral blij omdat ik er niet aan had moeten denken om nog langer voor mijn AVB bezig te moeten zijn ;)

En ook jij GEFELICITEERD *O* .
Lekker gevoel hè?!
 
Haha gefeliciteerd! Netjes. Ja, die AVB moet je je even doorheen worstelen. Het is niet het meest plezierige om te doen! Maar je hebt er erop zitten!..ik wacht mijn kans nog even af!

Vond het (achteraf bezien) eigenlijk wel leuk om te doen... Niet zozeer dat eeuwige oefenparkeerterrein maar het circuit waar we het AVB examen deden 8-) .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan