Zelfbouw LED achterlicht

slijptol

Het is maar ijzer
Donateur
2 mrt 2010
5.052
2.547
moergestel
Ik wil voor mijn zijspan zelf LED achterlichten bouwen, met rem en knipperlicht geintegreerd

De bedoeling is om op het span en de motor dezelfde achterlichten te monteren en vóór op het span een knipperlicht en contourlicht in dezelfde stijl

Nou weet ik er niet zoveel van dus ik heb een hoop vragen.

Kan ik gewoon witte LED's nemen met een gekleurd glaasje of moet ik gekleurde LED's nemen met een wit glaasje?

Moet ik voor het remlicht meer of sterkere LED's nemen dan voor het achterlicht?
Welke LED's zijn dat dan?
Moet ik alles nog in rubber ophangen?

Is het volume van de behuizing belangrijk?
Ik wil het zo klein mogelijk maken maar misschien is er een minimum volume per LED nodig i.v.m. de koeling.
 
De keuze van gekleurde of witte LED's is persoonlijk; wat jij zelf mooi vind.
Voor een achterlicht/remlicht heb je geen hoog vermogen LED's nodig, dus de koeling zal zo'n probleem niet zijn.
Kun je geen bestaand LED achterlicht ombouwen/aanpassen voor jouw doel?
 
Hoi Slijptol,


~
Kan ik gewoon witte LED's nemen met een gekleurd glaasje of moet ik gekleurde LED's nemen met een wit glaasje?[\quote]
Wat jij wil. Ik zou rode en oranje leds nemen, die zijn goedkoper en geven al de goede kleur

Moet ik voor het remlicht meer of sterkere LED's nemen dan voor het achterlicht?
Welke LED's zijn dat dan?
Allebei de mogelijkheden geven een goed resultaat. Er staat een lichtsterkte en een hoek vermeld bij led's. Neem de hoek zo groot mogelijk.

Moet ik alles nog in rubber ophangen?
Dat is niet nodig. Zolang de aansluitdraden maar niet stuk trillen.

Is het volume van de behuizing belangrijk?
Ik wil het zo klein mogelijk maken maar misschien is er een minimum volume per LED nodig i.v.m. de koeling.
Nee, voor een achterlichtje is geen koeling nodig.

Denk je er wel aan dat led's een voorschakelweerstand nodig hebben. Een weerstand van 1000 ohm (1k) voldoet meestal wel.


Bij de foto's:
Normaal achterlicht: 5 led's met 1 k voorschakelweerstand, remlicht 9 (plus de 5 van het achterlicht) met 330 ohm voorschakelweerstand. Led's van 3 mm rond, in gaatjes direct in het rvs geperst. Weerstanden ingegoten in kunsthars.

CIMG1197.jpg


CIMG1198.jpg


CIMG1203-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Slijptol,


\
Kan ik gewoon witte LED's nemen met een gekleurd glaasje of moet ik gekleurde LED's nemen met een wit glaasje?[\quote]
Wat jij wil. Ik zou rode en oranje leds nemen, die zijn goedkoper en geven al de goede kleurAllebei de mogelijkheden geven een goed resultaat. Er staat een lichtsterkte en een hoek vermeld bij led's. Neem de hoek zo groot mogelijk.Dat is niet nodig. Zolang de aansluitdraden maar niet stuk trillen.Nee, voor een achterlichtje is geen koeling nodig.

Denk je er wel aan dat led's een voorschakelweerstand nodig hebben. Een weerstand van 1000 ohm (1k) voldoet meestal wel.


Bij de foto's:
Normaal achterlicht: 5 led's met 1 k voorschakelweerstand, remlicht 9 (plus de 5 van het achterlicht) met 330 ohm voorschakelweerstand. Led's van 3 mm rond, in gaatjes direct in het rvs geperst. Weerstanden ingegoten in kunsthars.

[afbeelding]

[afbeelding]

[http://img.photobucket.com/albums/v78/rke_58/Suzuki%20GSX400F/CIMG1203-1.jpg (afbeelding)]


het ziet er echt fantastisch uit, maar zit je niet met de zichtbaarheid vanaf de zijkant? LED's hebben nogal de neiging om een kleine kijkhoek te hebben
 
Nou, dat gaat snel hier!

Als ik het dus goed begrijp bepalen de ledjes de kleur en hoeft er geen glaasje o.i.d. voor.
Dat zou misschien wel de uitstraling naar de zijkant kunnen verbeteren, of niet?
Je hebt ledjes van 3 en 5 mm.
Geven die grotere ledjes meer licht?

Hoe wordt het vermogen of de lichtsterkte van ledjes bepaald?
Wat moet ik hebben om een lampje van 5 of 21 watt te evenaren?
 
De voorschakelweerstand wordt bepaald door de manier waarop jij de LED's schakelt. Normale 5 mm LED's werken het best bij een stroom van 20 mA en er staat dan een spanning van ongeveer 2 V per LED over. 6 Led's in serie zou zo op de accuspanning kunnen staan.

Weet je welke LED's je gaat toepassen dan kan je op internet heel vaak een Data-sheet opvagen waarin de normale stroom en voorwaartse spanning in vermeld worden.
 
Wil je toch een wiel uitvinden:



30 graden openingshoek, 41 ct/stuk.

Let wel op, er zijn inmiddels leds te koop die zo veel licht uitstralen dat je niet rechtstreeks in de led mag kijken. Je begrijpt wel dat die niet geschikt zijn om open en bloot toegepast te worden.

Als je de straal na montage toch te smal vindt, kan je altijd nog het ronde kopje van de led (lekker klein priegelwerk) wat vlakker schuren en opnieuw polijsten. Dit ronde kopje is een lens die meewerkt met het bundelen van het licht. Echter, uit de hand schuren heeft natuurlijk geen afgewogen, netjes rond, keurig convergerend profiel tot gevolg....
 
De voorschakelweerstand wordt bepaald door de manier waarop jij de LED's schakelt. Normale 5 mm LED's werken het best bij een stroom van 20 mA en er staat dan een spanning van ongeveer 2 V per LED over. 6 Led's in serie zou zo op de accuspanning kunnen staan.

Weet je welke LED's je gaat toepassen dan kan je op internet heel vaak een Data-sheet opvagen waarin de normale stroom en voorwaartse spanning in vermeld worden.

Dat zou ik niet doen. Die dingen moeten door een stroombron gevoed worden, vervang dan minstens een led door een weerstand die 2 volt (eigenlijk 4) wegsnoept. Jouw accu/dynamo is eerder een spanningsbron dan een stroombron.



Je ziet in de grafiek dat een kleine verhoging van de spanning een grote toename van de stroom tot gevolg heeft. Daarom moet je hem op stroom begrenzen, niet op spanning.
full
 
Dat zou ik niet doen. Die dingen moeten door een stroombron gevoed worden, vervang dan minstens een led door een weerstand die 2 volt (eigenlijk 4) wegsnoept. Jouw accu/dynamo is eerder een spanningsbron dan een stroombron.



Je ziet in de grafiek dat een kleine verhoging van de spanning een grote toename van de stroom tot gevolg heeft. Daarom moet je hem op stroom begrenzen, niet op spanning. [afbeelding]
:^
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even voor de duidelijkheid: Je kan geen witte leds nemen, en daar een rood glaasje voor zetten. Er zit nagenoeg geen rood licht in een witte led, dus kan je dat er ook niet uit filteren met een rood glaasje.

Wat ik zelf wel een mooie combinatie vind is enkele 5mm leds voor het gewone licht en twee of drie High Power leds als remlicht. De 5 mm leds kunnen (samen met een voorschakel weerstand) direct op de boordspanning. De High Power leds kunnen met een stroombronnetje gestuurd worden.

Als je iets van een behuizing hebt, dan kan ik zoiets wel regelen.......

(ik zit "in de leds" als ik aan het werk ben)
 
Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid: Je kan geen witte leds nemen, en daar een rood glaasje voor zetten. Er zit nagenoeg geen rood licht in een witte led, dus kan je dat er ook niet uit filteren met een rood glaasje.

Wat ik zelf wel een mooie combinatie vind is enkele 5mm leds voor het gewone licht en twee of drie High Power leds als remlicht. De 5 mm leds kunnen (samen met een voorschakel weerstand) direct op de boordspanning. De High Power leds kunnen met een stroombronnetje gestuurd worden.

Als je iets van een behuizing hebt, dan kan ik zoiets wel regelen.......

(ik zit "in de leds" als ik aan het werk ben)

Mooie ruitjes maken uit een vrachtwagen achterlicht gaat dus niet lukken?
Zeepok,
Ik ga nu eerst even de oude lichten er weer op zetten. Ik wil onderhand wel weer een keer kunnen rijden. Als het ding weer rijd kom ik hem wel een keer showen als je dat goed vind en dan wil ik wel een schemaatje hebben van die ledjes schakeling.

Wat die behuizing betreft: Ik wil zelf iets moois in elkaar lassen. Ik heb nl een heel goed werkend lasapparaat ;) Ben ik nog steeds heel blij mee!
 
Laatst bewerkt:
ik heb een maatje destijds iets laten doen voor mijn achterlicht van de pbr.. met ledstripjes!


werkte perfect, ik had een rood reflectrorkapje die over het orignele lampje zat. hij haalde alles uit mijn achterlamp en maakte een printplaatje op maakt ( hij deed xpress een uit printplaatje zodat de strips hier mooi op konden plakken ).

en die spoot hij daarna helemaal in met spuitbaar plastic ( zo'n spuitbusje als je daar een paar lagen overheen spuit, is hij zo goed als water en vuil resistant. )

nadat mijn achterlicht er weer op zat gaf me het echt een mooi bak met licht. en als er nou 1 ledje kapot ging maakte dat niks uit want er zaten er toch een stuk of 15-20 op
 
Even voor de duidelijkheid: Je kan geen witte leds nemen, en daar een rood glaasje voor zetten. Er zit nagenoeg geen rood licht in een witte led, dus kan je dat er ook niet uit filteren met een rood glaasje.

Wat ik zelf wel een mooie combinatie vind is enkele 5mm leds voor het gewone licht en twee of drie High Power leds als remlicht. De 5 mm leds kunnen (samen met een voorschakel weerstand) direct op de boordspanning. De High Power leds kunnen met een stroombronnetje gestuurd worden.

Als je iets van een behuizing hebt, dan kan ik zoiets wel regelen.......

(ik zit "in de leds" als ik aan het werk ben)
best raar dat met mijn ledstrips en een rood glaasje daarvoor, toch wel rood licht uit kwam en geen wit?? :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan