Het Aprilia RS125 topic (3)

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.419
35.846
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
:] Dit is dus hét topic voor alle Aprilia RS125 rijders/bezitters/ex-bezitters en fans! :]

1. Ik zal hier een lijst met RS125 rijders bij houden compleet met specs van hun RS125.
2. Ik zal hier een lijst met webshop's, tips&tricks en downloads bijhouden.

Omdat ik eigenlijk gewoon eeuwig RS125 bezitter ben neem ik dit topic als TS onder mijn hoede :)

En verder is dit gewoon het topic met al je vragen, mededelingen of tips voor de RS125!


8-)De users!8-)
Het staat leuk als je onderstaand lijstje overneemt, beantwoord en post met een fotootje op MF zelf!!!

46-jpg.1501689

Nick: @Roy "R"acing
Bouwjaar: 1999
Eigenaar sinds: Juni 2001
Specs:
Mijn 1e motor
2e eigenaar
99% origineel (Milieu dip uit CDI + MF-sticker)
Warm gestald in de woonkamer aan de muur!

**********************************************************************

1389031

Nick: Single Minded
Bouwjaar: 1997
Eigenaar sinds: 2019
Specs:
Volledig origineel

**********************************************************************

full

Nick: Itakura
Bouwjaar: 1996
Eigenaar sinds: Juli 2008
Specs:
SP uitvoering! (Marchesini velgen, ontgrensde CDI, dunner zadel, gas-achterveer, alleen kickstart)
Braking remschijven
Arrow uitlaat
XDR Tuned blok

**********************************************************************

full

Nick: benniea
Bouwjaar: 2008 (Overjarig van 2007)
Eigenaar sinds: 2008
Specs:
Dellorto 34mm carburateur flatslide
V-Force 3 reed valve system moto Tassinari
VHM racing cilinderkop flat head model
Race flat top piston enkel top zuigerveer, merk wiseco.
Originele 125cc cilinder, met een paar extra aanpassinkjes
HPI Duel curve remapable CDI ,aan het stuur een schakelknop
om tijdens het rijden een andere mapping te kiezen.
Gianneli race uitlaat, hittebestendig zwart gespoten ter voorkoming roest.
Intake airbox vergroot voor meer lucht.
Moet nog op de testbank na een paar laatste wijzigingen, hopelijk richting de 38-39 pk.

**********************************************************************

Foto plaatsen
Nick:
Bouwjaar:
Eigenaar sinds:
Specs:

**********************************************************************



:] De modellen: :]

Het oude model: MK1

Eerste model 1992-1993:
Vierkante koplamp, losse luchthappers, achterkap met los zadel, trapeziumvormig achterlicht
Mat grijs frame (!)
Rotax 123 blok met 34mm carb en kabelboom
Zelfde dash en kabelboom als de AF1 futura van 1992
Magnesiumkleurige vork en alu geborstelde kroonplaat
Zwarte remklauwen
Zwarte rem-/kopp hendels en stuurgewichten

Model 1994
Zelfde als vorige model, maar eerste met gepolijst frame en andere tellerachtergronden
Zwarte rem-/kopp hendels en stuurgewichten

Model 1995-1996
Andere kuipen (op de tank na), eerste met vlinderlamp en ovaal achterlicht
Gepolijst frame en brug
Goudkleurige remklauwen
Rotax 123 motorblok met nieuwe type 123 kabelboom
Nieuwe (welbekende RS) dash met digi temp meter. RPM teller was kabelgestuurd !
Zwarte rem-/kopp hendels en stuurgewichten

Model 1997-1998
Zelfde kuipwerk als voorgaande model, andere kleuren
Intrede van rotax 122 motorblok en kabelboom, 28mm carbje
Zelfde dash, RPM teller is vanaf nu electrisch gestuurd
Zwarte vorkbenen met rode doppen en zwarte kroonplaat
Zilvere rem-/kopp hendels en zowel zwarte als grijze stuurgewichten

De opvolger: MK2 (1998-2005)
Deze heeft meer ronde vormen. Deze hebben het nieuwere Rotax 122 blok.

Het laatste 2takt model: MK3 (2006-2012)
Deze is weer hoekiger qua vormgeving en heeft veel veranderde punten t.o.v. zijn voorganger. Qua uiterlijk lijkt hij weer meer op zijn grote broer de RSV. O.a. Radiaal opgehangen remmen. Ook weer met Rotax 122 blok.

2012-Heden:
RS4 125, zelfde model als de MK3 maar helaas de 2t is dood... het is nu een 4t blokje.




;)Handige webshops:;)

www.easyparts.nl
Overzichtelijke site voor al je originele RS delen d.m.v. exploded views.




O-)Tips & tricks:O-)

[*]Bij de 2 takten maximaal elke 12.000km je zuiger wisselen en niet elke 8000km controleren en elke 16.000km vervangen zoals Aprilia zegt.

**********************************************************************
[*]De cilinder van een bepaald Rotax kartblok is op 1 extra koelvloeistof aansluiting na identiek aan die van de RS, maar wel de helft goedkoper! (Dit is nog niet door een RS125 rijder bevestigd, maar gemeld door @Itakura)

**********************************************************************
[*]Je hebt 2 soorten Rotax blokken de verschillen zijn minimaal. Het "oude" Rotax 123 blok en het nieuwere Rotax 122 blok. Er zit vaak een soort van metaalsticker bij de aansluiting voor de toerenteller daar staat het type blok op.
De nieuwere modellen (1998/1999-nu) hebben het Rotax 122 blok, deze heeft licht gewijzigde carters en heeft fluitpoorten naast de uitlaatpoort. Fluitpoorten zijn de kleine gaatjes net naast je uitlaatpoort waardoor je uitlaatpoort in weze verbreed word.
De cilinders zijn uitwisselbaar, al moet je wel de gaten voor het monteren iets bewerken.

Rotax 123:
- 2 verschillende oliepompen (denk oude mikuni, nieuwe dell'orto)
- op de meeste AF1's cilinder zonder fluiters, vanaf de eerste RS125 (en ik denk ook de futura SP), cilinder met fluiters (zelfde poortmap als de rotax 122 cils)
- carterdeksel met kijkglas (RS) en carterdeksel met schroefje voor max olie peil (AF1)
- op de RS ALTIJD 34mm carb, op de AF1 eerst 28, dan 34 en op de SP 28 (was toen verplicht in het SP kampioenschap)
- spruitstuk was ook verschillend (ik maak wel eens een foto)

Rotax 122:
- 1 type oliepomp
- altijd 28mm (heeft niets met fullpower of begrensd te zien)
- kopp deksel altijd met kijkglas
- cilinder altijd met fluiters

**********************************************************************
[*]De milieu dip rond de 6000rpm eruit halen. Op eigen risico en officieel gezien is hij dan niet meer toegelaten voor op de weg, je hebt dan geen geldige emissie eisen meer. Ook vervalt eventuele garantie, dan e.v.t. een extra cdi kopen en die wijzigen.
Dit kan niet met elke CDI, dit is aan de serie nrs te zien.

1. Zoek het zwarte kastje onder je zadel, je moet hiervoor het kontje van je motor verwijderen. Deze zal een serienummer hebben en als deze op het volgende lijkt dan zal dit werken. (Misschien ook op anderen!) 071000-XXXX-XXXXX.
2. Je moet een gat in je CDI maken van ongeveer 30mm bij 10mm en 5 tot 10mm diep.
full

3. Hier zal je een deel van een circuitbord zien, die moet je doorknippen. Dat is je "brug". Als je glas bereikt ben je tever gegaan! (Dan even op de motor rijden en kijken of hij het nog doet anders kan je een nieuwe kopen.)
4. Na het doorknippen nog even het gemaakte gat opvullen met siliconen en zorg ervoor dat hij waterdicht is!
5. KLAAAAR!
full


**********************************************************************
[*]11kw naar FullPower?
Klik voor de post van @joeyw91

**********************************************************************
MK3 2006-2012
Aanpassen qua vermogen/milieu eisen?
@Gert_ kwam met onderstaande link. Nog geen ervaring in hoeverre dit vermogen/powerband verschil geeft.
Indien link niet meer werkt, ik heb hem gedownload en op de HD staan.
http://user.faktiskt.io/Morello/APRILIA/RS125-RACE.pdf
**********************************************************************
[*]Banden:
1. Bridgestone BT090 (dé sportband voor lichte motorfietsen tot 400cc). Mijn persoonlijke ervaringen zijn hier uitstekend mee. Nooit (op de weg) een gebrek aan grip kunnen opmerken. Deze zijn wel uit de productie genomen en worden opgevolgd door de band hieronder.
2. Bridgestone BT003RS (de opvolger van de BT090). Nog niet echt goed getest maar zit al op mijn RS250.
3. Dunlop GRP Alpha 10. Mij geheel onbekend maar volgens Ice_in_polo ook een geschikte band.
4. Avon Viper 2 sport. Dit is een band die vergelijkbaar is met een BT090 van Bridgestone maar dan met een iets langere levensduur en nog kortere opwarmtijd. Deze band is ook in een brede maat verkrijgbaar 180/190 achter en die hebben een andere opbouw maar wel de zelfde naam. Je moet dus goed opletten bij het bestellen van je voorband dat deze van het "tot 400cc" type is: de av59FLen een av60RL achterband.
Deze band heeft eigenlijk maar een nadeel en dat is de prijs die ongeveer 35% hoger is dan een Bridgestone. (Mij onbekend maar tip van @GeeLenSneL)

**********************************************************************
[*]Lagers in de RS125:
Klik voor de post van @Stuvvie

**********************************************************************




:YHandige:Yen_O-leuke_O-downloads:

- Voor het WPHB van de Aprilia RS125 1999 t/m 2005 kan je me (of bijna elke andere topic bewoner) mailen.
- Voor de manual van de Aprilia RS125 1999 t/m 2005 kan je me (of bijna elke andere topic bewoner) mailen.




B|Bekende kwaaltjes:B|

MK2:
- De telleraandrijving in het voorwiel, gaat vaak stuk. Vervangen.
- De tankophanging aan de kant van het zadeltje scheurt. Gewoon lassen.




:WGeschiedenis::W

Het RS 125 topic
Het Aprilia RS125 topic (2)[/hr][/hr]
 
Laatst bewerkt:
En spammen maaaaar! *D

Overigens heb ik de duelcurve cdi maar besteld, hopelijk volgende week binnen, en dan vlammen!
 
Te koop:

Uit 2004, Zonder kenteken met alle Duitse papieren. Accu defect, motor loopt goed.
Goede banden, ketting en tandwielen
12.000 km, nieuwe zuiger 300 km geleden geplaatst.

Moet snel weg dus kan weg voor een mooi bod.

WP_0000421.jpg

WP_0000451.jpg

WP_0000511.jpg
 
Pfff,

Heb mn HPI cdi binnen, maar maakt alleen bovenin wat verschil.

Mag ik vragen wat iedereen z'n top is (het liefts gps km's) en wat voor een setup?

Die van mij plat op de tank hooguit 170, en dan met Arrow en HPI cdi.. snap echt niet waarom ie nie tharder wilt, wnt je ziet van die filmpjes dat ze allemaal richting de 200 gaan.. :S
 
Pfff,

Heb mn HPI cdi binnen, maar maakt alleen bovenin wat verschil.

Mag ik vragen wat iedereen z'n top is (het liefts gps km's) en wat voor een setup?

Die van mij plat op de tank hooguit 170, en dan met Arrow en HPI cdi.. snap echt niet waarom ie nie tharder wilt, wnt je ziet van die filmpjes dat ze allemaal richting de 200 gaan.. :S
Vertanding :W

Ben laatste tijd wat met tandwielen wezen klooien, zat eerst een 15 voor op... reed op top, plat op de tank met mijn dikke reet achter het ruitje en wind mee net 160 :X Nu heb ik 17 voor en rijdt 'ie voor mijn geval al een bak harder op top, maar is het onderin nog harder te halen dan het al was :')

Overigens heb ik geen diehard cijfers voor je, want mijn kmteller is kaduuk :P
 
Pfff,

Heb mn HPI cdi binnen, maar maakt alleen bovenin wat verschil.

Mag ik vragen wat iedereen z'n top is (het liefts gps km's) en wat voor een setup?

Die van mij plat op de tank hooguit 170, en dan met Arrow en HPI cdi.. snap echt niet waarom ie nie tharder wilt, wnt je ziet van die filmpjes dat ze allemaal richting de 200 gaan.. :S

170 bult af, wind mee, kroeg in zicht.
Alles origineel.

Is echt niet verkeerd.

zijn er hier ook mensen die een mito hadden en/of beiden?
ben benieuwd naar de rij verschillen

Heb er eens op gereden, maar één keer dus kan niet echt een vergelijk maken. Nog meer schakelen want was zo'n Mito met 7 bak ;)
 
170 ook. :)

Maar kan met vertanding ook niks winnen, als ik nu nog zwaarder ga, lever ik juist in..

Maar hij moet nogsteeds afgesteld worden, hopelijk is daar nog wat te winnen. :)
 
Wie wil er nou een honderdvijfentwintigceecee!? :?

Kutbrommers :W
















Netjes Roy :9 Liefde voor het kleine schreeuwertje! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan