Het Aprilia RS125 topic (3)

Ga er nog wel even mee aan de slag. Al vind ik het niet erg dat ie niet werkt maar onderin iets meer erbij is niet verkeerd. Ben nu wel constant aan het pieken met dat ding. Wat kan ik allemaal nalopen /testen? Zie dat ronde ding onder mijn tank wel zitten maar wat is de juiste afstelling daarvan? Is dat dan de servo?

Met een 2t piek je altijd.

Ronde ding? Dat wat de draad beweegt? Is elektro magnetisch.
 
Ga er nog wel even mee aan de slag. Al vind ik het niet erg dat ie niet werkt maar onderin iets meer erbij is niet verkeerd. Ben nu wel constant aan het pieken met dat ding. Wat kan ik allemaal nalopen /testen? Zie dat ronde ding onder mijn tank wel zitten maar wat is de juiste afstelling daarvan? Is dat dan de servo?

Dat is inderdaad de servo maar er valt weinig aan af te stellen, alleen de kabel. Ben hier zelf ook nog een beetje mee aan het kloten, heb onlangs mn servo vervangen en hij houdt nog steeds een beetje in op top, moet de kabel wat strakker zetten denk ik. Je kan vrij eenvoudig checken of de kabel goed gesteld is, powervalve uit je cilinder trekken en 12V op de stekker van je servo zetten, dan kan je zien hoe ver ie opengaat. Verder gewoon op gevoel afstellen denk ik en ook zorgen dat alles gesmeerd is (niet de servo zelf, ben bang dat de inwendige spoel dat wel eens kut zou kunnen vinden).
 
Dat is inderdaad de servo maar er valt weinig aan af te stellen, alleen de kabel. Ben hier zelf ook nog een beetje mee aan het kloten, heb onlangs mn servo vervangen en hij houdt nog steeds een beetje in op top, moet de kabel wat strakker zetten denk ik. Je kan vrij eenvoudig checken of de kabel goed gesteld is, powervalve uit je cilinder trekken en 12V op de stekker van je servo zetten, dan kan je zien hoe ver ie opengaat. Verder gewoon op gevoel afstellen denk ik en ook zorgen dat alles gesmeerd is (niet de servo zelf, ben bang dat de inwendige spoel dat wel eens kut zou kunnen vinden).

PV zou op top niet uit moeten maken. Hij staat open of dicht en zit er voor meer vermogen in de lage toeren.
 
PV zou op top niet uit moeten maken. Hij staat open of dicht en zit er voor meer vermogen in de lage toeren.

Maar het maakt wel uit hoeveel speling je op de kabel hebt. Bij teveel speling gaat hij niet helemaal open en kan je het bovenin wel merken.
Makkelijkste is uitlaat eraf, 12v op de solenoid zetten (of gewoon de hand even opentrekken bij de motor) en dan gewoon ff in de uitlaatpoort voelen hoever hij open staat.
Kan je hem vrij makkelijk stellen.
 
Zo spannend is het niet, even op google snuffelen en je weet alles.

Zo ziet het eruit:
5.jpg


Dat ronde ding is niets anders dan een electro magneet, zodra deze prik krijgt, trekt ie de kabel naar binnen en dus de powervalve open.
Zodra de prik er weer af gaat, moet de valve zelf weer naar binnen zakken. Dit gaat door middel van een veer. Dus dat is niet echt handig. Want als er maar iets aangekoekt is en de valve loopt zwaar, dan wil ze niet zo makkelijk open en dan valt ze al helemaal niet dicht.
Dus, goed schoonmaken (regelmatig) en testen of deze valve lekker soepel heen en weer glijd. Na het schoonmaken en installeren zou je even kunnen testen door een 12 volt bron op het magneet te zetten om te zien of alles werkt.
Ik heb zelf de (nieuwe) pakking aan beide kanten ingesmeerd met een dun laagje siliconenkit, dan kun je de pakking iedere keer weer gebruiken.

En zo rommel je ermee:
 
Dat filmpje is een goeie, bij mn broertjes rs zit die klep dus omgedraait om de kabel eraf te halen.
Verder hebben we net anders spiegel montage gebeure geplaatst dus die kan er weer ff tegenaan(Spiegels vielen naar beneden onder het rijden).
Ook de gas naald op stand 3 van 5 gezet(stond op 2) en de luchtschroef 1.5 slag open(zat nagenoeg dicht) dus hopelijk helpt dit mee in het rijden en het verbruik, momenteel is dat ongeveer 1:14...
 
Dat is 1 op 14. De mijne is echt niet zuiniger.
Ik heb een SX125, daar zit maar een 10 liter tank op, waarvan 3 reserve....
 
Dus... mn broertje vind het verbruikt van de rs maar niks nu hij hem voor woon/werk gebruikt. 2x in de week tanken voor 230km, volle tanks wel te verstaan. Dus heeft ie besloten een andere motor aan te gaan schaffen waar wij deze zondag naar gaan kijken. Mooiste van alles is, de rs gaat naar mij en dan word ie flink onder handen genomen.
 
Maar het rsje staat nu bij mij in de woonkamer en hij heeft een honda cb450 s erbij gekocht om zn werk kilometers te rijden.
In iedergeval vanavond subframe eraf zien te krijgen en her en der moertjes laten lassen want met zulke kleine moertje gaan zitten kloten is niks(kappen vast zetten)
 
Maar het rsje staat nu bij mij in de woonkamer en hij heeft een honda cb450 s erbij gekocht om zn werk kilometers te rijden.
In iedergeval vanavond subframe eraf zien te krijgen en her en der moertjes laten lassen want met zulke kleine moertje gaan zitten kloten is niks(kappen vast zetten)

Een scooter heeft kappen, een motor heeft kuipen :P


Maar waar heb je moertjes nodig dan? Kuipen zittten gewoon met inbusboutjes vast?
 
Kuip is om je motorblok en bij het passagiers zitje is het geen kuip meer in mijn beleving, vandaar.
Er zijn een best aantal ophang punten waar geen speednuts meer zetten en het met inbusje/moertje is gedaan. Het word dan allemaal m5 met moer en ring in 1(weet zo snel geen andere benaming voor).
Olie pomp gaat er blijvend vanaf maar nog wel een vraag erover: is het net als met een am6 blokje dat er een tandwieltje in het blok word aangedreven waar de olie pomp aan vast zit?
 
Kuip is om je motorblok en bij het passagiers zitje is het geen kuip meer in mijn beleving, vandaar.
Er zijn een best aantal ophang punten waar geen speednuts meer zetten en het met inbusje/moertje is gedaan. Het word dan allemaal m5 met moer en ring in 1(weet zo snel geen andere benaming voor).
Olie pomp gaat er blijvend vanaf maar nog wel een vraag erover: is het net als met een am6 blokje dat er een tandwieltje in het blok word aangedreven waar de olie pomp aan vast zit?

Oliepomp wordt door tandwiel aangedreven inderdaad. Je kan de oliepomp eraf halen en dan een afdekplaatje monteren.

Maar waarom wil iedereen de oliepomp eraf halen, boerenbouten en moeren om de kappen vast te zetten.... Waarom niet gewoon origineel laten / maken zoals hij was?
Wanneer je hem netjes houdt / maakt, krijg je je geld er altijd voor terug later.


720.jpg
 
Oliepomp wordt door tandwiel aangedreven inderdaad. Je kan de oliepomp eraf halen en dan een afdekplaatje monteren.

Maar waarom wil iedereen de oliepomp eraf halen, boerenbouten en moeren om de kappen vast te zetten.... Waarom niet gewoon origineel laten / maken zoals hij was?
Wanneer je hem netjes houdt / maakt, krijg je je geld er altijd voor terug later.

De rs ligt nu bijna helemaal uit elkaar, vrijdag als ik thuis ben gaat het blok er onder vandaan en word alles schoongemaakt.
Ik probeer alles netjes te krijgen en de olie pomp wil ik eraf omdat deze ontlucht moer worden nu, dat is de enigste reden en de betrouwbaarheid gaat er naar mijn weten zo van af.

Kappen worden gespoten en opnieuw bestickerd, velgen worden gespoten, frame en achterbrug worden gepolijst, elektra proberen naar behoren te laten werken, voorvork reviseren.

Origineel word ie toch niet meer en hij blijft toch nog wel ff in mn broertjes bezit anders was die al wel weg geweest.
 
Gister uiteindelijk het motorblok eronder vandaan gekregen, maar het was mij al eerser opgevallen dat het spruitstuk scheutjes vertoont. Ik heb daarbij gehoort dat een spruitstuk duur is in aanschaf dus zat ik eraan te denken deze met silleconekit in te smeren zodat de scheurtjes opgevult zijn. Goed idee of toch maar een nieuwe?

Ook hebben we via de uitlaatpoort de cilinder en zuiger kunnen bekijken, hoonsporen zitten in de wand en de zuiger vertoont geen beschadigingen en heeft geen zwarte bovenkant, dat scheelt toch weer een hondertje of 5... :)
 
Laatst bewerkt:
Gister uiteindelijk het motorblok eronder vandaan gekregen, maar het was mij al eerder opgevallen dat het spruitstuk scheutjes vertoont. Ik heb daarbij gehoord dat een spruitstuk duur is in aanschaf dus zat ik eraan te denken deze met silleconekit in te smeren zodat de scheurtjes opgevuld zijn. Goed idee of toch maar een nieuwe?

Ook hebben we via de uitlaatpoort de cilinder en zuiger kunnen bekijken, hoonsporen zitten in de wand en de zuiger vertoont geen beschadigingen en heeft geen zwarte bovenkant, dat scheelt toch weer een hondertje of 5... :)
 
Gister uiteindelijk het motorblok eronder vandaan gekregen, maar het was mij al eerser opgevallen dat het spruitstuk scheutjes vertoont. Ik heb daarbij gehoort dat een spruitstuk duur is in aanschaf dus zat ik eraan te denken deze met silleconekit in te smeren zodat de scheurtjes opgevult zijn. Goed idee of toch maar een nieuwe?

Ook hebben we via de uitlaatpoort de cilinder en zuiger kunnen bekijken, hoonsporen zitten in de wand en de zuiger vertoont geen beschadigingen en heeft geen zwarte bovenkant, dat scheelt toch weer een hondertje of 5... :)

als korte termijn oplossing kan je die bekleden met siliconen, heb dat ook al gedaan. nog beter dan siliconen is dat je een soort van seal kit (voor ruiten ofzo) gebruikt, gewone siliconen dichtingspasta kleeft niet echt hard.

en als ik jouw was, smeet ik heel dat blok toch maar uiteen. door de uitlaat^poort zie je namelijk niet of de big en small end lagers nog goed zijn, of de zuigerveren niet gebroken zijn, of .... god weet wat sommigen terug in mekaar steken en dan verkopen omdat ze zelf de kosten niet willen doen :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan