racen op een pc40 / pc37 2017

Het gekke is dat ik sneller heb rondgereden met dezelfde afstellingen en toen stuurde het perfect. (Zeker een dikke seconde sneller)
 
Het gekke is dat ik sneller heb rondgereden met dezelfde afstellingen en toen stuurde het perfect. (Zeker een dikke seconde sneller)


bandje misschien verser ? andere gasstand ? iets op je data kunnen zien ?

je houding anders ?
 
Nou de eerste circuitdag was eentje met 2 gezichten.. Begonnen nat vanmorgen, op regenbanden van start gegaan, maar baan droogde snel op, maar bleef tot vanmiddag heel wisselvallig.. Vanmiddag begon wat warmer te worden en ging ook top.. Tempo kon ik mooi opbouwen en ging langzaam can 2.10 naar 2.07 en richting de 2 rond.. Totdat ik in de Bult uitacelereer en de voorkant zonder enige vooraankondiging verlies.. Mooie schuiver gemaakt.. Schade aan de motor valt reuze mee gelukkig dankzij de valblokken.. Maar pak is helemaal door, de naad in ieder geval..viel me smerig tegen.. Nu alleen beetje zoeken naar wat de oorzaak kan zijn, had niet het idee dat het aan de bandjes lag, die gaven echt veel vertrouwen. Vering voor zat ik al wel op de grens van bereik, wellicht dat dit kan? Geen speling meer waardoor hij ging glijden en over het voorwiel heen tilde als het ware, zeg het maar..lastig.
Al met al wel echt fantastisch hoor, nu maar ff beetje opknappen en zsm weer :Y
 
Klein fotootje ;) de rest ontvang ik later op goede kwaliteit van meneer kieviet ;)
full
 
Bij het uitacceleren verloor je de voorkant? Dat is wel eigenaardig. Zoveel grip achter, dat je de voorkant wegduwd?

Wel mooie stappen gemaakt hoor!

Wel minder/slecht dat je pak al zo door is, ik heb zelf wel betere ervaringen met Alpinestars gehad. Heb je tweedelig pak of overall?


Coole foto, mooi langs de curbs, nou alleen nog als een aap er naast hangen ;)
 
heb je misschien te hard gepushed? of teveel aan je stuur "gehangen"

Ik fixeerde mij op een gegeven moment alleen op de tijd, ik moest en zou die tijd halen _O- met een highsider als gevolg; knock out, motor aan barrels, deuk in mijn ego, lege portemonnee en "voorzichtiger" geworden, ondanks dat ik meteen na een paar weken weer op het circuit stond.

Overigens is het voorzichtige volledig weg. Ik neem mij elke keer voor om de eerste rondjes een beetje rustig aan te doen, maar zodra de banden warm zijn, gaat de knop weer om en het gas open :]

edit: leek het op deze crash? (@10.40)

 
Laatst bewerkt:
Ja ik vond het ook echt kloten, ik begon er serieus echt een lekker ritme te vinden ja het was echt apart hoor.. Ik stuurde de Bult in, apex gehad en eruit hard op het gas.. op het moment van uitacceleren word het voorwiel als het ware weggeduwd, zonder aankondiging... Tot ziens :W b

En het pak valt me heel erg tegen inderdaad, had ik nooit verwacht, ik heb zelfs een schaafplek op mijn huid overhouden.. Ik zit inmiddels in de auto naar Frankrijk, als ik terug ben maar even inventariseren wat er vervangen moet worden, pak is de grootste schadepost die kan weg.. Maar goed, het is wel echt fantastisch werk
full
 
Pakken zat te koop, gebruikt en nieuw.
Ik heb zelf nog een nieuw MJK overall maat 48/50 te koop, voor iemand van ca. 1.78 en 70kg en iets groter/zwaarder.

Wel altijd passen en ga voor kwaliteit.......in dit soort situaties kom je er achter hoe goed een pak is.
Heb mijn oude MJK pak ook een paar keer mogen testen......en altijd GESLAAGD. :t

Wel raar, had je nog hellingshoek toen je crashte?
Onder acceleratie zonder hellingshoek de voorkant kwijt raken is wel vreemd.
 
Pakken zat te koop, gebruikt en nieuw.
Ik heb zelf nog een nieuw MJK overall maat 48/50 te koop, voor iemand van ca. 1.78 en 70kg en iets groter/zwaarder.

Wel altijd passen en ga voor kwaliteit.......in dit soort situaties kom je er achter hoe goed een pak is.
Heb mijn oude MJK pak ook een paar keer mogen testen......en altijd GESLAAGD. :t

Wel raar, had je nog hellingshoek toen je crashte?
Onder acceleratie zonder hellingshoek de voorkant kwijt raken is wel vreemd.

Ja dat wel.. Ik ga proberen de beelden op te vragen.. Ter lering, wil wel graag weten wat ik verkeerd deed.. Dat vind ik nu het meest frustrerende eraan, dat ik niet weet wat ik fout deed ;)
 
Ik vind het sowieso raar dat je voorwiel weg is gegleden. Je zou zeggen dat dit eerder bij hard insturen zou gebeuren, en dat bij het uitaccelereren de achterkant onder een hellingshoek een stapje opzij zou zetten.
 
Vorig weekend voor het eerst gereden op Circuit de Folembray in Frankrijk (met Inter-Track).

Met ongeveer 370km een aardige reis, zeker tijdens pinksterweekend waarbij ik met een gemiddelde snelheid van 10kmh ongeveer 3 uur over de ring van Antwerpen heb gedaan. Om 13:30 vertrokken en om 21:00 aangekomen..

Je kunt vanaf dit jaar op folembray ook op de paddock overnachten. Deze stond wel bomvol, en er is 1 stroomkast voor ongeveer 50 man. Tegenwoordig is het ook hip om met een complete mobile home camper naar het circuit te komen, inclusief koelkast, vriezer, vaatwasser en electrische openhaard. Je kunt begrijpen dat we ongeveer 25x stroomuitval hebben gehad dat weekend. Niet lekker voor de bandenwarmers.

Het circuit zelf is redelijk smal, beetje vergelijkbaar met Croix (iets smaller nog). Uitloop heb je niet echt wat tricky kan zijn. Zeker voor de dubbele rechter bocht waar je terug gaat van 5 naar 2 (230kmh/+-70 kmh), hier heb je een meter of 6 tot je in de bomen zit. Eerste sessie op zaterdag reed ik een 1.06 in de groep Advanced (3 uit 4) -> erg wennen aan het baantje. Na nog 2 sessies kreeg ik er wel schik in, het leuke aan de baan is dat het geen "stop and go" circuit is, er zit een mooie snelle linker bocht in na start/finish en 2 rappe S bochten. Bij die 2e en snelste S-bocht (ik zat hier ongeveer op 150kmh) heb je 0 marge voor error, best spannend. Een dame in de rookie groep ging hier onderuit en mocht helaas met een scheurtje in de nekwervel naar het Franse ziekenhuis toe..

Aan het einde van dag 2 probeerde ik steeds later te remmen voor de eerder genoemde dubbele rechter bocht. Zat eerst op 125m en probeerde mijn rempunt te verleggen naar 100m. Bij het aanremmen en verzitten bleef ik rechtdoor kijken, die grindbak van 6meter kwam rap dichterbij en ik dacht "shit.. haal ik dit wel?!". Besloten de motor gewoon "om te kappen" en hard de bocht in te gooien: hoping for the best! Eigenlijk ging dat best goed, stepje aan de grond dus zat goed plat. Ik voelde dat ik wijd liep, apex compleet gemist, en halverwege de bocht wilde ik even checken of ik het wel echt ging halen. Tsja, als je dan je hoofd draait en naar het gras gaat kijken of je het nog wel redt...dan ga je ook naar het gras! Motor rechtop, gewicht naar achter, achterrem ingetrapt en afgeremd van ong 60 naar 30kmh. Okay, dit gaat wel goedkomen...dacht ik. Toen keek ik recht vooruit en stond de fotograaf een beetje van links naar rechts te dansen - ik reed recht op hem af. Reflex: voorrem aantikken.. en huppa ik lag naast de motor :(

Motor opgetild en gelukkig niet veel schade. Zelf stepje in mijn kuit gekregen, maar meer dan blauw plekje had ik niet. Schade: scheurtje in de topkuip en zijkuip, rest viel mee.

Motor even terug naar de paddock, schoongemaakt en gecontroleerd. Gelijk sessie daarna weer gaan rijden. Iets voorzichtiger maar nog steeds een nette 1.03 gereden. Zo, ik kon met gerust hart mijn tentje in vanavond :)

Op zondag nog 3 sessies gereden, en na de achtervering iets aangepast te hebben een 1.01 gereden. Ik vond het mooi, wist waarom ik was gevallen en heb goed kunnen werken aan mijn zithouding en voel me steeds comfortabeler met mensen inhalen of ingehaald worden. Dit is mijn eerste jaar circuit rijden en was mijn eerste mini-crash.

3-4 juli zandvoort en 16-17 juli bilsterberg. Nu nog even 3 weken op een houtje bijten ;)



Itq6hKZ.jpg
 
Laatst bewerkt:
heb je misschien te hard gepushed? of teveel aan je stuur "gehangen"

Ik fixeerde mij op een gegeven moment alleen op de tijd, ik moest en zou die tijd halen _O- met een highsider als gevolg; knock out, motor aan barrels, deuk in mijn ego, lege portemonnee en "voorzichtiger" geworden, ondanks dat ik meteen na een paar weken weer op het circuit stond.

Overigens is het voorzichtige volledig weg. Ik neem mij elke keer voor om de eerste rondjes een beetje rustig aan te doen, maar zodra de banden warm zijn, gaat de knop weer om en het gas open :]

edit: leek het op deze crash? (@10.40)


Leek het zeker wel op inderdaad.. Alleen dan linksom :+ alleen ik had het idee dat ik al verder de bocht door was, maar misschien verbeelding dan, ik weet het ook niet
 
Gisteren heb ik mijn motor weer op mogen halen bij Front Row Components met een nieuwe K-Tech DDS35 Pro schokbreker. Wat ziet dat er fantastisch uit 8-)
Voor de liefhebbers, de motor staat op hun facebook-pagina ;)

Afijn, het probleem met de vering zal wel aardig opgelost zijn nu. Er bleek een 130kg veer om de Wilbers schokbreker te liggen. Dat stond niet in de papieren van de vorige eigenaar en bij het servicen is het nooit opgevallen.

Hoe dan ook, ik ben erg blij met de nieuwe schokbreker. Verder zijn er wat kleine zaken aangepast (o.a. de luchtkamer van de voorvork). 26 juni mogen we weer testen!

De Wilbers is te koop. Het is de 643 QS met hoogteversteller. Hij is voor de PC40 en mag weg voor 450 euro. Als er liefhebbers zijn dan hoor ik het wel ;)
 
Gefeliciteerd met je nieuwe schokker Digger, weet niet hoeveel je weegt maar neem aan geen 130kg ook ;) Zal wel verschil geven!

@Sander: thanks! ervaring is in de laatste 2 maanden: 3x Mettet (1,16) / 2 sessies zandvoort (2,13)/ 1x croix (1,03) en 1x Folembray (1,01). Ik probeer beetje combinatie te vinden tussen bewust rijden en zaken verbeteren en soms wat pushen om uit te vinden wat er gebeurt. Meestal gaat dat goed. 😊

Op assen heb ik alleen 1 sessie gereden met mm wegmotor, weet niet hoe snel dat was. Ga kijken of ik er nog een dagje kan boeken dit jaar
 
Laatst bewerkt:
Oneleg, 130kg zegt niet alles over het gewicht van een rijder.
Anders zou ik met een 70kg moeten rijden en ik reed toch echt met een 85kg veer. ;)

Meestal wordt de veer bepaald door het gewicht en hoe hard een coureur rijdt.
Hoe harder je rijd, hoe meer je van de vering vraagt.
 
Laatst bewerkt:
Oneleg, 130kg zegt niet alles over het gewicht van een rijder.
Anders zou ik met een 70kg moeten rijden en ik reed toch echt met een 85kg veer. ;)

Meestal wordt de veer bepaald door het gewicht en hoe hard een coureur rijdt.
Hoe harder je rijd, hoe meer je van de vering vraagt.
Hier heb je helemaal gelijk in. Het was wel zo makkelijk geweest om in het eerste berichtje te melden dat er op de nieuwe shock een 90kg veer ligt.
 
Oneleg, 130kg zegt niet alles over het gewicht van een rijder.
Anders zou ik met een 70kg moeten rijden en ik reed toch echt met een 85kg veer. ;)

Meestal wordt de veer bepaald door het gewicht en hoe hard een coureur rijdt.
Hoe harder je rijd, hoe meer je van de vering vraagt.

Klopt!

Blijkt dat ik ook nog veels te weinig ervan af weet. Rij al twee jaar met dezelfde instellingen. Laatste tijd kwam ik ik niet meer voorruit. Elke keer bij acceleren gelijk wijd en zwaar sturen. Nou afgelopen weekend de achterschok 2 mm verhoogd, wat ongeveer 4mm rijhoogte is. Echt niet normaal wat een verschil, blijkbaar kan zon Honda gewoon sturen!!! Valt nu lekker de bocht in, super wendbaar, kan extreem hard de bocht uit acceleren en nog steeds sturen waar ik heen wil. Corrigeren in de bocht gaat makkelijk.

Maar het belangrijkste: bijna 4 seconden sneller rondrijden op Oschersleben dan mijn laaste keer. *O*
(In perspectief, laatste 2 jaren verbeterde ik alleen maar in tienden van seconden)

Fingers crossed dat op Assen hetzelfde gevoel er is.
 
Laatst bewerkt:
Klopt!

Blijkt dat ik ook nog veels te weinig ervan af weet. Rij al twee jaar met dezelfde instellingen. Laatste tijd kwam ik ik niet meer voorruit. Elke keer bij acceleren gelijk wijd en zwaar sturen. Nou afgelopen weekend de achterschok 2 mm verhoogd, wat ongeveer 4mm rijhoogte is. Echt niet normaal wat een verschil, blijkbaar kan zon Honda gewoon sturen!!! Valt nu lekker de bocht in, super wendbaar, kan extreem hard de bocht uit acceleren en nog steeds sturen waar ik heen wil. Corrigeren in de bocht gaat makkelijk.

Maar het belangrijkste: bijna 4 seconden sneller rondrijden op Oschersleben dan mijn laaste keer. *O*
(In perspectief, laatste 2 jaren verbeterde ik alleen maar in tienden van seconden)

Fingers crossed dat op Assen hetzelfde gevoel er is.
Met z'n allen weet je altijd meer dan één ;)

Leuk om te horen dat het zo'n verschil maakt. De andere verhalen die je altijd hoort, is dat je door het verhogen van de schokbreker weer minder grip zou hebben, omdat je de druk van de achterband haalt.
Hopelijk trek je deze lijn door naar Assen en verbeter je daar je pr ook.

Vier seconde is wel een hele grote stap :}

Op hoeveel mm staat je schokbreker nu?
Vanavond zal ik dan gelijk eens kijken waar de nieuwe K-Tech schokbreker op staat (op het formulier met de instellingen). Niet dat ik daar iets aan ga veranderen. Eerst maar eens rijden en kijken hoeveel verschil de goede veer al maakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan