Het Aprilia RS125 topic (3)

Als hij warm is loopt hij onderin soepel, maar bovenin toeren loopt ie vanaf de 3e versnelling beroerd hoog in toeren, ook een milder geluid dat janken is dat weg. Hij heeft genoeg compressie zit net een half jaar een wiseco zuiger in en nieuwe nicaseal laag (bonnen en fotos dus echt gebeurd) naar zeggen ook de pv maar daar geen bon van. Gok toch ook bougieprobleempje die is ook een half jaar oud. Dus eerste klus is pv schoonmaken,bougie vervangen en carb even reinigen .iemand tips waar op te letten bij demontage en reinigen van de pv? Gisteren deed ie het een hele tijd erg goed en trok die flink door en haalde ik met gemak 150 (overtoeren ivm korte vertanding hij wou echt nog verder) bijna thuis gekomen en het probleem was er weer

Gr mike
 
Laatst bewerkt:
Ervan uitgaande dat er inderdaad niets met de zuiger is lijkt het een afstel probleem of een power valve.
Maar die power valve kun je toch zien? Heeft deze brommer geen "clean modus" met stationair?
Of gewoon in z'n vrij doorjanken, dan kun je ook zien of ze het doet.
Maar een extra reiniging geeft ook niets. Met een beetje pech zit ze vast. Ik vind de power valve van de 125 zowiezo erg gevoelig voor vervuiling.

De maat van de carburateur mag volgens mij niets uitmaken. Deze moeten het beide goed kunnen doen. De versie met de 34 heeft alleen meer paarden.

Je zou kunnen proberen om het luchtfilterhuis voor de helft af te plakken. Dan krijgt ze minder lucht en wordt dus het mengsel rijker. Dan kun je zien of ze er wel door heen trekt.
Je kunt ook het luchtfilter er een keertje uithalen en/of de deksel eraf. Dan krijgt ze een stuk meer lucht, mocht ze te rijk staan, dan zou ze er nu wel door kunnen trekken.
Die laatste is gevaarlijk, want stel dat ze te arm staat, dan verarm je het mengsel nog verder en dan kun je makkelijk een zuiger vernielen.

Overigens is een revisie van niet lang geleden geen garantie dat er niets aan de hand kan zijn met de zuiger of cilinder.
Zelf had ik na één maand nieuwe zuigers ook een warmloper met mijn RS250.
 
Gisteren bougie vervangen en powervalve schoongemaakt en dat maakte geen verschil. Toen ff gestopt en met kabeltje gekloot want die maakte een rare bocht. Toen ging die wel als de brandweer! In Elke versnelling en een top van 150 met veel overtoeren door te korte tandwielverhouding. Nu mis ik onderin wat koppel omdat de powervalve open blijft staan. Nu ben ik dat powervalve gebeuren wel zat dus dat ding gaat eraf heb ik besloten. Dan mis ik onderin wel wat maar dat is een kwestie van in de buurt van de powerband blijven en ik vind het zo wel lache rijden eigenlijk.

Wel blijft ie soms wat in toeren hangen maar ik vermoed dat dat een valse lucht probleem is. Dus van het weekend het inlaattraject even reinigen/nalopen.ook in neutraal loopt ie niet in 1 keer mooi door. Dus nog wat werkjes maar de power is er en genoeg ook want het wiel komt omhoog als je een beetje met het gas speelt. Iemand nog een spruitstuk te koop? De mijne heeft last van haarscheurtjes en dat zou het wel is kunnen zijn. Bougiekleur is zwartig dus loopt veel te rijk.

Oja ik zoek ook nog een afdekplaatje van de powervalve. Iemand??
 
Net nog even goede blik op geworpen.Blijkbaar heb ik met het rommelen met de kabel de pv op open stand geforceerd dus het probleem moet te maken hebben met de werking van de powervalve want als ik hem terug dicht zet is het probleem er weer. Maar het ding gaat eraf.
 
Laatst bewerkt:
Dat denk ik ook maar ik ga toch ook alles reinigen dan kan het daar niet aan liggen. Ga volgende maand hierzo op de testbank dan stellen we hem daar af. Kan ik gelijk zien wat eruit komt kwa vermogen
 
Net nog even goede blik op geworpen.Blijkbaar heb ik met het rommelen met de kabel de pv op open stand geforceerd dus het probleem moet te maken hebben met de werking van de powervalve want als ik hem terug dicht zet is het probleem er weer. Maar het ding gaat eraf.

Beter, ik ben met mn broertje ook tot een akkoord gekomen de powervalve eraf te halen of open laten staan. Dat haalt toch weer een variabel weg met afstellen.

Gisteren waren mn broertje en ik naar een man met verstand van rsjes gegaan en van het sproeiertje 142 waarvan de bougie zwart is kwamen we uit op powervalve nakijken, uitlaat vervangen en dan opnieuw beginnen met afstellen.

Trouwens mike, tot hoeveel toeren geeft jouw rs het vermogen(grens van overtoeren zegmaar)
 
Ja hij begint bij 7000 tot leven te komen. Dan bij de 8000 krijg je de echte duw in je rug tot inderdaad 12:000 . Maar hij gaat veels te snel door zn versnellingen heen. Hij is als het ware begrensd op zn te korte tandwielverhouding,1 of 2 tandjes meer voor kan die makkelijk hebben want ik rijd 150 op de teller met bijna 13000 toeren en dat zijn echt overtoeren want hij wil echt nog verder. Liefst heb ik em op top met de naald net tegen het rode gebied. Hij loopt enkel in het middengebied niet zo fantastisch dus ik ga nog even met de gasnaald spelen.

Gr mike

Let wel met de powervalve weghalen dat je in de wat vlottere bochten toch dicht tegen ze powerband moet zitten anders slaat ie een beetje dood in de bochten. Ik vind het persoonlijk geen probleem maar een beetje tricky kan het wel zijn wat dat vermogen komt niet geleidelijk die klapt er echt in . Ging al driftend de bocht na de plaatstelijke rotonde af. En dat is iets waar je wel goed rekening mee moet houden want dat is een recept voor een highsider maar als je ermee rekening houdt is het goed te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ja je moet constand moeite doen om in je powerband te blijven maar dit is goed om te weten want hoogst waarschijnlijk hapert mn powerband want 11000tpm geeft het gevoel te gaan schakelen omdat ik dan "toeren maakt zonder dat ik er meer vermogen van krijg".
En gister ook mn uitlaat vergeleken met een originele maar de mijne is niet origineel meer want de bocht is dikker en rechter en het expansie gedeelte is groter en heeft nog wat las ringen zichtbaar.

Vandaag gaat er het een en ander gesleuteld worden zolang het niet al te koud is.
Blok olie verversen
Powervalve maken of open zetten
Kop eraf en thermostaat plaatsen
Heel miss ook de cil eraf om na te kijken maar das nog niet zeker want er zijn nog geen pakkingen.

Wel nog een vraag over de voetpakking, welke pakking voldoet nou als standaard pakking? Of moet ik ewoon de oude opmeten?
 
Heeft je motorzaak geen pakkingen liggen? Zijn nog wel te krijgen hoor. Ik ga hier naar de plaatselijke brommerzaak. Die zijn heel kundig met 2takt ook kwa tuning,hebben een test bank en hebben verschillende hoog vermogen 2takten gebouwd dus ga ik liever daar om mijn spul dan de motorzaak,die zijn vaak toch wel een beetje uit het 2takt gebeuren. En ik was er van de week ze konden nog vanalles bestellen voor mijn rs. Dus als een motorzaak je niet veel kan helpen dan misschien wel een grotere brommerzaak.

Iemand een tip hoe mijn pv het beste te blokkeren in open stand of een andere manier?

Gr mike





gebeuren
 
Toevallig hebben we ook zo'n fietswinkel waar ze ook in de racerij zaten met brommerts en ook hebben die een testbank en alles dus dat ken ik wel doen.

Toevallig hebben mn broertje en ik de pv getest en deze deed niks dus hebben wij om hem voor nu open te laten staan een carresoriering ingezaagt(ik wilde knippen maar de zijkniptang brak, dat deed pijn) en de kabel van de pv zo ver mogelijk eruit etrokken en de ring ertussen, wat tape en een tyrap en klaar.
Dat maakt echt een wereld van verschil, bij de 8000tpm krijg ik niet eens een duw maar gewoon een trap in mn rug en hij gaat door tot 12000tpm, de bougie begint al bruiner te worden dus dat is ook goed.

Het word tijd dat ik mn motor rbw ga halen en ook een rsje koop :)
 
Dr net ff verschillende snelheden getest met mn broertje op de rs, tot 130 was alles nog lief leuk en aardig alleen toen ik naar de 150 ging(met de oto) kon de rs het niet meer bij benen. Hij bleef hangen rond de 10000/11000 tpm(kan zijn omdat hij niet in de kuip kroop).
Geschat dat hij nog maar 140kmh in echte kmh's reed, is dat een beetje normaal qua top of zal dat toch bij de 160/170kmh moeten liggen?

Verder doen wij er ff niks meer aan tot dat de uitlaat weer in orde is(2de demper gaat er van af vanaf Y stuk).
En mochten we een voet en koppakking hebben dan gaat de cil er ff van af, kan ook daar aan liggen.

24m4wpf.jpg

2e2jgwz.jpg

1y3fcn.jpg

n178qr.jpg


mocht iemand trouwens achter een merk komen van deze pijp dan hoor ik het graag, standaard is die sowiezo al niet
 
Laatst bewerkt:
@ s te fan.

Tandwielverhouding kan je wat mee spelen om wat harder te lopen. Dan lever je wel wat in op je acceleratie en andersom hetzelfde. Iets kortere vertanding zorgt dat ie wat sterker door zn versnellingen trekt en makkelijker op top komt. Te kort dan heb je zoals ik last van overtoeren. Zo kun je wat spelen. Dus heb je zoals jou last dat ie niet helemaal op top komt kun je voor een tandje kleiner pakken of achter 2 tandjes groter
 
Laatst bewerkt:
Die pijp is zeker niet standaard, ziet eruit als een doe het zelf prutsding?

Wat betreft pv, geloof dat Aprillia het zelf ook zo doet. Met andere CDI?
 
Je kan ook gewoon het motortje in de pv open stand zetetn wanneer je de connector los hebt gehaald. Dan ty-rap je hem gewoon vast. Hoef je niks af te doppen en staat hij gewoon open.

Ik zou zelf gewoon de powervalve weer maken, vaak ligt het aan de connector van pv unit of de spanningsregelaar. Deze willen nog wel eens oxideren.
 
Je kan ook gewoon het motortje in de pv open stand zetetn wanneer je de connector los hebt gehaald. Dan ty-rap je hem gewoon vast. Hoef je niks af te doppen en staat hij gewoon open.
Dat heb ik dus ook gedaan, makkelijkste en simpelste om te doen.

Betreft de tandwielverhouding, er zit 16-40 op momenteel maar het is niet elke keer dat er gereden word dat mn broertje op zn top gaat rijden, dus hier houden we hem sowiezo nog op
 
Ik zou zelf gewoon de powervalve weer maken, vaak ligt het aan de connector van pv unit of de spanningsregelaar. Deze willen nog wel eens oxideren.
Mijn idee. Meer dan een aan/uit schakelaar is het niet. En het rijdt gewoon een stuk beter met een werkende powervalve.

Je kunt al gewoon even 12 volt op de powervalve zetten, om te kijken of deze het doet, ja dan nee.
Verder een beetje stekkers reinigen en kabeltjes nalopen.
 
Ga er nog wel even mee aan de slag. Al vind ik het niet erg dat ie niet werkt maar onderin iets meer erbij is niet verkeerd. Ben nu wel constant aan het pieken met dat ding. Wat kan ik allemaal nalopen /testen? Zie dat ronde ding onder mijn tank wel zitten maar wat is de juiste afstelling daarvan? Is dat dan de servo?
 
Terug
Bovenaan Onderaan